Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110634
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:18

De katten van mijn ouders vangen ook geregeld een veldmuis in de kattenren :D Dat kan dus ook gewoon.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:33

Tja en ondanks dat vogeltjes en muisjes het meest interessant zijn, moet je vooral niet in de wag staan als er een vlinder voorbij fladdert := :P
Hier krijgen ze af en toe een muisje of een eendagskuiken uit de diepvries. Eerst spelen ze er een tijdje mee, dan word het opgegeten. Blijft leuk om ze bezig te zien :D

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:03

Ninx schreef:
In essentie lijkt dit topic enorm op topics waarin het 23 uur per dag binnen staan van paarden bespreekbaar wordt gemaakt, en ook daar zijn mensen overtuigd van het levensgeluk van hun paard.


Idem discussies over konijnen/kanaries etc in kooitjes, vissen in kommen en ga zo maar door.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:10

Ninx schreef:
Ik denk dat het verschil voor het dier ook pas zichtbaar is wanneer het dier ECHT kan kiezen. En dan niet "ik liet wel 10 minuten de achterdeur open staan maar hij bleef binnen hoor!"... ieder dier kun je laten wennen aan een situatie die niet natuurlijk of niet wenselijk is, maar op de lange duur komt natuurlijk gedrag altijd weer bij beetje terug als je daar de ruimte voor biedt.

.


Mijn nieuwste aanwinst uit t asiel woonde krap 2 dagen bij ons en stond al voor de achterdeur te gillen dat ze naar buiten wilde. En dat nadat ze in maart ergens in Osdorp gevonden werd met 3 gebroken pootjes en ze dus een slechte ervaring had met buitenspelen....

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:14

Wij hebben hier inderdaad ook nog nooit katten mee gemaakt die niet naar buiten wilde. Althans, in het begin zijn ze inderdaad wat bang als ze het niet gewend zijn, en gaan dan al snel weer terug naar binnen. Maar dat is logisch. Al denken velen hier dat ze dan niet naar buiten willen :=

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:25

fransje23 schreef:
Ninx schreef:
In essentie lijkt dit topic enorm op topics waarin het 23 uur per dag binnen staan van paarden bespreekbaar wordt gemaakt, en ook daar zijn mensen overtuigd van het levensgeluk van hun paard.


Idem discussies over konijnen/kanaries etc in kooitjes, vissen in kommen en ga zo maar door.


Precies, en dat een kat per se vrij buiten zou moeten lopen zit gewoon tussen je oren hoor. :) Als je zo gaat denken moet je namelijk geen enkel dier meer houden, zelfs geen paard. Er is niks dat een kat zo bijzonder maakt dat ze als enige dier die vrijheid nodig zouden hebben. Nee, het is gewoon zo dat men gewend is ze buiten te laten lopen. Elk dier zou die vrijheid moeten hebben maar het houden van dieren is nu eenmaal egoïstisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:40

Ninx schreef:
En dan niet "ik liet wel 10 minuten de achterdeur open staan maar hij bleef binnen hoor!"... ieder dier kun je laten wennen aan een situatie die niet natuurlijk of niet wenselijk is, maar op de lange duur komt natuurlijk gedrag altijd weer bij beetje terug als je daar de ruimte voor biedt

Gokje dat je doelde op mijn reactie. Mijn kat heeft meer als een jaar hele dagen op het balkon buiten kunnen lopen (was een ruim balkon, geen postzegel). Vervolgens heeft hij een zomer de hele tuin hier kunnen benutten, aan tuigje weliswaar want tuin afzetten is geen optie. Hij is dus ook gewend om buiten te zijn, maar ik zie geen verschil met toen en nu die niet meer buiten komt (en daar ook niet voor opstaat als die kans er wel is). Hij gedraagt zich nog exact hetzelfde en ziet er echt niet ongelukkig uit. En hij weet heel goed wat er buiten is qua tuin.

