Help, mijn asielkat laat me niet slapen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

Help, mijn asielkat laat me niet slapen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 07:16

Hoi! Om te beginnen zal ik wat achtergrond info geven.

Begin maart heb ik een fantastische poes uit het asiel geadopteerd. Ze is een 2 jaar oude korthaar met de naam Delia. Een ontzettende kroelkont die ergens zwervend is opgepikt. Na 2 weken amivedi heeft niemand zich gemeld en mocht ze geplaatst worden.

Ze was nog niet gecastreerd. Dit wilde ik na een kleine gewenningsperiode laten doen. Thuis gekomen begon ze nacht 1 verschrikkelijk te klagen, ik wist niet wat me overkwam! Heb nog niet eerder zelfstandig een huisdier gehad dus ben daarin hartstikke groen. Wel had ik voor mezelf een grens gesteld dat ze bv niet in de slaapkamer mag.

Na 2 nachten en volle dagen t asiel maar gebeld uit pure wanhoop. Bleek ze gewoon gigantisch krols geworden. Zou gemiddeld een week duren, dus even doorbijten en dan zsm laten helpen.

Toen ze keurig een week krols was, was ze ineens 3 nachten op rij stil, wat een verademing! Helaas werd ze na die 3 dagen opnieuw krols :/. Overlegd met de DA en ondanks de krolsheid toch laten helpen. De procedure verliep als een zonnetje en je ziet het wondje al bijna niet meer. Nog mooier; ik kon weer slapen!!

Nu het probleem:

Sinds pak m beet drie nachten heeft ze een heel irritante gewoonte. Stipt 5 uur in de ochtend (vandaag dus 6uur) wordt ze ongedurig en gaat ze een goede anderhalf uur in vlagen voor mn deur zitten klagen. Als ik haar geluid een beetje begin te herkennen is het aandacht trekken. Na een tijdje wordt ze weer stil om tegen 8uur opnieuw te beginnen. Echt heel stipt!

Mijn vraag aan jullie:

Iemand enig idee waar dit uit ontstaan kan zijn? En tips of trucs wat ik er tegen kan doen?

Ikzelf zat te denken dat het nog onwennigheid kan zijn. Ze is keurig opgevoed dus moet een huiskat zijn geweest. Misschien mocht ze daar op de slaapkamer, of is ze best wel 'verwend' geweest. Ik ben daar best nuchter in, een kat is geen prinses. Als ze zo zit te zaniken kan ze ook niet op enige reactie rekenen, ik negeer het.

Ze mag zsm naar buiten, wil dit de eerste keren graag met tuigje doen, zodat ze niet direct weg kan rennen. Ik mag alleen niet met tuigje in de buurt komen :'). Het kan dus ook zijn dat ze gewoon dr energie moeilijk kwijt kan. Dit terwijl ik zo veel mogelijk actief met haar speel.

Een derde mogelijkheid zou trek kunnen zijn? Ze krijgt Whiskas brokjes verdeeld over 2 porties. Als ik opsta en als ik naar bed ga. Hoeveelheid volgens schema op zak.

Een heel verhaal, hopelijk duidelijk genoeg. Ik hoor graag jullie ideeën!

DromenLies

Re: Help, mijn asielkat laat me niet slapen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 07:43

Mijn kat heeft hier ook een handje van gehad. Die zat aan de deur te krabben. Als ze dat doet, gooi ik een kussen of knuffel naar de deur en daar schrikt ze zo van dat ze stopt met aandacht vragen. Heb het ook geprobeerd alleen te negeren maar ze was nogal vasthoudend. Je hebt ook van die luchtspuitbussen met sensor. Die zet je voor de deur en als ze in sensor komt, krijgt ze een 'spuit' geperste lucht tegen zich aan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 07:47

Mijn honden maakten me ook vroeg wakker toen ik 'sochtends voerde. Denk dat dat het probleem is, ze is je aan het africhten omdat ze wil eten :)
Ik zou 1x per dag gaan voeren :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 07:50

Zodra ze zeurt haar 'belonen',met de plantenspuit met water. Erg consequent zijn daarmee en nooit haar belonen door tegen haar te praten (of mopperen want dat is ook praten).

