Geschikt bot voor hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Geschikt bot voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 16:23

Ik heb sinds kort een hond en zou graag iets kopen waar ze veel op kan kauwen en wat niet binnen een uur op is.

Nu durf ik niet zo goed iets te kopen na de internet verhalen van buffelhuid wat verstopt gaat zitten tot botten die gaan splinteren.

Wat is een veilige keus, waar ik mijn hond dus gewoon zonder toezicht mee kan achterlaten?

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Re: Geschikt bot voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:28

Er is geen enkel bot wat je met de hond alleen mag laten.
Je hebt van die calsium botten. Zij hard en gaan lang mee

Verder kijken wat je hond lekker vind. Maar geen denta stix
Of iets dergelijks. Varkens oren ook niet het beste wat je aan je
Hond kan geven

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Geschikt bot voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:35

Ik zou nooit mijn hond alleen laten met een kluif/bot eigenlijk. Alleen onder toezicht.

Ik geef hier thuis van die rawhide gevallen, en verder gedroogd natuurlijk spul. Doet ie absoluut geen uren mee maar is wél súperlekker, aldus Ol :P Hertengewei is ook behoorlijk hard, maar daar vindt de mijne dan weer helemaal niets aan. Het is dus even kijken wat je hond lekker vindt :)

Er zijn trouwens wel nepbotten op de markt, van die nylabones enzo. Daar kauwen ze niets van af dus is wellicht relatief "veilig" om te geven als ze alleen zijn maar dat durf ik ook niet zeker te zeggen hoor..

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Geschikt bot voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 16:39

Oke, geven als ze alleen zijn is dus geen goed plan :).
Die calcium botten heb ik wel eens zien liggen in de winkel, dat is dus relatief veilig onder toezicht?

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Geschikt bot voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:43

Ik geef ook rawhide botten van Farmfood. En bullepees, maar dan de dikste die je kunt vinden (die van een meter lang), maar ons hondje is erg klein en dan nog gaat het best hard. Die dunnere heeft ze zo op en verslikt ze zich snel in. Ik zou haar ook nooit alleen durven laten met een bot.

Die hertengeweien van farmfood zijn ook fijn, maar wel erg hard.

_Marleen
Berichten: 449
Geregistreerd: 10-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:44

Mijn hondje vind calcium botten niks aan. Het ruikt ook niet lekker, voor zowel de hond als voor mij niet. Mijn hond kauwt ook alles binnen no time op. Heb nu een schouderbot en bullelpees gaat ook wel aardig lang mee.. Alles wat langer dan een kwartier meegaat vind ik al lang haha!

Milligan

Berichten: 339
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Geschikt bot voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:50

Ik geef ook van die rawhide of koeienhuid kluiven, mijn hond krijgt ook af en toe pens/pees oid.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Geschikt bot voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 16:51

Pens krijgt ze elke avond :), maar die heeft ze met een halve minuut op.
Ik ga zo eens kijken in de winkel. Bedankt :D

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:53

Mijn hond heeft tegenwoordig een hertengewei. Wel prijzig, maar hij doet er ontzettend lang mee. En het gewei gaat niet stinken of plakken, dus hij kan het gewoon in de huiskamer knagen.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:53

Ik geef toch af en toe een parma bot. Ja ik ken de verhalen w.b.t. splinters maar ik ben er altijd bij en hij eet alleen het vlees en de spieren enzo eraf. Het bot zelf laat ie liggen en dat gooi ik gewoon weg. Hij is niet zo gulzig dat het hele bot aan stukken gaat dus met hem durf ik dat wel. Als ik een schrokker had zou ik het ook niet doen.
Verder heeft ie ook een hertengewei maar dat is niet zo heel populair (te weinig smaak) al helpt het wel als je hem even in water legt of met schuurpapier licht op schuurt. En alles wat gedroogd is (van jumbo bullepees tot gedroogde long en alles wat er tussen zit en lekker stinkt ;)) is mega populair hier :j

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:56

Wij geven onze hond gewoon zo'n bot : Afbeelding Gaat bij de meeste honden volgens mij een paar dagen mee, oke bij onze hond een paar weken soms want die verstopt hem :+ We laten hem ook altijd alleen bij haar, gaat prima en nog nooit iets mis gegaan, zou ook niet weten wat er mis moet gaan. Ken verder ook niemand die alleen een bot geeft als er iemand bij is...

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:02

Waar ze hier een moord voor doen is runderstrot , is ook nog hartstikke goed voor hun eigen ouwe botjes omdat het kraakbeen is.
En runderborstbeen , maar met beide doen ze er geen uur over.
Waar ze wel dagen meer bezig blijven zijn kalfsknieen , kun je bij de Macro kopen.
Maar wel opletten dat die uiteindelijk niet gaan splinteren. Nou is de eertse splinter die eraf afkomt niet direct gevaarlijk , maar dan verdwijnen de botjes wel in de kliko als ik dat zie.
Heb ooit ergens een stelregel gelezen , dat ''dragende'' botten gevaarlijk kunnen zijn qua splinteren , dit vanwege de botopbouw.
Maar hier verdwijnen de kippenpoten/reeenpoten/geitenpoten gewoon helemaal zonder probleem.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:05

MarloesNatje schreef:
Wij geven onze hond gewoon zo'n bot : [ Afbeelding ] Gaat bij de meeste honden volgens mij een paar dagen mee, oke bij onze hond een paar weken soms want die verstopt hem :+ We laten hem ook altijd alleen bij haar, gaat prima en nog nooit iets mis gegaan, zou ook niet weten wat er mis moet gaan. Ken verder ook niemand die alleen een bot geeft als er iemand bij is...


Die zijn bij mij binnen een kwartier op. Het hertengewei is het eerste waar hij echt langere tijd mee doet.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Geschikt bot voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:12

MarloesNatje, zo'n bot is helemaal niet goed voor een hond. Werkt tandsteen alleen maar verder in de hand.

Ik geef altijd gedroogde runderhuiden:
Afbeelding
Werkt heel goed tegen tandplak en tandsteen! Mijn hond is er ook een hele tijd zoet mee. Je kunt ze in allerlei maten krijgen.

Volgens mij kon je een, kong wel zonder toezicht geven, omdat het onverwoestbare dingen zijn. Je kan er dingen in smeren zoals paté. Ik lees vaak dat mensen dit aan hun hond geven ter afleiding wanneer de eigenaar even weg gaat.

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:18

Ik haal bij de slager gewoon botten... De ene keer is dat een mergpijp de andere keer een heup of ander bot...

Super lekker , gezond , en gratis..
Ze zijn er uren zoet mee !

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:46

Ik kan je niet zozeer een bot aanraden, maar wel één heel erg afraden. Mijn eerste dag op de dierenambulance kregen we een melding van een pup die we naar het crematorium moesten brengen, omdat ze gestikt was in een bot. Bij aankomst bleek deze hond haar bot aan de punt vastgehouden te hebben en is toen in de mand gesprongen, waarbij de andere kant van het bot de mand raakte, het bot heeft het een en ander doorboord en de hond kreeg een ernstige bloeding waaraan ze is overleden.
Het bot was zo'n bot als op de foto;
Afbeelding

De pup was trouwens wel alleen thuis, dus toen de eigenaren na een half uurtje terugkwamen lag de hond al dood in haar mand, maar zelfs al waren ze thuis... De schade was zo groot, dat zelfs al waren ze thuis geweest, de hond had het sowieso niet overleefd :n

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Geschikt bot voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:54

Zoiets kan ook met een ander bot geboren. Er zitten nu eenmaal risicos aan. De rundehuiden in botvorm zijn ook niet veilig ivm dat ze het laatste stuk in 1 keer kunnen inslikken en dat is te dik. Rawhide met knopen hetzelfde verhaal.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:56

Daphne; dat is natuurlijk een heel stom ongeluk en niet te wijten aan een bepaald bot.

Hond hier is gek op runderhuid en strottenhoofden.
Van die botten zoals Daphne laat zien gaat ze aan de schijt dus die krijgt ze niet meer :+

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:04

Tuurlijk was het een stom ongeluk, maar toch denk ik dat de vorm van dit bot zeker mee gespeeld heeft. De punten van die botten zijn al scherp en het bot van die pup was door het kluiven en weer opdrogen er niet beter op geworden... Dat in combinatie met de lengte, terwijl het bot wel smal is... Ik vind ze doodeng :\

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Geschikt bot voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:14

Onze hond krijgt gewoon buffelhuidkluiven, doet hij paar dagen mee. Hij heeft hem ook gewoon als we weg zijn dan heeft tie iets te doen. Heb hem zich nog nooit zien verslikken hoor :=

Denk dat er de laatste tijden veel horror verhalen rond gaan en honden niks meer kunnen hebben. Geef hem een knuffel botje :D

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:49

Daphne__ schreef:
Tuurlijk was het een stom ongeluk, maar toch denk ik dat de vorm van dit bot zeker mee gespeeld heeft. De punten van die botten zijn al scherp en het bot van die pup was door het kluiven en weer opdrogen er niet beter op geworden... Dat in combinatie met de lengte, terwijl het bot wel smal is... Ik vind ze doodeng :\


Die je daarboven ook beschrijft, zijn die ook niet en stuk harder? Omdat er ook wat anders in verwerkt is. Die witte runderhuiden worden bij mij altijd heel zacht en er komen helemaal geen punten aan oid. In elk geval niet dat mijn hond zich er aan kan bezeren.

Lady1969
Berichten: 1183
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:54

Ik weet niet wat voor hond je hebt maar dyno botten, dit zijn verse gedroogde botten, let erop dat ze gedroogt zijn de gerookte varianten zijn veel te zout, die hele grote kun je makkelijk geven, ook zonder toezicht.
Vers is natuurlijk altijd het beste en vinden ze super lekker!
Harstikke goed voor de tanden ook, gratis borstel beurt.
En nee, verse botten splinteren niet! dat doen ze alleen als je ze gaat bereiden, koken bakken o.i.d maar dat is totaal niet nodig, verse botten geef je rauw.

@Daphne dat wat jij beschrijft heb ik eens gehoord van een hond met ene stok in het bos, was bijna hetzelfde verhaal....toch spelen en duizenden honden met stokken...
Laatst bijgewerkt door Lady1969 op 24-06-13 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Geschikt bot voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:56

verse vlees botten zoals van lotgering.nl grote knoesten waar ze uren mee doen. schrik niet want de eerste keer gaan ze kalk balletjes poepen die knal geel zijn en weleens pijnlijk door kunnen komen. Anaalklieren zijn dan ook weer mooi schoon

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:56

Afbeelding
Deze bedoel je? Ik heb juist weer een bericht gelezen dat deze levensgevaarlijk zijn omdat niet alle onderdelen opgegeten mogen worden en gaan splinteren. Ik durf ze in elk geval niet te geven (en mijn hond lust ze niet). Ik kan dat berichtje wel eens opzoeken.

Lady1969
Berichten: 1183
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:58

Nimfee schreef:
[ Afbeelding ]
Deze bedoel je? Ik heb juist weer een bericht gelezen dat deze levensgevaarlijk zijn omdat niet alle onderdelen opgegeten mogen worden en gaan splinteren. Ik durf ze in elk geval niet te geven (en mijn hond lust ze niet). Ik kan dat berichtje wel eens opzoeken.


Yep die!
Die kregen mijn doggen ook altijd, jaren en jaren, nooit last gehad ermee.
Het laatste stuk pak ik altijd af en gooi het weg, mijn reu wilde het altijd inslikken
Die was nogal groot.......paste makkelijk.