hond aangevallen, eigenaar aansprakelijk stellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

hond aangevallen, eigenaar aansprakelijk stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:01

Door het warme weer afgelopen dagen liet ik mijn hond voor mijn huis waar een groot stuk gras is los lopen om te gaan plassen, toen ik mijn hond weer binnen wilde halen kwam de buurman op de hoek met twee andere honden langs lopen (deze waren aangelijnd) mijn hond ging er naar toe en ik riep hem terug, op het moment dat hij terug wilde komen stormde de grootste hond los en viel mijn hond direct aan, ook de andere kwam los en viel mijn hond aan, beide hadden m vast in de nek en hoofd en lieten niet meer los. Waren de meest angstigste momenten van mijn leven, ik heb altijd een grote mond gehad dat als zoeits zou gebeuren ik er wel even tussen zou springen maar was verstijft van angst, kon alleen maar hysterisch gillen en schreeuwen, heb de hond nog wel met een groot stuk hout op ze kop geslagen maar dat hielp niks.
Uiteindelijk hebben de honden mijn hond twee keer gegrepen en doordat een andere buurman een van de honden van mijn hond kon aftrekken kon mijn hond los komen en ben ik snel met hem naar binnen gerend.

Gelukkig heeft mijn hond er na wat flinke bijtwonden niks ernstig aan over gehouden, maar eigenlijk vind ik dat de eigenaar van zijn (agressieve honden) de dierenarts kosten moet betalen, de politie is er bij geweest, maar zij vertelde mij dat ik dat niet op hem kan verhalen omdat mijn hond los was...en ja dat was ook zo, alleen zijn honden hebben mijn hond aangevallen (zonder aanleiding), eigenaar geeft aan dat het zijn honden niet zijn (zijn van een broer of kennis is hij erg vaag over) en gaf al eerlijk toe dat hij deze honden eigenlijk niet aan kon, heeft ook al eerder een andere buur hond aan willen vallen aan de lijn. Daarvoor is toen ook een melding gemaakt.

Wie heeft misschien soortgelijks meegemaakt? en wat zouden jullie doen? heb overgens al met de eigenaar gesprek gehad maar die is niet voor reden vatbaar (alcohol en drugs gebruiker) en vind dat dit normaal gedrag was tussen de honden...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110669
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:04

Dus jouw hond liep los? Was het aan de openbare weg? Dan hoort je hond sowieso aangelijnd te lopen.
Niet dat ik daarmee zeg dat het jouw schuld is, maar het kan voor de schadevergoeding misschien wel uitmaken.

Sterkte!

Vjestagirl

Berichten: 26646
Geregistreerd: 11-08-06

Re: hond aangevallen, eigenaar aansprakelijk stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:05

Je kunt het proberen, maar ik denk dat als jouw hond losliep op een plek waar dat niet mag dat je weinig kans maakt.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:05

je eigen verantwoording.
jouw hond liep los , en benaderde de aangelijnde honden.

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:06

t was voor mijn huis ik woon in een hofje waar gras is (dus geen weg oid) en ja mijn hond was los wilde m voor het huis alleen even laten plassen...

Goof

Berichten: 28774
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:07

Jouw hond liep los en benaderde zijn honden. Hij had ze netjes aan de lijn. Je maakt geen enkele kans.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:07

Als zijn honden aangelijnd waren en die van jou los in een gebied waar geen loslopen is toegestaan heb je dikke vette pech. Ik vind het sowieso een kwalijke zaak dat jouw hond niet voldoende onder appel staat en je hem toch loslaat.

Wat er gebeurt is is verschrikkelijk!! Dat staat vast en ik hoop echt van harte dat je hond opknapt en er verder niks aan over houdt, en dat de buurman iets aan het gedrag van zijn honden gaat doen, maar niet elke hond vindt een ander leuk en dan kunnen er dingen gebeuren.

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:09

Ja ik was er al bang voor hoor, maar goed ik dacht wellicht zijn er mensen met soortgelijke ervaringen waarbij het wel anders uitgepakt zou hebben..

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: hond aangevallen, eigenaar aansprakelijk stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:09

Jou hond had aangelijnd moeten zijn, dan had hij er niet op af kunnen rennen en was het niet gebeurd. Heel vervelend, maar je gaat niks op de eigenaar van de agressieve honden kunnen verhalen.

