Kittens: Kattenbak of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosch

Berichten: 36649
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:16

Tegen de stank kan ik eventueel ook Tigerino Crystals aanraden, die zijn echt megafijn.

Ook ik was misleid door de titel. Ik dacht dat het ging om het toilet buiten of binnen, maar het gaat dus blijkbaar om naar buiten laten voor castratie. Antwoord: Nee dus. Iets met ongewenste nestjes.

Ook ik vind het onverantwoordelijk om kater of poes ongeholpen buiten te laten lopen. Dan draag je dus bij aan oepsnestjes, ook al is er in de wijde omtrek geen andere poes te vinden. Er zal er maar een uit de lucht vallen en zwanger raken, zijn er weer meer van die kleine hummeltjes op de wereld.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:20

Relaxed schreef:
ingedebruijn schreef:
De vraag van TS was binnen of buiten voor de castratie. Lijkt me wel de bedoeling om bij de vraag te blijven en niet de eeuwig durende discussie over stront bij de buren er weer bij te halen.


De titel geeft duidelijk aan kattenbak of buiten, dus ik snap de discussie heel goed.. Dan had TS beter de vraag en OP anders kunnen formuleren..


Als je wat verder had gelezen had je gezien dat de TS dit kort na de OP ook benadrukt. Alle reacties die daarna nog gegeven worden over poepen bij de buren zijn dus niet op zn plaats.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Kittens: Kattenbak of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:26

Wij lieten onze katten altijd na een paar weke gewoon lekker naar buiten (allen dames) als ze loops zijn merk je dat echt wel! nooit problemen mee gehad. We hebben wel altijd voor de zekerheid ook binnen een kattenbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:27

ingedebruijn schreef:
Relaxed schreef:
De titel geeft duidelijk aan kattenbak of buiten, dus ik snap de discussie heel goed.. Dan had TS beter de vraag en OP anders kunnen formuleren..


Als je wat verder had gelezen had je gezien dat de TS dit kort na de OP ook benadrukt. Alle reacties die daarna nog gegeven worden over poepen bij de buren zijn dus niet op zn plaats.


Dat heb ik gelezen, maar Bokt zal Bokt niet zijn om het toch aan te geven, en terecht.. Ik ben zelf 3 katten kwijtgeraakt door een kattenhater en ik wens dat niemand toe.. Sindsdien ben ik me er bewuster van dat het niet meer zo algemeen geaccepteerd wordt dat katten maar altijd buiten worden gegooid om daar hun behoeftes maar te doen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:39

lissisanne schreef:
Wij lieten onze katten altijd na een paar weke gewoon lekker naar buiten (allen dames) als ze loops zijn merk je dat echt wel! nooit problemen mee gehad. We hebben wel altijd voor de zekerheid ook binnen een kattenbak.


De kennis knalt er vanaf, aangezien katten krols worden, niet loops.

Ik raad het dus altijd af om de katten voor castratie naar buiten te doen. Ik heb eens geteld op marktplaats in juli hoeveel kittens er op stonden. De conclusie was schokkend:

Citaat:
Marktplaats ads geteld:
De eerste 300 gratis advertenties geteld op marktplaats (van de 800 gratis aangeboden), totaal 708 kittens gratis aangeboden. Ben je tot €25 bereid te betalen, dan zitten we al op 1900 advertenties. En dan zijn nog niet de 1100 advertenties zonder prijs meegerekend.

Conclusie, zo'n 2000 kittens zoeken een gratis thuis. Nogmaals ruim 2000 kittens mogen voor weinig weg en nog eens 2000 kittens moet je bieden, naar de prijs vragen of is een prijs niet van toepassing.

jiperdepip
Berichten: 2702
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: tussen de tulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:42

nou zeker binnen houden tot na de castratie , maar ik vind persoonlijk ook daarna een ren of afgesloten tuin

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:43

Relaxed schreef:
ingedebruijn schreef:

Als je wat verder had gelezen had je gezien dat de TS dit kort na de OP ook benadrukt. Alle reacties die daarna nog gegeven worden over poepen bij de buren zijn dus niet op zn plaats.


Dat heb ik gelezen, maar Bokt zal Bokt niet zijn om het toch aan te geven, en terecht.. Ik ben zelf 3 katten kwijtgeraakt door een kattenhater en ik wens dat niemand toe.. Sindsdien ben ik me er bewuster van dat het niet meer zo algemeen geaccepteerd wordt dat katten maar altijd buiten worden gegooid om daar hun behoeftes maar te doen.


Maar dan maakt het dus niet uit of de TS het wel of niet ergens vermeld.. :') -O-
Ik snap je punt maar anders moeten modjes weer met waarschuwingen gaan strooien.. lijkt me niet nodig toch?

TS heb je inmiddels besloten wat je gaat doen met de kleintjes? :)

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:45

bedankt voor de respectvolle reactie hoor mizora ;)

ik had inderdaad deze twee woorden verwisselt, maar zo'n reactie vind ik echt onbeschoft.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Kittens: Kattenbak of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:26

Moderatoropmerking:
gevoelig onderwerp, ik weet het, maar laten we aub de katten-overlast-discussie op een andere plaats voeren, en niet hier in het topic :) Bedankt!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Kittens: Kattenbak of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 01:29

lissisanne, je merkt het echt niet altijd als ze krols zijn hoor. Dit is geheel per poes verschillend. Wat als je het niet merkt en je dan dus te laat bent?

