teef wel of niet laten helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:22

Puur interesse kimmie. Waarom kies je er voor de teven te laten helpen en niet de reuen? Zit daar een gedachte achter?
Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar waar mijn honden vandaan komen heeft echt jonge hondjes gezien die heel erg angstig uitkwamen o.a.
Ik heb zelf hondenschool gedaan met verschillende doodles, die doorgaans voor ze het nest verlaten al geholpen worden en die vond ik ook een aantal qua karakter niet al te best. Nu kan ik niet controleren of dat door het helpen komt natuurlijk, maar het zette wel vraagtekens voor mij.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:30

omdat ik voor de teven veel voordelen eraan vind zitten,geen BMO meer,geen kans op melkkliertumoren,geen loopsheden,geen schijnzangerschappen...omdat ik er niet mee fok vind ik het totaal onzinnig om honden hiermee te belasten eerlijk gezegd...

ik zie dus eigenlijk alleen maar voordelen van castratie bij teven,en hier echt geen 'angstige, bange, zielige, pupachtige ,onvolwassen,onvolgroeide,geestelijk achterlopende,bitchige' en weet ik wat men er allemaal aanhangt teven...

ik wacht overigens wel zo lang mogelijk met castratie,liefst tot ze 9 - 10 maanden oud zijn...maar wel voor de eerste loopsheid...

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:37

Over de nadelen van castreren. Ik heb in de jaren als dierenartsassistente nog nooit complicaties meegemaakt bij castratie behalve bij mijn eigen teef die baarmoederontsteking had. Incontinentie ook nooit meegemaakt en over het dikker worden, daar ben je zelf bij. Ze hebben meer aanleg om dik te worden dus voeding aanpassen en klaar is kees. Hoeft totaal geen probleem te zijn. Ik vind overigens het karakter positief veranderd na een castratie. Zelfverzekerder enz.
Ik ben fokker en laat ze dus niet meteen helpen. Maar als een teef niet meer gedekt gaat worden word ze geholpen en als ze niet geschikt voor de fok blijken, dan ook. Reuen blijven in tact zolang er geen medische redenen voor is. Ben tegen het castreren van reuen.
Voor sterilisatie zou ik nooit kiezen. Het enige wat het doet is het voorkomen van loopsheid en dracht. Dat vind ik persoonlijk het minst belangrijk want als je opast dan gebeuren er geen ongelukken. Ik wil juist baarmoederontsteking mamatumoren enz zoveel mogelijk voorkomen want dat zie je steeds meer.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:11

9-10 maanden maar wel voor de eerste loopsheid? De eerste loopsheid valt over het algemeen toch tussen de 6 en 9 maanden?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:12

Dat hoeft niet. Heb 2 jonge teven 1 die is met 12 maand loops geworden en 1 is 10 maand en ook nog niet loops.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:13

grote rassen worden vaak later loops...,dus ik stel het zoveel mogelijk uit...doe niet standaard met 6 maanden het mes erin..

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:00

Ik heb tot nut toe (4 teven) alle teven laten castreren. Maar bijna allemaal werden ze vanaf een jaar of 6 a 7 licht incontinent. Mijn vorige teef heeft botkanker gehad, maar goed ik weet niet of dat nu daar aan te wijten is....

Ik heb nu nog een gecastreerde teef en een intacte reu en wil komend jaar waarschijnlijk wel weer een teef. Ik denk er nu sterk over om de teven niet meer te laten castreren vooral vanwege de incontinentieproblemen en de soms gedragsverandering. Eén van mijn teven was heel erg veranderd, ging op drie poten plassen en op alle honden rijden..... Ik heb er toch wel veel nadelen van gezien bij teven...

NoName126
Berichten: 1001
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Limburg

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:05

ik zou het niet doen. Als je je echt goed inleest, zijn er meer nadelen dan voordelen. Mijn teefje blijft iig intact zolang het kan. Mocht ze BMO of kanker in de ladyparts krijgen, dan is het medisch noodzakelijk. Anders niet.

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:09

Bedankt voor alle reacties.

Noname126: wat zijn deze nadelen dan of waar kan ik de literatuur vinden?