Katten van tegenwoordig zijn niet de wilde katten waar sommige mensen aan proberen spiegelen (dat idee krijg ik vaak in zulke topics, voor de duidelijkheid doel ik dus niet specifiek op jou ninx). Het domesticeren was al niet natuurlijk, dus als je een kat kan bieden waar die zich prettig bij voelt (binnen, buiten, ren) is dat toch prima? En is het toch voor die specifieke kat helemaal niet zielig? Zolang je maar nadenkt, als je kat buiten gewend is niet opeens binnen houden als het aangeeft dat niet leuk te vinden. En een binnenkat die echt niet wilt (ook niet na langere tijd proberen) gewoon lekker binnen houden.

Dan is geen enkele kat zielig en draait het eigenlijk alleen maar om hoe de katteneigenaren met dieren buiten reageren op klachten: sociaal of asociaal. En aan je eigen keus of je het risico wilt lopen op een platgereden, vergiftigde of mishandelde kat. Die laatste (en tweede indien opzettelijk) zouden geen risico moeten zijn. Maar helaas leven we in een land met vaak woningen dicht op elkaar en niet iedereen is even diervriendelijk.

Maar wat betreft de beginvraag, nee een binnenkat is niet zielig. Mits het een binnenkat is en geen opgesloten buitenkat of binnenkat die wel die neiging heeft om naar buiten te willen. Het is toch net met paarden? Die van mij staat liefst 24/7 buiten in het weiland (ook niet echt natuurlijk vergeleken wilde paarden, maar dat heb je met domesticeren). Maar hoe vaak hoor je niet mensen zeggen dat hun paard eind middag al bij het hek staat te draaien om naar stal te gaan voor de nacht? Ik vind dat geen zielig paard. Een zielig paard staat 23-24 uur in een hokje van 3x3 (zonder medische reden), te vergelijken met een kat of mens de hele dag in de wc.

En ieder voor zich om wel of niet een binnenkat te willen. Ik zie daar geen problemen in. En als mijn kat toch tegen de muren op zou vliegen omdat het wel buiten wil. Dan zal de tuin verandert moeten worden of ik ga op zoek naar een plekje voor hem die beter past (voor mij persoonlijk is dat niet in een woonwijk, maar buitengebied).

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:44

Fiffill schreef:
fransje23 schreef:
Idem discussies over konijnen/kanaries etc in kooitjes, vissen in kommen en ga zo maar door.


Precies, en dat een kat per se vrij buiten zou moeten lopen zit gewoon tussen je oren hoor. :) Als je zo gaat denken moet je namelijk geen enkel dier meer houden, zelfs geen paard. Er is niks dat een kat zo bijzonder maakt dat ze als enige dier die vrijheid nodig zouden hebben. Nee, het is gewoon zo dat men gewend is ze buiten te laten lopen. Elk dier zou die vrijheid moeten hebben maar het houden van dieren is nu eenmaal egoïstisch.


Even ter verduidelijking ik vind konijnen/ kanaries in kooitjes en vissen in kommetjes dus niet echt aan te bevelen.. Zou dat dus zelf ook niet doen.
Paard staat ook echt niet 23 uur per dag in een box.

Ben ook benieuwd hoeveel mensen vinden dat koeien in de wei moeten maar ondertussen een binnenkat hebben of een konijn in een klein kooitje.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:48

Nou....hier iemand die zegt: Koeien overdag maar lekker naar binnen.

Mensen kletsen over koeien, maar hebben er vaak geen kaas van gegeten.
Koeien ondervinden met dit weer boven de 18 graden al warmte stress.
Met een goede geventileerde stal, komt dat niet boven de 20 uit, al is het buiten 30.

Daarom ben ik voor inloop stallen. Met alle dieren (Op vissen na, dat gaat moeilijk)

Tuurlijk, katten moeten zo vrij mogelijk zijn. Maar wel in je eigen achtertuin!!

Geld voor honden, geldt het ook voor katten.

Vind het persoonlijk heel "raar" dat katten maar "overal" mogen lopen.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 01-08-13 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:49

kat van mijn tante is 22 geworden
was een binnenkat

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:50

idinn schreef:
Katten van tegenwoordig zijn niet de wilde katten waar sommige mensen aan proberen spiegelen (dat idee krijg ik vaak in zulke topics, voor de duidelijkheid doel ik dus niet specifiek op jou ninx).


