Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:12

anneliesdj schreef:
Enja, je kunt je hond gebruiken als een wapen, door hem opdracht te geven om te bijten.


Dat heeft toch niks meer te maken met een hond mogen houden op een perceel voor bewaking? :? En dat heeft toch niks te maken met de Wet Wapens en Munitie? Als ik iemand sla met de kachelpook, dan gebruik ik de kachelpook als wapen. Dat betekent niet dat ik geen kachelpook mag hebben op mijn peceel, toch?

Citaat:
Een hond die zijn terrein bewaakt is iets anders, jouw man had niet bij de buren binnen moeten zijn toen ze er niet waren, dat is gewoon een kwestie van eigen schuld, dikke bult (op je gat).


Dat vind ik ook en dat zei ik ook tegen hem. Wie z'n billen brand moet op de blaren zitten. :D Die hond deed gewoon wat honden doen als ze waken. En dat je dan toch denkt binnen te kunnen lopen...tsja...dan is dat stom. :+ (gelukkig had hij slechts een kleine, oppervlakkige verwonding. Had ook heel anders af kunnen lopen). Maar lijkt mij onwaarschijnlijk dat de buurvrouw die hond niet zou mogen hebben op haar perceel en dat zo'n dier als wapen gezien wordt. Dat zou ik namelijk echt stuitend vinden. En ik denk dus ook dat TS gewoon een wakende hond mag hebben op haar perceel. Zou niet weten waarom niet.

Maar in de reactie van speurneusc las ik:

speurneusc schreef:
als een hond bijt is ie gebruikt als wapen en dan ben je de klos of je nou beveiliger bent of niet

en als je er niet bij bent of niet alles aan hebt gedaan om te voorkomen dat ie kan bijten, ben je wat dat betreft ook schuldig, of een vreemde nou ongeoorloofd zonder toestemming op je terrein is of niet


Dus vroeg ik of speurneusc me dan even uit kon leggen wat er volgens de wet zou moeten gebeuren met onze buurvrouw en/of haar hond. 8)7

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:13

Je vraagt mij naar dingen die ik al uitgelegd heb en nu doe je dat bij hem/haar ook, moet alles in jip en janneke taal?
Ze geeft al aan als je er niet alles aan hebt gedaan. In jouw geval is het feit dat de deuren en schuttingen ed dicht zaten in principe voldoende om te voorkomen dat je hond zoiets doet. Maar los daarvan ben ik wel benieuwd wat de politie ermee doet als je een klacht zou indienen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 01:06

safina schreef:
speurneusc schreef:
je benoemd de hond waar jij het over hebt goed ERF-hond.. maar een weiland is geen erf en er is geen toezicht meeste tijd, in Nederland is dit niet toegestaan.

en die ketting van 2 meter is de ketting van de looplijn naar de halsband. die looplijn is ook aan regels gebonden.


Citeer dan die wet even. Dan kunnen we dat even nalezen... :o

Te lui om de link in Mizora´s post aan te klikken?

Anoniem

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 01:36

Ik ben vorig jaar verhuisd en woon in de buurt van een kleine stad. Als we daar naartoe gaan, passeren we op weg van de parking naar het centrum een terrein waar 2 anatolische herders de wacht houden. De beesten zijn vuil en onverzorgd en als ze mensen zien, komen ze aan de omheining aandacht vragen. Ze duwen zich tegen de draad, totdat ze eindelijk van iemand aandacht krijgen en blaffen enkel als mensen hen negeren. Ik vind zo'n manier van honden houden ronduit zielig, snap niet wat je daaraan hebt. Dus nee, ik zou nooit van mijn leven honden op een stuk zetten dat niet aan mijn huis verbonden is, dat vind ik echt niet kunnen. Een hond kan er best tegen om 's nachts buiten te slapen (bepaalde rassen toch), dus een hond aan huis die 's nachts in de tuin zit stoort me niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:09

Kuggur schreef:
safina schreef:


Citeer dan die wet even. Dan kunnen we dat even nalezen... :o

Te lui om de link in Mizora´s post aan te klikken?


Nee hoor. Al lang gedaan. :o Maar Speurneusc schreef:

speurneusc schreef:
je benoemd de hond waar jij het over hebt goed ERF-hond.. maar een weiland is geen erf en er is geen toezicht meeste tijd, in Nederland is dit niet toegestaan.

en die ketting van 2 meter is de ketting van de looplijn naar de halsband. die looplijn is ook aan regels gebonden.



Misschien had ik dat even wat specifieker aan moeten duiden: Dat met die kettingen en looplijnen geloof ik allemaal wel. Maar dat doet er niet toe, want dat is TS niet van plan. Toch?
Maar in die wettekst stond niets in over verplicht toezicht op honden. Of over weilanden die geen erf zijn. En dat je daar dan om die reden geen hond mag houden. Dáár zoek ik een bron van. En nog steeds trouwens....