After Midnight: Springen B+25/L Dressuur B+19/L1+10/L2+4 & SGW B+8/L+5

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:11

kimmie261 schreef:
ik laat ip al mijn teven castreren,simpelweg omdat mijn honden in een roedel leven en ik niet op puppen zit te wachten,daarnaast wil ik ook de honden niet gescheiden houden,ik vind juist het feit dat ze altijd in een roedel kunnen lopen het fijnste...reuen mogen wat mij betreft zolang mogelijk vol blijven,dus dan worden de teven gecastreerd..

ik heb een aantal teven gehad die na loopsheden gecastreerd zijn,waarvan 1 met spoed gecastreerd is door suikerziekte wat door de baarmoeder verergerd werd,1 door een baarmoederontsteking bijna verloren en met spoed geoperereerd, en 1 die ik kreeg op oudere leeftijd,die later gecastreerd was maar een flinke melkkliertumor had en uitgezaait was ( hoe zónde,maar goed) ..

de rest zijn voor de eerste loopsheid gecastreerd...

van deze honden waren er 2 incontinent,dat waren de 2 die na loopsheden gecastreerd waren,de honden die voor de eerste loopsheid gecastreerd waren zijn tot nog toe niet incontinent geworden..

dan hebben we nog het geestelijk en lichamelijk volwassen worden,pff..ik zie echt géén verschil in opgroeien van de honden welke loops zijn geweest en welke niet..echt hier totaal geen pupachtige ,onvolgroeide honden...zijn gewone honden net zoals de anderen..

maar goed,het is mss wat je er allemaal aan wilt zien...


Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Absoluut voor sterilisatie/ casteratie, gezondheid staat altijd voorop.

Dik worden heb je zelf in de hand, en ook gedragsveranderingen vallen doorgaans erg mee.
Incontinentie zijn medicijnen voor en komt ook vaak ( zeg dus niet altijd ;) ) op latere leeftijd voor.

hoe vaker loops geweest hoe groter de kans op tumoren ( en die zijn altijd kwaadaardig).
En ook is de kans op baarmoederontsteking groot, als ze dat krijgen moeten ze alsnog geholpen worden en sta je voor dubbele kosten. ook iets om over na te denken.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:13

Botkanker komt ook bij bepaalde rassen voor. Vaak grotere rassen.
Net als dat je bij Bernersenners ook heeeeel vaak bepaalde tumoren ziet.
Dat heeft ook niks te maken met wel of niet geholpen.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:47

Tja, de mijne werd ook incontinent toen ze 14 was... De ander kreeg longkanker toen ze 11 was. Dat wijt ik echt niet aan de castratie

IvysToeter

Berichten: 11888
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:25

NoName126 schreef:
ik zou het niet doen. Als je je echt goed inleest, zijn er meer nadelen dan voordelen. Mijn teefje blijft iig intact zolang het kan. Mocht ze BMO of kanker in de ladyparts krijgen, dan is het medisch noodzakelijk. Anders niet.


Dan is het noodzakelijk inderdaad.
Maar als je pech hebt dan ben je dan ook gelijk je hond kwijt.

<3 Nora Valentin José 16 mei 2014 <3
<3 Femke Leah Hendrika 3 januari 2016 <3

Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:58

Melkkliertumoren zijn ook bijna niet te verwijderen,ze kunnen wel verwijderd worden, maar de kans is zéér groot dat het is uitgezaait naar de longen. Echter zie je niet alles op een röntgenfoto en komt het vaak weer gewoon terug. Kortom einde verhaal.

Ik lees meerderen die zeggen dat er meer nadelen aan zitten dan voordelen. Wat zijn volgens jullie dan de nadelen en de voordelen?

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:02

dat was bij mijn teefje die ik opgevangen had,zij had echt kwaadaardige melkklierkanker en uitgezaait naar de longen...zó zonde het was gewoon zo'n super goede hond verder..

zo onnodige dood gewoon... :n

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:04

Ik zou haar wel laten helpen. Je kan zoveel problemen krijgen met de baarmoeder als ze niet geholpen is dat risico zou ik niet willen lopen.

<3 Milan 12-10-2017 <3
<3 Elise 25-08-2020 <3

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 06:22

hier ook voorstander van castratie bij de teven, niet castreren geeft vergrote kans op tumoren, ook zie ik zoveel honden schijnzwanger worden, beesten zijn gewoon een maand beroerd en van slag, de nadelen zijn vaak het dikker worden en castratenvacht.......nou dat dikker worden ligt toch echt bij je zelf, voerschema aanpassen, veel beweging en wat de vacht betreft....heb toch liever een hond met een iets minder mooie vacht dan een hond die ik af moet geven omdat ze vol met tumoren zit.

nu moet ik zeggen dat al mn vorige honden geholpen waren en geen een een lelijke vacht had of te dik was.

