Nestje met mijn Malchi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Nestje met mijn Malchi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:29

Beste Bokkers!

Ik zit al een tijdje met het idee dat ik misschien toch wel heel graag een nestje wil met mijn Maltezer x Chihuahua teefje van een jaar.

Nu wil ik graag weten hoe het precies gaat met het nemen van een nestje. Wat komt er allemaal bij kijken? Ik wil het graag als ik ben afgestudeerd dus dit zal rond mei zijn.

Ik zit er over te denken om Pomeriaan (dwergkeesje) op te zetten. Hoe gaat dat als ik haar dan door een reutje wil laten dekken?

Ik ga zeker niet over 1 nacht ijs, maar wil graag ervaringen horen en tips ect.

Ik hoor het graag!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:33

Ten eerste waarom zou je het willen en waarom een dwergkees op een kruising van deze twee rassen?

Maar ja los daarvan je teef en de reu zullen absoluut gezond moeten zijn en vrij van erfelijke aandoeningen. Dat vergt een goed onderzoek door een goede dierenarts met ervaring in opsporen van erfelijke afwijkingen.

Daarnaast mogen ze beiden niet te jong of te oud zijn. Je moet tijd en ruimte en geld hebben voor de opvoeding van de pups. Je moet incalculeren dat je eventueel met pups achterblijft die geen baasje vinden. Wat doe je daarmee?

Je hebt verder nodig een goede dierenarts voldoende kennis of kennissen met ervaring van bevallingen van honden. Er veel over lezen, spreken met fokkers enz.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nestje met mijn Malchi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:40

Op zich is het fokken van kruisingen gezondheidstechnisch heel verstandig. Maar er zijn bepaalde gezondheidsproblemen die bij bijna alle rassen terugkomen zoals bijv heupproblemen en patella luxatie. Verandwoord fokken doe je als je zeker weet dat teef en reu op die factoren gezond zijn om zo gezond mogelijke puppen te krijgen. Dat betekent een flinke investering vooraf, de da doet het niet voor niks. Voor zowel jezelf als voor de reu eigenaar. Heb je dit er voor over? Als het antwoord nee is dan niet doen. Het risico op zieke puppen is helaas met de moderne honden behoorlijk groot..

Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:40

Het lijkt me gewoon heel mooi om een keer mee te maken. En een hoop mensen in mijn omgeving willen graag een pupje van haar. Ik zou er ook graag zelf 1 willen houden.

Een dwergkees leek me een beetje in het zelfde straatje te vallen en ik hou van veel vacht! Jaa daarom wilde ik hier een begin maken met kennis erover opdoen ect.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:41

ervaring heb ik niet...wel een mening....volgens mij zijn er honden genoeg..

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:41

testen op gezondheid dus heeft ze geen patella luxatie hoe zit het met het hart enz. enz. Hoe gezond zijn haar voorouders? geen rare allergien? geen oogproblemen? Hoe is het karakter? Dit geldt ook voor de dekreu!!!
Daarnaast wachten tot ze minimaal 2.5 jaar is. Ze mag naast uitgroeien toch neem ik aan ook wel stabiel volwassen worden?

En wat draagt een nestje van jou hond bij aan deze wereld? Zeker met deze 3 rassen er in. Ga je zomaar voor het feit dat het je leuk lijkt? Dit kan allemaal namelijk ten koste van je hond gaan. In het ergste geval heb je een dode hond. In minder erg geval dode pups. Verder moeten de pups 8 weken bij moeder blijven. Vanaf 5 á 6 weken leeftijd moeten ze al de buitenwereld gaan ontdekken. Dus dat wordt uitjes maken met de pups. Ze zijn niet zindelijk dus dat geeft een hoop verzorging en rommel. De pups kunnen ziek worden, je moet 8 weken lang 24/7 thuis zijn werken is er dan niet bij tenzij je betrouwbare oppas hebt er kan namelijk van alles mis gaan en nooit van uit gaan dat dit alleen bij een ander gebeurd!

Vervolgens ben JIJ als fokker verantwoordelijk dat de pups geen erfelijke afwijkingen hebben. Tegenwoordig is men hier heel erg mee bezig. Stel dat de pups patella luxatie hebben dan komen daar een hoop kosten bij kijken die jij als fokker op gaat moeten brengen. Zeker als de ouders (en voorouders) nooit getest zijn en je dit dus zeer redelijkerwijs kon verwachten met deze aparte combinatie van honden.

Denk nooit dat iedereen op jou nestje zit te wachten. Je hebt nu misschien vele mensen die zeggen een pup te willen maar dat zeggen is heel makkelijk als er toch geen pup is. Als puntje bij paaltje komt wil het nog wel eens opeens niet meer kunnen omdat.......... en wat als je ze niet verkocht krijg? Wat als ze verkocht zijn en ooit blijkt het niet meer te gaan bij die nieuwe eigenaar. Neem je dan ook je verantwoording en neem je ze terug?

