Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:15

Roosch schreef:
Ik vind het belangrijk dat een kat buiten komt, mits in een veilige en katvriendelijke buurt.
Waarom? Omdat ik vind dat een kat moet kunnen rennen, jagen, spelen met andere katten, omdat dat in hun natuur zit. Een kat hoort mijn inziens gewoon niet in een flatje van in totaal 40 vierkante meter.


+1 :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:17

Wij hebben vanaf jongs af aan al katten gehad die niet naar buiten op straat kunnen. Wel kunnen ze in de grote omheinde tuin of de kattenren.
Ten eerste wil ik niet dat iemand last heeft van mijn kat of zijn ontlasting in de tuin. Ik heb het zelf wel van andere katten en vind het echt zo smerig! En je ziet geen eigenaar die het even netjes komt opruimen, want zijn of haar kat doet dit niet :roll:

En je schrikt je te pletter wanneer een kat voor je auto oversteekt! Levensgevaarlijk voor zowel de automobilist als de kat zelf. Ik snap dus ook niet dat mensen moedwillig dat risico nemen als ze zoveel om hun dier geven. Dan moet je ook niet gaan miepen wanneer je kat plat in de berm ligt. Je kiest er toch zelf voor om je dier dat risico te laten lopen? Het is net als hondeneigenaren die hun hond los laten lopen langs de weg (waar het dus niet voor loslopende honden bestemd is). Op dat moment neem je zelf het risico dus mag je ook de gevolgen dragen.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:20

Echt, moet overal een topic over gemaakt worden zodra er ook maar de kleinste discussie ontstaat?

Er zijn mensen die er voor kiezen hun kat te laten gaan en staan waar ze willen, anderen kiezen ervoor hun kat 'op te sluiten' in huis/ ren. Dat moeten ze allemaal zelf weten denk ik maar zo. Een mening mag iedereen hebben, maar sommigen gaan er erg ver in door. Daarbij komt ook nog het bokt fenomeen, want zodra er ook maar 1 persoon is die negatief reageert, wordt je tot de grond toe afgebrand. Een middenweg schijnt er niet te zijn.

Get a life :)
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 28-07-13 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:20

Ibbel schreef:
[***] schreef:
Dat klopt ook, maar hetzelfde geldt voor de vergelijking met een paard ;) Het gaat er meer om, waarom het sneu of zielig is als een kat binnen blijft..


Maar daar gaat het mij ook om. Het is sneu of zielig, omdat het voorbij gaat aan het natuurlijke gedrag van het dier. En als het om een paard op een postzegel gaat, roept iedereen op bokt oh jee, maar een kat moet opeens binnen, want dat is veiliger. Een paard binnen is ook veiliger. Niet met een paard buitenrijden ook, want je kunt er af vallen, en dan loopt je paard ook die 80 km/u weg op en wordt aangereden.

Idem voor een paard alleen: schande! Maar een hond moet dat maar leren. Want die heeft de mens als roedelgenoot. Maar een geit voor het paard als kuddegenoot: nee, dat kan niet, dat moet een paard zijn.
Waarom heeft die hond alleen dan wel genoeg aan een mens?

Wat ik maar wil zeggen: er worden verschillende tegenstrijdige argumenten gebruikt om bepaalde meningen en ideeën kracht bij te zetten. Niets mis mee, als je je maar realiseert dat ze tegenstrijdig zijn.

Ik ben benieuwd wanneer mijn hond zijn natuurlijk gedrag mag uitoefenen *\o/*. Waarschijnlijk nooit, want dan bezorgt hij overlast. Een punt waar je volgens mij aan voorbij gaat, de overlast die door huisdieren veroorzaakt kunnen worden.

Ik zie katten ook liever niet los op straat, een mooie afgezette tuin of een groot balkon is imo meer dan prima en voorziet in de behoeften van de kat :).

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:22

Leffroi schreef:
Echt, moet overal een topic over gemaakt worden zodra er ook maar de kleinste discussie ontstaat?

Er zijn mensen die er voor kiezen hun kat te laten gaan en staan waar ze willen, anderen kiezen ervoor hun kat 'op te sluiten' in huis/ ren. Dat moeten ze allemaal zelf weten denk ik maar zo. Een mening mag iedereen hebben, maar sommigen gaan er erg ver in door. Daarbij komt ook nog het bokt fenomeen, want zodra er ook maar 1 persoon is die negatief reageert, wordt je tot de grond toe afgebrand. Een middenweg schijnt er niet te zijn.

Get a life :)


Volgens mij wordt iedereen in dit topic in zn waarde gelaten? Tegenwoordig mag je nergens meer en topic over starten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:23

Leffroi schreef:
Echt, moet overal een topic over gemaakt worden zodra er ook maar de kleinste discussie ontstaat?

