Kat poept naast de bak..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kat poept naast de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:12

Ik snap er niks van, hij begon er af en toe eens mee, maar nu lijkt het standaard. 1 van mijn 2 katten poept naast de bak. Ik heb 2 katten, broers en sinds 2 weken komen ze ook buiten (ze zijn een week daarvoor gecastreerd). Buiten lijken ze nog geen behoeftes te doen, want er ligt iedere dag nog iets in (en naast :+ ) de bak.

Hij doet het ook als ik de bak net heb schoongemaakt, dus volgens mij heeft het niets met een vieze bak te maken. Hij gaat altijd in de buurt van de bak zitten, maar soms ook wat verder weg (gelukkig wel altijd op de plavuizen van de keuken) Plassen doen ze allebei wel netjes op de bak en dat is ook nooit fout gegaan.

Soms ontdek ik het op tijd, hij gaat namelijk wel zitten schrapen met zijn poten, dan loop ik rustig naar hem toe, zet hem op de bak en dan poept hij gewoon door en dus wel op de bak. Ik heb daarna ook altijd het idee dat het weer een tijdje beter gaat, maar nu ligt er weer 2x per dag een drolletje naast de bak.

LadyKantje
Berichten: 421
Geregistreerd: 02-03-11

Re: Kat poept naast de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:14

Heb je 1 of 2 bakken? Vaak hebben katten behoefte aan een eigen bak, dus het zou kunnen dat hij wel weet waar hij moet zitten maar dat hij dat liever niet heeft omdat dat de bak is waar de andere op zit.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kat poept naast de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:16

Of een grotere bak, wij hebben een XXXL bak staan en daar poepen ze alledrie op en op die andere twee wordt geplast. Ze blijven schone dieren!

Anoniem

Re: Kat poept naast de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:27

Ik heb 1 bak, dat is bij vorige katten nooit een probleem geweest.. Een 2e bak erbij zou kunnen helpen?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kat poept naast de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:05

er zijn diverse katten die niet op 1 bak willen poepen EN plassen. Dat een andere kat op hun poepbak plast maakt ze dan weer niet uit. Dus 2 bakken zou ik wel in optie nemen. Deze 2 dan niet naast elkaar zetten ;)

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:12

Heb je ander kattengrit, als ik houtkorrel er in doe gaat mijn poezel ook niet op de bak.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:13

Naast een extra kattenbak neerzetten kan het ook zijn dat de kat in kwestie zich ongemakkelijk voelt waardoor hij naast de bak poept. Zo kan het bijv zijn dat hij hele harde keutels heeft en dat het zeer doet, maat ook problemen met de blaas kan dit soort problemen geven. Is dit alles uitgesloten dan kan het ook zijn dat je kat ergens stress van heeft.

Succes!

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:15

Ik heb Feliway gekocht dat gaat in het stopcontact dat werkte ook goed toen mijn poezel weer eens vaak er naast ging.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Kat poept naast de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:18

Het kan best dat de ene kat niet samen wil met de andere kat.
Enige oplossing is 2bakken kopen

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat poept naast de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:57

De vuistregel wat betreft kattenbakken is het aantal katten, plus 1. Het is idd geen overbodige luxe om twee kattenbakken in huis te hebben met jouw twee katers. Daarbij is het in sommige gevallen met onzindelijkheidsproblemen even nodig een stap terug te doen door de deksel van de bak te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:25

Flevolander schreef:
De vuistregel wat betreft kattenbakken is het aantal katten, plus 1. Het is idd geen overbodige luxe om twee kattenbakken in huis te hebben met jouw twee katers. Daarbij is het in sommige gevallen met onzindelijkheidsproblemen even nodig een stap terug te doen door de deksel van de bak te halen.


Er zit geen deksel op de bak die er nu staat :)

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat poept naast de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:27

oke.. dat scheelt al! nog een kattenbak er bij halen dan maar..
Heb je btw niet ook nog gewisseld van kattenbak vulling? en staat de kattenbak dicht bij de voederplaats?

