Kippen, konijnen, schapen, geiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Kippen, konijnen, schapen, geiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:53

Zouden die allemaal bij elkaar kunnen in een hok?

Wij hebben sinds vorig jaar een boerderij en er zijn wel wensen om er nog wat dieren bij te nemen.
We hebben al paarden, honden, katten, en nog een konijn. De ruimte is ook geen probleem.
Ik zat mij alleen ineens af te vragen welke dieren samen kunnen in een groot verblijf, gewoon omdat mij dit gezelliger leek dan alles apart ;) Maar als het complete onzin is, dan krijgt iedereen een eigen verblijf hoor :)

heeft er iemand ervaring met verschillende diersoorten samen te huisvesten, zowel goede als slechte.
Het zou dan gaan om bijvoorbeeld méérdere kippen bij bijv. méérdere konijnen. Dus wel dat iedereen soortgenoten heeft.

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kippen, konijnen, schapen, geiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:56

Nadeel van kippen tussen alles houden is dat die de bakjes konijnen voer makkelijk leeg eten, ook als je die op een plek kan zetten waar de geiten en schapen er niet bij kunnen.

Maar kijk eens naar een kinderboerderij, daar loopt enorm veel door elkaar.
Alleen hebben dieren wel allemaal een eigen slaap onderkomen nodig, wat voor sommige dieren wel gecombineerd kan worden hoor, maar waar je dan dus wel rekening mee moet houden.
Kippen bijvoorbeeld stellen een nachthok met stokken erg op prijs en daar wil jij de schapen niet onder laten slapen ;)

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Kippen, konijnen, schapen, geiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:09

Ja juist doordat op kinderboerderij alles door elkaar loopt leek het mij leuk. Maar ik wil inderdaad wel dat elk dier in zijn behoefte word voorzien. Het ging er mij vooral om of er hier mensen zijn die er positieve of negatieve ervaring mee hebben. Want als het 10x zoveel werk word, kan ik denk ik beter zorgen dat ieder diersoort apart een goed hok heeft. Maar als het met creatieve oplossingen goed te doen is, is het wle leuker.

pinto_1

Berichten: 2554
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:15

Ik heb mijn kippen en konijnen bij elkaar in een ren (80m2). Gaat goed, kippen krijgen gemengd voer en de konijnen eten daar wel een graantje van mee. ;)
Konijnen krijgen verder groenvoer en brood, dat geven we dan 's avonds als de kippen op stok zitten. Wat er overblijft eten de kippen de volgende ochtend dan weer mee.

Schapen en geiten zou ik niet durven zeggen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Kippen, konijnen, schapen, geiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:53

Kippen en konijnen vind ik een hele slechte combi daar kippen behoorlijke bacteriehaarden zijn en ook qua parasieten veel kunnen meedragen.

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 17:56

Wilawander schreef:
Kippen en konijnen vind ik een hele slechte combi daar kippen behoorlijke bacteriehaarden zijn en ook qua parasieten veel kunnen meedragen.


Niet aan gedacht. Bedankt voor je reactie!

eempje41
Berichten: 376
Geregistreerd: 11-03-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Kippen, konijnen, schapen, geiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:17

als ik zo kijk naar de reacties dacht ik kan je misschien konijnen gijten en schapen samen doen en kippen appart ook omdat kippen veel parastieten en bacterien hebnne enzo

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Kippen, konijnen, schapen, geiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:19

Het is trouwens wel zo dat de genoemde dieren slecht voorbeelden zijn. Als iemand met een ander leuk diersoort komt, is dat ook het overwegen waard natuurlijk. We willen er gewoon in de toekomst nog wat bij en dat willen we wel goed voorbereid hebben.

xJolienJarig

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Kippen, konijnen, schapen, geiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:11

Leuk zeg, lijkt me echt heerlijk als je er de ruimte (en het geld) voor hebt! :j
Konijnen en cavia's samen in een groot verblijf, met bijvoorbeeld een heuvel erin, zodat ze lekker kunnen graven? (hadden ze hier bij de kinderboerderij, vond ik als kind echt geweldig!)

Geiten en schapen kunnen volgens mij wel samen, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen....
Misschien kan je informeren bij de kinderboerderij?

HubbaBubba

Berichten: 1149
Geregistreerd: 20-09-08
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Re: Kippen, konijnen, schapen, geiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:55

Wij hebben jarenlang geiten, schapen, konijnen (groot ras), cavia's en kippen bij elkaar in een weilandje (ren) gehad.
Ook hebben hier pauwen en kalkoenen tussen gelopen en hebben we met de dieren kleinschalig gefokt en ook het jonge grut van alle dieren liep door elkaar heen.