Verder zeker bij maltezer/chihuahua/dwergkees heb je veel kans dat het opgewonden blaffertjes worden met enorm veel energie dat is tegenwoordig niet overal even makkelijk te plaatsen. Dat worden qua wil en vermogen werkhondjes en geen rustige schoothondjes. Nu kan bijv. jou hondje wel rustig zijn (geen idee uiteraard) maar dat hoeft bij de pups absoluut niet zo te zijn!

En dan zal ik nu vast nog een hele zooi vergeten maar 1 ding ik zou er nooit aan beginnen omdat je zeer vermoedelijk niets weet van de gezondheid van haar (en zijn) voorouders en de hondjes zelf zullen vast ook niet op gezondheid getest zijn.
Ik ben absoluut NIET!!!! tegen kruisingen maar wel tegen niet geteste kruisingen. Laat wel de afkomst van de ouders en voorouders allemaal bekend zijn met gezondheid en karakters. Dan weet je waar je aan begint en wat je kan verwachten en als er dan wat fout gaat sta je ook sterker in je schoenen met bewijzen dat je er werkelijk alles aan gedaan hebt om problemen te voorkomen.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:43

Lieees schreef:
Het lijkt me gewoon heel mooi om een keer mee te maken. En een hoop mensen in mijn omgeving willen graag een pupje van haar. Ik zou er ook graag zelf 1 willen houden.

Een dwergkees leek me een beetje in het zelfde straatje te vallen en ik hou van veel vacht! Jaa daarom wilde ik hier een begin maken met kennis erover opdoen ect.


die mensen daar valt 90% van af als je werkelijk een nestje hebt hoor. Iemand hier in de buurt heeft ook een nestje met haar hond gedaan (grote kruising) omdat zoveel mensen dat graag wilden ehbben. van de 12 pups hebben ze er nu nog 7 over en..... inmiddels al 6 maanden jong.........
Nu is de kans dat jij 12 pups krijgt zeer klein maar dit kan dus gebeuren he.... daarnaast schreef ik in mijn post hier boven al dat je zeer vermoedelijk energieke makkelijk blaffende hondjes gaat krijgen die kan je niet zomaar bij de halve buurt kwijt dit is geen doorsnee hondje wat 20 uur per dag in mandje ligt en met half uur per dag beweging genoegen gaat nemen.

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:45

Waarom zo'n kruising fokken als alle asiels al overvol honden zitten? Echt ik snap sommige mensen niet... En zeggen dat je sowieso wel je pupjes kwijt kan is voor mij eeecht geen reden om een nestje te fokken. Waarom zitten alle asiels zo vol denk je? Omdat alle mensen hun hond bijhouden voor de rest van hun leven? Zo werkt het spijtig genoeg niet...

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:47

Lieees schreef:
Het lijkt me gewoon heel mooi om een keer mee te maken. En een hoop mensen in mijn omgeving willen graag een pupje van haar. Ik zou er ook graag zelf 1 willen houden.

Een dwergkees leek me een beetje in het zelfde straatje te vallen en ik hou van veel vacht! Jaa daarom wilde ik hier een begin maken met kennis erover opdoen ect.


Als ze dat zo graag willen dan vooraf betalen, mensen kunnen veel roepen. ;) Mijn mening, als je niet raszuiver fokt moet je het laten. Sowieso nooit 'voor de leuk', heb je enig idee hoeveel werk in puppy's gaat zitten?

Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:47

@ Dierenfan bedankt voor de info. De zinderlijkheid tijd en ruimte ect zijn echt geen probleem. Ik heb gelukkig een hele goede kennis die dierenarts is dus dat scheelt alvast een beetje. Ik wil wel zeker voor een goedgekeurde dekreu gaan. Mijn hondje is heel energiek maar toch ook heel rustig en knuffelig. Zo'n karakter zou ik er dan ook graag op zetten. Natuurlijk zou ik een pup terug nemen als het niet meer gaat. En ik weet in ieder geval al 3 mensen die er 100% zeker 1 willen en dit ook kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:07

Wat je ook moet nagaan bedenk ik me nu. Als je een goedgekeurde dekreu wilt uitkiezen, zoek uit of de dekreu je teefje wel mag dekken. :j niet ieder stamboek is daar even happig op om buiten stamboek om te laten dekken namelijk. Kan met wat pech als het een stiekeme dekking is met een goedgekeurde reu einde goedkeuring via stamboek opleveren. Zou zonde zijn.

