7 maanden oude weimaraner blaft veel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonie87

Berichten: 4461
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:54

http://youtu.be/EKGT0zNFwEs

Er gebeurde niks, was niks aan de hand, en opeens, gaat ie blaffen.
Hij is uiteindelijk de hele huiskamer door gelopen blaffend en is in zijn bench gaan slapen...

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:03

Hihi, het ziet er ook wel grappig uit, al snap ik dat het zwaar frustrerend is af en toe -O-
Wat me wel opvalt, als hij blaft, toont hij een behoorlijk onderdanige houding.
Ik denk dat veel te maken heeft met het ontdekken van zichzelf. Echt puberaal gedrag.
Betekend niet dat je het niet moet proberen te negeren of te stoppen, aangezien je geen continue blaffende hond wil ;)
Volg je nog een hondentraining?
Anders eens goed om het blafprobleem daar met je trainer te bespreken. Hij/zij ziet de hond en ziet ook hoe jij met de hond omgaat (hoewel ik vermoed dat het daarin wel snor zit, als ik zo je verhaal lees).

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:23

ik zie op het filmpje een hond die niet weet wat hij doet, hij gaat daarom liggen blaffen, weet dat hij voor dat blaffen op zijn kop krijgt dus toont zich onzeker. Schijnbaar besluit hij daarna in zijn bench te gaan liggen.

Een onzekere besluitloze puber in dat geval ;) proberen dit soort situaties te voorkomen. Als je ziet dat hij zich niet zo op zijn gemak voelt geef hem iets te doen. Een kong bijv.

Verder dit blaffen niet aanmoedigen. Ik zou niet negeren want hij weet duidelijk geen raad bij zichzelf. Echter oppassen dat je dit niet gaat belonen. Dus ik zou situaties waarin hij blaft proberen te voorkomen en hem begrenzen. Dus in dit filmpje gaat hij blaffen. Pak zijn halsband zonder wat te zeggen en zonder hem aan te kijken gewoon rustig zijn halsband pakken. Hij zal dit heel apart vinden en uit de blafmodus schieten. Misschien gaan worstelen om los te komen. Gewoon negeren nu dus ook echt niet! kijken naar hem.

Is hij rustig als je zijn band pakt? Beloon hem daar voor (in het begin misschien vrij snel belonen en later wat langer wachten). Vervolgens geef je hem een opdracht dus plaats/bench/af/ wat je wil.

Wie weet wil dit al helpen in dit soort situaties.


Bij mensen binnen komen en weg gaan e.d. kan je heel makkelijk gaan belonen. Leer de clicker aan of een bepaald woordje waarbij hij 100% beloning krijgt (dit kan weer van alles zijn). al van te voren gaan belonen en blijven belonen zolang de situatie moeilijk is. leer hem dus op jou te focussen dat jij leuker bent en dat jij dit soort situaties voor hem op lost hij hoeft niets te doen. Je kan belonen zo uit je hand maar wat ik ook vaak doe is weg gooien zodat hij het zelf ergens moet pakken. Zo is hij echt bezig met zijn beloning want hij moet er voor werken en je kan gelijk belonen als hij weer naar je terug komt en aandacht heeft voor jou. 2 vliegen in 1 klap dus. Hij is bezig met beloning want als hij niet op let vind hij hem niet en bezig met jou want als hij terug naar jou gaat dan krijgt hij meer beloning. Dit moet in het begin weer heel snel maar later kan je weer langer wachten. Let wel op dat hij het niet af gaat dwingen met blaffen want dan ben je weer terug bij af :P

Men noemt dit counter conditioning van Pamela Reid

zij geeft aan welk gedrag je hond (zeker in eerste stadium) ook laat zien gewoon gaan belonen anders kan je wachten tot je een ons weegt en krijg je alleen maar meer onduidleijkheid en stress. De bedoeling is gewoon door gaan met belonen of hij nu wel of niet blaft. Hij moet het kwartje krijgen dat de situatie waarin hij blaft uit onzekerheid/stress/wat dan ook een leuke situatie is en dat het blaffen niet moet. Dus in het begin zal je de hond gaan belonen terwijl hij blaft maar als het goed is begrijpt hij heel snel dat hij niet meer moet blaffen. Je kan er een stukje meer enthousiasme in gooien als hij zijn bek houd natuurlijk.

