Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:56

_San87_ schreef:
[***] schreef:
Je laat je kat buiten, maar in een zeer beperkte ruimte. Hoe kan een kat nou jagen / rennen in een kattenren :n


Ik nodig je van harte uit in ons asiel. Kan je de jagende katten in de kattenrennen bekijken. Wat kortzichtig dit, jemig. Is het dan nooit goed?


Ik neem aan dat een asiel meer ruimte heeft dan een gemiddelde rijtjeshuistuin?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:58

Ik moet zeggen dat ik je reactie ook wel erg kortzichting vind, Jans. Ik ken ook zat mensen in een rijtjeshuis die gewoon een flinke ren achter het huis hebben, en ja die zijn net zo groot als in een asiel. Die van mijn ouders is zelfs nog een slag groter.

Anoniem

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:02

Onze kat heeft een beetje buiten en een beetje binnen.
Even onhandig uitgelegd, huis waar we wonen is onderdeel van een groot kantoor/winkelpand en onder ons zit een winkel, en rondom zitten kantoren en werkplaatsen. Maar de kat kan dus via het balkon het dak op van de winkel, maar hij kan er niet af omdat de rest nog 2 verdiepingen erop heeft zitten. Lekker onduidelijk, zal wel een foto maken straks ter illustratie :Y)
Onze keukendeur staat eigenlijk altijd open dus hij kan zelf bepalen of hij op het balkon/dak banjert of naar binnen gaat.
Wat volgens anderen dan ongetwijfeld wel heel sielugh is, is dat ie in zijn eentje zit, dus niet met een andere kat. Maar poeslief heeft daar absoluut geen moeite mee. Hij heeft hiervoor met andere katten gezeten en daar werd ie door gemept voor het leven, kon nooit fatsoenlijk eten en het heeft een flinke tijd geduurd voordat ie hier op zijn gemak was en rustig durfde te eten of zelfs maar toenadering te zoeken. Dus kat blijft mooi alleen zitten, nouja, met mij en m'n vriend dan. Ga 't dat beest niet aandoen om 'm weer z'n trauma te laten herleven door er weer een kat bij te gooien, ik weet immers niet op dat ie daarop gaat reageren.
Beest had overigens ook nooit jacht instincten maar tegenwoordig wel :Y) de duiven die hier wel eens zitten zijn reuze interessant en hij speelt met balletjes.. :')

Ik vind een kat binnen houden of buiten zetten niet per definitie zielig. Net als een kat in zijn eentje of met meerdere katten niet per definitie zielig is. Het is maar net wat het beestje gewend is en wat goed is voor zijn rust

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:04

Wij hadden toen we nog vrij woonde ook een ren. Katten vonden dat geweldig, waren van origine binnenkatten en vonden de ren dus al helemaal super.
Mij eigen tuin was katproof, dus kat kon wel naar buiten maar niet de tuin uit.
Ik heb momenteel weer regelmatig dat buurkatten mijn planten uitgraven, word er gek van. IS niet fijn, dus ik vind wel dat mensen verantwoordelijkheid moeten nemen voor een dier en zorgen dat ie een ander niet teveel tot last is.

Wij hebben ooit een zwerfkat opgevangen op de wei, die is jaren op het land gebleven en die moest je inderdaad niet opstluiten want die werd helemaal gek.
Terwijl haar dochter dus binnen opgegroeid is en nooit die vrijheid heeft gehad, taalde er ook niet naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:05

Ik vind het niet kortzichtig, ik presenteer het niet als de waarheid toch? Ik geef aan dat het mijn mening is. De kattenrennen die ik heb gezien, en dat zijn er meerdere, dat waren echt postzegeltjes.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:07

Captain schreef:
Ik vind een kat die niet anders gewend is dan binnen zitten niet zielig. Een kat die niet anders weet dan buiten lopen permanent binnen houden vind ik wel zielig, omdat je die zijn vrijheid ontneemt die hij kent.