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 07:56

Billy, ik dacht juist ik voer 2x omdat ze dan bv snachts niet trek krijgt.. Wat zou een gunstig tijdstip zijn voor voeren?

Troi; Ik had al gelezen dat de kleinste erkenning tijdens het zeuren het alleen maar erger kan maken. Dus ook als ze overdag zo zeurt negeer ik haar volkomen. Dat lijkt alleen in dit geval niet te helpen.. Plantenspuit heeft ze ontzag voor, maar geldt dat niet als aandacht geven?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:01

Ik acht de kans ook groot dat het eten is :Y) ....
Voer je min of meer gelijk wanneer je je bed uitkomt?
Je kunt dan proberen het ochtendvoeren uit te stellen tot vlak voordat je de deur uitgaat.
(Er vanuit gaande dat je weggaat en tussen opstaan en weggaan wel wat tijd verstrijkt...)
Als je thuisblijft ben je nog flexibeler natuurlijk.

Andere optie is inderdaad om de ochtendmaaltijd helemaal niet meer te doen, dus 1x voeren.
Mocht je de maaltijden wel willen verdelen (zou ik persoonlijk willen) zijn er ook voerbakjes met timer die om de zoveel tijd een segmentje brokjes vrijgeven.
Dit idee:
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/32241566867_1/-font-b-Pet-b-font-Products-Programmable-font-b-Timer-b-font-Voice-Record-LCD.jpg
Laatst bijgewerkt door YamaDeva op 29-03-15 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:03

Die van mij deed het ook. Nu onbeperkte brok en geen probleem meer. Hoor haar af en toe door het huis scheuren, trap op en af kletteren :+

Ik kan je overigens aanraden om die whiskasbrokken in de vuilnisbak te gooien en wat kwalitatief beter voor te kopen. Whiskas is rotzooi, zit bijna geen vlees in. Hebben ze dus ook meer van nodig, vult voor geen meter. Meeste katten krijgen er ook diarree of stinkende ontlasting van. Kijk eens naar Hills of purina pro plan bijv.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:05

Gefeliciteerd, je hebt een echte kat ;). Katten zijn geen prinsessen zeg je, maar daar denkt Poeslief heel anders over. Ken je het gezegde, "katten hebben geen baas,die hebben personeel"?

Je kunt de plantenspuit proberen, maar je hebt dikke kans dat ze gewoon een ander plekje uit gaat zoeken om te miauwen.

Honger is trouwens wel aanemelijk, Whiskas is troep en vult niet. Ik merk het aan mijn katten ook gelijk als ik een zak voer uit de supermarkt heb gehaald. Probeer eens kwalitatief beter voer te geven, het is duurder, maar omdat je er poet saldo veel minder van hoeft te geven voor ze verzadigt zijn kom je qua kosten niet veel hoger uit.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:05

Meld je eens aan op een kattenforum, en stel de vraag daar. De antwoorden zullen nogal anders zijn dan hier....

Ondanks wat algemeen als gangbaar wordt aangenomen, lijkt het er in huidige onderzoeken nogal op dat katten eigenlijk helemaal niet echt solitaire dieren zijn.
Veel asiels geven nog de verouderde ideeën mee: "Kat kan prima alleen, hij moet gewoon niet zeuren."

Veel huiskatten (niet alle, uiteraard zijn er uitzonderingen) gedijen veel beter met een vriendje.

Hier is een kat, die in een totaal nieuwe omgeving komt, met nieuwe mensen om zich heen. Meteen een pittige operatie voor dr kiezen krijgt.
En zich een uur of 8 (snachts) alleen moet zien te redden.
Zeker als de kat overdag erg aanhalig is, is dat een aanwijzing dat hij (zij) zich helemaal niet zo prettig voelt alleen.

