Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:21

VeraPopeye schreef:
Ik snap best dat mensen hier niet graag een kat doodrijden. Maar IMO moet je toch leren niet voor een klein dier uit te wijken, daar breng je niet alleen jezelf, maar ook andere mee in gevaar. Toen ik proefles had kreeg ik dat ook te horen, vanaf een hond ongeveer moet je wel uitwijken, maar ook dat voor je eigen veiligheid. Als ik mijn kat buiten laat, en iemand rijd door als ie de weg opspringt, zal ik ook geen moment boos zijn. Dat is nou eenmaal het veiligst voor iedereen. Maar als je in zulke situaties niet kunt doorrijden, VIND IK, dat je daar iets aan moet doen. Als er een eekhoorn de weg opschiet, en jij draait je stuur om de boom in kun je ook geen eigenaar de schuld geven.


Wat een onzin als je de mogelijkheid hebt om veilig uit te wijken ga je toch niet over een dier heen rijden? Ik heb afgelopen winter ook met sneeuw en ijs over een op de weg zittende meerkoet heengereden. Eigen veiligheid gaat voor maar onder normale omstandigheden probeer ik dus echt wel een dier te ontwijken.

Maar weer ontopic. Mijn kat wil al vanaf kitten af aan graag naar buiten. Hing aan de deur en wilde altijd graag ontsnappen. Zit waarschijnlijk ook in zijn genen, boerderijkat. Hem doe ik er geen plezier mee de hele dag binnen te zitten. Inmiddels is hij bijna 12 en gaat hij, mede vanwege zijn suikerziekte, minder lang naar buiten maar toch wel iedere dag een uurtje of 3 a 4.
Woon in een rustige woonwijk waar meer katten wonen en heb nooit iemand horen klagen over overlast.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:33

Een zijn een aantal kattenrassen o.a britse korthaar die een vrij rustig karakter hebben en er waarschijnlijk minder moeite mee hebben met alleen een huis en een balkon/ tuin dan andere.
Sowieso hangt het erg van de kat zelf af, de een is dapperder en ondernemender dan de andere. Mijn kat heeft een actieradius van ruim 500 meter van huis maar de buurkat komt nauwelijks verder dan de stoep 20 meter verder op.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:53

Angeliekje schreef:
En waarom zouden katten trouwens als enige huisdieren wel buiten mogen lopen, en bijv niet de honden, vogels, konijnen en andere huisdieren? Die horen toch eigenlijk ook lekker rond te scharrelen? :)


Honden lopen toch ook vaak buiten? :+

Het lot van vele knaagdieren en konijnen is inderdaad nog treuriger dan dat van de binnenkat.. Maar dat is een andere discussie.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:51

Tuurlijk ze kunnen buiten van alles op lopen maar het kan ook niet. Ik mijn kat wel bewust altijd binnen 's nachts omdat mensen ook in een rustige woonwijk dan wel eens hard willen rijden. Overdag is dat vanwege spelende kinderen etc niet het geval.
Bij mijn kat weegt het plezier van het buiten zijn op tegen de risico's. Ik doe hem echt geen plezier met 24 uur binnen tenzij hij zelf gezien heet dat het erg koud of nat is dan haakt hij weleens af :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:52

Aangezien ik elke dag de kattenbak schoon moet maken kan ik bij deze zeggen dat de mijne echt zelden in tuintjes poept :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:00

Maar goed je kan je überhaupt afvragen of we wel met onze dieren op de openbare weg moeten komen. MLang niet iedereen is blij dat honden worden uitgelaten op straat. Is toch ook nergens voor nodig houd ze in je tuin net als je konijn etc. Je vind nog veel hondenpoep, er zijn bijtincidenten en zo af en toe wordt er weer een kudde schapen, met alle gevolgen van dien, opgejaagd door een loslopende hond.
Over op hol geslagen paarden, paardenpoep op de weg en bange weggebruiker zal ik niet verder uitweiden. :D

Wat voor de een een mooie volière is, is voor de buurman een verschrikkelijk vogelherriehok. de ander zijn kippenhok vind de buurman weer stinken in de zomer.

Moraal: wanneer gaat we weer eens een samenleving worden ipv ons steeds verder in onze cocon terug te trekken?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:20

Fiffill schreef:
Voor mij zit er toch een verschil tussen een hond/paard en een kat; een kat loopt los zonder toezicht.


Heel veel slecht luisterende honden lopen los met toezicht waar je niets aan hebt. En maakt het uit als je bang bent voor een hond dat er een lijntje aan zit? Veel hondeneigenaren snappen vervolgens niet waarom je bang bent en laten de hond gewoon snuffelen (hij doet niets hoor..) Die hond zeikt ook onder toezicht tegen mijn auto.
Maar goed: toezicht of niet moet een dier wel op de openbare weg? Jij kiest toch voor een dier?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:25

Er zijn jaarlijks ongeveer 150.000 bijtincidenten met honden waarvan 30% in de openbare ruimten. Dat zijn dus 45.000 mensen die gebeten worden waarvan 43% geen bemoeienis had met de hond. Lijkt mij ook een reden om honden van de straat te weren :Y)

Heb toch liever een beetje poep in de tuin dan een hond in mijn been.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:29

Gaat natuurlijk wel offtopic inmiddels :D

Mag het duidelijk zijn ik hem niets tegen honden, ik probeer een nuance aan te brengen.

