Tweede kat erbij, koppelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cindequil
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-01-12
Woonplaats: Apeldoorn

Tweede kat erbij, koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 19:48

Goedendag bokt,

Ik ga samen met mijn vader een nieuwe kat aanschaffen, (hoogst waarschijnlijk een kitten) en zou graag wat hulp krijgen, dus vandaar dat ik jullie inschakel.
Ik zal even mijn situatie uitleggen.

Ik woon samen met mijn vader in een normaal rijtjes huis. Hier hebben wij al een kat; een ragdoll poesje van 5,5 jaar. Lief, aanhankelijk, speels, volgzaam van karakter. Zij heeft al die tijd alleen bij ons in huis gewoond en kwam niet buiten, op af en toe een rondje in de tuin na, dit ben ik nu overigens wat meer aan het opbouwen, maar ik wil haar enkel in de tuin, onze straat is namelijk veel te druk voor een kat en worden hier regelmatig katten overreden. Maar dat ter zijde.

Nu zijn we dus op zoek naar een nieuwe kat erbij, most likely een kitten. Maar nou is het jaaaaren geleden dat wij meer dan 1 kat hebben gehad, en daar kan ik mij weinig van herinneren.

Ik heb dus geen enkele ervaring in het "koppelen" van katten.
Dus hierbij zou ik graag de in's en out's willen weten en de do's en don'ts.
Wij gaan geen overhaastte beslissingen nemen dus ik kan mij mooi goed inlezen.

Ik hoop dat jullie mij hierbij verder kunnen informeren en eventueel helpen in onze zoektocht naar de perfecte kat voor erbij.

Groetjes, Cindy.


_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Tweede kat erbij, koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:55

Via google kun je wel verschillende informatie vinden die in grote lijnen allemaal op hetzelfde neerkomen: je nieuwe kat hou je de eerste tijd in een aparte kamer.

Hier zijn 2 pdf bestanden die wel uitgebreid beschrijven hoe en wat:
http://s01.qind.nl/userfiles/203/File/D ... we_kat.pdf
http://s01.qind.nl/userfiles/203/File/I ... Sweere.pdf

Er zijn ook mensen die de katten gewoon bij elkaar zetten en ze 't uit laten vechten als 't ware. Dat kun je natuurlijk doen maar persoonlijk lijkt mij dat niet de manier. Ontzettend stressvol voor beide katten.

dierenfan
Berichten: 9582
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Tweede kat erbij, koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:39

nieuwe kat/kitten in vervoersmandje neer zetten met zicht op de kattenbak (zonder een kap erop). Laat dat mandje zo een half uur/ uur staan dan kan die kat/kitten de omgeving, geuren, geluiden e.d. opnemen en aan wennen vanuit het kleine mandje zonder dat deze in stress door het huis gaat vliegen. De andere kat kan zo ook veilig wat kennis maken.

Maak ondertussen ook dat je andere kat niet naar buiten kan weg glippen (wat bij jou niet het geval is) en dat ze het liefst niet al teveel ruimten hebben zodat de kattenbak makkelijk te vinden is. anders een extra bak erbij zetten voor alle zekerheid.

Daarna het mandje openen en laat ze maar doen. Alleen als ze tot bloedens toe vechten uit elkaar halen maar dat heb ik zeer zelden gehoord! gaat het allemaal goed en wordt de kattenbak goed gevonden dan na ee npaar dagen de kap erop doen en gaat dat goed dan het deurtje erin doen. Even opbouwen dus.

Voor leuke kittens kijk ook gerust in de dierenasielen ;) vaak al geent, gechipt, regelmatig al geholpen en nog een proeftijd ook (bij elk asiel weer andere voorwaarden, vraag daar naar). Wie word niet verliefd op zo'n schatje als dit bijvoorbeeld?

Afbeelding

har166

Berichten: 2033
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Tweede kat erbij, koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:47

Mijn kat en kitten hebben een gedoogbeleid. Mijn kater was vooral boos toen de nieuwe poes kwam. Hij wou veel ruimte voor zichzelf en die heb ik hem ook gegeven. In het begin bleef hij maar blazen en uithalen als de poes in de buurt kwam maar dat was na 1,5 maand helemaal over. Nu heb ik vorige week de poes laten steriliseren en nu vond hij haar weer eng en vreemd en deed daarom weer lelijk. Maar nu gaat t weer goed. Ze zijn geen dikke vrienden maar liggen wel lekker op dezelfde bank. Het is belangrijk dat ze beide eigen territorium hebben en dat vooral je oude kat zn gang kan blijven gaan. Je kunt de kitten ook een eigen kamer geven in het begin en die ruimte steeds uitbreiden. Heel veel plezier en succes gewenst en raak vooral nietnin paniek als ze niet gelijk dikke matties zijn!

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

dierenfan
Berichten: 9582
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Tweede kat erbij, koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:55

niet het kitten een eigen ruimte geven!! dan maak je in hun ogen namelijk onderscheid en maak jij als eigenaar al een territorium voor het kitten dus die aparte ruimte en voor je andere kat (de rest van het huis dus). Om het dan weer recht te trekken en op te heffen kost je vele malen meer tijd en werk (en de katten ook) dan gelijk bij elkaar laten en ze het samen uit laten zoeken. Bij veel twijfel kan je altijd de nieuwe kat/kitten in een grote hondenbench zetten met schuilplaats, lekker kleedje en kattenbak zodat deze wel ruimte heeft (meer dan in een mandje) en dat ze makkelijker contact kunnen maken. Door een bench kan je wel contact maken door een dichte deur gaat heel moeilijk.