Deze manier heb ik ook gebruikt om mijn hond af te leren uit te vallen naar andere honden. Hij viel aangelijnd enorm uit. ik ben zodra hij een andere hond zag gaan belonen dat hij kijkt naar die andere hond. Hij was zo verbaasd dat hij vergat uit te vallen. Hij kreeg ook de kans niet want het lekkers was zo lekker en elke keer dat hij keek naar die andere hond was de klik er weer en de beloning (doe clicker training). Inmiddels vind hij het moeilijk te kijken naar de andere hond maar omdat hij moet kijkt hij snel even anders krijgt hij geen beloning. Nu het verplicht is voor hem om er naar te moeten kijken is het plezier van uitvallen aan de lijn weg. Normaal moest hij namelijk die andere honden negeren en dat gaf zoveel spanning dat hij dus uit ging vallen (hij is sociaal) als hij aangelijnd was. Nu zijn die honden alleen maar irritant want hij moet naar ze kijken anders kan hij zijn lekkers wel vergeten. Ik strooi het ook altijd op de grond en hij zal overigens nooit afval van de grond eten wat niet voor hem bedoeld is. Hij snapt heel goed dat als ik een brokje gooi hij dat op mag eten maar dat hij alles wat we verder tegen komen niet zomaar zijn bek in mag stoppen....

leonie87

Berichten: 4461
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 21:35

Hij lag gewoon te slapen dus geen raad weten... ik kan moeilijk bij ieder dutje een kong erbij leggen haha. .
Onzeker ben ik met je eens. Lijfje, stand van zijn oren. Zo zet hij zijn oren meestal als hij blaft.

Ik vind je verhaal wel heel goed opgebouwd en het bevat zeker hele goede tips met een duidelijke filosofie. Ik ga eens wat googlen op Pamela reid.

Bedankt voor de goede tips!

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:04

hij lag te slapen dat geloof ik wel maar ergens is hij door/van wakker geworden of geschrokken en daar wist hij zich geen raad mee denk ik ;) is altijd moeilijk hoor aan de hand van een filmpje. En dan is nog de ene hond niet de andere hond. Heb zelf ook een hond die makkelijk blaft (helaas) al is het goed te hanteren in de meeste gevallen gelukkig zeker nu hij ouder en wijzer wordt.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:12


leonie87

Berichten: 4461
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 01:38

Uiteraard heb ik die site al gelezen voor aanschaf en keuze voor deze hond. Ik ben ook geen beginner, maar dit probleem herken ik niet. Er is gewoon soms echt geen aanleiding of het blaffen houd langer aan dan nodig.

Als ik naar de standaard kijk, krijgt hij zijn hele leven al meer beweging en uitdaging dan volgens de boekjes zou moeten op zijn leeftijd. Ik zou niet goed weten hoe ik hem nog meer uitdaging kan geven. Tips hiervoor zijn welkom, maar zoals gezegd, ik kan er niet echt nog meer tijd insteken dan ik al doe.
Ik twijfel ook echt of dit wel de oorzaak is. Ik heb meer het idee dat ik wellicht iets fout doe in het afleren van het blaffen en dat ik het dus onbewust aanmoedig.
Hij pakt alle commando's gewoon heel goed op, soms hij te fanatiek, maar hij leert wel alles goed en luistert goed, alleen dus niet omtrent het blaffen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:15

nogmaals hij is in de meeste (bijna alle?..) situaties onzeker, hoe vaker je dit bestraft hoe verder hij van je af zal groeien en hoe meer hij zal gaan blaffen..
het ligt hier niet aan hoeveel je met hem doet of niet want het klinkt niet als energie te veel, maar ik denk wel dat je vooral aan de band samen moet werken. zou je in de buurt kunnen gaan speuren? honden worden daardoor zelfverzekerder
doe puzzeltjes, hersenwerk samen! op facebook is er een pagina over https://www.facebook.com/groups/hersenwerk/?fref=ts

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:32

Ik heb de reacties in het topic nog niet gelezen, dus ik weet niet of dit al us gezegd.

