Hoe een oude grote hond de trap af krijgen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Hoe een oude grote hond de trap af krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 19:40

Onze oude hond woont tegenwoordig bij de ex van mijn zus. Die woont alleen op twee hoog. De hond is inmiddels bijna 15 jaar oud, en kan gewoon zelf de trap niet meer op en af. Voor de trap op hebben we nu en soort tuigje om de borst en voorkant, waarmee we dus trap op een gedeelte van zijn gewicht voor hem kunnen dragen, daarmee komt hij de trap prima op, maar af gaat op die manier niet. Hij kan getilt worden, maar dat levert veel stress. Dat vind hij echt niet fijn.

Weet iemand slimme methodes waarmee je een grote hond stress vrij kan dragen, of andere manieren om een grote hond stressvrij de trap af te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 09-11-13 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


dierenfan
Berichten: 9597
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoe een oude grote hond de trap af krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:42

als hij het moeilijk en eng vind is het bijna niet te doen zonder stress. Enigste wat ik zou kunnen bedenken is elke keer als hij boven of beneden is iets heel lekkers geven. Iets wat zeer bijzonder is voor de hond. Dan gaat hij daat de focus op leggen waarschijnlijk.

Er zijn wel tuigen die maken dat je de hond nog beter soort van kan tillen.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:08

Gaat het om de voor of achterpoten waardoor de hond de trap niet op en af kan?

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Hoe een oude grote hond de trap af krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:10

Hoe groot is groot?

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 22:18

De hond weegt zo'n 20 kilo, schoft ongeveer ruim 40 cm denk ik. Hij is op alle poten niet echt stabiel, maar ik krijg wel de indruk dat achter erger is dan voor. Ik denk dat trap af hij gewoon niet zijn gewicht in het tuigje durft te hangen, wat trap op natuurlijk minder eng is.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:20

Oh dat is niet groot :+

Je kunt een band (sjaal, handdoek oid hoeft niet duur te zijn) onder de buik net voor de achterpoten laten lopen. Hiermee kun je dan de achterhand wat optillen/ondersteunen zodat de hond zelf minder gewicht heeft.
Verder zou ik oefenen met optillen zodat dat geen issue is, uiteindelijk is traplopen (ook met ondersteuning) niet meer te doen voor zo'n oudje.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe een oude grote hond de trap af krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 22:21

Nee, niet echt groot, maar wel groot genoeg om optillen lastig te laten zijn als de hond tegen stribbelt.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Kimbers

Berichten: 5101
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Hoe een oude grote hond de trap af krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:25

Een oudje moet je niet eens meer trap laten lopen, geen enkele hond eigenlijk. In huis zou ik veel aan de slag gaan met tillen en belonen.. En een goede tilhouding vinden waarin de hond amper kan tegenstribbelen. Als ik mijn hond optil gaat 1 arm tussen de voorpoten door en de andere arm onder de buik langs.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:26

Ik zou de hond gewoon aanleren dat optillen leuk is. Dus de 1 tilt op, de ander geeft iets heel lekkers. Dit een aantal keer herhalen tot optillen niet meer erg is. Dan eens rondlopen, een keer een trede af en op etc. en tot die tijd dus even ondersteunen met tuig en band voor de achterpoten.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChiVet, Lui_, OmgiliBot en 168 bezoekers