kat drinkt weinig. Tips?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Eef_Bam

Berichten: 4073
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:06

Extragratis tip: Wat ook helpt is het water niet direct naast het eten zetten. :)


Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:09

Overal in huis glazen of bekers met water neerzetten (vinden ze erg leuk) en een drinkfontein aanschaffen als je die nog niet hebt.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Re: kat drinkt weinig. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:12

En kijk of je water niet de dicht bij de kattenbak staat, dat waarderen veel katten niet zo.

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 17:10

Drink fontein aangeschaft en nat voer.
Dan red ze het de komende dagen wel.
Was 10 voor 6 in de winkel haha.
Snel er doorheen gecrost.
Er was nog 1 drink fontein!

Hoe vaak vervangen jullie de filters?
Zal hem eens gaan uitpakken.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 02-07-15 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 17:11

Afbeelding

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 17:23

Nou hopen dat ze het wat vind!

Afbeelding

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:54

linnie050 schreef:
Drink fontein aangeschaft en nat voer.
Dan red ze het de komende dagen wel.
Was 10 voor 6 in de winkel haha.
Snel er doorheen gecrost.
Er was nog 1 drink fontein!

Hoe vaak vervangen jullie de filters?
Zal hem eens gaan uitpakken.


Hier om de 3/4 weken, heb altijd een paar pakjes filters in huis.

__danielle__

Berichten: 1783
Geregistreerd: 27-08-09

Re: kat drinkt weinig. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:57

Ik heb een lucky kitty met langhaar filter dus kan je geen tips geven over vervangen. Mijn filter moet wekelijks uitgespoeld worden. Het kan een dag of 2 duren maar ik denk dat je kat de fontein heel prettig vindt!

Zomaar voor iemand aardig zijn... Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:00

TS, die drinkfontein heb ik ook. Mijn kat zie ik er zelden van drinken, maar het water gaat behoorlijk snel op en sindsdien laat hij zijn andere waterbakjes staan. Hij doet het er dus goed op! Ik verwissel het filter ongeveer eens per maand en spoel het tussendoor regelmatig schoon.

Heb ook van zijn natvoer met een beetje water erbij een ijsje gemaakt in de vriezer, dat beviel hem ontzettend goed. Maar dat is alleen iets handigs voor deze warme dagen, niet echt een structurele oplossing.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:48

Ik zal ook eens een drinkfontein proberen!

Mijn kat drinkt wel van haar waterbakje maar niet met liefde. In eerste instantie moest de dakgoot (ik woon op de 1e verdieping, dakgoot van de garage van de buren) er aan geloven, maar zij onderhouden die goot niet dus het water begon te rotten en zat vol met muggenlarven, ik heb die dus maar omgekeerd want ik kan me niet voorstellen dat dat nou zo gezond is voor mijn kat.

Wat ik nu doe (zal niet voor iedereen werken, maar wie weet brengt het op ideeen, in de achtertuin kan het bijvoorbeeld met een zeiltje gedaan worden). Ik laat de kraan een tijdje aanstaan na het planten water geven. Zo ontstaat er een poel op het dak waar ze graag uit drinkt en het blijft gelijk een paar uurtjes staan. Ik doe dat in de ochtend en de avond, scheelt toch iets.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Re: kat drinkt weinig. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:53

Handige tips komen hier voorbij! Ik heb hier ook zo'n beest, drinkt echt veeeel te weinig. Ik heb een waterbakje naast zijn etensbakje staan (die zal ik zo verplaatsen) daar drinkt hij eigenlijk nooit uit. Hij drinkt eerder uit de waterton buiten die ik laatst nog helemaal schoon heb gemaakt. Met dit weer zet ik nog een ander bakje buiten neer, maar tevergeefs :( Ik ga denk ik eens opzoek naar een fontein!

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 18:55

Ik heb gister en vandaag een klein beetje kattenmelk door het bakje gedaan, en dan is het zo leeg. Ook vanmorgen een bevroren koel element onder het bakje gelegd zodat het water niet zo warm zou worden

Neem een kijkje in mijn kledingkast op Vinted: https://www.vinted.nl/member/33677517-fie28

                        • Bambi & Bandiet <3

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: kat drinkt weinig. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 20:33

Ijs klontjes doe ik ook altijd met dit weer in het waterbakje.
Had nog geen succes ermee.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:17

Is het eigenlijk wel een probleem als een kat met warm weer niet meer drinkt dan normaal? Katten zweten immers niet en hijgen doen ze volgens mij ook zelden (heb ik die van ons althans nog nooit zien doen), dus het lijkt mij niet dat ze enorm veel meer vocht verliezen, niet zoals bijvoorbeeld een mens of een paard in elk geval. Of het wel zo'n goed idee is om iets aan het drinkwater toe te voegen betwijfel ik eerlijk gezegd. Er is soms weinig nodig om een kattenmaag te irriteren en als ze gaan overgeven vergroot dat de kans op uitdroging alleen maar.