Ik denk dat het zelfs eerder met karakter dan met gewoonte te maken heeft. Onze ene kat is buiten geboren en is buiten opgegroeid, na 12 weken is ze naar ons gekomen en ondanks het feit dat ze altijd naar buiten kan/mag, zit ze 90% van de tijd binnen. Onze andere kat is binnen geboren, binnen opgegroeid, en maar met een week of 5/6 voor de eerste keer eventjes gaan verkennen buiten, om dan weer binnen te gaan. Als volwassen kat, zit zij nog 10% van de tijd binnen, de rest van de tijd buiten.

Als ik niet in een omgeving zou wonen waar de beesten buiten kunnen (zonder veel gevaar van de straat, zonder burenlast,...), dan zou ik er ook niet voor kiezen. Ik vind dat je toch steeds moet nadenken over de basisbehoeften van een dier, en moet zien of je daaraan kan voldoen in een bepaalde manier...

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:08

Cayenne schreef:
animalwoman schreef:

De katten van mijn ouders weten niet eens wat jagen is :') Ze missen het ook niet. Ze vinden het gewoon heerlijk om in de kattenren te liggen in het zonnetje. Het zijn gewoon tevreden katten. Wat is daar mis mee?

Een paard staat in een weiland, een soort van paardenren dus. Vergelijk het daar maar mee :+



iedere kat weet wat jagen is die van mij heeft genoeg speelgoed waar ze achteraan jagen


Nou, kom dan maar eens de Birmanen van mijn moeder bekijken :')
De ene kat is de ander niet.
De gewone HTK kat van m'n moeder vangt in de ren trouwens nog mereljongen die stom genoeg zijn er onder door te kruipen, dus ja, in een ren kun je ook jagen.[/quote]


maar jagen zit in de genen van de kat het is instinct (hoe je dat ook schrijft haha)

esmespitfire
Berichten: 1163
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Driel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:10

Ik heb sinds 2 maanden een lieve aanhankelijk kat. Hij is geholpen en kan absoluut niet naar buiten. (kan hem moeilijk door het luchtrooster duwen :+ ) Deze komt uit het asiel en kan absoluut niet naar buiten. Als hij buiten komt raakt die in paniek. Dit hebben ze mij in het asiel verteld. Ik zocht een kat liefs gecastreerde man die binnen moet blijven. Ik heb geen tuin of balkon. Misschien over paar jaar wel. Maar mijn kat vind het geen probleem dat die binnen moet blijven. Hij komt gezellig bij je liggen en loopt sinds 2 dagen naar de voordeur als ik binnen kom maar verder komt die niet.

Ik vind het niet zielig beest heeft iets meegemaakt en daar heb ik begrip voor. Zaten er genoeg die wel naar buiten willen maar dat kan bij mij niet. Als dat beestje niet anders gewend is vind ik het geen ramp. Ben zelf ook geen buiten mens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:10

animalwoman schreef:
maar jagen zit in de genen van de kat het is instinct (hoe je dat ook schrijft haha)


Sommige rassen zijn al zover doorgefokt dat ze liever als bankvulling dienen en zich drie keer per dag naar de etensbak en kattenbak slepen, dan dat ze zich nog moeten opwinden over baasje met een speeltje aan een stokje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:13

Cayenne schreef:
animalwoman schreef:
maar jagen zit in de genen van de kat het is instinct (hoe je dat ook schrijft haha)


Sommige rassen zijn al zover doorgefokt dat ze liever als bankvulling dienen en zich drie keer per dag naar de etensbak en kattenbak slepen, dan dat ze zich nog moeten opwinden over baasje met een speeltje aan een stokje :+


Briljant omschreven :') maar zo is het wel inderdaad. Neef van m'n vriend heeft er zo een. Wit, moddervet en ligt de hele dag te chagrijnen op de bank.

Ik vind 'm echt briljant, hij is de hele dag zijn bank in de gaten aan het houden, niks meer, niks minder :')

esmespitfire
Berichten: 1163
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Driel

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:14

waak kat voor de bank :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:24

Jans schreef:
_San87_ schreef:


Ik nodig je van harte uit in ons asiel. Kan je de jagende katten in de kattenrennen bekijken. Wat kortzichtig dit, jemig. Is het dan nooit goed?


Ik neem aan dat een asiel meer ruimte heeft dan een gemiddelde rijtjeshuistuin?