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:10

Amandavd schreef:
Als zijn honden aangelijnd waren en die van jou los in een gebied waar geen loslopen is toegestaan heb je dikke vette pech. Ik vind het sowieso een kwalijke zaak dat jouw hond niet voldoende onder appel staat en je hem toch loslaat.

Wat er gebeurt is is verschrikkelijk!! Dat staat vast en ik hoop echt van harte dat je hond opknapt en er verder niks aan over houdt, en dat de buurman iets aan het gedrag van zijn honden gaat doen, maar niet elke hond vindt een ander leuk en dan kunnen er dingen gebeuren.



Mijn hond staat dus wel onder apel want hij kwam direct terug toen ik hem riep voordat hij dus die andere honden benaderde hij maakte alleen aanstalte er heen te gaan. Zijn honden trokken zich op dat moment los en grepen mijn hond.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:12

Als het geen losloopgebied en jouw hond los liep is het ook jouw verantwoordelijkheid. Je hond had imo ook sowieso niet naar aangelijnde honden mogen lopen, vind ik persoonlijk. Mijn hond kan ook niet met andere honden, als een hond op hem af komt terwijl hij aangelijnd is heeft die ook pech. No way dat ik dan de DA-kosten zou betalen, ik ben immers niet in fout.

Zoals de politie zegt kan je het dan idd niet op de eigenaar verhalen... Je kan natuurlijk altijd proberen iets onderling te regelen met de eigenaar. :-)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:13

Ik zou het maar eens bij het juridisch loket navragen. :)

Stampeltje
Berichten: 387
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:13

Ik vind het onwijs sneu voor je hond en ik hoop dat hij snel weer opknapt.

Maar dat gezegd hebbende.. Ik zal absoluut niet blij zijn als ik met mijn honden aangelijnd over straat loop en er komt een loslopende hond op me af aan waarop mijn honden reageren. Ik zal ook absoluut niet blij zijn als de eigenaresse van de loslopende hond vervolgens met een stuk hout op mijn hond gaat slaan.. Volgens mij heb je geen poot om op te staan en mag je blij zijn dat je hond een goed vooruitzicht heeft om op te knappen.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:15

Een goeie maar zeer vervelende les voor je.. :(:)

Die man had keurig zijn honden aangelijnd; en als jouw los lopende hond er niet naar toe zou zijn gegaan, was er waarschijnlijk niets gebeurd.
Je kan die man dus niets kwalijk nemen, alleen jezelf voor je kop slaan..

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:16

billionache schreef:
Als het geen losloopgebied en jouw hond los liep is het ook jouw verantwoordelijkheid. Je hond had imo ook sowieso niet naar aangelijnde honden mogen lopen, vind ik persoonlijk. Mijn hond kan ook niet met andere honden, als een hond op hem af komt terwijl hij aangelijnd is heeft die ook pech. No way dat ik dan de DA-kosten zou betalen, ik ben immers niet in fout.

Zoals de politie zegt kan je het dan idd niet op de eigenaar verhalen... Je kan natuurlijk altijd proberen iets onderling te regelen met de eigenaar. :-)



klopt ook hoor dat mijn hond ook niet naar andere honden die vooral aangelijnd mag lopen en daarom riep ik hem gelijk terug, wat hij dus ook gelijk deed alleen zijn honden trokken zichzelf los van de eigenaar

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:17

Uiteraard mocht de hond daar niet loslopen. Maar ik zou niet zo hard zeggen dat daardoor geen aanspraak meer kunt maken op de schade die veroorzaakt is. Ik denk zelf namelijk dat de eigenaar van de honden die aanvielen wél aansprakelijk is.

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:17

Stampeltje schreef:
Ik vind het onwijs sneu voor je hond en ik hoop dat hij snel weer opknapt.

Maar dat gezegd hebbende.. Ik zal absoluut niet blij zijn als ik met mijn honden aangelijnd over straat loop en er komt een loslopende hond op me af aan waarop mijn honden reageren. Ik zal ook absoluut niet blij zijn als de eigenaresse van de loslopende hond vervolgens met een stuk hout op mijn hond gaat slaan.. Volgens mij heb je geen poot om op te staan en mag je blij zijn dat je hond een goed vooruitzicht heeft om op te knappen.


