Garnaaltjes houden ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:53


mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:11

Top! Ben benieuwd voor de opbouw ervan ;)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:12

Ik ook! Heb er zin in om er aan te werken en er iets moois van te maken. Maar dan moet ik als het mooi staat er wel vanaf gaan blijven :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:16

Tien liter is wel heel klein, echt de minimale aantallen liters voor garnalen.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:46

_San87_ schreef:
Tien liter is wel heel klein, echt de minimale aantallen liters voor garnalen.

Klopt, maar ik hou het toch bij 10 liter, die beestjes zullen daar vast wel in overleven :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:17

Natuurlijk overleven ze. Wat een rare instelling. Er is ook weinig mis met tien liter, het is gewoon klein en lastiger stabiel te houden. En met inrichting erbij is het qua water gewoon erg minimaal, helemaal omdat garnalen kweken als konijnen.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:31

Rare instelling? 10 l is weinig maar ik blijf nog steeds voor 10 l gaan. Je hoeft me niet te vertellen wat wel en niet kan hoor...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:34

Ik vind 'ze overleven het wel' een rare instelling, ja.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:44

Hier ook een trotse nieuwe shrimperino eigenaar B)
Heb zo'n heerlijk minibakje gehaald, staat lekker op tafel, dus als we (zoals nu) op de laptops zitten, zitten we er continu naar te kijken. Fantastische beestjes!

We hebben deze gehaald
http://www.beest.nl/nl/aquarium/aquariu ... 125/p7466/

Gevuld met natuurgekleurd grit, een plantje met heerlijk veel takjes/blaadjes om van te smikkelen en om in te verstoppen, een mosballetje en ik had nog mini bloempotjes liggen, die zijn deco/verstopplekjes (half ingegraven).

Als water zijn we natuurwater gaan halen uit een gezonde vijver hier in de buurt (vriend met HBO diploma aquatische ecotechnologie zag dat het goed was). Dit hebben we 3 dagen vol laten draaien en toen was ons geduld op. Op naar de Hornbach.

Internet leerde ons om goedkoop te beginnen (ivm sterfte door slecht water) en de goedkoopste waren Crystal Blacks (€1.35 geloof ik). Onze kudde van 7 is zo gelukkig als de pest en begon (na een half uurtje dobberen in hun originele zak), meteen in het rond te keutelen en het aquarium te onderzoeken.

Onze methode lijkt succesvol, want een van de grotere en vermoedelijk shrimperina's loopt wat gekromd, lijkt al wat onderaan te hebben hangen en hangt wat meer rond in één van de bloempotjes.

Bakje
Afbeelding

Ze zijn bijna alle 7 te zien, maar nr7 zit in het plantje gecamoufleerd, dus ik weet dat ie er zat, maar je ziet hem niet.
Afbeelding

Kleine vriendjes
Afbeelding


Als ze het té goed gaan doen, staan we altijd open voor wat ruilen/weggeven. En als de lol daar wat vanaf is komt er een Brachygobius-visje in om de nakweek wat in toom te houden.
Lolfishfact of the day, die heet net zoals de bumble bee shrimp een bumble bee fish :p.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:17

Dat aquarium is niet geschikt voor vissen, hoor... Hommeltjes zijn mooi, he. Vind ze mooier dan crystals :).

Anoniem

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:23

Ik heb overigens alle garnaaltjes verhuisd naar mijn nieuwe bak.
Hij is ongeveer 55 liter, en heb hem gekocht voor 20 euro.
Ik was echt in schok, want ik had uit gerekend hoeveel er in mijn oude kon, dat was dus 15 liter, ik wist niet dat het zo weinig was !
Ben daarom heel erg blij met mijn nieuwe bak, hij zit nu alleen halfvol, dus straks gaat er nog wat water bij, een beetje langzaam opbouwen.
Het was namelijk best lastig om heel veel warm water erin te doen, want alles moesten we dus eerst verwarmen, anders kwamen ze in koud water, terwijl de thermometer op 25 graden stond.
Overigens wil ik de temperatuur een beetje laten zakken , naar 23 a 22 graden, dat is denk ik beter voor ze.
Maar dat moet ik rustig doen, anders leggen ze strakst allemaal het lootje door grote veranderingen.
Tot nu toe gaat het super met ze, ik had er 10 gekocht maar helaas is er blijkbaar 1 dood, want met het verplaatsen naar de nieuw bak kon ik hem niet vinden.
Ik denk dat de andere die op hebben gegeten.
In middels is er weer eentje die heeft vervelt, en ik heb een zwangere gespot :D
Ik zal vandaag even kijken of ik nog wat foto's kan maken.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:54