Nee, hoor. Wij hebben vijf kamers voor de katten, en dus ook vijf rennen. Deze zijn niet heel erg groot, is geen mogelijkheid toe. Ik denk dat ze twee bij vier meter zijn. Maar het kan ook ietsje groter zijn.

Oh, en een mening kan zeker wel kortzichtig zijn ;).

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:31

Twiggy2008 schreef:
Wat me al jaaaaaren opvalt, is dat er op bokt (en op diverse andere fora zal het ongetwijfeld niet anders zijn) zoveel zeikmensen zitten. Ik ben zoooo blij dat bij mij in het dorp niemand zeurt over mijn lieve buitenkatje. Welnee, er komen juist mensen bij me langs die haar zo schattig vinden. En dat is echt waar (want het is een schat van een kat, kan er niets aan doen, maar ze is populair :D ). Maar hier op bokt wordt altijd driedubbel gezeverd over loslopende katten, maar ook op kinderen, op mensen die hun paard per se 24/7 buiten houden en ook nog eens bitloos rijden. Proest. Ik voldoe helemaal aan het beeld, zalig. Gif strooien voor katten, hoe gestoord kun je zijn dat je dat 'begrijpt', 'goed keurt' of wie weet, zelfs doet -:(- . Gelukkig merk ik in real life dat mensen veel toleranter zijn. Over kattenkoppen gesproken. :P Als je een probleem met mijn kat hebt, spreek je me maar persoonlijk aan, in plaats van op bokt te lopen bleren. Ik wacht het in spanning af. ;) ;)



Ik heb me al eerder verwonderd over de haat van sommigen hier jegens katten buiten. Wb de mensen die het normaal vinden als er gif worden gestrooid zou worden, het wordt hoog tijd dat jullie je eens goed laten nakijken. -> 8)7
Ik hoor hier echt alleen maar op Bokt over, serieus. Ik woon in een dorp en heb dan de mazzel dat ons huis aan een soort eigen weg staat (dus geen drukke weg met hardrijdende auto's), maar ik heb echt nog nooit klachten over onze katten gehad. Ze blijven redelijk om het huis heen hangen, lopen wel eens in de tuin bij de buren maar die vinden het wel gezellig begrijp ik. De andere buurman heeft 2 volières in zijn tuin, af en toe gaan ze even 'biefstukjes' kijken maar daar blijft het bij. Ze zijn niemand tot last, ik heb nog nooit wat voor klacht dan ook gehad en alle katten en buren leven gezellig samen. Wat kan iemand daar dan tegeninbrengen??? Oh ja, ze zijn ook allemaal gechipt en hebben een bandje. En ik weet ook precies welke kat bij wie hoort in de straat :)
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 30-07-13 15:35, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:33

Op andere fora wordt net zo hard gerant over overlast door katten.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:34

_San87_ schreef:
Op andere fora wordt net zo hard gerant over overlast door katten.


*ga gelijk even zoeken op het voetbalforum :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:34

Het is idd echt niet alleen op Bokt. Ik heb niets tegen katten buiten, maar heb wel last van de zooi of een halve hartklap wanneer er eentje vlak voor de auto oversteekt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:36

Gulpje schreef:
_San87_ schreef:
Op andere fora wordt net zo hard gerant over overlast door katten.


*ga gelijk even zoeken op het voetbalforum :+


Veel plezier.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:37

_San87_ schreef:
Veel plezier.



haha, wat ben jij zuur! *\o/* *\o/*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:41

Gulpje schreef:
_San87_ schreef:
Veel plezier.



haha, wat ben jij zuur! *\o/* *\o/*


Wat heeft dat te maken met zuur zijn? Of moet er hier per se een smiley achter staan voordat mensen niet denken dat het zuur is? Want dan ga ik snel m'n post even editten 8)7.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:07

Mijn kat is echt niet te motiveren met kattenspeeltje, hengeltjes, muisjes, krabpalen etc. :( Heb van alles in huis maar hij doet er niets mee. Toch is het een hele actieve en levendige kat met meer dan voldoende jachtinstinct. Vangt wel insecten, zelfs muggen, muizen en zelfs een keer een vleermuis.. Laatse ving hij gewoon op min balkon.