De honden lieten mijn hond niet meer los en ik was in blinde paniek dit was t enige wat ik nog kon bedenken om de hond los te laten niet dat het hielp want hij bleef vast houden

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:18

Bel gewoon het juridisch loket weet je het gelijk, direct en zeker. :) En als je zelf zo iets hebt van ach laat maar doen is dat natuurlijk ook prima :)

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:19

Sammie schreef:
Bel gewoon het juridisch loket weet je het gelijk, direct en zeker. :) En als je zelf zo iets hebt van ach laat maar doen is dat natuurlijk ook prima :)



das inderdaad een goed idee ga vanmiddag eens navraag doen, liefst had ik het natuurlijk onderling willen regelen maar goed dat is helaas niet mogelijk

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:21

Ook ik zou, als je het echt wilt weten, contact opzoeken met het juridisch loket, wat ik betwijfel of de wet het wel zo ziet dat het jouw eigen schuld is omdat jouw hond los liep. Uiteindelijk liepen zijn honden ook los tegen de tijd dat ze beten. Daarnaast ben jij ook aansprakelijk als je een inbreken een klap voor zijn kop geeft, ook al mocht de inbreker niet in jouw huis zijn.

Als je het dus echt wilt weten, vraag het ene jurist, niet Bokt.

cavaletti
Berichten: 6796
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:22

Ik vind het vreemd dat je de andere man aansprakelijk stellen wilt. Jouw hond liep los en daar ga je al de fout mee in. Je had de hond moeten terugroepen voor je hond bij de netjes aangelijnde honden aangekomen was. Ik zou me er mateloos aan ergeren als ik met mijn honden netjes aangelijnd loop en er ineens een vreemde hond op mijn honden af zou komen. Dit is vragen om moeilijkheden.

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:23

Lalidan schreef:
Ook ik zou, als je het echt wilt weten, contact opzoeken met het juridisch loket, wat ik betwijfel of de wet het wel zo ziet dat het jouw eigen schuld is omdat jouw hond los liep. Uiteindelijk liepen zijn honden ook los tegen de tijd dat ze beten. Daarnaast ben jij ook aansprakelijk als je een inbreken een klap voor zijn kop geeft, ook al mocht de inbreker niet in jouw huis zijn.

Als je het dus echt wilt weten, vraag het ene jurist, niet Bokt.



ja ga ik ook zeker doen, was alleen meer benieuwd of misschien hier bokkers waren die iets soortgelijks hebben meegemaakt en wat daar toen als resultaat is uitgekomen, even om ervaringen te delen

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:25

cavaletti schreef:
Ik vind het vreemd dat je de andere man aansprakelijk stellen wilt. Jouw hond liep los en daar ga je al de fout mee in. Je had de hond moeten terugroepen voor je hond bij de netjes aangelijnde honden aangekomen was. Ik zou me er mateloos aan ergeren als ik met mijn honden netjes aangelijnd loop en er ineens een vreemde hond op mijn honden af zou komen. Dit is vragen om moeilijkheden.



Ik heb juist mijn hond op tijd weer terug geroepen, hij was NIET bij de honden aangekomen zijn honden trokken zich los toen mijn hond omdraaide om naar mij te komen toen ik hem riep, dus nog VOOR dat hij bij die honden aankwam...
Laatst bijgewerkt door missymb op 07-07-15 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:26

Maar hebben de honden onderling contact gehad voordat ze grepen?
Als de hond vd ts alleen een stapje in de richting had gezet en vervolgens terug naar de ts zelf huppelde vind ik het wel zorgwekkend dat die honden zich losrukken (!) en vervolgens een hondje gaan molesteren.
Een loslopende hond zou namelijk niet zon grote trigger moeten zijn, wat als het een kind was?

SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:27

Ik zou idd eens bellen hoe het precies zit. Wij wonen aan een onverharde weg waar recht van overpad op zit voor mensen die achter ons wonen, maar er komen ook heel veel fietsers en wandelaars langs. Onze hond heeft een keer een broek van een voorbijganger kapot gemaakt (heel klein gaatje, mensen drama schoppen, dus maar even duidelijk gemaakt dat ze zich wel op ons erf bevonden en er officieel niet langs mochten). Vervolgens hebben we onze verzekering gebeld maar die vertelde dat een eigenaar altijd verantwoordelijk is voor zijn dier, ook al loopt hij op jouw terrein en komen mensen ongevraagd jouw terrein op.. Dus wie weet maak je kans.