Konijn dood, andere konijn blijft alleen achter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blauw00gje

Berichten: 12547
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: Veldhoven

Konijn dood, andere konijn blijft alleen achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 16:45

Hallo,

Ik hoop dat 1 van jullie mij kan helpen. We hebben de dierenarts al gebeld maar die is alleen bereikbaar voor spoedgevallen en ik denk niet dat dit dat is. Verder hebben we een dierenwinkel gebeld maar ik heb niet heel veel vertrouwen in hun antwoord. Het geval is:

Ik had 2 konijnen maar nu hebben we er net 1 dood in het hok gevonden ;( We weten niet zo goed wat we nu moeten doen. Het (gecastreerde) mannetje is overgebleven en hij zat samen met een vrouwtje. Hij is bijna 3 jaar oud.

We hebben het hok al grondig schoongemaakt maar weten niet zo goed wat we nu verder moeten. Moeten we snel op zoek naar een ander vrouwtje voor hem? Of juist even laten en dan straks verder kijken?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Alvast bedankt!

Groetjes Mandy
Laatst bijgewerkt door blauw00gje op 11-07-15 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Konijn dood, andere konijn blijft alleen achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:48

Zo snel mogelijk een afspraak maken bij een konijnenopvang/asiel zodat je een nieuw vrouwtje voor hem erbij kan zoeken :)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:49

Laat hem eerst maar eens zitten, stel het is een ziekte dan is het niet verstandig om nu een ander konijn er bij te nemen. Als je er zeker van bent dat het geen ziekte is dan zou je een vrouwtje ergens kunnen halen alleen het is nooit een garantie dat ze elkaar mogen. Mooier zou zijn om bij een opvang een uit te kiezen waar de man mee overweg kan.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Konijn dood, andere konijn blijft alleen achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:50

Je zou eens bij opvang Frank in Eindhoven of het knabbelhuisje in Deurne kunnen kijken voor een nieuw vriendinnetje.

blauw00gje

Berichten: 12547
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 16:53

robert45 schreef:
Laat hem eerst maar eens zitten, stel het is een ziekte dan is het niet verstandig om nu een ander konijn er bij te nemen. Als je er zeker van bent dat het geen ziekte is dan zou je een vrouwtje ergens kunnen halen alleen het is nooit een garantie dat ze elkaar mogen. Mooier zou zijn om bij een opvang een uit te kiezen waar de man mee overweg kan.

Dit is tot nu toe ook onze bedoeling. We willen het liefst via een konijnenopvang/dierenasiel een nieuw vrouwtje voor hem zoeken.

We zijn alleen benieuwd hoe jullie er over denken want jullie samen weten meer dan wij alleen :)

Maaaarije

Berichten: 1759
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Konijn dood, andere konijn blijft alleen achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:56

Misschien een idee om volgende week even met het overgebleven konijn langs de DA te gaan, om te checken of hij niet ziek is.
Dan kan je daarna gaan kijken voor een nieuwe vriendin.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:57

Het mooiste is met zijn tweeën. Wanneer er sprake van een ziekte zou kunnen zijn dan liet ik hem liever even alleen zitten hoe vervelend dat ook is. Beter voorzichtig als straks nog meer problemen.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Konijn dood, andere konijn blijft alleen achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 17:00

Ik zou eerst na het weekend naar de dierenarts gaan om het mannetje te laten controleren. Is hij gezond en is het vrouwtje dus overleden door een andere oorzaak dan een (besmettelijke) ziekte dan zou ik eens goed rond gaan kijken naar een betrouwbare opvang.

Kies voor een opvang waar jij je goed bij voelt, en die je ook goed helpen met het vinden van een geschikt vriendinnetje voor je konijn. Dat je konijn nu alleen zit is niet optimaal, maar ze kunnen het echt wel hebben hoor voor een paar weken. :j

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Konijn dood, andere konijn blijft alleen achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 17:33

Konijnen gaan ook door een rouwproces, net als wij mensen, en je konijn zal een tijdje verdrietig zijn. En een verdrietig konijn zal anders reageren dan een hoe die normaal zou doen, dus dan is het bijvoorbeeld mogelijk dat de konijnenopvang je een heel zachtaardig konijntje mee geeft omdat jouw konijn ook zo rustig is, of juist een dominant konijn wat de baas lijkt te zijn over jouw konijn, en zodra hij weer is opgeknapt blijkt het dan toch niet helemaal te klikken. Daarom zou ik niet té snel een nieuw maatje nemen. Merk je iets aan je konijn? Slechter eten, slomer..?

De tips boven mij zijn ook goed. Even opletten of je eigen konijn niet ziek is. Je weet niet waar het andere konijn aan is overleden? Geen opvallende dingen gemerkt als vieze neus/oogjes, dikke oortjes, vieze kont, evenwichtsproblemen, scheef hoofdje..?

blauw00gje

Berichten: 12547
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: Konijn dood, andere konijn blijft alleen achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 16:52

Bedankt voor de reacties :)

Mijn overgebleven konijn komt ook van een opvang en ik wil graag terug gaan naar die opvang voor een nieuw vriendinnetje voor hem. We houden hem even extra in de gaten en als alles gewoon goed is gaan we volgende week of de week erna gaan we op zoek naar een nieuw vriendinnetje voor hem. Als we iets aan hem merken gaan we natuurlijk langs de dierenarts.

Tot nu toe eet en drinkt ie goed. Hij is wel wat uit z'n doen maar dat is natuurlijk ook niet raar. Hij houdt niet van aandacht en laat zich moeilijk vangen en dat is nog steeds zo dus wat dat betreft is ie weinig veranderd, haha. Hopelijk is alles gewoon goed met hem en vinden we ''snel'' weer een vriendinnetje voor hem :)