Konijn en dwangvoeren na sterilisatie...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Konijn en dwangvoeren na sterilisatie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 13:53

Kyra is gisteren gesteriliseerd en ze wil nog niet eten. We hebben haar een paar keer Olvarit gegeven (dwangvoer) en ik ben nu brokjes (van hopefarms) aan het weken voor haar.
Ze heeft vanmorgen rond 10u pijnstilling gehad en mag vanavond pas weer. Haar maatje, die bij haar zit, is lekker opgewekt en eet goed. Zelf ligt ze een beetje, af en toe wast ze zichzelf of ruikt ze even aan het hooi.

Gister was ze onderkoeld en zijn we terug naar de DA geweest, daar heeft ze gegeten en gekeuteld, thuis ook al.

Hoe vaak moet ik haar dwangvoeren? En wanneer moet ze echt weer zelf gaan eten?
Witlof en wortel neemt ze ook niet aan.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:05

Heb je geen Critical Care meegekregen van de dierenarts? Of ander dwangvoer, Supreme Science Recovery of het dwangvoer van Trovet? Critical Care vinden de meeste konijnen erg lekker en het dwangvoert makkelijk, het is veel geschikter dan Olvarit wortel, omdat er meer vezels en minder suikers in zitten.

Keutelt ze nog wel?

Je moet heel regelmatig dwangvoeren, bijvoorbeeld iedere twee uur een beetje. Laat ze het dwangvoeren wel toe? En verder zoveel mogelijk verschillende dingen aanbieden, beetje onder de neus plagen met stukjes fruit, groente, paardenbloemblad. Groenvoer eten ze eerder dan hooi en brokjes, daarmee kan je ze vaak weer op gang helpen. Als het niet op gang komt of als ze niet keutelt heb je meer medicijnen nodig: Metocloral, Cisaral.
Pijnstilling mag je ruim doseren, ga maar op de hoogste dosering zitten die op de verpakking vermeld staat (Carprofen?)

Hou in de gaten dat ze niet uitdroogt of last krijgt van de warmte. Niet echt het gunstigste moment voor een konijn om geopereerd te worden, tijdens een hittegolf.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 14:10

Ze laat dwangvoet toe. Ze heeft net geweekte brokjes met olvarit gekregen, ik heb geen speciaal dwangvoer meegekregen, olvarit werd eventueel aangeraden.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Konijn en dwangvoeren na sterilisatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:15

Daar heb je weer zo'n dierenarts die te weinig over konijnen weet :(
Fijn dat ze het dwangvoeren toelaat. Keutelt ze ook?
Misschien kan je nog aan geschikter dwangvoer komen bij een dierenarts? Geweekte Hope Farms Rabbit Supertrio kan ook wel, maar dan liever niet gemengd met Olvarit (of maar een klein beetje voor de smaak). Door de suikers in de wortelpap kan je konijn darmproblemen krijgen en dan ben je verder van huis.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 14:22

Heb er maar een beetje mee gemengd. Ik ga straks een dierenarts voor advies bellen, even kijken of welke weekenddienst heeft.

Ze heeft gister iig gekeuteld, ik heloof vandaag ook.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:26

Een klein beetje gemengd door de Hope Farms kan geen kwaad. Ik hoop dat je haar snel weer aan het eten krijgt. Bied haar maar zoveel mogelijk soorten groenvoer aan, ook wat vers gras etc.

Mooi dat ze keutelt, hou dat goed in de gaten en let ook op haar temperatuur en uitdrogingsverschijnselen.
Laatst bijgewerkt door Xanne op 04-07-15 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:29

Toen mijn konijntje was gesteriliseerd heb ik dwangvoer van supreme science gekregen (Recovery), dit werkte erg goed en na ongeveer 1,5 dag begon ze zelf weer te eten. Wij kochten het gewoon bij de dierenarts

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:34

Vooral niet te bang zijn dat je teveel dwangvoert. Elke paar uur is nu wel nodig! Pas als ze weer een beetje eet kan je het minderen. In zulke situaties stop ik pas met dwangvoer als ze helemaal goed eten en keutelen en niet eerder. Een beetje knabbelen en zelf wat eten betekent bij mij dat ze nog maar zo'n 2-3x per dag een spuitje voer krijgen. Je geeft genoeg als de keutels goed blijven. Als ze echt kleiner en harder worden krijgt ze te weinig.
Juist dat volle buikje stimuleert ze weer te gaan eten. Konijnen werken wat apart wat dat betreft!
En zoals al gezegd: blijven stimuleren met lekkers voor dr neus.

