Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 15:58

:wave:

In onze gemeente wordt het afvalbeleid aangepast. Binnenkort wordt het groenafval gewogen en tja, wij verzamelen snel een hoop bij elkaar, zelfs ondanks composteren (we zijn nu eenmaal bourgondiërs :+ ). In de afvalkrant werd voorgesteld om kippen te nemen om de kost te drukken.

Wie van jullie heeft er kippen? Wat moeten we weten? Hoeveel ruimte hebben ze ongeveer nodig? Hoeveel eten moeten ze bij krijgen? Moeten ze naar de DA? Worden ze snel ziek? Kunnen ze tegen de koude? We hebben niet zòveel plaats voor ze, dus zouden er maar 2 nemen...

Alvast bedankt!


Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:09

Wij hebben kippen en die krijgen alle restjes maar daarnaast ook gewoon legkorrel waar alles inzit wat ze nodig hebben. Het zijn dus niet alleen maar afvalbakken. Ze krijgen ook alleen de nog eetbare restjes. Kippen kunnen net zo goed ziek worden als elk ander dier. Dus dierenarts ja. Daarnaast ontworming, behandelen tegen parasieten enz. Kou kunnen ze goed tegen maar hebben wel een warm binnenhok nodig met zitstokken en legnesten.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:16

Wij hebben nog kippen te koop ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 16:23

Wilawander schreef:
Het zijn dus niet alleen maar afvalbakken.

Uiteraard niet, maar ik ken er echt niets van... Wat mij wat tegenhoudt, is dat ik eigenlijk wel bang ben van kippen. Die van mijn oma viele me vroeger altijd aan dus daar heb ik een traumatje van hihi. Verder lijkt het me wel gezellig om kippetjes aan huis te hebben. Zou +/- 9 m² voldoende zijn voor 2 kippen? En is elke kip geschikt om mee restjes op te pikken? Ik vind die zijdehoentjes zo leuk! Maar ze zien er wat fragiel uit, als luxekippen ofzo. :+

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:25

palousa_boy schreef:
Wij hebben nog kippen te koop ;)

Lijkt me niet de bedoeling van het forum om kippen te verkopen. Boktmarkt en marktplaats wel.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:26

Shanelle schreef:
Wilawander schreef:
Het zijn dus niet alleen maar afvalbakken.

Uiteraard niet, maar ik ken er echt niets van... Wat mij wat tegenhoudt, is dat ik eigenlijk wel bang ben van kippen. Die van mijn oma viele me vroeger altijd aan dus daar heb ik een traumatje van hihi. Verder lijkt het me wel gezellig om kippetjes aan huis te hebben. Zou +/- 9 m² voldoende zijn voor 2 kippen? En is elke kip geschikt om mee restjes op te pikken? Ik vind die zijdehoentjes zo leuk! Maar ze zien er wat fragiel uit, als luxekippen ofzo. :+


Voor restjes en groente afval, kan je beter een varkentje nemen. Die kan je later dan zelf weer opeten.

Hope Springs Eternal

Dagmar80

Berichten: 1846
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:31

Ik vraag me wel echt af of kippen aanschaffen helpt om de kosten te drukken? Je krijgt ook juist van die kippen weer afval, mest en strooisel enz. Verder als ze ziek zijn moet je toch naar de da/medicijnen hebben. Maar ja, als je het gewoon leuk vindt, waarom niet?

Zelf composteren doen jullie dus al? Dat scheelt namelijk wel in je groencontainer van de gemeente. Ik gooi spul uit de konijnenhokken, kranten e.d., en grover tuinafval in de container van de gemeente. Verder ook heel veel in mijn eigen compostvat, dat scheelt dan weer qua gewicht in de container van de gemeente, bij ons gaat dat qua kosten ook per kg.