Ik heb een Golden Retrieverreu, ook geen waakras zou je zeggen. Echter, hij waakt juist heel goed :+ Als er mensen langs het huis lopen, of honden, of katten, of eenden etc., dan blaft hij. Soms blaft hij ook als er niks te zien is. Op straat blaft hij soms naar snelbewegende dingen, zoals auto's, skaters, etc.
Ik straf hem niet, dat werkt niet. Heb ik een tijd geprobeerd, maar dat is voor hond en voor mij niet leuk. Dat blaffen doet hij namelijk om het huis of mij te beschermen, als jij dan boos reageert, denkt hij dat er dus inderdaad iets aan de hand was en dat hij dus inderdaad moest blaffen. Ik doe het nu als volgt: hij blaft, ik loopt naar hem toe, ik zeg 'laat eens kijken wat er is', ik loop dus met hond mee naar 'het gevaar' (of het raam als het binnen is), dan ga ik kijken. Is er niks ergs (dus geen inbrekers ofzo :+), zoals in 9 van de 10 gevallen, zeg ik 'goed gedaan, maar nu is het klaar'. Hij luistert hier altijd naar, hij stopt meteen met blaffen en gaat liggen of komt even knuffelen. Deze manier werkt voor ons super goed.

Edit: mijn hond krijgt ook veel beweging (moet ook ivm artrose). Hij wordt 4 keer per dag uitgelaten en daarbij doen we altijd een wandeling van minimaal een uur waarbij hij los loopt en kan spelen, rennen en zwemmen. Als hij te veel energie heeft, wordt hij vervelend.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:49

Wij hebben ervaring met een weimaraner, mijn zus had er eentje die regelmatig bij ons weekendjes kwam logeren. Ondanks dat hij heel stabiel met een andere hond en zonder kinderen opgegroeid is, was hij heel erg nerveus en rillerig van karakter. Niet iets wat je van een jachthond zou verwachten want die wil je fijn onder commando hebben. Als hij een konijn of zijn bal zag, was hij niet af te leiden tot het vervelende en gevaarlijke toe terwijl hij in huis perfect luisterde.
Na een paar jaar kwamen we erachter dat veel van zijn problemen kwamen door zijn te rustige leventje in een gezin met intussen 2 kinderen waarin hij huishond geworden was en alleen een rondje rond de kerk liep. Als hij dan bij ons geweest was, in de wei met zijn bal gespeeld had, langs de fiets gelopen had en lange wandelingen in het bos gemaakt had, was hij compeet uitgeteld en wel een week rustig maar daarna kwam het gedrag terug...

Dus wat ik wil zeggen :D je hond heeft meer beweging nodig dan hij krijgt. Misschien niet met zijn poten maar wel in zijn kop. Een jachthond maakt kilometers en wordt uitgedaagd tijdens de jacht, als jij een hond hebt waarbij dat instinct goed ontwikkeld is, krijg je het er niet uit maar moet je er aan tegemoet komen. Het lijkt me dat je hond gefrustreerd is en wat onzeker en daarom ongewenst gedrag vertoont. Zeker op deze leeftijd begint zijn karakter duidelijk te worden en moet je er wat mee doen. En wrs is wat je nu met hem doet niet uitdagend en bevredigend genoeg voir zijn behoefte, ik weet dat je met grote jonge honden moet oppassen maar er staat negens dat je ze niet eens lekker moe mag maken zodat ze letterlijk mentaal en fysiek leeg zijn. Dat is bij een 7 maand oude jonge pup al best snel maar doet hem wel goed... Natuurlijk niet elke dag maar 1a2x per week een beetje uitdaging mag best, het is een jachthond, geen deurmat zoals andere rassen die perfect in huis gedijen :D

leonie87

Berichten: 4461
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 12:35

Maar voor uitdaging zou ik hem dan nog meer kunnen aanbieden?