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 08:26

Ik zal ook een eerlijke mening geven, ik heb met dezelfde gedachte rondgelopen toen wij ons teefje kregen. Ons hondje is supersuperspeels en ik had zelf gehoord en gelezen dat als je een teefje castreert ze toch wat 'vadsiger' en dikker worden. Het leek ons verschrikkelijk dat ons vrolijke kleine guppie die de héééééle dag met balletjes rondloopt te hopsen, dikker en minder speels zou worden. Dan zou het gewoon hetzelfde hondje niet zijn. Ik heb dus verschillende dierenartsen gevraagd. Het antwoord wat ik meerdere keren bevestigd heb gekregen is:

Als je een teefje castreert voor ze loops wordt dan is de kans op kwaadaardige tumoren (borst) minder groot.
Als je een teefje later castreert, dan is de kans op kwaadaardige tumoren gelijk, maar vermindert wel de kans op goedaardige tumoren.

De dierenarts sprak tegen dat teefjes er dikker van zouden worden, ik heb toen informatie meegekregen. Toen ik dat las, kwam ik tegen 'na de sterilisatie kan het zijn dat de energiebehoefte van uw teefje minder is, let erop dat u ...' (met andere woorden, ze worden sneller dik).

Dat gaf voor ons de doorslag om het niet te doen. Of dit de goede beslissing is geweest, weet ik niet, ons teefje heeft inmiddels al 2x een gezwelletje gehad. De DA wou toen gelijk weer steriliseren, waarop ik gevraagd heb of we dan eerst eens niet zouden kijken of het goedaardig of kwaadaardig was. Het bleek beide keren goedaardig, het tepeltje is verwijderd en daarmee was het weer ok.

Ik weet nu nog steeds niet of dit wel of niet een goede beslissing is geweest, ze heeft blijkbaar dus meer kans op een kwaadaardige kanker nu. Ik weet niet of dit opweegt tegen het feit dat zij nu als 11-jarig hondje nog steeds rondhupst met balletjes, speeltjes en piepjes. Ik weet ook niet of ze dat anders wel of niet had gedaan. Voor ons voelt dit beter, haar speelsheid is gewoon 'wie ze is'! Voor iemand anders voelt het misschien heel anders.

mensen maak je toch niet zo druk over elkaar, je kunt toch alleen maar je EIGEN leven leiden

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:50

als je een teefje castreert voor de eerste loopsheid is de kans op melkkliertumoren zelfs 0 .

Bij sterilisatie voor de eerste loopsheid is de kans op zulke tumoren 0,05%, na de eerste loopsheid ziet men 8% meer teven met tumoren van het uier en na de tweede loopsheid zelfs 26% meer dieren die borstkanker krijgen dan bij vroeg steriliseren. (R. Schneider et al., 1969). Steriliseren na de tweede loopsheid heeft alleen nog een positief effect op het ontstaan van goedaardige tumoren van het uierweefsel

castreren na een 2de loopsheid heeft eigenlijk geen zin meer als je kwaadaardige mammatumoren wilt uitsluiten...

overigens vraag ik mij weleens af hoe nu die wetenschappelijke onderzoeken waarin alle percentages tumoren die genoemd worden na castraties ( als nadelen worden deze altijd genoemd)nu instand gekomen zijn,is dat gewoon,hond heeft bijvoorbeeld botkanker is gecastreerd dus streepje erachter óf kijken ze óók naar het ras ( in sommige rassen komt bijvoorbeeld veel botkanker voor) ,naar bloedlijnen ( vererflijkheid) ,naar omgeving,voeding ,leeftijd ??

er is bv een onderzoek dat rottweilers die gecastreerd zijn minder kans op botkanker hebben,als de ongecastreerde rottweilers ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... onadectomy) ,dat is dan wel een rasspecifiek onderzoek geweest.

onderzoeken die alle rassen op één hoop gooien en streepjes zetten bij doodsoorzaken en zo conclusies trekken kan ik eigenlijk weinig mee..

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:57

"Wetenschappelijk onderzoek" uit 1969 is, als ik de parallel met onderzoek met mensen mag trekken, van zodanige kwaliteit dat je daar nauwelijks nog conclusies aan mag verbinden. Ik vind het wel interessant dus als ik een keer tijd heb zal ik eens in de wetenschappelijke literatuur duiken. Maar volgens mij zijn heel veel van die als waarheid gepresenteerde gegevens gebaseerd op heel weinig en kleinschalig onderzoek. Verder vraag ik me af waarom honden zo gevoelig lijken te zijn voor bepaalde vormen van kwaadaardige kankers. Heeft dat te maken met fokproblemen, voeding, of nog anders. (Had ik toch diergeneeskunde moeten gaan studeren, had ik dat kunnen onderzoeken.)

