Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 19:53

Hoi,
Sinds een dikke week hebben wij er een kitten bij. Onze kat is nu net een jaar oud. De introductie van de kitten hebben we volgens het boekje gedaan. Netjes gescheiden houden de eerste week, eigen speeltjes, eigen bak, eigen voerbak en waterbak, andere kat niet jaloers laten worden. De introductie hebben we rustig aan opgebouwd, verspreid over 7 dagen. De 7e dag hebben we ze voor het eerst een hele dag bij elkaar gelaten toen we thuis waren. Dat ging goed. Daarna hebben we het zo opgebouwd dat we nu ook weg kunnen zijn. Ze hebben elkaar geaccepteerd en de kat verzorgt de kitten ook met wassen en maakt er geen probleem van als deze bij zijn voerbak of drinkbak komt kijken. Ik zet ze wel telkens consequent bij hun eigen voer, ook omdat de kitten en de kat beide verschillende soorten krijgen. De kitten is namelijk een moederloze van nu 6 weken oud (helaas, staat onder behandeling van de dierenarts en alles gaat super). Zowel kitten als kat zijn katers. De kat is een half jaar geleden gecastreerd.
Nu is er sinds vandaag het volgende probleem. Onze kitten en kat hebben beide een eigen kattenbak.
Helaas nu ze samen zitten is het een beetje onmogelijk om controle te hebben over welke kat welke kattenbak gebruikt. De kitten gebruikte gisterennacht voor het slapen gaan de gewone kattenbak, van onze kat. Midden in de nacht moest ik naar het toilet en stond in de kattenplas op de badmat. Kitten met een ongelukje dacht ik, opgeruimd en weer naar bed. Vanmiddag was het weer raak, maar nu zag ik het. De kat plaste in de woonkamer, in het midden. De kitten was een uur daarvoor nog weer op de gewone kattenbak geweest. Een derde kattenbak bij moeders vandaan gehaald, maar precies hetzelfde verhaal.
Elke dag worden beide bakken schoon gemaakt en eens per week met een sopje en nieuw grit. Zit biokat in met klontvorming van de urine.

Nu lijkt het mij duidelijk dat de kat weigert gebruik te maken van de kattenbak zodra de kitten erop is geweest. Ook al is dat het enige plasje of poepje in een schone bak.
De rangorde is heel duidelijk, de kitten van 6 weken is onderdanig.
Eten en drinken mag wel uit de bak van de kat.
Ze spelen samen en helpen elkaar met schoonmaken.

Wat zorgt er nu dan voor dat de kat niet meer op de bak wilt als de kitten er gebruik van heeft gemaakt?
En nog belangrijker; hoe los ik dit op? Ik kan het niet elke keer direct schoonmaken als de kitten erop is geweest, net zo min als dat ik kan zeggen: "Gebruik je eigen kattenbak".
Het enige wat ik op internet erover kan vinden is rangorde problemen of te weinig kattenbakken.
Mijn kat weet het duidelijk wel dat het niet goed is, want hij gaat daarna snel weg. Het is meer een principe kwestie lijkt het. Ik straf hem vervolgens overigens niet op dat moment, lijkt me vrij zinloos. Als ik hem betrap op dat moment zelf, pak ik hem op en doe hem in de bak. Daar rent hij dan weer uit zonder zijn behoefte af te maken.
De kat zelf hebben wij vanaf kitten en was moeilijk met de zindelijkheid. Andere omgeving veroorzaakte de hele eerste week onzindelijkheid, terwijl we m zindelijk gekocht hebben met 12 weken oud. Ook hebben we voor hem een mega bak aangeschaft, omdat hij naast de gewone afmeting bak poepte en plaste als er een poepje in lag. Door het jaar heen werd dat zo vervelend en leek het opgelost met een mega grote bak.
Nu begint de ellende dus weer en ik ben het eigenlijk wel een beetje zat :')
Alvast bedankt voor de tips!


Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:56

Hij is het er duidelijk niet mee eens dat er een kat bij is.
Consequent schoonmaken en hoogstwaarschijnlijk gaat het uiteindelijk vanzelf over.
Was bij mij tenminste wel zo.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:59

Lastig. Ik ou het ook zo 1,2,3 niet weten.

Je zou je verhaal eens neer kunnen leggen bij www.katopdedivan.nl
Zij is een gedrags deskundige.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

WillekeKnol
Berichten: 146
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:00

Hij is zn territorium aan het afbakenen. Opnieuw zeg maar. Om de kitten te laten zien. Ga ik vanuit iig.
Het zal dan ook vanzelf een keer ophouden.