Katten (en paarden) verwilderen best snel als je zo ergens lang loslaat. Instinct zit er toch gewoon in, evolutie duurt langer dan domesticeren.
Dat is ook het grote probleem met zwerfkatten enzo als katten echt totaal afhankelijk van de mens zouden zijn dan zouden die het nooit redden.

Lijkt nu ook of iederen buitenkat met 24 uur buiten is. Mijn kat is een paar uurtjes op stap en daarna weer gezellig binnen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:51

maralyn schreef:
Geld voor honden, geldt het ook voor katten.

Vind het persoonlijk heel "raar" dat katten maar "overal" mogen lopen.


Maar ja, katten hebben nu eenmaal ook personeel en een hond een baas :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:52

Dan vind ik het nog raar.

ik bedoel...This een dier met een eigenaar, dat moet op je eigen terrein blijven.
En anderen moeten er ook geen overlast van ondervinden.

Wat een moeite zeg, je tuin afschermen voor je eigen dieren.

Nee, je buurman opzadelen met dat hij maar stroomdraad op zijn voillere moet doen.

Sorry, maar dat vind ik toch zeer zeker wel........achterlijk.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:53

Mijn katten wonen ook op een appartement en komen alleen op het balkon. Ze hebben elkaar en zijn niet anders gewend. Soms neem ik ze mee aan een riempje maar dat vinden ze doooooodeng, de grote boze wereld :+

Ooit hoop ik ze wel een lekkere tuin te kunnen bieden :) Maar ik denk dat ze hier veel gelukkiger zijn dan in het asiel waar ze vandaan komen :j

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:57

fransje23 schreef:
Even ter verduidelijking ik vind konijnen/ kanaries in kooitjes en vissen in kommetjes dus niet echt aan te bevelen.. Zou dat dus zelf ook niet doen.
Paard staat ook echt niet 23 uur per dag in een box.

.



maar een paard zet je toch ook in een afgezette omgeving,niet zomaar op straat...??

waarom een kat dan wel..??

snap daar nooit wat van..nu heb ik geen katten,en hier ook geen overlast daar het hier waarschijnlijk teveel naar hond ruikt,en ze anders wel kennis maken met de honden,maar vind het een beetje raar dat mén geen behoefte heeft aan mijn honden in hun tuin,maar ik blijkbaar een kat van een ander maar leuk moet vinden..

om nog maar niet te spreken van de 5 katten die inmiddels onder mijn auto zijn gelopen,en de 4 aangereden katten die ik half levend van de grond heb geschraapt om ze bij een DA in te laten slapen..

vraag me werkelijk af of een katteneigenaar dát nu echt voor hun dier wil,zo'n afschuwelijke dood...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:02

Fransje, denk dat veel zwerfkatten anders ook gewoon eten van het afval van de mens en van bordjes voer die mensen neerzetten omdat ze zielig zijn. Natuurlijk jagen ze wel, maar denk niet altijd volledig? Heb me daar nooit volledig in verdiept, maar gezien hoeveel eten wij rond laten slingeren. En de zwerfkatten die ik weleens heb gezien zich vooral ophouden bij afvalbakken?

Tuurlijk zit het instinct er nog in, maar dat is denk bij elke kat ook verschillend. Kijk naar de voorbeelden van binnenkatten die wel tegen de muren opvliegen en naar een kat zoals die van mij die weet wat buiten is en gewoon binnen blijft. Elke kat is anders, daar moet je als baasje op inspelen en dan is er niks zieligs aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41546
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:11

fransje23 schreef:
idinn schreef:
Katten van tegenwoordig zijn niet de wilde katten waar sommige mensen aan proberen spiegelen (dat idee krijg ik vaak in zulke topics, voor de duidelijkheid doel ik dus niet specifiek op jou ninx).


Katten (en paarden) verwilderen best snel als je zo ergens lang loslaat. Instinct zit er toch gewoon in, evolutie duurt langer dan domesticeren.
Dat is ook het grote probleem met zwerfkatten enzo als katten echt totaal afhankelijk van de mens zouden zijn dan zouden die het nooit redden.

Lijkt nu ook of iederen buitenkat met 24 uur buiten is. Mijn kat is een paar uurtjes op stap en daarna weer gezellig binnen.