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:48

Ik denk idd dat daar een fokprobleem aan de grondslag ligt.
Zelfde natuurlijk met de King charles spaniel met hoofdpijn en de herder met HD, en ga zo maar door :j
gezondheid is een tijd een ondergeschoven kind geweest ten opzichte van exterieur. Schandalig natuurlijk, maar er gebeuren praktijken wat het daglicht niet kan verdragen helaas.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:56

Tussen de eerste en de tweede loopsheid laten helpen verminderd de kans op melkkliertumoren aanzienlijk. Baarmoederontsteking krijgen ze niet meer en de kans op een oeps-nestje heb je ook niet meer. Botkanker bij het wél laten helpen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord.

Ik zou het doen, operatie waarbij de melkklieren en/of de baarmoeder moeten worden verwijderd kost meer als een sterilisatie

Edit; over het te dik worden van honden na sterilisatie/castratie: dit heb je zelf in de hand. Na castratie en/of sterilisatie is er 30% minder energie nodig (heeft te maken met hormonen) dus wat minder voeren of voer met minder hoge energetische waarde

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 18:24

Het gaat me zeker niet om het geld.
Wil gewoon het beste voor het beestje, ongeacht wat het kost.

Maar het gaan snijden in een gezond dier staat me gewoon tegen.

Ik voer vers vlees en onze hond is super actief. Dus bang dat ze te dik word ben ik niet echt.

Wat is jullie ervaring met verandering van karakter? Heb gelezen dat ze dominanter en feller kunnen worden. Nou is ze al lekker fel. Zit niks verkeerds in hoor maar heeft gewoon een pittig karakter. Zou dat dan nog erger kunnen worden?

After Midnight: Springen B+25/L Dressuur B+19/L1+10/L2+4 & SGW B+8/L+5

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:27

er zijn vast honden die karakter veranderingen hadden,en dan met name feller worden..

bij mijn teven die na de eerste loopsheid gecastreerd zijn heb ik 0,0 verandering gemerkt ( en bij die ene had het wel gemogen,daar trainde ik fanatiek knpv mee,dus die mocht best wat pit extra hebben...maar noppes)

de teven die voor de eerste loopsheid gecastreerd zijn,zijn hier makkelijk en braaf,gelukkig maar,ze leven hier tenslotte allemaal bij elkaar in een roedel + er komt nog weleens wat bij aan honden..zou dan echt niet zitten te wachten op 'extra pit' in de teven..

plus ja snijden in een gezond lichaam,dat is natuurlijk bij ieder dier zo,gekke is dat niemand er last van schijnt te hebben bij katten/paarden of konijnen,maar bij een hond is het ineens 'erg'....

ik snij liever in een gezond en jong en snel genezend lichaam,als in een ziek lichaam wat met spoed gedaan moet worden...

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:52

tja gevoelsmatig zou ik zeggen na de eerste loopsheid.

Maar het is een stafford. Het gemiddelde van dat ras mee genomen richting andere honden zou ik zeggen zo vroeg of zo snel mogelijk steriliseren die hormonen hoeven niet actief te worden.

En pupperig? Tja mijn hond is zeer jong gecastreerd (8 maanden) en hij is en wordt enorm veel geprezen door vele mensen om zijn zeer sociale hond/hond gedrag (hond/mens gelukkig ook). Hem gebruiken we in het asiel veel om te kijken of andere honden sociaal zijn naar honden. Puur omdat hij te vertrouwen is en andere honden goed aan voelt. Andere hond agressief? hij zal die hond niet benaderen. Andersom ook. Andere hond doodsbang voor andere honden? hij gaat de omgeving verkennen en negeerd die hond volkomen en laat het aan die hond over om contact te zoeken. Echt ongelofelijk hoe hij dat doet met veel rust en zelf vertrouwen. Hij heeft nooit gevochten en zal nooit op vechten in gaan. Is inmiddels overigens ruim 5 jaar dus ook al ruim volwassen. Wordt door andere honden ook als volwaardig aan gezien en heeft zeker geen nadelige gevolgen (tot nu toe in elk geval) van zijn vroege castratie (die om medische redenen al zo vroeg moest maar anders toch wel gedaan was rond deze leeftijd)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Bo_Y, ComscoreBot, Galaika, Gypsy, hiphorse, jasmijn16, leanneXXnona, Liaan, Marloes_92, Mitch_Beauty, Zwerte en 150 bezoekers