We hadden een tuinhuis met een klein rond gaatje waar de cavia's naar binnen konden, dan hadden ze binnen een beneden verblijfje met een trappetje naar boven en daar een verdieping waar ze lekker (vooral in de winter) rond konden scharrelen.
Ook stond voor hun 24/7 voer klaar in bakjes, genoeg fruit en groente en gevulde hooiruifjes en waterflessen.
Op deze manier konden de andere dieren niet bij het eten van de cavia's.

De konijnen hadden een kattenluikje (leren ze snel) om in het tuinhuis te komen en hadden hier een (donker) nachthok tot hun beschikking.
Kregen nagenoeg geen biksjes, alleen als ze toevallig binnen waren als de cavia's gevoerd werden, dan kregen ze een handje voor de lekker.

pluimvee had een klein nachthokje waar ze op stok konden zitten en een ei in konden leggen, gevuld met stro.

Geiten en schapen een apart schuilstalletje dat met koude winterdagen dicht kon voor de nacht.

Voor alle dieren stond dan buiten het water, alleen de cavia's hadden binnen water opdat zij op koudere dagen bijna niet buiten kwamen op een paar diehards na.
(in de vorstperiode hadden we wel een straalkacheltje voor ze aan staan, maar of dit ECHT nodig is... ik denk het niet, als je zorgt voor warme kartonnen dozen e.d.)

Kippen kregen 2x per dag granen gestrooid in het gras, levert wat zoekwerk voor ze op, houdt ze bezig.

De geiten en schapen 1x per dag een handje brok, meer op ze tam te houden dan om ze te voeden.

S'avonds werd er groenvoer over het hek gegooid voor de beestjes (cavia's binnen) dus in de winter zaten de kippen al op stok en in de zomer hadden ze mazzel en waren ze nog wakker met de groenvoer ronde.

Op dit moment worden alle dieren die dood gaan niet vervangen en zijn de cavia's verhuisd naar een zorgboerderij.
Dit omdat de ren opgeknapt moet worden en ik het e.e.a. anders zou willen hebben.

Maar deze manier van dieren houden bevalt mij prima en zal het niet snel veranderen.

Kippen komen overigens vaak aan parasieten via wilde vogels die over vliegen.
We hebben 1x coccidiose gehad en een masale konijnensterfte, kippen schijnen er ook zeer gevoelig voor te zijn, maar ze zijn er geen van alle ziek van geweest evenals de cavia's.

Dikke vette pech mocht dit in je ren gebeuren.
Heb je eenmaal een bestaande groep konijnen (wij hebben de beste ervaringen met de grotere rassen en volwassen dieren dan dwerg en baby's) zou je er eigenlijk niets meer aan moeten veranderen ivm stressfactoren en daardoor dus meer kans op ziektes die zich openbaren.

Hier nu al een aantal jaar ziektevrij gelukkig.

Grote rassen bij ons overigens ivm dat de dwergjes door het gaas kunnen kruipen en dan mag je iedere keer achter je konijnen aan hollen...

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:05

Wat leuk om deze ervaringen te lezen! Het topic is al wat ouder, maar ik ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn? Wij zijn namelijk ook bezig met de aanschaf van een boerderij en het is toch wel mijn droom om ook een ren te creëren met kippen, geiten en konijnen <3 En ideeën hoe dit aan te pakken zijn nooit weg natuurlijk! :D

rayoow

Berichten: 3454
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:11

xXutopiaXx schreef:
Wat leuk om deze ervaringen te lezen! Het topic is al wat ouder, maar ik ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn? Wij zijn namelijk ook bezig met de aanschaf van een boerderij en het is toch wel mijn droom om ookk een ren te creëren met kippen, geiten en konijnen <3 En ideeën hoe dit aan te pakken zijn nooit weg natuurlijk! :D



Mijn kippen, konijnen geiten en shetlanders liepen samen en sliepen zelfs samen! Er waren meerder hokken maar lagen altijd bij elkaar in de stal :)
Helaas geen geiten meer, en 1 van de ponys vond het op een duur leuk om de kippen op te jagen dus de kippen en konijnen zitten nu in een afgesloten ren.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:30

Ik heb/had zelf kippen, kalkoenen en geiten samen. Gaat prima, maar als we verhuizen gaan ze bij voorkeur wel in eigen hokken.

Kippen en kalkoenen maken de stal veel viezer dan geiten doen, en de geiten verstoren de kippen wanneer ze op de grond slapen en de geiten nog even een rondje hupsen.

Qua veiligheid/comfort kan het prima, maar ik denk niet dat de dieren zelf waarde aan elkaars aanwezigheid hechten. :)

Houd er ook rekening mee dat het hekwerk dan ook voor alle beesten geschikt moet zijn. Ik had eerst van dat hertengaas (van dat geplastificeerde rechthoekjesgaas) maar dat overleeft de voetjes van geiten en schapen niet helaas.