Hond valt uit naar mijn honden, hoe zit het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AniiQue
Berichten: 955
Geregistreerd: 20-06-06

Hond valt uit naar mijn honden, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 22:08

Nou ik zit dus met een 'situatie'.. die nu al enkele keren is voorgekomen.

Een paar huizen verderop, woont een gezin met een jack russel.. Deze kan niet overweg met mijn honden, we hebben al enkele malen een aanvaring gehad, daarbij mijn grootste hond (cattle dog) echt redzone word, maar gelukkig wel nog blijft luisteren als ik echt boos ben. Indien we deze hond met wandelen tegenkomen lijn ik ze natuurlijk altijd aan.

Nu is het grootste probleem en mijn allergrootste ergerpunt, deze mensen zitten bij hun achterom en laten hun poort gewoon open waardoor die hond voor aan de weg kan komen, dit is dagelijks.
Het is al meerdere malen voorgekomen dat ze even een 'kibbeling' hebben gehad dat ik ze nog snel genoeg mee heb kunnen nemen en alles goed is gegaan.
Zojuist was het anders. Ik was hun tuin bijna voorbij komt die hond aangerend en valt uit naar mijn honden (had er 2 bij, onzekere bordercollie en de cattle) Nu greep de cattle al heel snel deze jackrussel vast en ik heb haar met moeite er vanaf gekregen, resultaat hiervan zijn tot bloedens toe achterover geslagen nagels. Natuurlijk uit frustratie 'geschreeuwd' dat ze verdomme die ***** hond achter moeten houden en dat dit de laatste keer is dat ik Djenna er vanaf trek, want dit is al vaker gebeurd.

Maar nu is mijn vraag dus. Over de hond op hun plaats houden kan ik dus niks aan veranderen want ze luisteren niet.. Maar de hond komt dus van hun 'erf' af om naar mijn honden uit te vallen.. Stel het komt zo ver dat die hond iets heeft..Ben ik dan uberhaupt aansprakelijk of is het hun eigen probleem..

Ik ben het eventjes helemaal beu met die hond.


gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:18

Zij zijn aansprakelijk want een hond mag niet loslopen op de openbare weg :)

Die hond loopt los en niet op zijn erf en als hij jouw aangelijnde hond aanvalt dan mogen zij voor de kosten opdraaien, ook als die hond jouw hond uitdaagt waardoor jouw hond uitvalt, dan mogen ze alsnog zelf de dierenartskosten betalen..

...
Ik ben gerpiegorp

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:18

Als jij je hond aangelijnd hebt en hun hond is onaangelijnd buiten het eigen erf kan je voor zover ik weet niet aansprakelijk gesteld worden.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

annepaardoes

Berichten: 7155
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:19

Daarvoor kun je het beste je verzekering bellen. Dit verschilt namelijk nog wel eens.
De meningen zijn over dit onderwerp nogal verdeeld wat het er niet duidelijker op maakt.

AniiQue
Berichten: 955
Geregistreerd: 20-06-06

Re: Hond valt uit naar mijn honden, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 22:25

Hun hebben eigenlijk altijd de hond rond het huis lopen, voor deze hadden ze wel een brave die ging ook niet van hun terrein af. Maar deze, dat is vanaf dag 1 vijanden met mijn honden, zonder enige reden.. Mijn honden letten niet eens op de jack eigenlijk pas als zij al blaffend en half rollend aan komt.

T leek mij idd ook dat als hun 'schade' hebben ze het niet bij mij kunnen aankloppen voor een vergoeding omdat hun hond, de mijne aanvalt op 'openbare grond', terwijl die van mij netjes aangelijnd zijn.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Hond valt uit naar mijn honden, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:28

Oh die hond was nog niet klaar met me , zweepje mee en een flinke hengst verkopen zien of hij de volgende keer dan nog zo komt aanstuiven.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

AniiQue
Berichten: 955
Geregistreerd: 20-06-06

Re: Hond valt uit naar mijn honden, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 22:55

Als dat kon helpen deed ik het, Ik heb haar al enkele keren aan de kant 'geschopt' en erop geschreeuwd, maar het kwartje lijkt niet te vallen..
Het erge is, op straat heb ik nu al meerdere keren gehoord, dat mijn grootste hond gevaarlijk en agressief is, terwijl het enige wat ze doet is de bordercollie beschermen en voor zichzelf opkomen.. zo irritant