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:36

Kippen hebben (evenals andere dieren) goede voeding nodig. Alleen op 'afval' gaan ze het niet redden.
Groente-afval is geen volwaardige voeding. Het zijn best gevoelige beestjes. Als je even niet goed voert (of anderszins niet goed verzorgt), zijn ze zo van de leg, vervolgens ziek.
Vroeger leefden dieren wel zo op de boerderij, maar daar was alles voor handen (ook graan etc).
Een dier is geen stofzuiger of afvalbak.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 16:44

Dagmar80 schreef:
Ik vraag me wel echt af of kippen aanschaffen helpt om de kosten te drukken?
Tja, het wordt zo aangeraden op de gemeente dat we het ernstig aan het overwegen zijn maar van die kippen komt inderdaad ook wel weer afval... Moeilijk hoor.

Ik zou de kippen niet enkel op restjes laten leven, anders had ik dit topic niet geopend om advies te vragen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:49

Shanelle schreef:
Dagmar80 schreef:
Ik vraag me wel echt af of kippen aanschaffen helpt om de kosten te drukken?
Tja, het wordt zo aangeraden op de gemeente dat we het ernstig aan het overwegen zijn maar van die kippen komt inderdaad ook wel weer afval... Moeilijk hoor.

Ik zou de kippen niet enkel op restjes laten leven, anders had ik dit topic niet geopend om advies te vragen.



Ik denk het ook niet. Mijn man dacht altijd, we nemen kippen is goedkoper als eitjes kopen.... Nou.

1 zak legkorrel per maand (als het er niet 2 zijn) 15,00 euro
Baal stro of baal zaagsel per maand. 3 tot 8 euro
om de 3 a 6 maanden ontwormen. Rond de 10 euro per keer.
Tegen uitwendige parasieten behandelen: ca, 25,00 per jaar
de stal tegen parasieten behandelen: ca. 25,00 per jaar.
Grit en maagkiezel: ca. 20,00 per maand
Graan: ca. 1 zak in de 3 maand a 15,00 euro

Dan krijgen ze in de rui vaak vitamines en een keer een ziekte is ook mogelijk. Dus al met al is het zeker niet goedkoper maar wel heel leuk.

Dagmar80

Berichten: 1846
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:24

@ Wilawander: Inderdaad denk ik vooral voor de leuk. Lijkt mij ook wel erg leuk, kipjes, maar geen ruimte voor, ik heb al twee konijnen in de achtertuin.

@Shanelle: Hierboven dus al een mooi overzichtje qua kosten, ligt natuurlijk een beetje aan de hoeveelheid kippen enzo wat je aan voer kwijt bent. Twee kleine krieltjes zijn niet zo heel duur in onderhoud. Restjes kun je er dan wel weer minder aan kwijt, kleine kipjes eten ook minder :p

Weet ik verder niet wat je ze allemaal wel en niet mag/kan geven. Mijn konijnen mogen best veel niet qua groenten of van bepaalde groentes maar kleine hoeveelheden. Komt er grotendeels op neer dat ik speciaal voor de konijnen wat groen haal... Verder krijgen ze eens een stukje paprika ofzo, wat anders ook wel door de macaroni zou gaan. :p Tja, ik heb ze dan ook niet gekocht omdat het geld zou besparen :p Goed dat jij meer wil weten en niet de dieren als afvalbak gebruikt, kreeg die indruk ook zeker niet hoor na je openingspost!

In de zomer kosten mijn konijnen het minst, dan staan ze veel op het gras en krijgen verder paardenbloemblad enzo. Kippen houden ook wel van gras, die van de kinderboerderij waar ik ooit stageliep werden helemaal wild als we gras voor ze geplukt hadden!

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 17:32

Het is ook niet zo dat ik persé goedkoper uit wil komen, het is meer omdat de gemeente het zo bejubelde dat wij waren gaan beginnen denken. Wij houden allebei erg veel van dieren en de natuur, dus als het in huis halen van dieren ook nog eens aan het milieu zou bijdragen is dat alleen maar goed. Maar, nu ik hier alles zo gelezen heb denk ik toch dat we eerst nog eens heel goed moeten nadenken en de plek opmeten etc.

Ik wilde trouwens echt heel graag konijntjes in een buitenhok houden - op de plek waar de kippen zouden komen, puur voor het plezier, maar mijn vriend zag dat niet zo zitten...