Gaat dan wel goed met ze! Denk dat ze wel blij zijn met de nieuwe bak :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:00

Zeker , hoop dat er snel baby garnaaltjes komen !
Hier nog wat foto's :o
Hier het aquarium , hij is zo als je ziet halfvol, net weer een liter of 5 bij gedaan, en dan volgende week weer iets en dan zit ie hopelijk wel vol.
Ik heb er een plantje in zitten, mos, een catappa blad, drie 'potjes' en een nep plantje.
Het mos is al wat gegroeid, ik hoop dat ie veel groeit, dan wil ik hem door midden doen zodat ik er twee heb :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Snorretje

Berichten: 822
Geregistreerd: 22-05-12
Woonplaats: ergens

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:11

Wat een leuke beestjes zeg! <3

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:20

Zit al langere tijd te twijfelen om garnaaltjes te gaan houden en denk dat ik steeds meer overstag ga.
Heb nog een bak staan van 60x30cm, ga eerdaags maar even kijken of die nog waterdicht is.
Zo ja, dan ga ik rustig aan inrichten en indraaien en ik denk dat er dan zwart-witte of rood-witte crystal garnaaltjes inkomen, evt met van die waaierhandgarnalen oid erbij.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:12

_San87_ schreef:
Dat aquarium is niet geschikt voor vissen, hoor... Hommeltjes zijn mooi, he. Vind ze mooier dan crystals :).


Is ook echt niet de bedoeling hoor. Zal eerder een logée worden tot de overkweek terug in de hand is.
Maar zover 'k zie ben 'k nog niet eens in het echte kweekstadium, laat staan in overkweek :p
Dus voorlopig nog 7 vrolijke garnalen.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:42

Kunnen garnalen in een open bak?
Mijn bak staat nu met water en lijkt vooralsnog waterdicht te zijn, maar ik heb geen armatuur meer in mijn lichtkap.
Ik zat te denken om zo'n klemspot te bevestigen, evt met een daglichtlamp oid erin, pomp en thermostaat moet ik ook nieuw aanschaffen.
Anyway, ik ga iig rustig rondkijken, desnoods dat ik een plexiglas plaat op de bak leg maar mooist vind ik zonder afdekking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:01

lor1_1984 schreef:
Kunnen garnalen in een open bak?
Mijn bak staat nu met water en lijkt vooralsnog waterdicht te zijn, maar ik heb geen armatuur meer in mijn lichtkap.
Ik zat te denken om zo'n klemspot te bevestigen, evt met een daglichtlamp oid erin, pomp en thermostaat moet ik ook nieuw aanschaffen.
Anyway, ik ga iig rustig rondkijken, desnoods dat ik een plexiglas plaat op de bak leg maar mooist vind ik zonder afdekking.

Hier gaan ze er echt niet uit hoor, heb ze nog nooit boven zien klimmen.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:04

bedankt voor je antwoord. :)
heb me inmiddels ingeschreven op het garnalenforum om meer info te vergaren en te neuzen.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:16

Mag ik een domme vraag stellen? :+
Stel je pakt deze diertjes op, bij wijze van, bijten/prikken ze dan ook of kunnen ze niets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:22

m1992 schreef:
Mag ik een domme vraag stellen? :+
Stel je pakt deze diertjes op, bij wijze van, bijten/prikken ze dan ook of kunnen ze niets?

Waarom zou je ze willen oppakken, ze zijn zo klein, ik denk dat ik ze dan plet o.i.d. :=

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:23

[***] schreef:
m1992 schreef:
Mag ik een domme vraag stellen? :+
Stel je pakt deze diertjes op, bij wijze van, bijten/prikken ze dan ook of kunnen ze niets?

Waarom zou je ze willen oppakken, ze zijn zo klein, ik denk dat ik ze dan plet o.i.d. :=

Ja daarom zeg ik, "stel" en "bij wijze van"....

Ik ben benieuwd of ze dat kunnen. Omdat ze er toch ern klein beetje "eng" uit zien.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:27

Ze kunnen helemaal niets doen met hun kleine pielepielepootjes hoor ;)
'k heb mezelf ook als doel gesteld om die van mij te trainen dat ze onder water op m'n vinger komen zitten.
So far... vooral heel erg snel wegwieberende garnalen XD
Hoewel ze best lang blijven zitten als 'k in de buurt kom.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:28

Haha, dus nog niet gelukt met de training?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:35

Ik kan ze al wel op bevel random laten rondzwemmen, poepjes maken en steentjes poetsen, is dat al iets? ;)