Kijk eens op een kattenforum voor tips, en evt een 2e katje erbij?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 08:06

Ah, dan kan dat mn fout nog wel eens zijn. Voer namelijk inderdaad direct als ik uit bed, soms zelfs nog voor ik naar t toilet ben geweest :') Zit ik haar potverdrie stiekem te verwennen :+

N0a; Na de Whiskas (die ze heerlijk vindt, geen stank ervan oid) ga ik over op Yarrah. Dit kreeg ze in t asiel ook. Leek me inderdaad beter. Wilde het eerst op goedkoper segment proberen maar per saldo is Yarrah prima te doen. Via Zooplus betaal ik dan 90 voor 20kg. Doe ik ook zowat een jaar mee.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 08:13

Femke; tweede kat doe ik (voor nu) niet. Kan onverwachte kosten voor 1 kat nog wel dragen, 2 wordt al krapper.

Hopelijk kan ze binnen enige tijd naar buiten, zitten veel katten in de buurt. Ze kan droog zitten als het regent, dus als ik werk kan ze dan naar buiten bv. Werk maar parttime dus ze zit niet nonstop buiten..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:13

Absoluut niet 1 x per dag gaan voeren. Probeer haar niet meteen na je opstaan te voeren, maar een half uurtje daarna of een uur. Als je dat red met werk/school natuurlijk. Ik zou ook niet zo'n grote zak voeren kopen. Doordat die zo lang staat, ook al sluit je hem goed af, verdwijnt de kwaliteit van het voer.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:17

Misschien wat meer voerverijking aanbieden? Dus ipv alleen uit een bakje, uit een voerbal en voerpuzzels, zijn ze langer bezig met eten. Ik denk dat ze zich gewoon wat verveeld. Aantal keer per dag spelen als ze zelf wakker en actief is. Oh en nooooooooit op reageren, als je 1x reageert (en boos worden/straffen is ook reageren) dan worden ze alleen maar hardnekkiger in t miauwen en krabben. Desnoods oordoppen in.

Ik denk haast als ze straks naar buiten mag ze al veel meer energie kwijt kan en het probleem wellicht vanzelf overgaat.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:17

Brokjes zijn na een jaar alleen echt niet zo lekker meer, zelfs niet wanneer ze goed zijn verpakt. Dat valt je direct op wanneer je een nieuwe zak open maakt. Kleinere hoeveelheden zijn makkelijker vers te houden.

Idd eenzaamheid en honger kwamen hier ook gelijk in me op. Dat is hier ook reden voor wakker maken. Mijn grootste wil dan het liefst eventjes onder de deken tegen me aan kruipen. Als ze echt honger heeft slaap je echt niet meer :P mijn kleinste kan lichamrlijk niet tegen een brokjestekort, dan krijgt ze last van haar maag en gaat planten eten en overgeven. Onbeperkt brokjes maakt hier een wereld van verschil.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:18

Wat Femke_Tweety zegt klopt ook: katten zijn minder solitair als altijd is aangenomen.
Gezien je voerbeleid lijkt me dat de meest voor de hand liggende oorzaak, maar het kan ook eenzaamheid zijn. Hoeft niet gelijk een tweede kat te zijn, als je zelf maar voldoende aandacht kunt geven.

Als je goed Engels kunt, is The wildlife of the domestic cat van Roger Tabor erg informatief.
Hij heeft verwilderde huiskatten bestudeerd en kwam tot een interessante conclusie: ook katten hebben een "social organisation".

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 08:26

Och wat ben ik blij met al deze inzichten. Kom tot conclusies die ik zelf niet had kunnen bedenken! Heel behulpzaam dit :)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 08:31

Eventueel tips mbt merk voer? Zie door de bomen het bos nauwelijks. Weet wel dat max €5 per kilo geen onmogelijke grens is.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:33

Mijn kat krijgt onbeperkt porta 21 sensitive, graanvrij, via zooplus. Zit ook net onder die prijs.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:35

Wij voeren RC indoor en daar doen ze het beide goed op. Ik heb ook een tijd KVV geboerd, maar dat eet er maar eentje en dat werkt niet handig in combinatie met onbeperkt brok voor de ander.

Er zijn veel soorten die beter zijn dan RC, maar omdat de kleine zo'n gevoelig ding is houden we het hier bij. Af en toe een stuk verse kip doet ook wonderen voor haar maag, als ze weer een wat lastige periode heeft.

Hier hebben we ook een voedertoren staan, erg leuk als ze het snappen!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:40

Ik voer premium voer vd aldi. Onder de 3 euro voor 750 gram. Dit voer Kwam ook goed uit de test. En ik doe het in een voersilootje, past heel zakje in en kunnen ze onbeperkt eten. Zo een silo heb je ook voor water, erg handig, zeker als je bv weekendje weg gaat of dergelijke. En je hoeft niet elke dag te vullen :D

Nu is dat met premium voer niet nodig (onbeperkt) maar mijn poezen eten niet meer dan nodig is.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:42

Ik zou als ik jou was ook proberen over te gaan op onbeperkt brokjes, ik hoor ze hier eigenlijk nooit, tot de bakjes bijna leeg zijn of de waterfontein verstopt raakt. :+

Zakken van 20 kilo kopen als je 1 kat hebt zou ik ook niet doen, ik heb 5 katten en koop 10 kilo zakken (nu van Josera, voorheen Royal Canin) daar doe ik iets meer dan n maand mee en je merkt gewoon dat ze helemaal blij worden als er n nieuwe zak open gaat, de versheid van het voer vervliegt helaas snel, je kunt het gewoonweg nooit zo luchtdicht verpakken als dat ze doen in de fabriek. Ik zou dan ook gaan voor voerhoeveelheden waar je 1/2 maanden mee doet. Met 1 kat kocht ik altijd zakjes van n kilo. Daar deed ik 1 maand mee toen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 08:46

Britt; de afkortingen zeggen me niks, sorry :') Zo'n voedertoren is zo'n hersentraining 'ding'? Werken voor je eten zeg maar?

Ik ga voor nu denk ik proberen hoe ze is op onbeperkt voer. In het asiel doseerde ze ook zelf. Als ze wel te veel gaat eten merk ik het vanzelf. Of is dat heel slecht voor haar?

Zag overigens net op Zooplus een aanbieding van Purina One. 4x 1,5kg voor €25. Daar doe ik ook een paar maanden mee, maar zit in kleinere verpakkingen. Misschien wel een goeie?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:55

RC: is een merk, Royal Canin.

KVV: kompleet vers voer. (gemalen vlees, gemalen orgaan, bot etc. verrijkt met evt vitaminen en mineralen) geen brok dus, wel volledige uitgebalanceerde voeding. Er zijn meerdere merken die dit in hun assortiment hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:57

Ik voer ook porta 21.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:02

Ik heb deze toren (2x) voor mijn katten: http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... bak/239103
Daarop heb ik de silo van een gewone voedertoren gemonteerd: http://www.guppy.nl/voerbakken-waterbak ... Rew42AcQ5s

Resultaat? Onbeperkt broekjes, waar ze wél moeite voor moeten doen. Als ik mijn ene kat gewoon onbeperkt brokjes geef (heb ik een paar maanden geprobeert) dan eet hij veel en veel te veel. Nu zie je hem na een paar brokken denken "Pfff, wel heel moeilijk, later maar weer wat halen". Ze kunnen eten wat en wanneer ze willen, maar zich niet overeten.

Verder, wat betreft aandacht en negeren: Mijn ene kat moet ik inderdaad negeren. Als ik daarop reageer is hij helemaal blij en stopt niet meer. De andere daar in tegen, wil gewoon graag weten dat ik er nog ben. Die blijft klagelijk miauwen tot ik hem vertel dat het goed is. Zodra hij mijn stem gehoord heeft is het klaar en gaat hij weg.
Elke kat heeft zo zijn eigen handleiding en het is echt een kwestie van uitproberen wat werkt.