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hond valt uit naar mijn honden, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:43

Heel herkenbaar.. Bij ons in de straat loopt ook een herder los die telkens op mijn hond af vliegt, en mijn hond schrikt daar zo van dat ze ook in de aanval schiet.
Ik heb ook altijd begrepen dat je hond aangelijnd moet zijn, en aangezien die van hun dat niet is zijn zij zelf verantwoordelijk.
Maar ik vraag me af of er niet iets te doen is tegen dit soort aggressieve, loslopende honden.. Kun je daarvoor iemand bellen? Ik denk niet dat de politie iets doet zo lang er nog geen gewonden zijn gevallen..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:16

gerpiegorp schreef:
Zij zijn aansprakelijk want een hond mag niet loslopen op de openbare weg :)

Die hond loopt los en niet op zijn erf en als hij jouw aangelijnde hond aanvalt dan mogen zij voor de kosten opdraaien, ook als die hond jouw hond uitdaagt waardoor jouw hond uitvalt, dan mogen ze alsnog zelf de dierenartskosten betalen..

Helaas werkt dat niet zo.

Ik heb zoiets aan de hand gehad (aanlijnplicht binnen bebouwde kom).
Loslopende hond komt te enthousiast naar de mijne (die aangelijnd is).
Deze blijft happen/springen/ enz, mijn hond hapt en helaas een hoektand erdoor.

Ik (althans; mijn verzekering) moest de schade betalen.
De eigenaar van de andere hond zou hooguit een boete kunnen krijgen wegens het loslaten lopen van zijn hond.
Mijn hond had geen schade, dus was het geen verdediging.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

MyWishMax

Berichten: 25255
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:15

De eigenaar van de hond die schade maakt is voor de wet aansprakelijk. Verzekeringen kunnen gaan kijken naar andere omstandigheden, maar dat neemt de aansprakelijkheid niet weg. Pas bij de rechter kan er verder gekeken worden naar de aansprakelijkheid en kan er een gedeelte eigen schuld toegekend worden bijvoorbeeld, maar dat is pas bij een rechtszaak. ;)

Een verzekeringsmaatschappij heeft geen zeggenschap, zij kunnen enkel vinden dat ze niet hoeven uit te keren, maar mensen gaan er dan meteen vanuit dat ze niet aansprakelijk zijn, omdat de verzekering niet uitkeert en dat is echt een verkeerde opvatting.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Hond valt uit naar mijn honden, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:23

Maar dat is toch eigenlijk belachelijk? Grote honden zijn meestal de banketstaaf om dat die kleintjes ze aanvliegen. En een grote hond met een waarschuwende hap al veel kan aanrichten.
Zo hing een Jack Russel een keer bij onze Duitse Herder aan zijn strot, dus Oscar die de goedheid zelf is hapte dat beest van zich af, want die Jack Russel had hem pijn gedaan. (Oscar had wonden van dat felle ding). Maarja... Oscar hapt dus één keer terug en die hond zit in zijn bek. En wie is weer de banketstaaf??

MyWishMax

Berichten: 25255
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:40

Jouw hond had dan toch wonden? Dan is de eigenaar van de JR aansprakelijk. Als jouw hond bijt en schade maakt ben jij aansprakelijk. En ja, dan heb je met een grote hond meer kans, omdat die groter zijn en meer schade kunnen aanrichten.

Vind je het nog steeds belachelijk als een grote hond schade maakt bij jouw hond? Of is het weer een kleine hondjes versus grote verhaal?

Tuurlijk zijn er veel vervelende kleine hondjes, maar er zijn ook veel vervelende grote honden. Eigenaren van alle honden moeten ervoor zorgen dat hun hond geen schade maakt, ook al betekent dat omlopen of het opnemen voor je hond en hem niet laten corrigeren. Of de andere hond wegjagen goedschiks of kwaadschiks.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belle_Siem, LesleyAnne, Luna2013, ManonGrr, NikkivanOlst, SJP, stella92, tinker_sally, Traiectum en 87 bezoekers