- Hij loopt dagelijks zeker 4/5 uur met mij mee over het terrein (verdeeld over ochtend en middag). Verder door het huis heen als ik daar bezig ben. Hierbij word af en toe geapporteerd en geknuffeld uiteraard <3
- Om de dag met het paard mee op een lange wandeling (vaak toch wel een uur over bergachtig terrein)
- De andere dag mee naar de rijbak waar hij met een andere hond kan spelen als ik niet aan het rijden ben (anders kan ik geen toezicht houden en het is een meisje van 6 die altijd langskomt met die hond)

- En dan de dagen dat ik niet met me paard train, train ik met de hond. Dit doe ik een half uurtje en ik zoek steeds nieuwe commandos om te leren als hij de vorige goed beheerst. Ik ben altijd bezig met 3 nieuwe dingen tegelijk om niet een half uur hetzelfde te vragen. Tussendoor herhaal ik de oude dingen ook zodat hij makkelijk snoep kan verdienen.
- Smiddags krijgt hij altijd vlees ipv brok (die staat de hele dag) deze moet hij verdienen door het te vinden.

Wat kan ik hier nog aan toevoegen volgens jullie?

Rillerig ed is hij zeker niet. Hij is heel rustig en kalm in huis over het algemeen, soms wat enthousiast dus, maar dat is vooral buiten en bij het wakker worden. Hij luistert verder ook gewoon goed. Alleen dat blaffen...

Anoniem

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:48

Wat zeg je tegen hem als je met je paard aan de gang gaat of als je weg gaat?
De ene keer mag hij wel mee (buitenrit) de andere keer niet, heb je al eens geprobeerd om een woordje aan het buiten de bak blijven te koppelen? En een ander woordje voor als hij de bench in gaat?

leonie87

Berichten: 4461
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 13:09

haha buiten de bak heet "eruit" haha. Ik leg hem overigens aan de lijn want anders loopt hij af en toe toch mee en ik wil dan met mijn paard bezig zijn, niet met de hond. Hij blaft/jankt dan ook alles bij elkaar als ik aan het rijden ben, waar ik me dan weer aan stoor en hem nu dus soms maar in de trailer laat wachten omdat ik ontspannen wil rijden. Echter, voorheen was dit geen probleem. Hij ploft aan de bakrand neer en ging slapen of kijken tot ik klaar was. Het is echt iets van de laatste tijd.

De bench heet "plaats" maar daar hoef ik hem heel zelden in te sturen. Hij ligt er graag. Als ik eten opschep loopt hij er ook gewoon zelf in en blijft liggen tot ik klaar ben met eten (oke heel soms komt hij iets eerder kijken of er niet toch wat te halen valt :P)

Anoniem

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:34

Maar dan stuur je hem dus weg.
Ik zou proberen om er van te voren een woordje aan te koppelen, als je de bak in loopt zodat hij gaat begrijpen dat hij dan gewoon moet blijven.
Als hij zich in de trailer prettig voelt is dat misschien wel een goede oplossing.
Denk dat hij ook een beetje aan het puberen is? Als hij het hiervoor niet had, dikke kans dat hij nu lekker aan het puberen is en gewoon kijkt wat wel en niet kan..

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:40

TS ik weet niet of je al een kong hebt maar wat je zou kunnen doen is een beetje pindakaas of wat vlees in de kong en daar wat gewoon hondenvoer omheen en geheel zo afsluiten dat hij er echt behoorlijk wat voor moet doen.. Verder zou ik het blaffen negeren en hem er niet op afstraffen het is duidelijk dat je je best doet en de hond voldoende beweging krijgt :)

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:10

Ik heb een Lhasa Apso (wel kortgetrimde vacht mocht je gegoogled hebben :)) ) en die blaft ook behoorlijk, ook in dezelfde situaties.
Ik volg even!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:19

leonie87 schreef:
Maar voor uitdaging zou ik hem dan nog meer kunnen aanbieden?