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:51

Onze kippen kosten bij lange na niet zoveel als die van wilawander. Wij voeren legkorrel, mais en gemengd graan en ik denk dat we er gemiddeld minimaal 3 maanden mee doen, met van ieder 1 zak. Als het niet langer is. Daarnaast een pak zaagsel bij de supermarkt, nog niet eens eens per maand. Grit en maagkiezel krijgen ze incidenteel. Ze worden niet ontwormt en het hok wordt niet ontsmet.

De oudste kippen zijn nu 5.5 jaar, van die lichting heeft alleen de haan het loodje gelegd. Op 9m2 kan je rustig 4-5 kippen houden. Als je legkippen neemt heb je er direct eitjes van. Een ander leuk (weinig vliegend ras, i.t.t. legkippen) is de australorp. Legt toch ongeveer een eitje om de dag en het zijn dubbeldoelkippen, dus ze leveren ook echt nog wel vlees op.

Op dit moment hebben de kippen wat hogere kosten bij ons, maar dat komt omdat we van 1 naar 2 rennen zijn gegaan en binnenkort de oude ren vervangen wordt (andere plaats en wat groter, ook het hok wordt een echt kippenhok, nu zitten ze nog in een oud geitenhok) en er mogelijk nog een derde ren bij komt (want het nestje dat we hadden waren 2 hanen en 1 hen, 1 haan heeft dus al een eigen hok met 2 hennetjes gekregen, de andere haan gaat nu nog samen met opperhaan).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Dagmar80

Berichten: 1846
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:19

Kosten zijn natuurlijk ook afhankelijk van veel factoren, hoeveel kippen, grootte van het hok, wel of niet groot inkopen enz.

Jammer dat je vriend geen konijnen wil, tja, ze leggen ook geen lekkere eitjes natuurlijk :p

Linkje:
http://www.zenspiratie.be/6-voordelen-v ... n-je-tuin/

Ben benieuwd wat jullie keuze wordt, denk wel dat de gemeente het iets te rooskleurig ziet qua minder afval enzo... O ja en 'kinderen zijn dol op kippen', haha, best een apart voordeel. Hier trouwens ook net een kinderboerderij in de zomer, alle buurkindertjes komen bij mij konijntjes kijken dan. Hou je niet van kinderen dan is dat wel een nadeel :p Ik vind het overigens geen probleem, ben nu officieel 'de buurvrouw van de konijntjes' :p

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 08:56

We hebben er gisteren nog eens goed over gesproken en zouden mettertijd toch voor 2 kippen willen gaan. Meneer wilde meteen een haan erbij, euh nee bedankt... We willen ze in de eerste plek om weer wat dichter bij de natuur te staan, en misschien kunnen we ongewenste dieren een nieuwe thuis geven, dus dat zou mooi zijn. Dat er wat groene 'restjes' bij kunnen, is ook goed meegenomen.

Maar we zitten ons wel nog af te vragen of we voldoende ruimte hebben? Ik gok dat het 9 m² is. Maar daar moet dan ook het hok bij in... Wat vinden jullie? En hoe hoog moet de afrastering ongeveer zijn? Wij hebben wel wat katten rondlopen in de buurt, waarvan er toch zeker 2 (dikzakjes) tot in onze tuin komen.

En dan nog deze: hoe goed gaan kippen en konijnen samen?

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:17

Konijnen en kippen gaan soms goed samen, en soms niet. Als je pech hebt krabben de konijnen je kippen om zeep of pikken je kippen de ogen van de konijnen uit, als je geluk heb scharrelen ze lekker tussen elkaar. Bij ons ging het in de ren niet goed maar in de geitenren (100m2) wel. Konijn dook dan ergens onder als de haan de pik op hem had en de kippen konden aan de kant als het konijn de gekte had. Ze konden niet bij elkaar in het hok.

Een haan is mooi en handig, maar als je in een woonwijk woont is de kans op overlast behoorlijk aanwezig.