Er zijn mensen die er voor kiezen hun kat te laten gaan en staan waar ze willen, anderen kiezen ervoor hun kat 'op te sluiten' in huis/ ren. Dat moeten ze allemaal zelf weten denk ik maar zo. Een mening mag iedereen hebben, maar sommigen gaan er erg ver in door. Daarbij komt ook nog het bokt fenomeen, want zodra er ook maar 1 persoon is die negatief reageert, wordt je tot de grond toe afgebrand. Een middenweg schijnt er niet te zijn.

Get a life :)


Bokt is in de eerste plaats nog altijd een discussieforum. Je laatste opmerking vind ik erg kinderachtig :)

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:24

Ik heb het niet speciaal over dit topic. Overal moet een issue van gemaakt worden. Daarbij wil ik verwijzen in een quote boven mijn eerste reactie..

Steffie2012
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:24

Een kat hoort niet alleen binnen te zitten. Een kat hoort zijn natuurlijke behoeften te kunnen uiten, namelijk lekker buiten rond struinen, zijn nagels scherpen aan een tak en muizen kunnen najagen. Dat kan binnen niet. Onzin om te zeggen dat het niet zielig is als een kat dat niet gewend is. Dat is hetzelfde als een varken die nooit buiten komt in de bio-industrie goed praten omdat die buiten niet gewend is!

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:24

IZEP schreef:
Dat is weer zo'n discussie waar je toch niet uit zult komen. Er zijn nu eenmaal voordelen en nadelen van het buiten laten van je kat en er zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders. Elke kattenliefhebber gunt zijn kat het beste en de een doet het op de ene manier en de ander op de andere manier. Ik zou zeggen respecteer elkaars keus gewoon, klaar, simpel toch? Waarom zou je hier over moeten/willen discussiëren. Totaal zinloos. :?
Inderdaad, ts doelt op mijn reactie daar. Maar dat is een beetje omgedraaid, aangezien ik daar op kom voor ts die net een kat is verloren waar mensen haar een schuldgevoel proberen aan te praten. Heb voor de rest nooit commentaar, mijn manier is het niet, een kat binnenhouden. Ik heb altijd meegekregen dat een kat een buitendier is, en ik vind het sneu ja, maar ga er geen hardop op veroordelen op uit spreken.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:25

Wt mij betreft: liever een gelukkige kat voortijdige plat, dan een ongelukkige met levenslange opsluiting.

Ik woon dan ook heel bewust aan een doodlopende weg met zo goed als geen verkeer. Mijn buren wonen op meer dan 100 meter afstand, en ik weet vrij zeker dat mijn katten daar niet komen. Beide buren hebben honden. Mijn katten wonen voornamelijk op mijn eigen terrein van 2 Ha.

Desalniettemin heb ook ik een keer een platte kat gehad, aan een weg met 3 auto's per dag. Ja, dat was een bewust risico. De huidige exemplaren zijn alweer 10 en 13.

Nhmeisje
Berichten: 209
Geregistreerd: 18-07-10
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:25

Lijkt me wel grappig om eens alle dieren hun natuurlijke gedrag te laten uitvoeren en dan alle hokken open te zetten om te kijken wat ze gaan doen. Dan liepen de paarden in zelf gemaakte kuddes door de straten en overal waar zij willen en ook alle dieren die wij in dierentuinen hebben opgesloten kunnen dan lekker allemaal hun gang gaan in het winkelcentrum en gaan en staan waar zij willen. Lijkt me toch wel leuk om dat eens in de realiteit mee te maken :D

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:25

Steffie2012 schreef:
Een kat hoort niet alleen binnen te zitten. Een kat hoort zijn natuurlijke behoeften te kunnen uiten, namelijk lekker buiten rond struinen, zijn nagels scherpen aan een tak en muizen kunnen najagen. Dat kan binnen niet. Onzin om te zeggen dat het niet zielig is als een kat dat niet gewend is. Dat is hetzelfde als een varken die nooit buiten komt in de bio-industrie goed praten omdat die buiten niet gewend is!


En datzelfde geld voor alle andere dieren die gehouden worden..

Steffie2012
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:26

En datzelfde geld voor alle andere dieren die gehouden worden..[/quote]


Daarom hoeft het nog niet te worden goedgepraat.

Steffie2012
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-09-12

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:27

Een basisbehoefte van een kat is om te jagen. Dat kan binnen niet. Niks mis als een kat via een kattenluik naar buiten kan. Een kat hoort de gelegenheid te hebben om te jagen.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:27

Leffroi schreef:
En datzelfde geld voor alle andere dieren die gehouden worden..



Daarom hoeft het nog niet te worden goedgepraat.[/quote]

Daarom hoeft het ook niet afgebrand te worden ;)
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 28-07-13 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:27

Cayenne schreef:
Wij hebben vanaf jongs af aan al katten gehad die niet naar buiten op straat kunnen. Wel kunnen ze in de grote omheinde tuin of de kattenren.
Ten eerste wil ik niet dat iemand last heeft van mijn kat of zijn ontlasting in de tuin. Ik heb het zelf wel van andere katten en vind het echt zo smerig! En je ziet geen eigenaar die het even netjes komt opruimen, want zijn of haar kat doet dit niet :roll:

En je schrikt je te pletter wanneer een kat voor je auto oversteekt! Levensgevaarlijk voor zowel de automobilist als de kat zelf. Ik snap dus ook niet dat mensen moedwillig dat risico nemen als ze zoveel om hun dier geven. Dan moet je ook niet gaan miepen wanneer je kat plat in de berm ligt. Je kiest er toch zelf voor om je dier dat risico te laten lopen? Het is net als hondeneigenaren die hun hond los laten lopen langs de weg (waar het dus niet voor loslopende honden bestemd is). Op dat moment neem je zelf het risico dus mag je ook de gevolgen dragen.


Dusss... Als jouw kind de weg oprent, wordt aangereden is dat ook eigen risico en had jij maar beter op moeten letten? Eigen schuld, dikke bult :evaw:

Nhmeisje
Berichten: 209
Geregistreerd: 18-07-10
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:28

Maar een paard kiest er ook niet voor dat wij op zijn rug gaan zitten, ook niet echt een natuurlijke behoefte :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:29

Cayenne schreef:
Wij hebben vanaf jongs af aan al katten gehad die niet naar buiten op straat kunnen. Wel kunnen ze in de grote omheinde tuin of de kattenren.
Ten eerste wil ik niet dat iemand last heeft van mijn kat of zijn ontlasting in de tuin. Ik heb het zelf wel van andere katten en vind het echt zo smerig! En je ziet geen eigenaar die het even netjes komt opruimen, want zijn of haar kat doet dit niet :roll:

En je schrikt je te pletter wanneer een kat voor je auto oversteekt! Levensgevaarlijk voor zowel de automobilist als de kat zelf. Ik snap dus ook niet dat mensen moedwillig dat risico nemen als ze zoveel om hun dier geven. Dan moet je ook niet gaan miepen wanneer je kat plat in de berm ligt. Je kiest er toch zelf voor om je dier dat risico te laten lopen? Het is net als hondeneigenaren die hun hond los laten lopen langs de weg (waar het dus niet voor loslopende honden bestemd is). Op dat moment neem je zelf het risico dus mag je ook de gevolgen dragen.


Je schrikt je inderdaad te pletter... Maar dat geldt natuurlijk voor wilde dieren net zo. Echter kunnen deze dieren niet gecontroleerd/opgesloten worden. Met het loslaten van je kat in gebieden waar veel verkeer is, loopt je kat inderdaad niet als enige een risico. Ik heb ook wel eens bijna tegen een boom gezeten omdat ik een kat uitweek, naast dat m'n hart dus in mijn keel zat, heb ik echt zwaar geluk gehad dat ik de auto goed onder controle kon houden, anders had ik er nu vast wat minder leuk uitgezien...

Steffie2012 schreef:
Een kat hoort niet alleen binnen te zitten. Een kat hoort zijn natuurlijke behoeften te kunnen uiten, namelijk lekker buiten rond struinen, zijn nagels scherpen aan een tak en muizen kunnen najagen. Dat kan binnen niet. Onzin om te zeggen dat het niet zielig is als een kat dat niet gewend is. Dat is hetzelfde als een varken die nooit buiten komt in de bio-industrie goed praten omdat die buiten niet gewend is!


Een kat is niet voor niets een gedomesticeerd dier. Mijn hond wil ook graag zijn natuurlijke behoeftes kunnen uiten, maar no way dat ik daarmee weg kom, dan heb ik de buurt namelijk op mijn dak, dus ik zoek een andere oplossing :). Kies je voor een dier, zorg er dan ook voor dat het dier geen overlast veroorzaakt. En dan met name in woonwijken. In het buitengebied is het allemaal wat makkelijker.

antje_vip schreef:
Dusss... Als jouw kind de weg oprent, wordt aangereden is dat ook eigen risico en had jij maar beter op moeten letten? Eigen schuld, dikke bult :evaw:


Euh... Ja :?.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:31

Ik vind het ook niet een kwestie van gewenning. Een paard stop je ook niet 24/7 in een box, ook niet als je dat vanaf de eerste dag doet, daar zijn we het allemaal over eens. Instinctief moeten die beesten naar buiten. Dat geldt ook voor katten.

Zo heb ik een Maine Coon lopen, waarvan ik dacht dat ik die binnen wilde houden (ivm duur en niet altijd even huisvast). Nou, hij was 3 maanden oud en schreeuwde alles bij elkaar, ondanks dat ie nog nooit naar buiten was geweest. Vanaf toen iedere dag, soms dag en nacht buiten. Alleen even binnen om te eten en te slapen en dan weer naar buiten.

Ik vind dat ze naar buiten kunnen, en inderdaad, liever 3 en plat, dan 10 en stok-ongelukkig in huis.

Steffie2012
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:32

Onze katten kunnen naar buiten en ik ken genoeg binnenkatten. Als je de binnen- en buitenkat met elkaar vergelijkt zie je gewoon dat buitenkatten veel gelukkiger zijn. Vaak zijn ze ook veel beter op gewicht dan de gemiddelde binnenkat. Een kat is een roofdier, dat moet hij buiten kunnen uiten. Dat kan binnen niet. Als je aan een drukke weg woont kun je beter gewoon geen kat houden. En ja, het risico bestaat dat je kat wordt doodgereden, maar goed. Je huis kan met je kat er in ook afbranden. Risico houd je altijd.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:32

_San87_ schreef:
Ik ben benieuwd wanneer mijn hond zijn natuurlijk gedrag mag uitoefenen *\o/*. Waarschijnlijk nooit, want dan bezorgt hij overlast.


Daar kun je dus in sturen. Is het een herder? Ga dan trainen met schapen/ganzen/koeien. Dan vervul je a) zijn behoefte en b) kun je hem dusdanig trainen dat-ie dus anderen níet tot overlast is.
Is het een jachthond? Doe dan jachttraining. Resultaat, zie boven.

Maar zorg dat de natuurlijke behoeftes van je dier zo veel mogelijk vervuld worden. Dat voorkomt ook nog eens neurotisch/ongewenst gedrag. Katten die het behang van de muren krabben of naast de bak piesen - heel vaak frustratie omdat niet in hun normale behoeftes wordt voorzien. Honden die idd zodra ze los mogen weg zijn - geen kans gehad dat gecontroleerd te doen. Paarden die nooit los mogen, een keer uitbreken en zich een blessure rennen en bokken * zie je wel, los is gevaarlijk * - nee, ze mochten nooit.

Ik verval in herhalingen: we zeggen allemaal dat welzijn voorop staat, maar heel vaak wordt toch onvoldoende nagedacht over wat een dier écht eigenlijk nodig heeft, qua 'natuur'.

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:34

Overigens zeggen we wel dat we paarden ook niet vrij laten, maar daar doen we ook met zijn alle ons best om ze de wei op te laten? Ohjeej als je paard geen 10 uur op de wei staat, schandalig! En zonder soortgenoten? Kan echt niet hoor. Maar als ie vervolgens zijn been breekt krijg je niet te horen dat je hem maar had moeten opsluiten.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:36

VeraPopeye schreef:
Overigens zeggen we wel dat we paarden ook niet vrij laten, maar daar doen we ook met zijn alle ons best om ze de wei op te laten? Ohjeej als je paard geen 10 uur op de wei staat, schandalig! En zonder soortgenoten? Kan echt niet hoor. Maar als ie vervolgens zijn been breekt krijg je niet te horen dat je hem maar had moeten opsluiten.


Precies. Dat is de tegenstrijdigheid in de argumenten. En dat is het risico van het leven.

Steffie2012
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:36

Problemen als katten die binnen piesen, aan behang krabben of aan meubelen krabben komt bijna altijd voort doordat een kat zijn natuurlijk gedrag niet kan uitoefenen. En dan heeft de kat het nog gedaan ook en belandt ie als dank in het asiel. Bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:36

Ik val er toch een beetje over dat er gelijk gezegd wordt dat huiskatten ongelukkig zijn. Wie kan dat nu beslissen dan? Als je die van mij bekijkt.. Goed op gewicht, netjes in de vacht, ruimte om te lopen en op vliegjes te jagen, altijd een schone bak, altijd drinken en eten....

Ik vind persoonlijk dat je aan de basis behoeftes moet voldoen, o.a. eten, drinken, mogelijkheid om zijn of haar behoefte te kunnen begraven, een schuilplek voor als het regent..

Als ik hier nu alweer een jong katje zie lopen aan de rand van de weg, die ontzettend mager is, onder de teken zit, geen bandje heeft en elk moment dood gereden kan worden...
Ben ik blij dat ik mijn eigen keuze heb gemaakt voor die van mij..

Overigens, snap ik wel dat mensen graag een dier willen houden, hoe zij dat willen en dat er niet altijd gedacht wordt aan 'de natuur', maar zoals er eerder al hierboven ergens genoemd werd, dan zou je ook niet meer op een paard kunnen rijden... want dat is toch echt niet een paard z'n natuur toch? Of zie ik dat verkeerd?