Een zelf houden is gemakkelijk maar bedenk dat mensen die nu zeggen ik wil niet altijd ja zeggen aan het eind, onze witte herder is er een voorbeeld van. Goedgekeurd raszuiver nest, 7 pups 7 nieuwe baasjes die ook al hebben aanbetaald. Het uiteindelijke resultaat 4 pups die na 6 maanden in het asiel terecht komen vanuit de fokker, 4 baasje die nooit meer zijn opgedoken en niemand die 10 weken ude pups nog wilde hebben.

Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Re: Nestje met mijn Malchi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 21:12

Ja dat vroeg ik me inderdaad ook af.
Wow das wel echt verbazingwekkend. Ik ga er zeker nog even heel goed over nadenken.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:19

karuna schreef:
Wat je ook moet nagaan bedenk ik me nu. Als je een goedgekeurde dekreu wilt uitkiezen, zoek uit of de dekreu je teefje wel mag dekken. :j niet ieder stamboek is daar even happig op om buiten stamboek om te laten dekken namelijk. Kan met wat pech als het een stiekeme dekking is met een goedgekeurde reu einde goedkeuring via stamboek opleveren. Zou zonde zijn.

Een zelf houden is gemakkelijk maar bedenk dat mensen die nu zeggen ik wil niet altijd ja zeggen aan het eind, onze witte herder is er een voorbeeld van. Goedgekeurd raszuiver nest, 7 pups 7 nieuwe baasjes die ook al hebben aanbetaald. Het uiteindelijke resultaat 4 pups die na 6 maanden in het asiel terecht komen vanuit de fokker, 4 baasje die nooit meer zijn opgedoken en niemand die 10 weken ude pups nog wilde hebben.


en dat is tegenwoordig heel normaal wij hebben er al mee geleerd. In het asiel hadden wij een nest staffords (inmiddels gelukkig allen geplaatst ;) ) 7 puppen en wij hadden een wachtlijst voor hun van 16 mensen die heel graag een pup wilden hebben uit dit nest. Toen de puppen weg mochten bleek bij de ene een moeder (ik noem maar wat) kanker te hebben gekregen dus was er geen tijd meer voor de pup (logisch) dus die zag ervan af, een ander had plotseling een baan maar dat kon niet met de pup gecombineerd worden, andere mensen gingen toch twijfelen over het ras, de volgende mensen............. uiteindelijk van de 7 pups gingen er maar 4 weg toen de leeftijd zover was omdat de rest weer vrij kwam. Nu zal jij het vervolg niet hebben als je zou fokken maar de overige pups hebben we met 8.5 week moeten scheiden van elkaar. 2 van de 3 hadden zo gevochten met elkaar dat we naar de DA moesten. Ze konden elkaar niet meer luchten of zien....

maar ja ik ben geen puppen mens en al zoveel nesten mee gemaakt en snap niet dat mensen dat leuk lijkt. Ik vind ze leuk t/m 3 weken leeftijd daarna worden het piranja's in veelvoud en zie dat maar eens te corrigeren als er 7 tegelijk je schoenen en broek leuk vinden. 1 pup vind ik net gaan

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:22

Lieees schreef:
Ja dat vroeg ik me inderdaad ook af.
Wow das wel echt verbazingwekkend. Ik ga er zeker nog even heel goed over nadenken.


niet verbazingwekkend ik gaf net voorbeeld van onze laatste nest maar mijn eigen hond is in 2008 in het asiel geboren (hetzelfde asiel) en daar waren ook alle puppen al ruim van besproken (14 reserveringen voor 10 pups) uiteindelijk was ik nummer 15 en had uiteindelijk nog uit 4 pups de keuze (en oh wat was en ben ik daar blij mee) dit is dus niet iets van afgelopen jaar het gaat al jaren zo. Wij vangen in de opvang nog al eens drachtige honden op of nestjes ook via ander asielen dus we maken het met regelmaat mee en heb nog nooit mee gemaakt dat de eerste reserveringen allemaal door gingen.....

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:01

Allereerst: wat Karuna zegt is absoluut waar. Ook bij fokken mét boom trouwens hoor. Er zijn altijd een hoop mensen die van tevoren roepen dat ze bést een pup van jouw hondje willen, maar als puntje bij paaltje komt dan kun je er van uit gaan dat zeker de helft van die mensen weer terugkrabbelen. Fokken is overigens ook niet zonder risico he, er is gewoon een reële kans dat je teef het niet overleeft, bijvoorbeeld. Garantie op gezonde puppen heb je ook niet en als je pech hebt kost het je gewoon een hele berg aan dierenartskosten. Daarnaast is er inderdaad momenteel heel veel gaande mbt aansprakelijkheid, en zou het wel eens kunnen inhouden dat je financieel verantwoordelijk gehouden wanneer (een van) je puppen bijvoorbeeld PL zou ontwikkelen..