Maar ik denk dat mensen zeker kritischer mogen kijken naar wat ze een dier daadwerkelijk voor verzorging kunnen bieden en of hun woonsituatie daar wel geschikt voor is.
Ik blijf bewust in deze katvriendelijke buurt zonder drukke wegen wonen. Mensen zijn ook begaan met de kat en veel mensen weten dat "die zwarte met die lange staart"bij mij hoort.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:32

_San87_ schreef:
Mits een baas die verantwoordelijkheid neemt voor het dier en dus uitwerpselen opruimt, het dier onder controle heeft en het dus ook bij zich houdt.


Dieren zijn net kinderen: onvoorspelbaar. :D

Maar reken maar dat veel mensen blij zouden zijn als er een straatverbod voor paarden zou zijn. Misschien met een uitzondering voor een trouwkoetsje en paardentram.

Katten zijn vaak minder opdringerig dan veel honden zeker als je gewoon doorloopt. Heb ook nog nooit een kat in de benen van een hardloper zien bijten en de meeste postbodes zullen ook blijer zijn met een kat dan met een hond.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:50

_San87_ schreef:
Alle levende wezens, zo ook mensen, zijn onvoorspelbaar. Je kunt niet alle situaties overzien en een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Laten we ons voor de zekerheid dan maar opsluiten in huis en hopen dat we niet van de trap af donderen omdat onze hond of onze kat tussen de benen door naar beneden spurt.


Ik pleit voor een verbod op levende wezens op straat! :+

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:30

maralyn schreef:
En Paarde? Is appels met peren vergelijken. Paarden in een weiland, staan achter omheining, kunnen niet aangereden worden, kunnen niet in andermans tuin poepen.


Niet in andersmanstuin maar wel op iedere willekeurig fietspad, wandelpad en weg tijdens een buitenrit :j

Van mij mag iemand ze kat binnen houden is voor sommige katten ook voldoende maar niet voor allemaal en je moet je huis/ tuin/balkon er dan ook op aan passen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:14

animalwoman schreef:
ik doe het zelf toch niet

maar wat iemand in zijn tuin doet is zijn zaak


Weet je dat zeker? Dus als iemand zwaar chemisch afval wat het grondwater vervuild in zijn tuin gooit? Prima!
Iemand martelt een mens en verbergt lijken in de tuin? Prima!
Legt dingen neer om weg te rotten? Prima!

Het is tenslotte zijn tuin en dat is zijn zaak?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:17

CM_ schreef:
Juist in deze tijd, waarin nederland toch ook veelal dichtbevolkt is, en de mensen een stuk minder tolerant.


Misschien zouden we eens aan het laatste moeten gaan werken.

Mijn kat vind lege dozen trouwens ook niets aan.. zeker geen urenlang.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:30

maralyn schreef:
Maar toch zijn ouders eind verantwoordelijken.

Het is ONZE tuin, en daar heeft niemand wat in te zoeken.
Ouders moeten daar gewoon duidelijk over zijn! Hij zal de kinderen niet bijten. Maar tegen het hek aan drukken en goed vals blaffen zeker wel!
Net met wat ik zeg, val is hij niet. Maar ik geef geen garantie's weg.

En wat willen ze doen, als mijn hond op MIJN terrein iemand grijpt die zonder toestemming op het erf komt? Dier muilkorven op eigen terrein? Nou....dat dacht ik niet ;)

Ook paarden, vind ik dat ouders, eind veratnwoordelijk zijn. Maar ja, wie ben ik??

Als mijn hond, de kat van de buren een knoffel geeft, en het dier bezwijkt er aan, loop ik wel netjes naar de buren toe en meld het.
Tzal mij een worst wezen wat ze er mee willen. This immers mijn terrein, hun kat.
Was hun kat, op hun terein dood gebeten door onze "los lopende hond" jaa, da mogen ze er wat van zeggen.

Staat ook overal niet voor niets : betreden eigen risico...


Toch denk ik dat jij juridisch aansprakelijk bent als een kind in jullei tuin gebeten wordt door jullie hond. Had je e voor moeten zorgen dat het kind met geen mogelijkheid in de tuin kan komen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:41

maralyn schreef:
hahaha dat vind ik enigszins wel grappig.

"geen mogelijkheid"

Een schutting mag naar mijn weten niet hoger zijn dan 2 meter of 2.30 meter.
En daar zit de schutting al op.


En de poort op slot?