Colinda,Tirza & Sendie, Ceacilia <3

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:07

Katten hebben geen principes :D

De oudere kat lijkt misschien op het eerste gezicht de kitten te accepteren maar heeft er waarschijnlijk toch wel moeite mee. Door de stress van een nieuweling in huis is de oudere kat nu weer naast de bak aan het gaan. Daar je schrijft dat die kat als kitten daar ook al eens last van had heb je waarschijnlijk te maken met een gevoelige kat.
Het kan vanzelf weer overgaan, maar pas als de 2 elkaar echt volledig accepteren.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:09

Het eerste wat ik me afvraag; waarom heb je een kitten van 6 weken in huis? Die hoort nog 2 weken bij moeder te zijn.
Afgezien daarvan; ik zou je kat een paar dagen opsluiten op een (kleine) kamer met zijn eigen kattenbak en dan zorgen dat de kitten daar niet kan komen. Hij kan dan echt zijn eigen bak gebruiken, komt de kitten niet tegen en de kitten kan niet op zijn bak gaan of andersom. Na een paar dagen zijn ze beide gewend aan hun eigen bak, zet je de deur open en hopelijk gaat het dan goed. Dan zou ik overigens de bak wel op die kamer laten staan, in elk geval de eerste paar weken.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 23:16

Zo is dat ook precies gegaan annelies, voor 7 dagen zoals ik al beschreef. Daarnaast vraag ik me af of je wel leest. Kitten is een moederloze en staat onder toezicht van de dierenarts. Ik ga immers niet voor de lol zo'n jong ding al in huis hebben. Daarbij vind ik 8 weken nog te vroeg.

De rest; bedankt voor jullie reacties. Ik heb de eigen bak van de oudere kat vanavond maar twee keer verschoond en hij heeft er zojuist gebruik van gemaakt na het schoonmaken. Hopelijk is het maar tijdelijk dan.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:18

Daar heb ik overheen gelezen sorry.
Nu je kater wel op de bak gaat nadat hij schoon gemaakt is, wijst dat er wel op dat hij dus niet wil als de kitten is geweest. Dus nu nog zorgen dat de kitten op zijn eigen bak blijft gaan.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 23:21

Klopt, dat dacht ik idd ook al. Als het dan idd met acceptatie te maken heeft dan zal het wat extra in de gaten moeten worden gehouden. Lastig alleen wanneer je beide werkt of s nachts. Vooral plas of poep ernaast aantreffen of er s ochtends in staan word je zo vrolijk van, ghehe.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:23

Vertel mij wat... Kattenpies stinkt zo vreselijk ranzig.
Katten hebben vaak weken of zelfs maanden nodig om te wennen aan een nieuwkomer, dat is vrij normaal.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:34

Wij hebben onze nieuwkomer nu al een jaar en onze kater blijft sproeien ondanks alles. Ze komen ook helemaal niet overeen. We denken er zelf over om de nieuwkomer mee te laten verhuizen als mijn broer alleen gaat wonen.

mies_dummy

Berichten: 712
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:16

Mijn collega is katten gedrag deskundige en die vertelde mij laatst dat het eigenlijk iedere kat 2 bakken zou moeten hebben. Veel katten accepteren als ze alleen zijn zelfs niet 1 bak. Maar veel komen er buiten dus merken mensen het niet.

Wat je eventueel zou kunnen doen is 3 bakken neerzetten zodat je oudere kat meer keuze heeft. Het is het proberen waard

Een paard draaft met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar...
wint met zijn karakter ...

Murthul

Berichten: 17063
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:22

De vuistregel om aan te houden is 1 bak per kat +1 extra, in dit geval dus 3 bakken. Voor zover ik begrijp uit je verhaal heb je op dit moment 2 bakken, als ik jou was zou ik er dus nog een bak bijhalen. Daarnaast zou ik proberen om de eerste tijd je bakken vaker dan normaal te scheppen zodat ze zoveel mogelijk "neutraal" blijven ruiken. Je katten zullen vanzelf aan elkaar wennen en dan gaat het hopelijk steeds een beetje beter. :)

De Turtle.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:24

mies_dummy schreef:
Mijn collega is katten gedrag deskundige en die vertelde mij laatst dat het eigenlijk iedere kat 2 bakken zou moeten hebben. Veel katten accepteren als ze alleen zijn zelfs niet 1 bak. Maar veel komen er buiten dus merken mensen het niet.

Wat je eventueel zou kunnen doen is 3 bakken neerzetten zodat je oudere kat meer keuze heeft. Het is het proberen waard


Je hebt niet helemaal zorgvuldig gelezen hé?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

mies_dummy

Berichten: 712
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:46

Ik zeg vrijwel her zelfde als de persoon boven mij alleen in een ander jasje :')

Een paard draaft met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar...
wint met zijn karakter ...

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 08:25

lieveli doelt hierop:

Citaat:
De kat plaste in de woonkamer, in het midden. De kitten was een uur daarvoor nog weer op de gewone kattenbak geweest. Een derde kattenbak bij moeders vandaan gehaald, maar precies hetzelfde verhaal.


Er is dus ook met 3 kattenbakken hetzelfde probleem. We wonen (nog) midden in de stad dus de katten naar buiten is nog geen optie. Als we volgend jaar ons koophuis hebben in een normale wijk/buiten de stad wel.