[BB] kraaiende haan in woonwijk

9m2 is echt voldoende voor 2 tot 3 kippen met hok erin. Het hok hoeft niet zo groot te zijn als ze permanent toegang hebben tot de ren. Kippen zijn al snel tevreden als ze een zitstok hebben. Wij hebben tijdelijk 3 cochin krielen in dit hok zitten:
https://www.hokkendomein.nl/detail/3081 ... s-hoen.htm

Dat is wat aan de krappe kant maar kan voor tijdelijk (de winterperiode) prima, ze zitten er echt niet sneu. Na de winter gaan ze naar de overkant van ons terrein en daar komt er nog zo'n 4m2 ren aan vast. Dus in totaal hebben ze dan 5.5m2 en dat is echt voldoende. Het zijn geen hele grote kippen (±1kg), dat maakt wel uit. En het nachthok in dit hok bevalt goed. Is ruim zat.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:34

Het is jammer dat je de Eneto kippen beurs/keuring gemist hebt in Enschede afgelopen weekend.
Was heel veel info te vinden over de kippenrassen en waren er heel veel rassen in levende lijve aanwezig.

Zelf behoorlijk kippengek, maar in hartje Rotterdam kippen houden... nee niet meer.
Er zijn een aantal zeer geschikte rassen die ook goed winterhard zijn en dus een mooie achtertuin kip.
http://www.levendehave.nl/nieuws/zes-fa ... achtertuin
Waarvan deze in de bovenstaande link toch echt de beste zijn.

Koop kippen als kuiken dan worden ze super tam, moeten ze wel even de eerste paar weken binnen gehouden worden (wij deden dat in de woonkamer) tot ze een aardig verenpak hebben.
Wij konden alles met de kippen inclusief oppakken.

http://www.pluimveehuis.nl/
Op bovenstaande link staan nog wat meer kriel rassen die goed te houden zijn.

juval

Berichten: 13087
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:43

Wilawander schreef:
Shanelle schreef:
Tja, het wordt zo aangeraden op de gemeente dat we het ernstig aan het overwegen zijn maar van die kippen komt inderdaad ook wel weer afval... Moeilijk hoor.

Ik zou de kippen niet enkel op restjes laten leven, anders had ik dit topic niet geopend om advies te vragen.



Ik denk het ook niet. Mijn man dacht altijd, we nemen kippen is goedkoper als eitjes kopen.... Nou.

1 zak legkorrel per maand (als het er niet 2 zijn) 15,00 euro
Baal stro of baal zaagsel per maand. 3 tot 8 euro
om de 3 a 6 maanden ontwormen. Rond de 10 euro per keer.
Tegen uitwendige parasieten behandelen: ca, 25,00 per jaar
de stal tegen parasieten behandelen: ca. 25,00 per jaar.
Grit en maagkiezel: ca. 20,00 per maand
Graan: ca. 1 zak in de 3 maand a 15,00 euro

Dan krijgen ze in de rui vaak vitamines en een keer een ziekte is ook mogelijk. Dus al met al is het zeker niet goedkoper maar wel heel leuk.


nou, jij maakt het wel heel duur hoor.
mijn kipjes krijgen restjes en legmix (= volledig voer), dat kost ongeveer 11 euro voor een zak van 20 kilo. hier doen mijn 6 kippen ongeveer 2 maanden mee. wat grit kost 2 euro per pak, en daar doe ik ook ruim 2 maanden mee. Dierenarts hebben die van mij nog nooit van dichtbij gezien. Mijn kipjes zijn gezond, en vrij taai.
Ik heb wel zo'n spuitbus tegen bloedluis, die gebruik ik eigenlijk maar zelden.
het hok is een eigen bouwsel.
eigen eitjes zijn echt heel lekker!
Zijdehoentjes is mijn ervaring zijn inderdaad nogal fragiel, je kan beter een ander soort legkip nemen. (of kijken voor afgedankte legkippen van een kippenbedrijf)
succes ermee!

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:19

Zie dat ik een foutje gemaakt heb. De grit is per jaar. Excuses.