Zwerfkatten redden het ook niet echt goed. Er komen alleen meer bij dan er afsterven om meerdere redenen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:13

idinn schreef:
Fransje, denk dat veel zwerfkatten anders ook gewoon eten van het afval van de mens en van bordjes voer die mensen neerzetten omdat ze zielig zijn. Natuurlijk jagen ze wel, maar denk niet altijd volledig? Heb me daar nooit volledig in verdiept, maar gezien hoeveel eten wij rond laten slingeren. En de zwerfkatten die ik weleens heb gezien zich vooral ophouden bij afvalbakken?

Tuurlijk zit het instinct er nog in, maar dat is denk bij elke kat ook verschillend. Kijk naar de voorbeelden van binnenkatten die wel tegen de muren opvliegen en naar een kat zoals die van mij die weet wat buiten is en gewoon binnen blijft. Elke kat is anders, daar moet je als baasje op inspelen en dan is er niks zieligs aan.


Kijk maar wat ene plaag verwilderde katten zijn in bijvoor Nieuw-zeeland. Maar bij ons lopen midden in de duinen ook gewoon verwilderde katten.
Ze kiezen ook wel voor "fastfood" maar dat doen egels en vossen (en beren in canada) bijvoorbeeld ook en dat zijn huisdieren

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:24

Boerengebieden willen ook nog wel eens last hebben van een kattenplaag omdat boeren het fijn vinden dat de katten de muizen weghouden. Maar omdat de kat zo weer weg kan zijn vinden ze het niet waard om ze te laten steriliseren/castreren...

Twiggy2008
Berichten: 21240
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:51

Over konijnen..... wij hebben ook konijnen rondlopen en de kat is banger voor de konijnen dan andersom. :D
Gaat prima samen. Maar goed, wij moeten dan weer geen hond in de tuin hebben, want dan ben ik bang voor onze nijnen (want die lopen er elke dag in rond). Gelukkig is de tuin afgesloten voor honden, dus dat zal niet gebeuren. Overigens lihad ik geen kat genomen, als ik niet zeker wist dat ze relatief veilig zou zijn in onze buurt. Ze blijft ook heel erg in de buurt van ons huis, voornamelijk de tuin en het park erachter. Of ze zit bij mijn buren, die haar heel leuk vinden. Nee, ik maak me eigenlijk totaal niet druk over haar veiligheid. Die redt zich wel. :j

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:35

Ninx schreef:
We kunnen het erover eens zijn dat we het oneens zijn toch?

Wat een dier waard is in geld zou zijn 'vrijheid' niet moeten bepalen. Ik begrijp dat het zonde is wanneer een kat van 2000 euro platgereden wordt.
Maar als fokker kun je er ook voor kiezen je te vestigen in een buitengebied... ik noem maar wat.

TS vraagt letterlijk: waarom is een kat binnen sneu/ zielig?
Mijn reactie: een kat kan in een dergelijke beperkte omgeving niet 'kat' zijn zoals een kat bedoeld is in mijn beleving.
Maar goed, het wemelt van de katten, dus mijn droombeeld is nogal euh... utopisch...


om dan maat niet te praten over dekkaters die buitenlopen.....
Weer bergen met kittens, omdat et ook nog eens poezen ongeholpen buiten lopen

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:37

Ik snap het allemaal niet hoor, die beesten zomaar los laten lopen, ik heb ook 2 katten maar die blijven lekker binnen. De katten van de achterburen daarentegen veroorzaken hier erg veel overlast, scheiten en kotsen overal, leggen overal dode dieren neer. Mijn eigen kippen kunnen niet meer los lopen omdat ze ze grijpen en in mijn nieuwe lading ronde balen (verkoop) zitten alweer gaatjes doordat ze erop klimmen. Mijn hond kan ook niet los want die vermoord ze ben ik bang, dus die ligt altijd aan een lange lijn op het erf. Ik word er scheitziek van, maar het enige wat je te horen krijgt is: dat is de natuur, inmiddels ben ik bijna zo ver dat ik mijn hond wel los wil laten want dat is ook de natuur, maar ik vind het sneu voor die beesten die vragen er ook niet om.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, IASCrawler, Unoo, waikiki_6, wisja en 173 bezoekers