Ik zou niet snel voor een kattenren kiezen dan liever hele (achter)tuin catproof maken.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:09

fransje23 schreef:
Fiffill schreef:
Leuk hoor al die opmerkingen over 'spreek mij maar aan over m'n kat' maar hoe moet ik nou weten welke kat van wie is :roll: ze hebben geen brandmerk met 'kerklaan 10' oid.


Ik snap niet dat mensen niet weten welke kat bij welk huis hoort. Weet ik namelijk wel hier op de buurt (ja, ik val in herhaling). Is toch net zoiets dat je weet welke auto er bij welke buur hoort?
Zou ook nog wel kunnen dat sommige katten helemaal geen eigenaar hebben of ooit weggelopen en verdwaald zijn.


Nee sorry, ik weet niet precies welke auto van wie is en dat is ook echt niet iets waar ik op let (zal miss schelen dat we er zelf geen hebben) :+ ja, wel van mijn directe buren/straat als het gaat om katten, maar ik woon in een woonwijk en echt niet dat alle katten die hier rondlopen uit mijn straat komen ;) Maar misschien dat ze daarom graag knokken op ons schuurdak, de indringers verjagen :P

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:30

Wij hebben vroeger ook een paar katten in een kattenren gehouden. Later hebben we diezelfde katten dan gewoon buiten gelaten en toen merkte ik toch wel dat ze gelukkiger waren. In die ren ging het wel, maar daar zaten ze eigenlijk ook maar hun dagen te slijten. Het was wel spannend om ze voor het eerst "vrij" te laten, maar dat ging uiteindelijk gewoon goed.

Onze jongste kat is vorig jaar wel weggelopen, maar na twee weken teruggevonden een dorp verderop. We hadden toen affiches verspreid en hij werd gelukkig herkend. Sindsdien blijft hij op eigen terrein...voor zover ik weet :+

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:20

Toen ik vanmorgen onze kat al springend en spelend achter een vlinder aan zag gaan en vervolgens met een noodgang de appelboom in zag sjezen, alwaar ze ondersteboven naar me keek met gifgroene boeven-ogen, dacht ik toch even glimlachend aan dit topic en schudde vervolgens mijn hoofd, met de gedachte "Ze weten gewoon echt niet beter..."

Veel plezier met discussiëren hier! Ik ga me niet langer ergeren aan de kortzichtigheid van de mensen die juist anderen kortzichtig durven noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:20

Onze buren zijn er ook blij mee dat wij de katten binnen houden. Die worden letterlijk stront ziek van de kattenpoep in hun tuin. En kan mij dat ook goed voorstellen.

Bij mijn moeder lopen de katten nog wel los. Maar als daar klachten over komen, dan bedenken wij ook een oplossing daarvoor.

Katten mogen van buiten lopen, maar zodra er iemand last van heeft. Moet je er gewoon iets aan doen. En niet zeggen, mijn kat doet dat niet. Of mijn kat heeft recht om buiten te lopen.

Ik ben gelukkig blij dat de katten van mijn moeder zeer weinig jagen. Alleen muizen pakken ze, gelukkig. Maar vind het sneu als ze weer een vogeltje te pakken hebben.

Katten bij mijn vader, durven nog geen 1 stap naar buiten te zetten. Mijn kat blijft hoogtens 10 minuten weg, als ze ontsnapt. Maar staat dan ook weer zielig voor de deur te miauwen. Dus het buiten leven, missen ze echt niet. En je moet ze 's avonds eens door de kamer zien vliegen.

Wel zijn wij van plan, om volgend jaar de hele achtertuin cat-proof te maken. Dus komt over de gehele tuin komt gaas. En schutting word zo gemaakt, dat ze daar niet langs kunnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:48

Leorah schreef:
Toen ik vanmorgen onze kat al springend en spelend achter een vlinder aan zag gaan en vervolgens met een noodgang de appelboom in zag sjezen, alwaar ze ondersteboven naar me keek met gifgroene boeven-ogen, dacht ik toch even glimlachend aan dit topic en schudde vervolgens mijn hoofd, met de gedachte "Ze weten gewoon echt niet beter..."

Veel plezier met discussiëren hier! Ik ga me niet langer ergeren aan de kortzichtigheid van de mensen die juist anderen kortzichtig durven noemen.


Over kortzichtigheid gesproken :x