Toch zou ik daar zelf niet voor gaan. Vele jaren ervaring met herplaatsing van katten in het dierenasiel en wij stellen altijd de manier voor die ik hier boven beschreef en zeer zelden (denk 1 op de 200 katten) wil het echt niet lukken. Meestal hebben ze binnen 2 weken een gedoog beleid. Soms (wij proberen het karakter uit de beschrijving van de eigenaar te halen van de aanwezige kat en aan de hand daar van mee helpen met uitzoeken van een voor alle partijen geschikte 2de kat) gaat het bijna gelijk ontzettend goed en krijgen we snel foto's van 2 samen slapende katten. Het kan allemaal uiteraard.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Tweede kat erbij, koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:06

Dierenfan, is dat niet juist ontzettend stressvol als die kat in een vervoersmand zit en er dan een andere kat op af komt? Dan kan 'ie geen kant op.
Daarnaast vraag ik me ook af waarom vrijwel alle sites op internet aanraden om nieuwe kat(ten) eerst in een andere ruimte te plaatsen zodat ze daar tot rust kunnen komen voor je ze kennis laat maken met de kat die er al was. Jij zegt dus dat je dat juist niet moet doen.
Mijn ouders hebben nu 2 nieuwe katten sinds kort. Deze zitten toch echt al een week nu in een eigen kamer. Dat mag voorlopig ook gewoon hun kamer blijven. Net zoals de kat die er al was, ook een eigen kamer heeft.

Autumnn

Berichten: 8022
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Tweede kat erbij, koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:11

wij hebben sinds afgelopen vrijdag een kitten (poes) erbij. We hadden al een 12 jarige kater.
Toen we aankwamen hebben we de kitten in het midden van de woonkamer gezet in het mandje, andere kat lag op de bank. Kitten kwam er voorzichtig uit en de kater ging er na een paar minuten op af. Even snuffelen en is weer terug gegaan naar de bank. :z
Nu slaapt de kitten in de nacht op mijn kamer en blijft daar ook als er overdag niemand thuis is.
Dit zodat onze andere kater gewoon normaal in de woonkamer kan. Op de 1e verdieping (waar mijn kamer is) kwam hij toch al nooit. Gaat goed zo, ze maken geen ruzie en zijn geen 'beste vrienden'.
Komt meer door onze kater, hij is heel erg op zichzelf en is meer buiten, dat had hij ook met onze helaas overleden kater.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Tweede kat erbij, koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:13

Wat ik zou doen is het volgende, de kat gewoon binnen zetten en uit de mand laten en rondlaten lopen. Vanaf het moment dat de nieuwe binnen is geen van beide katten aanhalen, aankijken of aandacht geven. Pas zodra ze elkaar enigzins accepteren kun je dit weer oppakken. Dit is vaak maar een paar dagen.

Akasha; wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:16

Ik heb mijnes telkens gekoppeld door een grote bench in de kamer te zetten en daar een stuk van af te schermen zodat de nieuwkomer zich uit het zicht kan terugtrekken.

Zo kan de nieuwe kat de kamer en de al wonende kat bekijken en wennen. En dan om en om los laten na een tijdje. 'oude' kat even uit de kamer, en dan het kitten laten scharrelen.

En steeds dichter bij elkaar lekker eten geven. Elke dat iets dichterbij zodat ze uiteindelijk vlak bij elkaar zitten te eten, nieuwe nog in de bench.

Dan is het met een paar dagen wel gedaan.

Bij mij werkte het trouwens zo goed, dat er van echt 'wennen' geen sprake was. Na twee dagen kon nieuwe over het algemeen al gewoon uit de bench.

Bij katten gaat veel op geur trouwens. Dus laat de 'oude' kat voordat de nieuwe komt een tijdje op een handdoek slapen, en wrijf de nieuweling dan in met die handdoek, en leg die handdoek in de bench. Dan ruikt de nieuwe al bekend en dat helpt enorm.

En een stekker feliway kan nooit kwaad.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:18

Ik heb mijn kat direct met de 2 kittens in de kamer gezet met alle deuren is huis open. Het was 1.5 dag brommen en blazen. Daarna was het prima.

Wel even ieder een eigen voerbakje en kattenbak geven.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Tweede kat erbij, koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:28

Amaris, dat doen m'n ouders ook inderdaad, met dekentjes/kussens wisselen :j

Cindequil
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-01-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tweede kat erbij, koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 11:57

Iedereen bedankt voor reageren! Ik heb eindelijk even tijd om te antwoorden.

@ dierenfan
Ik heb ook zeker bij dierenasielen in de omgeving gekeken via internet, maar zat er geen tussen die ons echt aansprak. Ik hoef niet perse eerste klas kat, een vlekje meer of minder maakt echt niet uit, maar ik ben echt een mens wat op gevoel afgaat en ik had bij geen een, geen echt goed gevoel.


Ik zie hier eigenlijk wisselende dingen voorbij komen, de een zegt, zet apart en langzaamaan uitbreiden.
En de ander via een reismandje/bench..

De aanpak van Amaris spreekt mij eigenlijk wel goed mee, ze kunnen elkaar zien en aanraken, maar erge schade kan er niet aangedaan worden en kunnen beide katten zich terugtrekken.

Wat is Feliway als ik vragen mag?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:59



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: love_mandy, MyrtheJ, Zoolgangster en 79 bezoekers