Ik denk niet dat er "goedgekeurde" dekreuen zijn (die je dus via de rasvereniging kan benaderen) die zich lenen voor een dekking met een kruising eigenlijk. Ik zou het niet doen in ieder geval. Mijn reu mag best dekken, maar wel ter rasverbetering, en niet ter vermeerdering :) Daarnaast zijn er inderdaad ook rasverenigingen die niet blij worden als "hun" reuen buiten het stamboek dekken, dus hou daar ook rekening mee :)

Verder zou ik je echt op het hart willen drukken om ALS je het besluit te doen, om in ieder geval de meest voorkomende aandoeningen in het ras te laten testen bij je teefje én te zorgen dat de reu ook getest is op aandoeningen die in dát ras voorkomen :j én, geef je teefje de kans om echt uit te groeien. Regel voor een boom is geloof ik niet dekken vóór 16 maanden, maar dat is echt minimaal hoor, ik zou liever zien dat een hondje minstens twee, tweeënhalf is eigenlijk..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Nestje met mijn Malchi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:23

En nog een reden (ik hoop dat ik goed genoeg gelezen heb en hij nog niet voorbij is gekomen) om het niet te doen is het significante risico voor je teefje, zéker bij (een mix van) zulke kleine rassen
Keizersnee is vaak noodzakelijk, met alle risico´s (en kosten) vandien. Je gaat tenslotte sowieso geen geld zien van een nestje vuilisbakkies, dus vermoedelijk zijn alle kosten die je maakt voor jezelf.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:26

Kuggur schreef:
Je gaat tenslotte sowieso geen geld zien van een nestje vuilisbakkies, dus vermoedelijk zijn alle kosten die je maakt voor jezelf.


Je verbaast je wat er gevraagd (en gegeven) wordt voor 'vuilnisbakkies' . Een pupprijs van 300/400 per stuk voor een mixje is vrij normaal vrees ik..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:37

troi schreef:
Kuggur schreef:
Je gaat tenslotte sowieso geen geld zien van een nestje vuilisbakkies, dus vermoedelijk zijn alle kosten die je maakt voor jezelf.


Je verbaast je wat er gevraagd (en gegeven) wordt voor 'vuilnisbakkies' . Een pupprijs van 300/400 per stuk voor een mixje is vrij normaal vrees ik..

Wow, bizar. En begrijp me niet verkeerd, ik houd best van "mixen". Mijn eerste hond, nu bejaard is een ijslandse mix, nr twee een lab/herder, en mijn dochtertje heeft een chi/pinchertje.
Maar dat waren allemaal gratis herplaatsers,en ik zou óók geen grote bedragen voor "oeps" puppies betalen, ze mogen blij zijn dat ik ze een goed tehuis geef (uiteraard is in geval van pups te onderhandelen over onkosten).
Maar goed er komen geen nieuwe mixen bij, werkende bordercollies zijn een obsessie...
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 07-12-13 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:38

En als je pech hebt ben je het grootste gedeelte van je "opbrengst" kwijt aan dierenartskosten...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:40

Mikkiej schreef:
En als je pech hebt ben je het grootste gedeelte van je "opbrengst" kwijt aan dierenartskosten...

Inderdaad mijn punt, en nu je het toch over pech hebt, je kunt zowel teef als pups óók verliezen in de bevalling....

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: Nestje met mijn Malchi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:47

Daarover nog niet eens gesproken idd.

TS, ik snap heel goed dat je het leuk vind om een nestje te fokken bij je hondje. Het lijkt ook heel leuk al die kleine bolletjes. Maar ik heb stage gelopen bij een kennel. Daar heb ik gezien hoe het ook kan gaan helaas. Van al het geld dat ze uit hebben gegeven aan dierenartskosten hadden ze een leuke auto kunnen kopen!

Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Re: Nestje met mijn Malchi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 09:35

Ben blij met alle reacties. Neig er nu toch meer naar om het maar niet te doen. Zo zie je maar hoe nuttig het is om informatie te winnen via bokt..

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Nestje met mijn Malchi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:44

Nu je alle afraders hebt gelezen, waarom zou je zo graag een nest willen van je teef?

Lieees

Berichten: 829
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Leiden

Re: Nestje met mijn Malchi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 09:53

Het lijkt me gewoon een mooie ervaring, en een aantal mensen uit mijn omgeving zouden er graag 1 willen. Verder heb ik eigenlijk niet een hele goede reden, vandaar dat het niet opweegt tegen de risico's..

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Nestje met mijn Malchi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:55

ga anders eens kijken bij een fokker in de buurt voor de ervaring? Neem niet de risico's dat je asiel hondjes fokt