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:28

Wij hebben twee bakken, en één bak is hun plasbak en één bak hun poepbak. Toen we er één hadden ging het regelmatig fout.

chantalhaf

Berichten: 762
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:29

Andere kattenbak vulling gebruiken heeft bij mij geholpen. Ik ben van houtkorrels ( toen plaste en poepte ze naast de bak) naar vitakraft gegaan en geen problemen meer. Voor de check 2 weken terug houtkorrels in de bak gedaan en toen ging ze weer naast de bak :S. Andere vulling heeft geholpen bij mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:33

Flevolander schreef:
oke.. dat scheelt al! nog een kattenbak er bij halen dan maar..
Heb je btw niet ook nog gewisseld van kattenbak vulling? en staat de kattenbak dicht bij de voederplaats?


Nee ik ben niet van korrels gewisseld, ik heb deze al vanaf het begin en het naast de bak poepen is pas later begonnen. De bak staat wel dicht bij de drinkbak en zet er ook het eten dichtbij.. Maar als hij buiten de bak poept, doet hij dat wel altijd vlakbij de bak, dus ook bij eten en drinken..

Ik bedenk me net dat ik nog een XXL bak met kap op zolder heb staan, ga die ff in de bijkeuken erbij zetten :j

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:58

Relaxed schreef:
Flevolander schreef:
oke.. dat scheelt al! nog een kattenbak er bij halen dan maar..
Heb je btw niet ook nog gewisseld van kattenbak vulling? en staat de kattenbak dicht bij de voederplaats?


Nee ik ben niet van korrels gewisseld, ik heb deze al vanaf het begin en het naast de bak poepen is pas later begonnen. De bak staat wel dicht bij de drinkbak en zet er ook het eten dichtbij.. Maar als hij buiten de bak poept, doet hij dat wel altijd vlakbij de bak, dus ook bij eten en drinken..

Ik bedenk me net dat ik nog een XXL bak met kap op zolder heb staan, ga die ff in de bijkeuken erbij zetten :j


Verplaats iig 1 van beide.. een kat vindt het over het algemeen niet fijn om te eten waar hij zich ontlast en andersom. Probeer een beetje meer Out of the Box te denken wat betreft eigen denkwijze rondom het dan wel vlak bij de bak gaan zitten poepen als zijn eten daar staat.. Een kat zit qua denkwijze niet zo logisch in elkaar als dat je zou vermoeden. Soms voeren ze bepaalde (negatieve) gedragingen uit zonder dat wij mensen dit logisch kunnen beredeneren. Zoals je aangeeft poept hij redelijk dicht bij de bak, ondanks dat zijn foerage daar aanwezig is. Voor ons lijkt het inderdaad logischer dat een kat(mits dat dit het onderliggende probleem is) dan in zo'n geval meters verderop zou gaan zitten. Terwijl de kat alleen maar denkt... ik ga niet op de bak omdat ik hier geen goed gevoel bij heb.. *hoop dat je snapt wat ik bedoel... :') *

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:02

Lara_Silver schreef:
Wij hebben twee bakken, en één bak is hun plasbak en één bak hun poepbak. Toen we er één hadden ging het regelmatig fout.

Hier ook. Toen ik nog maar 1 bak had en ze vonden die te vies, gingen ze ook ernaast. Sinds ik 2 bakken heb, vrijwel nooit meer ongelukjes. Wel overal grit, maar dat is makkelijker schoonmaken dan een drol :D

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Kat poept naast de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:28

Ik zou er ook nog een bak bij zetten. Hier hebben ze ook een bak voor het plassen en 1 voor het poepen :+

Bij ons staat het wel in de buurt van het eten (beiden in de bijkeuken) maar voor de bakken zit nog een deur. Deze staat altijd op een kier met een douchegordijn ervoor (het is een douche, die we nooit gebruiken ;) )

Eigenlijk alleen de kater maakt gebruik van de bakken, de poes gaat altijd naar buiten en doet slecht heel af en toe haar behoefte op de bak.