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:30

Volgens mij zit er op Bokt een bokster die iets met katten en gedrag doet, Zwerte heet ze volgens mij, misschien eens contact met haar opnemen?

En sorry, maar je gaat geen problemen die binnenshuis afspelen oplossen door je kat naar buiten te laten. Dus hou hem vooral lekker veilig binnen.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:31

Ik vind die kattenbakregel zo apart.
Wij hebben voor onze poes gewoon 1 kattenbak, is de eerste 3 jaar niet buiten geweest en nooit moeite mee gehad.

De 3 poezen van mijn moeder delen ook gewoon 1 kattenbak en dat is nog nooit fout gegaan.

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:34

Kim omdat het nooit fout is gegaan bij jullie betekent niet dat de kattenbakregel niet van toepassing is. Ik heb hier drie katten met 4 bakken, doe ik er een weg dan gebruiken ze het hele huis als kattenbak. Ligt maar net aan je katten, maar om dingen als poepen/plassen uit de kattenbak te voorkomen wordt de regel vaak toegepast.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

mies_dummy

Berichten: 712
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:36

Ah ik heb de tekst 3 keer gelezen maar daar heb ik dus overheen gelezen.
Als ik het dan lees denk ik aan stress plassen. Misschien een Feliway verdamper aanschaffen?

Kbk: bij sommige mensen gaat het altijd goed maar ik ken meerdere mensen waarbij de katten dit echt niet pikken en het hele huis onder piesen net zo lang tot er een andere bak komt.

Edit: ik weet niet waar je woont maar anders zou ik je in contact kunnen brengen met mijn collega.

Een paard draaft met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar...
wint met zijn karakter ...

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:42

Ik weet dat er katten zijn die echt een bak voor zich alleen willen hebben en absoluut niet willen delen. Lastig als de één daar wel zo over denkt en de ander niet.

Is er een mogelijkheid om één bak op een verhoging te plaatsen waar kitten (nog) niet op kan springen en kat wel? Dan leert kitten misschien ook van zijn "eigen" bak gebruik te maken.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:50

Wat voor bakken heb je, open of met een kap+klep?

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:57

De kattenbakregel is er voornamelijk om uit te sluiten dat onzindelijkheid komt door hygiene. Katten zijn gruwelijk schoon van zichzelf en sommigen vinden het idd vreselijk om op een bak te gaan waar al iets in ligt. Ook hebben ze graag aparte bakken voor poepen en plassen. Over het algemeen kan je zeggen dat als je 1 bak meer hebt dan het aantal katten, dat het probleem niet komt door het aantal bakken.
Maar omdat deze kat dit wel erg duidelijk laat merken (en eerder heeft laten merken dat hij kritisch is en snel onzindelijk wordt) zou ik er zelfs een 4e bij zetten en de andere bakken echt zo schoon mogelijk houden. Kan ook een simpel teiltje zijn hoor.

En hoe maak je het schoon? Je kan het beste biotex gebruiken, goed naspoelen en evt alcohol sprayen. Dan is de geur namelijk echt weg. Met gewone schoonmaakmiddelen ruiken wij het niet meer, maar de kat wel! En dat is een grote trigger om daar nog een keer te plassen. Gebruik sowieso nooooooit bleek, dat vinden ze juist heerlijk!

Hoe gek het misschien ook klinkt: laat de urine even controleren. 80% van de onzindelijke katten doen het uit medische problemen. En ja, ook als het zo duidelijk een andere oorzaak lijkt te hebben! Stress kan blaasontstekingen triggeren namelijk. Dus ook al lijkt de oorzaak helder, sluit even de medische oorzaken uit.

Dikke kans dat dit wel komt door stress en onwennigheid van het nieuwe kitten. Het duurt echt wel een tijdje voordat ze echt aan elkaar gewend zijn en dus ook voordat de oudere kat de geurtjes van het kitten accepteert. Met een beetje pech doet hij dit nooit en zit je opgescheept met 4 bakken die je schoon moet houden. In de tussentijd zou ik even een feliwaystekker ophangen, dit kan de boel wat rustiger maken. Verder zeker de katten niet afstraffen! Hij weet niet dat het fout is, hij merkt aan jou dat hij moet wegwezen. Ze doen zoiets niet expres, hij heeft er echt een goede reden voor.
Het kitten voorkomen op 'zijn' bak te gaan zou ik ook niet doen. Ze moeten er toch samen uit gaan komen en er steeds mee bemoeien kan dat juist vertragen en stress veroorzaken bij de kleine. Ze gaan onderling zelf afspreken wie welke bak mag gebruiken namelijk en misschien doe jij net iets anders dan zij onderling hebben bepaald.

Succes, hopelijk gaat het snel beter!

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Kat plast & poept buiten de bak na introductie nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:52

Kun je de poezen in aparte ruimtes houden? En dan in elke ruimte een kattenbak?

- Offline -


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler, Labiesch, SemrushBot en 30 bezoekers