IBD bij mijn boa's ? wat nu ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

IBD bij mijn boa's ? wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 15:15

Hallo,
Er is IBD bij mijn boas, of nouja, dat vermoed ik.
Ik had 7 boas in 1 groot verblijf. Mijn jongste van 2 jaar is 3 maanden terug overleden. Geen idee waaraan, zij lag sochtens dood, zij was altijd wel erg rustig maar deed nooit raar.
Gisteravond kwam ik thuis en deed weer een check bij alle beestjes, (wat ik sochtend ook doe toen had ik niks raars gezien bij mijn beestjes) toen zag ik dat 1 man zich had afgezonderd van de rest en raar met zijn kop lag. Ik had hem er uitgehaald en hij deed onwijs raar, alsof hij zijn lijf niet onder controle had, zijn kop zwaaide alle kanten op, liet zich omvallen, krulde zich op etc.. deze is ingeslapen.
Nu las ik dat het besmettelijk is / kan zijn.
Ik hou onwijs van ze maar ik wil in het belang van de dieren denken.. is het verstandig om ze allemaal in te laten slapen voor het geval ze het ook krijgen? Ik wil ze die lijdensweg besparen..

Ik heb nu nog 2 vrouwen en 3 mannen.

maar stel dat hun het niet hebben ?

Ik hoor graag jullie mening / wat jullie zouden doen.

Voor de mensen die niet weten wat IBD is: http://en.wikipedia.org/wiki/Inclusion_Body_Disease

Edit: Heb de dierenarts geraadpleegd, die zei dat ik de andere in de gaten moest houden op verdikkingen en raar gedrag.
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 17-11-13 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: IBD bij mijn boa's ? wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:16

Een DA raadplegen die iets over slangen weet? En lijkt me wel zo handig ze allemaal apart van elkaar te houden.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 15:19

Cayenne schreef:
Een DA raadplegen die iets over slangen weet? En lijkt me wel zo handig ze allemaal apart van elkaar te houden.


Oja dat had ik inderdaad gedaan, vergeten erbij te zetten,die zei dat ik de andere in de gaten moest houden op evt verdikkingen en raar gedrag

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: IBD bij mijn boa's ? wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:24

Zoals ik lees in de link die je geeft kan je het met een bloedtest zien. Is het een idee om je slangen te laten testen voor je ze euthaniseerd? En misschien idd allemaal apart houden.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: IBD bij mijn boa's ? wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:26

na een uitbraak apart houden is niet zinvol. Immers wat er al zit blijft er zitten ook bij de dieren of ze nu opeens alleen gaan zitten of niet. Daarnaast geeft extra stress alleen maar sneller kans op ziek worden over het algemeen.

Ik zou gewoon goed in de gaten houden. Je weet toch niet waar je eerste overleden slang aan overleden is? Dit kan iets totaal anders geweest zijn.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: IBD bij mijn boa's ? wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 16:00

Ik had het terrarium en alles was erin zit met Halamid-D schoongemaakt na het overlijden van mijn eerste boa. Ook een gedeelte van de kamer. Heb inderdaad geen idee waar zij aan overleden is..

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: IBD bij mijn boa's ? wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 00:31

Nog geen raar gedrag bij mn andere boas... blijven duimen...

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: IBD bij mijn boa's ? wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:35

geen ervaring mee... maar bij voorbaat in laten slapen vind ik wel erg heftig... voor hetzelfde geldt zijn de andere slangen niet ziek... sterkte in ieder geval