- Hij loopt dagelijks zeker 4/5 uur met mij mee over het terrein (verdeeld over ochtend en middag). Verder door het huis heen als ik daar bezig ben. Hierbij word af en toe geapporteerd en geknuffeld uiteraard <3
Dit is natuurlijk hartstikke mooi, maar niet uitdagend
- Om de dag met het paard mee op een lange wandeling (vaak toch wel een uur over bergachtig terrein)
Helemaal super natuurlijk, mee de bergen in
- De andere dag mee naar de rijbak waar hij met een andere hond kan spelen als ik niet aan het rijden ben (anders kan ik geen toezicht houden en het is een meisje van 6 die altijd langskomt met die hond)
Lekker, wat sociaal contact, maar bedenk je dus wel hoe het voor je puber is als dit niet kan
- En dan de dagen dat ik niet met me paard train, train ik met de hond. Dit doe ik een half uurtje en ik zoek steeds nieuwe commandos om te leren als hij de vorige goed beheerst. Ik ben altijd bezig met 3 nieuwe dingen tegelijk om niet een half uur hetzelfde te vragen. Tussendoor herhaal ik de oude dingen ook zodat hij makkelijk snoep kan verdienen.
Hoeveel dagen train je niet met je paard? Een half uur mentale uitdaging 2?/3? keer in de week is natuurlijk niet veel voor een Weimaraner
- Smiddags krijgt hij altijd vlees ipv brok (die staat de hele dag) deze moet hij verdienen door het te vinden.
Hoelang duurt het voor hij het gevonden heeft? En waarom heb je ervoor gekozen de hele dag brok te laten staan?

Wat kan ik hier nog aan toevoegen volgens jullie?


Tja hij raakt een beetje in de puberleeftijd, dan willen ze vaak iets meer nieuwe dingen en actie. De fysieke beweging schort het hem niet aan, maar wellicht kun je wat fysieke beweging inruilen voor mentale uitdaging?
Want wat ik er van begrijp, loopt hij dus wel redelijk op dezelfde plekken, zonder doel. En een jachthond, die wilt werken, speuren en de baas echt tot nut zijn. Niet alleen maar meelopen.

Daar kun je mijns inziens dus de winst behalen. Ipv een paar keer per week een half uurtje trainen, en van klus naar klus hardlopen, leer hem om jou te helpen. Niet alleen af en toe een apportje gooien, maar laat hem iets halen/vinden wat jij nodig hebt. Dat je echt trots op hem kan zijn, ipv hem vermaakt.

In huis hoort hij iets wat volgens hem niet klopt, en probeert jou daarop te attenderen. Heel normaal Weimaraner gedrag (verdedigingsdrang), maar leer hem dan bijv. naar jou toe te komen. Dat is namelijk een betere manier van attenderen dan maar door blijven blaffen. Daarmee legt hij de taak weer bij jou (is het iets of niet?) en beslis jij of er actie moet volgen. Als hij na jouw signaal (er is niets) door gaat, heeft hij niet begrepen wat hij nu moet doen. Zeg hem dan bijv. dat hij weer moet gaan liggen/jou moet volgen als je rondloopt.

Als hij bij de bak ligt en niks mag doen, verveelt hij zich waarschijnlijk. Je zei dat hij voorheen gewoon sliep, daar heeft hij nu de mentale rust blijkbaar niet voor. Je kunt hem dus leren dat dat een rustpunt is. Door bijv. die kant op te speuren, ergens een kleed neer te leggen en hem te leren dat hij het daar heen brengt en daar blijft tot je hem ophaalt. (Je kunt bijv. zijn brokken in een kong doen zodat hij ook nog even bezig is)

Dus kort gezegd: geef deze hond een doel. Geef hem werk. Zorg dat je hem nodig hebt. En het positieve belonen, en negatieve negeren, betekent niet dat je de hond moet negeren. Je negeert het gedrag, maar probeert het dus wel om te buigen naar iets anders.

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:29

Meeste reacties gelezen, maar kom geen reactie tegen...
Zou het lichamelijk zijn???
is zijn zicht überhaupt wel goed??

een jachthond is een hond die kilometers draait en ook de uitdaging nodig heeft, maar dat is al reeds gezegd...

leonie87

Berichten: 4461
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 14:40

ja ik heb een kong maar we zijn hem even kwijt haha. Ik ga hem zeker morgen meenemen naar de bak (als hij terecht is)

Sassol bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Als ik bezig ben met bv hout uit het bos halen, helpt hij altijd hard mee! Ik laad dan mijn armen vol en gooi een stok voor hem die hij mee moet nemen en naar de berg moet brengen waar ik ook mijn hout leg. Hij vind dit geweldig maar na een stuk hout of 5/6 is hij zijn concentratie altijd even kwijt en laat ik hem weer even spelen. Na een minuut of 10 gaat hij weer helpen ed. Maar ja dit is niet iets wat ik iedere dag aan het doen ben uiteraard. Wel haal ik iedere dag hout voor de kachel en dan helpt hij maar wat graag mee.
Ik had al bedacht dat ik een slee/karretje voor hem wil maken zodat hij gereedschap/hooi/eten mee kan slepen, maar ik vind hem nog te jong om echt te slepen.

Hmm dat naar mij laten komen vind ik wel een hele goede. Maar hoe kan ik dit aanleren zonder hem te belonen voor het blaffen. Nu komt hij sowieso niet graag als hij eenmaal blaft want hij weet dat ik het niet fijn vind.

Ik heb ook al overwogen of het lichamelijk kon zijn, maar hij doet het echt in bepaalde situaties. Aan de lijn bij het huis als ik wegga, niks aan de hand, aan de lijn bij de bak waar hij mij kan zien, ellende. In de trailer, ellende, in de auto, niks aan de hand. Ga zo maar door. Het zijn echt de situaties waar hij verschillend op reageer, daarom denk ik dat het meer mentaal iets is en idd pubertijd want hij probeert momenteel heel veel dingen uit. Alleen de rest is niet zo hardnekkig als dit.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:50

Het naar je toe laten komen aanleren is een kwestie van timing. Als je hond 1x blaft kun je 'dankje + commando' gebruiken. Je beloont hem dus alleen voor het attenderen, dus 1 woef en dan komen. Of als je echt goed oplet, kun je hem al bedanken als hij z'n oren spitst (waarvan jij ziet dat hij daarna een blaf zal in zetten) en dan laten komen. Maar dit is lastiger als je in een andere kamer bent.

Het is namelijk niet het aanslaan waar je je aan stoort, maar het doorblaffen. Hij voelt aan dat je het blaffen niet fijn vindt (daar hoef je niet eens boos voor te worden met die sensitieve typjes), waardoor hij niet weet wat hij moet doen: hij hoort immers wat!

In het begin kun je hem dus ondersteunen door even naar het raam te lopen, te kijken en dan vast te stellen dat er niks is. (Nadat hij naar je toegekomen is uiteraard) Later kun je dit steeds verkleinen door even die kant op te kijken, en dan al vast te stellen dat er niks is.

Voor het hout halen: mijn hond (mix, maar ook veel jachthond) vindt het geweldig als ik het 'oeps-spelletje' doe. Dus je laadt je armen vol met hout, en OEPS! je laat er 1tje vallen. Hoe ga je dat nu oplossen in je eentje? Dat kan je niet. Gelukkig is daar superdog to the rescue!!! Als je hem nou toch niet had...
Dit kun je dus ook doen als zijn concentratie eventjes op is. Je laat het vallen, loopt door en OEPS! nu heb je pas door dat je een stuk hout mist. Maar gelukkig, daar is superdog met z'n superneus wederom to the rescue!

leonie87

Berichten: 4461
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 17:11

Haha die oops momentjes heb ik heel vaak zonder de in scene te zetten haha. Hij vind het ook erg leuk om gewoon wat rond te crossen door de bladeren en de rivierbedding dus ik vind het best als hij af en toe even gaat spelen. Want of het nou echt werk scheelt...

