Werkhonden & Training

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 10:11

Leuk om te lezen dat iedereen zo fanatiek bezig is..

Op het moment ligt mijn hond stil, tijdgebrek en het ontbreken van vervoer, wat ik nu weer heb. Ik voel me ontzettend schuldig tegen over haar en heb op het moment geen idee wat ik moet gaan doen met haar... behendigheid, gehoorzaamheid, flyball, treibbal? pff ben het zoek.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:19

@Tiffany, jammer dat je geen vervoer hebt, maar gehoorzaamheid moet toch niet veel tijd kosten, of vervoer, als je gaat wandelen kun je toch ook al dingen trainen?
Is net als met een paard buitenrijden, kun je ook verzameling of zijwaartse gangen vragen, hoef je ook niet alleen maar aan een stuk door wat te lummelen.
Klickertraining, zoekspelletjes naar eten, dat soort dingen...heb je geen vervoer voor nodig :)

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 10:20

Weet ik Sassy, en ik doe het ook hoor in me vrije tijd, ik vind het rot dat ze "al" 5 wordt en ik eigenlijk gestaakt ben met trainen terwijl ze best ver had kunnen komen.

Vervoer is nu het probleem niet meer, heb informatie aangevraagd voor behendigheid bij de hondenschool..

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:48

Is er niemand in de buurt of geen club die je met de fiets kan bereiken??
In het begin toen ik nog geen vervoer had ging ik vaak lopens naar de club

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:54

Mag ik me aansluiten met een boxer? Doe met haar behendigheid en GG1 trainen. Geen wedstrijden maar meer voor de bezigheid.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 10:57

Nee seven helaas geen hondenschool te bekennen hier.

Ik heb mijn oude trainster gemaild, wel 3 kwartier tot een uur met de auto.. en geinformeerd over behendigheid bij de dichtsbijzijnde club want het knaagt behoorlijk.

Tuurlijk joyce gezzelig!

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:59

Tiffany dat probleem heb ik ook wel een beetje, nou ja ben dan niet vervoers afhankelijk maar het meeste zit bij ons verder weg.

Zit nu op 25 minuten rijden bij een KC. Jammere is dat ik nu met GG1 bezig ben en twijfel of ik daarna door ga naar GG2 (afhankelijk ook of ze me dit keer weer laat zitten met examen). Echter lijkt me Rally-O ook wel erg leuk, zit op ongeveer dezelfde afstand maar is ook weer gelijk fors duurder.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:05

Ik meld mij ook even, hoop dat dat niet erg is :P

Ik train met 2 honden,
1 is mijn eigen chihuahua, wij zijn gestart met GGB. Ze doet het prima maar wil niet afliggen als het nat en koud is ( dat wordt leuk met examen , die zullen we in de zomer proberen te doen :P )
de ander is de duitse herder van mijn moeder, een herplaatser, heel lief, zijn nu VEG gestart en ze doet het heel goed. Hopelijk kunnen we dan volgend seizoen naar GGB.

Onze club doet niet aan speuren helaas. Dat zou ik met de Duitse herder wel willen proberen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:49

joyce83 schreef:
Mag ik me aansluiten met een boxer? Doe met haar behendigheid en GG1 trainen. Geen wedstrijden maar meer voor de bezigheid.


Jaa nog een boxer *\o/*

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:40

Boxer leuk ik zit op een boxer club dus naast mijn honden enkel boxers :D
EEn chi is nou niet echt een werk hond wel leuk dat je er iets mee doet :j

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:03

Haha Seven dat is grappig! Meestal zijn het juist de herders die de boventoon voeren haha.

En sporten met een chi vind ik echt wel stoer :j

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:27

Ik zit op een boxer club dus dat kan ook niet anders dan :D
Speciaal voor gekozen omdat de dobermann dichter bij de boxer ligt kwa karakter dan de duitse herder :j
Een foto van mn mooie man:
Afbeelding

waken over zijn blok hout:
Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:29

ik train agility met m'n middenslag poedel Charley. We zijn vorig seizoen begonnen en hadden de tweede prijs van de beginners small/medium *\o/* alleen is hij twee keer van de schutting gevallen nu deze op de hoogste stand staat en moet ik hem nu bij elk raakvlak overtuigen dat hij er niet gelijk vanaf valt -O- is hij voorbij het gekleurde raakvlak, dan is het goed maar hij associeert nu gewoon die vlakken met vallen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:35

Ik pluk momenteel de vruchten van mijn werkhondentraining.
Zomer 2011 kreeg ik Gláma, een toen nog volledig ongetrainde bordercollie, uit échte werklijnen. Ik ben meteen met haar aan de slag gegaan, heb haar herfst 2011, en zomer 2012 met een groep jaarling schapen gewerkt.
Hier in IJsland lopen de de schapen in de zomer met hun lammeren vrij over het hoogland, en ze worden nu in de slachttijd verzameld, de zg. "gönger". Deze periode begint altijd begin september, tot ongeveer eind oktober.
Gláma is een gewéldige hulp gebleken. Ze kan halen, en drijven, heeft een goede wijde outrun, en kent hele en halve flankcommando´s. Ik ben ook al wat begonnen met de "lookback", niet in de training maar in het werk als de situatie zich voordoet. Heb de indruk dat ze dat begint te snappen.
Haar zwakkere punt is dat ze een beetje aan de softe kant is, maar zoals Cruijff al zei, "Elluk nadeel heb ze voordeel" (of was dat omgekeerd?), dat heeft óók zijn positieve zijde.

Nb Moonsparkle, met alle respect, agility is sport, geen werk, en valt dus buiten dit topic.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:44

ow ik las hierboven mensen die gg doen dus ik dacht dan kan ik er ook wel bij :+

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:46

Tegenwoordig met alle respect Kugger valt elk werk onder hobby hier in NL ook de ipo knpv en zelfs het schapendrijven maar 1% werk voor het geld met zn hond dus dan de agility er uit pikken is niet eerlijk. Hoewel ik het ergens wel met je eens ben :D

Leuk dat je, je hond ook al goed in kan zetten, het zachtere vind ik met het drijven wel prettig je ziet ze ook dat ze te fel zijn lijkt me in deze tak van werken met de hond lastiger een fellere hond in te dimmen :D

GG vind ik een basis cursus kan het begin van een werk carriere zijn maar tis geen werktraining inderdaad :)

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:47

@Kuggur, een beetje softe hond hoeft ook niet verkeerd te zijn, ik heb hier zo een tegenovergesteld exemplaar en moet daar vaak mee afzien :)
Onze youngster is dan ook bewust gekozen uit ouderdieren die niet zo een "tough cookies" zijn.
Alles heeft voor- en nadelen...

Look back doen mijn 2 oudsten ook, is handig, ook op wedstrijd, als er bij de lift een schaap de verkeerde kant opschiet...maar een tip: train daar niet te vaak op met een jonge hond.
Ook niet bij het shedden, kan ze verwarren welke groep ze moeten ophalen.
Ik train daar eigenlijk helemaal niet bewust op, als het zich zo voordoet in de training gebruiken we het een keertje.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:09

Precies, mijn buurlui kijken toe en hun schapen zijn óók in de kuddes. Dan is het alleen goed dat ze aan de voorzichtige kant blijft. Overigens prefereren veel ijslandse boeren honden aan de harde kant, heeft ook zeker voordelen , als je er mee om kan gaan (en dáár schort het nog wel eens aan...).

De lookback is hier een noodzakelijkheid, het landschap is ruig en heuvel/berg achtig, en de schapen zijn verspreid. Je moet dus vaak nieuwe groepjes aan de te drijven groep toevoegen. Ik heb er in feite nog niet specifiek op getraind, maar het is de afgelopen anderhalve maand geregeld in het werk voorgekomen.

Het shedden is iets waar ik pas deze herfst eens voorzichtig mee ga beginnen. Dat is niet iets wat belangrijk is voor het boerderijwerk, hoogstens voor de gevorderde stadia van trialen, en gezien we daar nog niet eens aan begonnen zijn, geen haast bij.
De fluitcommandos uitbouwen heeft hogere prioriteit.

Seven, of iets onder "werk" valt bij hondentraining wordt niet gedefinieerd door "we doen het voor geld".
Agility is geen werk in deze zin ook al kreeg je er voor betaald.

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:22

Op onze club zijn wij de enige met een herder, voor de rest allemaal labradors en heel soms nog een herder. Trainers hebben wel herders, maar die trainen niet mee haha

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:06

Zoals ik zei ben ik het met je eens het is geen "werk" in de zin van daar zijn ze voor gefokt van oudsheer maar tegen woordig zijn er zelfs agility lijnen dus daarin kan je niet meer zeggen nee je hoord hier niet. Ookal zet ik het niet onder werk omdat je er ook niet mee in de werkhonden klasse valt maar wie weet word dat nog aan gepast :j

Wat voor club zit jij dan bij Merel (ik twijfel maar volgens mij klopt dit toch??) ik train bij een ipo club daar word niets anders gedaan dan klaar zetten voor de ipo. Er zijn wel enkele leden die daar niet naar toe trainen maar die trainen wel volgens het vzh/ipo principie maar enkel het appél gedeelte.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:20

Seven schreef:
Zoals ik zei ben ik het met je eens het is geen "werk" in de zin van daar zijn ze voor gefokt van oudsheer maar tegen woordig zijn er zelfs agility lijnen dus daarin kan je niet meer zeggen nee je hoord hier niet. Ookal zet ik het niet onder werk omdat je er ook niet mee in de werkhonden klasse valt maar wie weet word dat nog aan gepast :j

Huh? Wat is dat voor een verwart verhaal? Met een dergelijke redenatie vallen zo´n beetje alle activiteiten die je met een hond doet onder "werk".
En je moet me niet verkeerd begrijpen, ik heb zéker veel respect voor wat er gepresteerd wordt in bijvoorbeeld de hoogste agility klassen, ik doe het ze niet na. Maar nogmaals, het is geen werk.
Tenzij je je definitie van werk zó breed maakt dat het iedere betekenis verliest.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:37

Zie niets onleesbaars :D

Ik zeg nergens dat het werk is ben het juist met je eens maar vind wel dat mensen die trainen voor agility en die hier mee willen praten dat recht ook hebben.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:43

Oh, dáár heb ik op zich ook niets op tegen, en ik had mijn opmerking eigenlijk niet zo bedoelt (sorry als het zo overkwam). Ik vind alle verhalen over hondentraining interessant.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:44

Zo kwam het inderdaad over alsof ze hier niets te zoeken hebben omdat het geen werk is :D Dit is toch het werkhonden topic :j

Ik vind dat inderdaad dus ook ik ben gek op honden en trainingen en alle takken van sport/werk horen daar bij :D

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:46

Seven schreef:
Zoals ik zei ben ik het met je eens het is geen "werk" in de zin van daar zijn ze voor gefokt van oudsheer maar tegen woordig zijn er zelfs agility lijnen dus daarin kan je niet meer zeggen nee je hoord hier niet. Ookal zet ik het niet onder werk omdat je er ook niet mee in de werkhonden klasse valt maar wie weet word dat nog aan gepast :j

Wat voor club zit jij dan bij Merel (ik twijfel maar volgens mij klopt dit toch??) ik train bij een ipo club daar word niets anders gedaan dan klaar zetten voor de ipo. Er zijn wel enkele leden die daar niet naar toe trainen maar die trainen wel volgens het vzh/ipo principie maar enkel het appél gedeelte.


Klopt :j Ehm, ze doen bij ons meer de KNPV richting. De labradors trainen nu voor VZH en zoekhonden programma. Wij lopen daar een beetje tussendoor te doen wat gaat ;) Het is een vereniging waar je met elk ras terecht kan, meer een hondenschool dus. Zij trainen zelf bij ipo verenigingen, alleen vond trainer het jammer dat die zo 'besloten' zijn. Ons appél gedeelte lopen ook mensen mee die gewoon gehoorzaamheid willen doen, maar een aantal lopen echt de verplichte onderdelen.