Ik vind er niks duurs aan. Is heel normaal onderhoud. Ontwormen en tegen parasieten is belangrijk. Net als bij elk ander dier vind ik dat erbij horen. Hier lopen ze ook wel eens vrij rond en wil geen risico's nemen ook niet i.v.m. onze andere dieren. Heb 1x bloedluis gehad nou wat een horror dat wil ik graag voorkomen. En wilde vogels kunnen vaak bij je kippen komen en daarmee is de kans vrij groot dat je het een keer binnen haalt. Nou dat is echt niet grappig. Wij hebben overigens 10 kippen en 2 hanen.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 12:55

Is het haalbaar om, zonder heel de gazon te verwoesten, de kippen af en toe in een verplaatsbaar rennetje te zetten voor een paar uurtjes, zodat ze ook eens 'ergens anders' komen? Of gaan ze dan gelijk putten en bergen beginnen maken?

Ik heb trouwens net een website gevonden waar je ex-legbatterijkippen kunt overnemen. Dat lijkt me ook wel mooi om te doen. Heeft iemand hier toevallig ervaring met?

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:05

Ze zijn redelijk lief voor het gras hoor! het zijn kippen geen varkens :D
Als je ze nou 24/7 op een lein stukje laat, ja dan is het gras zo weg.
Ex legkippen zijn wel niet tam en helemaal niet zo lief voor mekaar.
Zelf tam gemaakte kippen blijven de allerleukste, kun je ze nog eens een aai geven of even oppakken om in een transport kooitje doen mocht dat nodig zijn. Wel zo makkelijk!

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 13:07

Ja ik zou allerliefst ook gewoon 2 zijdehoentjes willen, omdat ze kleiner zijn (en we niet ZO veel ruimte hebben) en ik dus minder 'bang' ben haha! Maar als je nou zo'n 2 diertjes kunt redden, goh... Moeilijk!

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:11

Zijdehoentjes zijn ook erg leuk, vriendelijk rustig maar niet zo beste leggers. En worden ook makkelijk broeds.
Maar ze zijn oersterk en winterhard.
Wij hadden er twee Pluisje en Pluumo, ontzettend schattig, vriendelijk en tam!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:21

De kippen hier lopen door de hele tuin en eten best aardig wat weg aan afval. Brood, groente (rauw bv de bloemkoolbladeren), rijst en pasta zonder saus als het over is. Ook mogen ze het lege blikvoer van de honden echt helemaal leeghalen (is vrij van kipvlees overigens en bestaan ook alleen uit vlees). En ze houden de tuin aardig onkruid, slak en insectvrij.

Wat ze minimaal nodig hebben is een droge, tochtvrije slaapplek, legkorrel, grit en af en toe dierlijk eiwit. Graan oid wordt hier gegeven als extraatje. Net als vlokreeftjes/meelwormen, als ze vrij mogen rondscharrelen halen ze zelf de nodige dierlijke eiwitten wel op aan insectjes, wormen enz.

Ontwormen gebeurt hier na mestonderzoek als nodig en een keer per jaar standaard op aanraden van de vogelarts.

Onze kosten op 11 grotere krielkippen zijn ongeveer. Ik haal eens per 3 maanden 3 5 kilo zakken legkorrel, 2 zakken gemengd graan van 5 kilo en 2 zakken kuikenmeel van 5 kilo. Hiervoor ben ik ongeveer 35 euro kwijt. Ik ben dus iets duurder uit omdat ik de ruimte niet heb om grote zakken kwijt te kunnen. Grit eens per 1,5 jaar een 10 kilo zak van 6 euro. Het duurste is hier de preventieve bloedluisbehandeling van het nacht gedeelte . finecto plus, daarvan gaan er 3 flessen per jaar doorheen van dacht ik 18 euro per stuk.

Globaal kosten ze ons ongeveer 10 euro per maand dus in ruil voor heerlijke eitjes.

Als je begint met kipjes houden kun je beter met wyandotkrielen of standaardlegkipjes beginnen. Deze zijn wat minder snel broeds, kunnen tegen een stootje en leggen best nog wat eitjes. De krielwyandot is ongeveer 800 gram, een kleine soort legkip 1600 gram.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:26

Is er nieteen hertenkamp of eendenvijver in de buurt die kunnen bijv. oud brood.

Ik gooi alles gewoon bij elkaar in de grijze.. als je de groene niet vaa leegt trekt dat ongedierte aan. Ik zet hem amper aan straat

The end


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, GoogleAdsense, Labiesch, MyWup, Nicollevs en 40 bezoekers