Met warm weer ververs ik het water wat vaker, maar verder doe ik niets om ze meer te laten drinken. Van een normale gezonde kat mag je toch verwachten dat hij drinkt als hij dorst heeft en zich niet laat uitdrogen. Volgens mij maken jullie je veel drukker dan nodig is. :o

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:41

Iemad rade melk aan.
Gewone melk is slecht voor een kat.
Speciale katten melk niet.

Echte kattendrinkbakjes zijn meestal allemaal te klein.
Katten vinden dat helemaal niet fijn.

Ook kan je een klein beetje water bij het natvoer doen.

Awij hebben alemaal verschillende waterbakken in huis en op verschillende hoogtes.
Zo kunnen de honden en katten kiezen wat ze fijner vinden.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: kat drinkt weinig. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:50

Ik geef mijn kater sowieso ongeveer elke dag een zakje natvoer met een glas water. Dit smult hij heerlijk op!
Poes drinkt graag uit de fontein! Is n groot succes!
Ik ververs dat filter trouwens niet zo vaak. Heb t laatst voor t eerst gedaan na n aantal maanden.

[o]

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 01:00

Drinkfontein is echt je beste optie. Altijd vers stromend water. ~Al mijn katten dronken veel meer nadat ik deze had aangeschaft. De honden ook trouwens. Dingen invriezen etc heeft geen nut. Katten drinken nou eenmaal het liefst stromend water.

]My beautiful, wonderful, magical friend has spread his wings and has flown into a new life. I will miss you so much, my angel horse. R.i.p. Madrileno XVII. 12-03-1994 - 11-08-2014

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:35

goeroe schreef:
Is het eigenlijk wel een probleem als een kat met warm weer niet meer drinkt dan normaal? Katten zweten immers niet en hijgen doen ze volgens mij ook zelden (heb ik die van ons althans nog nooit zien doen), dus het lijkt mij niet dat ze enorm veel meer vocht verliezen, niet zoals bijvoorbeeld een mens of een paard in elk geval. Of het wel zo'n goed idee is om iets aan het drinkwater toe te voegen betwijfel ik eerlijk gezegd. Er is soms weinig nodig om een kattenmaag te irriteren en als ze gaan overgeven vergroot dat de kans op uitdroging alleen maar.

Met warm weer ververs ik het water wat vaker, maar verder doe ik niets om ze meer te laten drinken. Van een normale gezonde kat mag je toch verwachten dat hij drinkt als hij dorst heeft en zich niet laat uitdrogen. Volgens mij maken jullie je veel drukker dan nodig is. :o


Katten drinken per definitie te weinig dus als je drinkgedrag kan ondersteunen met meer waterbakjes/fonteinen etc vooral doen. Niet alleen met warm weer maar altijd. En katten zweten via hun voetzooltjes :)

.........

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 15:04

Vandaag heb ik Missy voor het eerst zien drinken uit de fontein!

Doen jullie elke dag schoon water in de fontein?


Afbeelding

Afbeelding

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: kat drinkt weinig. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:24

Nee, alleen als hij geluid (kletteren van het water) begint te maken, en hij dus bijna leeg is. Dat is zo één keer per week. Als je dat ding iedere dag uit elkaar zou moeten halen dan heeft hij geen voordeel tov normale bakjes.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:37

Mijn katten krijgen elke dag een beetje yoghurt met water...vinde ze heerlijk *\o/*
ze drinken op zich gewoon,maar nu met warmte doe ik dit, en dat kan ook prima :j

Flux

Berichten: 2471
Geregistreerd: 10-06-05

Re: kat drinkt weinig. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:49

Die fontein heb ik ook gekocht voor mijn ouders oude poes! Fijn ding op zich, toen de kat wat aan het geluid gewend was bleef ze maar drinken.

Voor mijn eigen kat had ik een ijsje gemaakt van verdund kattenmelk, ook een groot succes.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:40

linnie050 schreef:
Vandaag heb ik Missy voor het eerst zien drinken uit de fontein!
Doen jullie elke dag schoon water in de fontein?



Ik doe om de dag nieuw water in de fontein. Komen toch haren/stof etc in. De gewone waterbakjes verschoon ik elke dag

.........


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amandavd, Emese_Flower, Sintara en 47 bezoekers