Wat krijgt ze nu? Pijnstilling dus, maar welke? En heb je geen primperan/primperid meegekregen? Is eigenlijk ook nodig nu. Weekendarts bellen lijkt me wel goed, maar dan moet je net een goede treffen. Je zou kunnen vragen of ze dwangvoer hebben (bijv critical care) en evt primperan.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 14:37

Ik heb net de met DA gebeld (eentje die ik niet ken, mijn eigen heeft geen weekenddienst dit weekend), mag het even aankijken en doorgaan met dwangvoer wat ik nu geef, anders mag ik vanavond langskomen. Ik ga haar zo nog eens wat witlof, wortel en gras proberen te geven. Moet ik haar neusje er een beetje mee kriebelen of wat? Is het verstandig om haar even van haar vriendje te scheiden?

Ze krijgt metacam als pijnstilling, ze mag 2x per dag 0,2ml. Ik heb ook primperan meegekregen, dat krijgt ze 3x per dag 1,5 ml.

Het is wel allemaal veel stress... dwangvoer eet ze vrij netjes, in een handdoek stribbelt ze niet zo erg tegen. Het oppakken vindt ze alleen verschrikkelijk.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:44

Beetje onder de neus kriebelen inderdaad, soms nemen ze dan uit irritatie een hap en eten vervolgens verder (als het niet werkt dan niet te lang doorgaan met pesten natuurlijk, maar af en toe eens proberen).

Of je haar moet scheiden van haar partner hangt af van of ze last van hem heeft: zo niet dan zou ik ze samen laten. Nadeel is wel dat je de keutels niet goed in de gaten kan, eventueel kan je ze scheiden met alleen een hekje.

Check even hoeveel metacam je maximaal mag geven bij haar lichaamsgewicht, zolang ze niet eet geef je haar gewoon het maximum.

Kan je haar niet dwangvoeren zonder oppakken? Er zit natuurlijk een grote wond. Gewoon op je knieƫn gaan zitten?
Laatst bijgewerkt door Xanne op 04-07-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:45

Ik ken je dilemma. Ik maakte me ook altijd druk over de stress die ze krijgen, maar die darmen op gang houden en haar aan het eten krijgen is gewoon het enige wat nu belangrijk is. Uit ervaring weet ik nu dat je beter een keertje teveel kan dwangvoeren dan een keer te weinig.
Sowieso dus bij die 3x per dag even flink voer er in. Het stimuleren kan je gewoon voor dr neusje doen. Gewoon ff wiebelen en recht onder dr snuffert neerleggen.
Haar scheiden nu zeker niet doen! Dat gaat wel teveel stress opleveren, mogelijk voor allebei. Ik hou alles altijd zoveel mogelijk samen. Neem zelfs beide mee als er eentje naar de da moet.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 14:53

Ik kan haar heel moeilijk dwangvoeren zonder op te pakken (ze gaat achterin de bench zitten). Ze heeft geen last van haar maatje, hij eet alleen al het lekkers op wat zij niet op eet.

Afbeelding
Zo zitten ze er nu in. Als ik haar onder haar neus kietel met bijvoorbeeld witlof, draait ze haar koppie weg of rent ze weg. (er staat trouwens ook een drinkbakje op de grond, daar drink te soms uit)

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:04

Dan lekker samen laten zitten en zoveel groenvoer neerleggen dat het andere konijn niet alles op kan.
Je zou ze ook alleen in de ren kunnen laten, want daarin zou je wel kunnen dwangvoeren zonder het konijn op te tillen. Ik maakte altijd een schuilhokje van een doos die ik zo van het konijn af kon tillen als ik ging dwangvoeren. Zo heeft ze wel een schuilplek, maar je kan altijd goed bij haar.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:58

Heb Kyra net opnieuw gedwangvoerd op schoot. Ze vond het niet bepaald leuk maar at het wel op. In een handdoek op schoot deze keer.

Brokjes zijn bijna helemaal opgelost in water en die er dan nog een beetje olvarit bij. Ze heeft vanmiddag geloof ik ook een klein beetje witlof op, maar ik weet niet of ik dat goed heb gezien.