Ik zou de zelf niet naar buiten laten voor de castratie, de reden is al meerdere malen hier genoemd (ongewenste nestjes, maar ook SOA's die ze kunnen oplopen). Ik zou ook niet kiezen voor de poezenpil zoals sommigen weleens doen, daar zitten zoveel hormonen in wat weer schadelijk is voor het dier.

Ik weet hoe en waar je woont, maar ik zelf vond het geen fijn idee om een kitten zonder toezicht buiten te laten ivm de leeftijd. Is het mogelijk om de tuin af te zetten zodat ze er niet uit kunnen? Dan kun je ze namelijk wel gewoon lekker naar buiten laten gaan, dan is er geen risico op contact met andere katten :)

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Kittens: Kattenbak of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 01:58

Ik zeg; hou ze eerst nog mooi binnen ;)
Waarom? Behalve dat er al teveel oepsnestjes zijn, heb ik zelf kunnen ondervinden hoe makkelijk het gaat.
We adopteerden twee boerderijkatjes die zonder ons geen kans op overleven hadden. Ik woonde toen nog thuis, dus had weinig te zeggen over binnen of buiten. Gewaarschuwd over krolsheid..maar ach; ''je ziet het wel wanneer ze krols zijn'' kwam als wederantwoord. Vanaf zo'n moment zouden we ze dan wel binnenhouden.

Na een tijdje mochten de kits (mijn dametjes dus :p) naar buiten toe. De een heeft chronische niesziekte. Toen nog zo erg, dat haar lichaam er een dik jaar over heeft moeten doen om voor de eerste keer in krolsheid te komen.
Zusjelief Mara daarintegen...jeutje. die is waarschijnlijk krols geworden, naar buiten gegaan, meteen gedekt, en het feest was begonnen. Nooit hebben we bij haar gemerkt dat ze extra aanhankelijk was, want ze was sowieso al een extreem knuffelkatje. Na een paar weekjes heb ik eens even met mijn moeder om de tafel gezeten. Ik zag een katje van nog geen jaar oud dikker en dikker worden, op de verkeerde manier :n
Vanaf dat moment heb ik gezegd; We helpen Mara waar dat kan. We geven de kittens een zo goed mogelijke start, en zoeken zorgvuldig naar een huisje. Mara is in mijn bijzijn bevallen van drie kittens.

Oftewel; ook al denk je er zo goed om, een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik heb heel veel geluk gehad dat alles voorspoedig is verlopen met mijn katje, het had heel anders kunnen aflopen :)

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:09

binnen houden tot ze zo groot zijn dat ze niet meer door mensen van straat gehaald worden (dat is al snel 6 maanden leeftijd) Kittens worden namelijk makkelijk van straat gehaald en door diverse dierenambulances ook altijd opgehaald omdat ze niet voor zichzelf kunnen zorgen en vele kittens ook geen eigenaar (meer) blijken te hebben (gedumpte nest overschotjes). Daarnaast in hun speelsheid jagen ze wel bladeren achterna maar vergeten dat auto's door rijden....

Overigens kan je ze met 3 maanden al heel goed laten helpen. Dan hoef je niet zo lang te wachten, kan er ook niet een per ongeluk oeps nestje komen en zijn ze er maar vanaf. Hersteld heel snel op die leeftijd! (wij hebben al over de 500 kittens laten helpen op 11 weken leeftijd zonder problemen)

_Patriciaa

Berichten: 4415
Geregistreerd: 25-05-08

Re: Kittens: Kattenbak of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:36

Ik ben druk geweest met werk en kwam er nu pas aan toe om bij te lezen.. Maar jeetje wat een reacties van sommige :+ Thanx Neej dat je er even tussen kwam!
Bokt mag bokt dan zijn maar alsjeblieft zeg.. en lezen is voor sommige ook een vak :\

We hebben besloten om ze toch binnen te houden voor castratie.. Hier was ik zelf ook al meer voor.. Maar je las zoveel verschillende verhalen overal dat ik zoiets had, wat doet bokt met zijn kittens?
Na de castratie mogen de dames zeker naar buiten! Ik merk aan de katten bij mijn ouders dat dit echt buiten dieren zijn. De dames vinden het heeerlijk om even te luchten, buiten in het zonnetje te liggen enz.. Dames poepen overigens in onze eigen tuin, hebben we dus alleen onszelf mee..

Thanx voor de tips over kattengrind! Fijn ^^

Vrijdag komen de dames! Ik heb er zoveel zin in! Heerlijk weer twee vriendinnetjes om me heen! Ik zal jullie wel even vermoeien met een foto als ze er zijn :)

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Kittens: Kattenbak of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:58

Heel veel plezier alvast :)!

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kittens: Kattenbak of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:20

veel plezier! Super dat je ze eerst gaat laten helpen!

_Patriciaa

Berichten: 4415
Geregistreerd: 25-05-08

Re: Kittens: Kattenbak of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 00:02