Hij ligt nu iig heel tevreden ko bij de kachel na een iets uit de hand gelopen wandeling van bijna 2 uur :D

Dat laten komen vind ik wel een goed idee en ga ik eens proberen toe te passen. En ik ga mijn kong zoeken om morgen mee te nemen voor hem. Kijken of ik het minder kan krijgen. Verder negeer ik het wel tijdens het paardrijden want ik wil me echt op mijn paard concentreren, die verdient ook zijn portie aandacht.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:31

Hier ook een weim van inmiddels al weer 2, blafte ook heeeel erg veel als pup en in moeilijke situaties waarbij ze zich onzeker voelde. Is nu wel overgegaan en blaft alleen nog als we haar zelf uitdagen of als de bel gaat. Zelf hebben wij de sleutels als waarschuwing gebruikt. Blafte ze en reageerde ze niet op een waarschuwing dan werden er sleutels tegen haar kont gegooid. Nu hoeven we de sleutels nog maar aan te raken en het blaffen stopt. Verder heb je echt een super schattige weim! Echt geweldige dieren vooral als ze los lopen, blijven dicht bij je en luisteren uitstelend. Die van ons trekt nogal aan de riem :=

leonie87

Berichten: 4461
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 17:51

Hij is al wel wat ouder dan de fotos van mijn profiel hoor haha. Daar is ie 9 weken en die fotos zijn gemaakt door iemand die dat echt goed kan :D

Goed te horen dat die van jullie gestopt is ermee!
Hij loopt niet vaak vast, maar als hij vast loopt, doet hij dat netjes aan de voet (tenzij hij een duif ziet :P)
hij blijft idd altijd goed bij me (altijd in zijn zicht ook al is dat niet altijd het mijne) en hij luistert gewoon heel netjes. Ik merk wel dat hij nu wat pubert want ik moet dingen nu wel eens een 2de en soms zelfs een 3de keer vragen, maar dat gaat ook wel weer over.

aisa

Berichten: 762
Geregistreerd: 01-10-04

Re: 7 maanden oude weimaraner blaft veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:12

tjezus onze Jill heeft een dubbelganger,zelfde gedrag.!!!!
Ze is bijna 4 nu,en slaat ALTIJD aan bij wat voor"ander"geluid binnenshuis dan ook!!

De buitendeur aanraken,is blaffen ,wij komen thuis is blaffen als een idioot,de kids komen thuis blaffen,mijn zwager komt aangereden die bij ons werkt,altijd aanslaan.

Hier ook zeeer goed luisteren verder,maar dit is echt moeilijk te doorbreken vind ik.
Jill is ook erg onzeker klopt,zoekt mij altijd,is niet echt op der gemak als ik er nog niet ben.

Bij de pupcursus al nerveus als een mechelse herder buurman wat harder gecorrigeerd werd met stem,ze ging dan bijna zelf liggen

100% procent een schat van een dier.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:22

Ik heb ook een 7,5 maanden oude weimaraner.
Ook al zijn het jachthonden, ze waken toch hun eigen plekje, ze blaft als de bel gaat, of als vreemde binnenkomen, maar dat is toch omdat ze haar terrein bewaakt.

Izzy blaft ook naar en wandelaars (met/zonder hond) als ze in de auto zit, ook dit is aandacht en de auto bewaken.

En in de tuin naar bepaalde geluiden of honden hoor je haar blaffen.

Dit afleren is niet zo makkelijk, bij mij op de cursus geven ze aan dat je beter een commando kan geven aan het blaffen, dus telkens als hij blaft, "luid" of zo roepen, waardoor hij straks luid assosieert aan blaffen, dan kan je ook zorgen dat hij dus niet meer blaft..

Dit is Izzy nu ;)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 23-11-13 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt