Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:18

Hoi Ts,

Dat is even flink schrikken! Gelukkig is de kitten in orde.

Als je op zoek wil naar een huisje voor de kitten omdat je het gevoel hebt dat dit buiten je kunnen valt is dat natuurlijk heel goed van je. :j

Echter wil ik nog wel even op de situatie reageren omdat ik me voor een zelfde situatie voorbereid, wellicht heb je er toch wat aan.

De kitten is er pas een paar dagen en dus druk aan het acclimatiseren aan de omgeving, jullie en de honden. Als je weet dat je Pitt een risico vormt, niet zozeer doordat hij hem op wil eten ;) maar door drukte etc. is het een goed idee wat je in principe aan begonnen was. Dus korte sessies (geen paar uur daar is zowel de hond als kitten niet klaar voor!) pitt aan de lijn, kitten rond laten lopen zodat ze elkaar kunnen zien/ruiken. Dit bouw je qwa tijd zeer rustig op gedurende de dagen of zelfs weken, liever te langzaam dan te snel! Je doel is hierbij dat de pitt het als normaal gaat beschouwen en het nieuwtje er dus af gaat. Je uiteindelijke doel is dat de pitt de kitten stomweg negeert. Daar gaat gewoon veel tijd en voorbereiding aan voorbij, geen dagen.

De kitten mag de pitt in dit proces niet opzoeken! Daar is de pitt niet klaar voor. Ze mogen elkaar echt alleen maar observeren/ruiken.

Vergis je niet, deze periode, dat de pitt rustig aan de lijn is en niet overdreven meer op de kitten reageert dus eigenlijk vooral negeert, kan zomaar een kwestie van weken zijn! Als je het goed wil doen moet je deze tijd ook nemen en niet te hard van stapel lopen wat dus wel gebeurd is. Uren bij elkaar zetten en de situatie creƫren dat de pitt bij de kitten kan is niet slim.

Als de pitt niet tot nauwelijks reageert op de aanwezigheid van de kitten en andersom is het vroeg zat om een stap verder te gaan dus dat de kitten de hond op zijn tempo op mag zoeken.

Als je echt te tijd neemt en je goed inleest had het bijna niet verkeerd kunnen gaan. Als je alsnog je research doet, en denkt dat je kundig genoeg bent, kan het nog steeds alle kanten op :).

(Persoonlijk vind ik het dan wel jammer dat de kitten ontzettend onder deze situatie lijdt doordat je zo onvoorbereid bent 8)7 , dit had je van te voren allemaal goed uit kunnen zoeken zodat het voorspoedig zou gaan (enorm de tijd nemen, apart houden etc.). Het staat zo goed op internet beschreven!)

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:25

lisem94 schreef:
(Persoonlijk vind ik het dan wel jammer dat de kitten ontzettend onder deze situatie lijdt doordat je zo onvoorbereid bent 8)7 , dit had je van te voren allemaal goed uit kunnen zoeken zodat het voorspoedig zou gaan (enorm de tijd nemen, apart houden etc.). Het staat zo goed op internet beschreven!)


Alsof het nog niet vervelend genoeg is dat het gebeurd is krijg je dan hier ook nog een schop na.
Ieder zijn mening maar af en toe vraag ik me wel echt af wat de toegevoegde waarde is van dit soort opmerkingen.

ik zou zelf na deze gebeurtenis ook het risico niet meer willen nemen.... want als het dan wederom fout gaat is dat inderdaad echt ten koste van het katje.

TS heel veel succes naar het zoeken van een nieuw huisje!

mnnkhfsgh
Berichten: 226
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:30

sorry zinloos.

heb je al een nieuw baasje

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:04

srsW schreef:
lisem94 schreef:
(Persoonlijk vind ik het dan wel jammer dat de kitten ontzettend onder deze situatie lijdt doordat je zo onvoorbereid bent 8)7 , dit had je van te voren allemaal goed uit kunnen zoeken zodat het voorspoedig zou gaan (enorm de tijd nemen, apart houden etc.). Het staat zo goed op internet beschreven!)