Dan kan een dreumes toch ook niet de tuin in lopen om vervolgens als diner te dienen. ;)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:53

Hond van een kennis van mij heeft laatst ook een kat doodgebeten op straat terwijl de hond nog wel aangelijnd was.Sleurde degen die hem aan het uitlaten was mee en greep die kat. Hond is een herplaatser wegens problemen en heeft ook weleens moment dat de eigenaar er niet helemaal ongeschonden vanaf komt. In mijn ogen is zo een hond een soort moordwapen. Nu een kat volgende keer een rennend kindje?
Ik weet wel een oplossing voor zo een hond: enkele reis naar de dierenarts.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:26

Nog meer off-topic, maar ik vind het altijd fascinerend iets hoe kat en hond tegen over elkaar kunnen staan. Terwijl andere honden juist weer heel goed met katten kunnen. :)

Mijn buurhond gaat ook achter wegrennende katten aan maar die is ook niet te beroerd om achter eenden aan te gaan en daarvoor ook in de sloot te springen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:04

Tieneke schreef:
Wij hebben eens kokertjes gekocht voor aan de bandjes. En toen we telkens die kokertjesstukken vonden, hebben we dat maar gelaten. In elk geval zijn onze katten gechipt.


Mijn kat verloor ook hele serie bandjes en bij bandjes die niet makkelijk afgaan ben ik weer bang dat ze ergens achter blijven hangen en zichzelf zo ophangen. Mijn kat is inderdaad ook gechipt :j

Maar misschien ben ik heel bijzonder maar ik weet van vrijwel alle katten op de buurt bij welk huis ze horen.
:j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:44

Fiffill schreef:
Leuk hoor al die opmerkingen over 'spreek mij maar aan over m'n kat' maar hoe moet ik nou weten welke kat van wie is :roll: ze hebben geen brandmerk met 'kerklaan 10' oid.


Ik snap niet dat mensen niet weten welke kat bij welk huis hoort. Weet ik namelijk wel hier op de buurt (ja, ik val in herhaling). Is toch net zoiets dat je weet welke auto er bij welke buur hoort?
Zou ook nog wel kunnen dat sommige katten helemaal geen eigenaar hebben of ooit weggelopen en verdwaald zijn.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:59

ivy_power89 schreef:
Dat kan ook best komen omdat de katten hier niet uit dezelfde straat komen!
Katten kunnen daarbij ook nog eens wat kilometers op een dag maken


Bij een relatief hoge katdichtheid zoals woonwijken is hun territorium niet zo heel erg groot. Als de katdichttheid niet zo hoog is zal de overlast ook niet zo groot zijn, lijkt mij. Mijn kat heeft een gebied van ongeveer 500 meter van mijn huis. In dat gebied ken ik ook vrijwel alle andere katten :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:00

Cayenne schreef:
:') Ja sorry, ik zit niet de hele dag in de gaten te houden welke kat bij wie hoort. Heb ook geen idee van de auto's hier trouwens.
Heb wel wat belangrijkers te doen dan me daarmee bezig houden, maar overlast van een dier van een ander is gewoon niet nodig.



Ik werk fulltime (niet vanuit huis), heb een paard en zowaar ook nog een sociaal leven dus ik houd niet continu in de gaten.
Is toch niet zo heel raar dat je enigzins weet wat er in je naaste omgeving is?

Bij de buurt van mijn ouders weet ik het ook niet hoor. Nou ja, de overbuurvrouw heeft 1 kat en die komt niet verder dan de galerij :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:07

Mijn kat is echt niet te motiveren met kattenspeeltje, hengeltjes, muisjes, krabpalen etc. :( Heb van alles in huis maar hij doet er niets mee. Toch is het een hele actieve en levendige kat met meer dan voldoende jachtinstinct. Vangt wel insecten, zelfs muggen, muizen en zelfs een keer een vleermuis.. Laatse ving hij gewoon op min balkon.

Ik zou niet snel voor een kattenren kiezen dan liever hele (achter)tuin catproof maken.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:29

Fiffill schreef:
En konijnen, vogels, cavia's, hamsters, ga zo maar door in een kooi kan wel?
Sorry, maar er is geen verschil met een kat. Het enige verschil dat er is, is dat wat tussen onze oren zit: omdat men gewend is katten wel los te laten lopen.


Persoonlijk zou ik boven genoemde dieren ook niet snel houden in een hokje of een rennetje.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:42

Gulpje schreef:
maralyn schreef:
Maar een paard dat in zijn eigen "wc" loopt waar hij maar 2 passen in vooruit kan doen en dan moet draaien, want ja, dat zijn tevens ook ruimte dieren. 20 uur op stal staan, 3 uur op het land en 1 uur aan het werk? Daar hoor je geen haan over kraaien.


-.-" Over kortzichtigheid gesproken....



Dan kom je niet vaak genoeg op Bokt als je denkt dat dat geen haan naar kraait....


:') :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers