Oudere kat leren door een kattenluik te gaan??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BiHB
Berichten: 542
Geregistreerd: 16-04-10

Oudere kat leren door een kattenluik te gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 13:08

Hallo Bokkers,

In mei ben ik bij mijn vriend ingetrokken, samen met mn kat ( ongeveer 10 jaar oude Pers )
Al die tijd heeft de deur van de woonkamer naar de gang ( en trap naar boven ) open gestaan met zo'n klos ertussen zodat de kat boven en beneden kon lopen.

Met de winter straks, willen we de deur dicht hebben dus vriendlief heeft een gat in deur gemaakt en een kattenluik geplaatst...

Alleen.... de kat gaat niet door het kattenluik ( was er al bang voor, heb nl ook t klepje moeten slopen van zijn kattenbak...)

We hebben het luikje heel lang open gelaten met ducktape, daar loopt ie wel doorheen, alleen zodra t luikje dicht is, stagneert katlief...
Hij gaat heel zielig miauwen achter de deur.

Om te "overleven" hoeft hij niet de woonkamer in, zijn water en eten staan in de hal, kattenbak op de bovenste verdieping. Hij heeft boven nog twee kamers tot zijn beschikking, en een lounge stoel.

Maar het is wel zo gezelig als hij erbij kan...

Moet ik gewoon stug de deur dicht blijven houden?? ( dit proberen we nl ook al een tijd... )
We hebben hem er door heen gelokt, met een klein zetje aan de achterkant komt ie wel, maar als hij geen zetje krijgt, komt ie niet...

Iemand een goede tip??
Ik zou graag zien dat katlief door het luik gaat wat vriendlief heeft gemaakt ... ( vriend riep al jarenlang: " geen dieren in mijn huis..." en nu sloopt ie zelfs zijn deur voor mij... <3 )

Dus....

Help!!

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Re: Oudere kat leren door een kattenluik te gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:11

Gewoon volhouden en zetjes blijven geven. Zo heb ik het de mijne ook geleerd. Waren misschien wel iets minder oud, maar zo hebben ze het wel geleerd.
1 kat heeft nog wel de deur als voorkeur, maar als het moet komt ie gewoon door het luik.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Oudere kat leren door een kattenluik te gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:14

Even met z'n tweetjes, een aan de ene kant van het luik en de ander aan de andere kant.
Dan een paar keer er door heen 'duwen' zodat hij weet dat het klepje omhoog gaat als hij er tegen aan loopt.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:15

klepje steeds iets minder ver open zetten? dus niet van open naar dicht maar steeds een klein stukje

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieƫrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:16

potlood ertussen zetten zodat het klepje open blijft staan en dan lokken met iets lekkers. Dan voelt poeslief met het erdoor lopen het klepje over zijn rug schuiven. Zo laat je het klepje steeds minder ver open staan tot hij door heeft dat hij erdoor kan.

supertinkie

Berichten: 1970
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Oudere kat leren door een kattenluik te gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:18

Wij hebben onze katten het geleerd door ze er in eerste instantie doorheen te helpen met een zetje en dan wat lekkers. Daarna ze een aantal keer geprobeerd er doorheen te lokken met wat lekkers en dat ging prima, toen snapten ze het wel.

BiHB
Berichten: 542
Geregistreerd: 16-04-10

Re: Oudere kat leren door een kattenluik te gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 13:23

Ja... wij doen heel vaak / veel met zn tweeen een zetje / er door heen duwen... hmmm de aanhouder wint zullen we maar zeggen...

Bedankt voor jullie reacties!

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Oudere kat leren door een kattenluik te gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:17

Die van mij was 6 toen ze voor het eerst geconfronteerd werd met een kattenluik en waar de ene er meteen doorheen stapte wilde deze het maar niet snappen.
Poes een keer opgepakt en er simpelweg doorheen gepropt en pas toen had ze het door. Ze maakt er sindsdien gretig gebruik van.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:37

Wat is het nut van personeel hebben als ze niet eens de deur voor je opendoen -O- :D

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Oudere kat leren door een kattenluik te gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:40

als ik het goed onthouden heb zit er een magneetstrip in die luikjes zodat ze weer netjes sluiten, als je die er tijdelijk uithaalt voelt poeslief geen weerstand, als ie het dan eenmaal in de smiezen heeft de magneetstrip er weer in en klaar is klara :D

BiHB
Berichten: 542
Geregistreerd: 16-04-10

Re: Oudere kat leren door een kattenluik te gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 21:45

O Dana, daar heb je misschien nog een punt!! Thanks!!

Enne... Het " personeel" is niet altijd thuis... Best lastig als zijne hoogheid net een sanitaire stop wil maken... ;-)

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:53

Dana01 schreef:
als ik het goed onthouden heb zit er een magneetstrip in die luikjes zodat ze weer netjes sluiten, als je die er tijdelijk uithaalt voelt poeslief geen weerstand, als ie het dan eenmaal in de smiezen heeft de magneetstrip er weer in en klaar is klara :D


Je hoeft ze er zelfs niet uit te halen, gewoon een munstuk er op leggen, dan blijft het open zonder extra weerstand ;)

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Oudere kat leren door een kattenluik te gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:04

Ik heb hier ook een blonde kat waarmee ik bezig ben haar door het kattenluik te krijgen.
Maar ze doet geen enkele moeite uit zichzelf.
Bij onze andere kat heeft het ook tijd tijd geduurd dus blijven oefenen.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:46

Mist schreef:
Wat is het nut van personeel hebben als ze niet eens de deur voor je opendoen -O- :D


_O-

me_myself_i
Berichten: 1659
Geregistreerd: 17-10-08
Woonplaats: Groningen

Re: Oudere kat leren door een kattenluik te gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:32

Wij leerden onze katten (ook oudere uit het asiel) het gewoon als volgt; eentje gaat aan de ene kant zitten met wat vlees en de ander aan de andere kant. Poes voor de deur zetten, het luikje optillen, hem lokken met het vlees en dan zachtjes het luikje over zijn rug laten gaan. Als die dit een paar keer gedaan heeft leg je gewoon het eten aan de andere van de deur, als ze het lekkere vlees ruiken duwen ze vanzelf wel met hun pootjes of kopje tegen het luikje om aan de andere kant te komen. Het duurt soms even, maar zo hebben ze het hier allemaal geleerd haha :)