Alsof het nog niet vervelend genoeg is dat het gebeurd is krijg je dan hier ook nog een schop na.
Ieder zijn mening maar af en toe vraag ik me wel echt af wat de toegevoegde waarde is van dit soort opmerkingen.

ik zou zelf na deze gebeurtenis ook het risico niet meer willen nemen.... want als het dan wederom fout gaat is dat inderdaad echt ten koste van het katje.

TS heel veel succes naar het zoeken van een nieuw huisje!


Jammer dat je denkt dat het nodig is om TS te verdedigen, onnodig lijkt me, mijn "schop na" >;) is een zeer terechte boodschap na een verhaal met genoeg goede bedoelingen.

Daarnaast vind ik het jammer dat je de situatie goed praat. "Als het wederom fout gaat is dat inderdaad echt ten koste van het katje". In jou opinie is er dus tot dusverre (of als er inderdaad een nieuw baasje gezocht moet worden) niks gebeurd wat ten koste gaat van de kitten.. Sorry maar daar verschillen wij dan van mening over.

Succes verder ts met de volgende stappen naar of een nieuw baasje of het introduceren van de hond.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:31

hier ook een hond die nog nooit een kat gezien had aan een nieuwe kitten voorgesteld. mijn hond is 12 en heeft een rustig karakter, dus dat verschild wel. ik heb gewoon de kitten mee binnen gebrachte, mijn hond zoals altijd begroet en de kitten in de woonkamer gezet alsof er niets aan de hand was. De hond besloot ook al na 5 minuten dat er niets aan de hand was nadat ik beide gewoon negeerde. Hier slapen ze na een week al samen.

Heb je al een huisje voor de kitten?

Evaa_
Berichten: 2488
Geregistreerd: 04-10-05

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:50

Jeetje dat is even schrikken! Jammer dat het uiteindelijk toch fout is gegaan..

Ik heb hetzelfde met mijn hond gehad. Kan prima met katten die niet bang zijn maar toen ik samenwoonde met iemand die 2 katten had die geen honden kende ging het ook mis. Zelfs na weken konden ze nog niet samen, ze bleef fixeren .

Nu laatst had ik een oppas kat en de eerste dagen was het weer fixeren maar na een aantal dagen ging het toch goed. Kat heeft haar 1x aangevallen en sindsdien heeft ze respect voor de kat.

Lastige situatie. Mijne bleef ook gefixeerd staren en spande dan alles aan. Ik weet precies wat je bedoelt.

Gelukkig heeft het katje niks. Wel erg jammer dat ze nu weg moet!

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:55

Goh wat vervelend dat het zo gelopen is. Ik hoop dat je snel een goed plekje kunt vinden voor de kat.

Hier ook een hond met een enorm jachtinstinct, en het heeft hier twee jaar geduurd voordat ze los kon met de katten van mijn ouders. Ik heb haar telkens flink gecorrigeerd als ze ook maar haar oren omhoog deed richting de katten. Je moet echt bij het kleinste signaal al duidelijk maken dat de katten off-limit zijn. Ik heb ook een trilband gebruikt om te trainen om een situatie als bij jou te voorkomen, en dat werkte erg goed, heel duidelijk en direct.
Ik hoop dat het voor je hond geen 'heey dat was leuk' ervaring is geweest en hij niet achter elke kat aan gaat nu.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Hond en kitten laten wennen aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 16:27

De kitten is terug naar haar oude baasje, daar mag ze nu lekker blijven wonen.
Ik denk oprecht dat dit de beste keuze is geweest, omdat het inderdaad buiten mijn kunnen valt de pit dusdanig te corrigeren dat hij de kitten zou gaan negeren.
Dit vind ik erg jammer, maar het leek mij de meest eerlijke oplossing.