Ze is ondertussen ook wat opgewekter, gaat met kranten spelen en wassen :)

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Konijn en dwangvoeren na sterilisatie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 21:37

Ik maak me gewoon echt zorgen... ze heeft wat zonnebloempitjes op, maar dat is echt weinig. Daarnaast weet ik niet hoeveel te binnenkrijgt omdat het vooral water is met wat brok erdoor en wat olvarit. Ze is zichzelf niet, arm meisje.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:43

Persoonlijk ga ik net zolang door met iedere paar uur voederen, totdat ik 100% zeker weet dat ze zelf goed eten.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Konijn en dwangvoeren na sterilisatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:51

Goed pesten (niet weg laten lopen) met peterselie werkte hier altijd.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Konijn en dwangvoeren na sterilisatie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 22:02

Ik heb een nieuw papje gemaakt (vorige was net te veel water), zit wat meer olvarit in. Zonder olvarit laat ze het heel simpel lopen en met wat meer olvarit eet te het wel aardig op.

Ik weet niet of we nu peterselie in huis hebben, en anders ga ik dat morgen gelijk halen.

Ze heeft net gekeuteld, het is niet veel en een beetje plakkerig, maar in ieder geval werken haar darmen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:15

Kun je niet van een wortel, wat appel, groente en wat geweekte brok een mix maken met de hakmolen? Pijn tonen ze niet snel, dat is het lastige met nijnen. Misschien goed om op tijd de pijnstiller geven en een half uur later voer aan te bieden. Dan is de pijn weggezakt en wil ze wellicht eten. Krijgt ze tolfedine? Ik spoot zelf tolfedine toen ons konijn ziek was.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 22:19

Ze krijgt metacam. Ze heeft net wat gekregen en ze lijkt zich meteen beter te voelen. Heb met de DA overlegd, maar ze mag echt maar 2x per dag.

Edit: ze heeft net een paar sprietjes hooi gegeten, hopelijk snel meer!
Edit2: en wat witlof *\o/*

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Konijn en dwangvoeren na sterilisatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:32

Gewoon rustig doorgaan met elke paar uur voeren, de aanhouder wint!
Ik heb wel eens een voedster twee weken lang moeten dwangvoeren. Daarna heeft ze nog jaren vrolijk geleefd! Die nijntjes geven soms echt gruwelijk snel op! Je merkt dus al duidelijk een verbetering met de pijnstilling, dikke kans dat ze pas goed gaat eten als die pijn weg is. Hoeveelheid metacam is goed hoor, meer is niet goed. Als ze morgen nog niet goed eet (wat ik verwacht), zou ik wel goed dwangvoer ophalen. Dat scheelt echt een hele hoop, daarmee blijven de keuteltjes ook goed. En voor jezelf ook beter, want dan hoef je geen stress te voelen of ze genoeg krijgt, je geeft gewoon wat op de verpakking staat en dat is sowieso zat!

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Konijn en dwangvoeren na sterilisatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:52

Wat een goed nieuws!

Metacam inderdaad maar twee keer per etmaal geven, wat je wel mag doen is de maximale dosering voor haar lichaamsgewicht geven. Als ze nu zelf begint met eten is de dosering goed, maar als je merkt dat het minder gaat mag de dosis omhoog, tenzij ze nu al de maximale dosering voor haar gewicht krijgt.

Hopelijk pakt ze het eten nu zo snel op dat je niet lang meer hoeft te dwangvoederen, maar als het toch wat langer duurt zou ik een zakje Critical Care halen om darmproblemen te voorkomen. Beperk in elk geval de hoeveelheid Olvarit wortelpap zo veel mogelijk.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 12:38

We hebben net wat goed dwangvoer bij de DA gehaald en wat peterselie :)

Ze ligt er nu vrij ontspannen bij. Vanmorgen hebben we ze even met een hekje gescheiden omdat Kyra begon te knorren als Billy in de buurt kwam. Nu na de pijnstilling en wat goed dwangvoer ligt ze er wat beter bij. Billy was ook heel opdringerig, misschien omdat ze 's nachts niet in de ren kunnen (ontsnapgevaar). Hoop dat ze snel weer naar hun wat ruimere buitenhok kunnen. Billy laat ze ook weer toe, dus hopelijk gaat ze vandaag weer wat meer eten. De peterselie heb ik alleen even bij haar neergelegd, dat wilde ze niet.
O, ze eet nu net een klein beetje witlof :D

Wat is precies de maximale dosering? Ze krijgt nu 0,2 ml per keer en ze weegt 3kg.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Konijn en dwangvoeren na sterilisatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:20

Mooi!

Wat heb je precies voor Metacam? Een vloeistof met 0,5 mg/ml?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 13:24

Weet niet precies. Er staat: Metacam 10ml/0.2
2x daags 0,2ml geven
Het is dus vloeibaar spul in een bruin potje.

Ik durf eigenlijk ook niet meer te geven, da zei ook dat het zo goed moet zijn :)