Guppies, hoe groot aquarium, wel/geen filter, decoratie??

Moderators: Duhelo, Muiz, MirandaT, Essie73, Warboel, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Borisje

Guppies, hoe groot aquarium, wel/geen filter, decoratie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-10 21:38

Ik ben van plan om guppies aan te schaffen en heb er al een hoop over gehoord.
Maar ik heb toch nog een paar vragen.
Wat is nou het ideale maat aquarium/kom voor een stuk of 4 guppies? Ik wil een niet
al te groot aquarium aangezien mijn ruimte ook niet al te groot is. O:)

Ook ben ik benieuwd hoe je zo makkelijk mogelijk het aquarium schoonmaakt zonder filter.
Ik wil wel proberen het eerst zonder filter te redden, gaat dit echt niet, dan kan ik altijd
nog een filter aanschaffen. Ik neem de guppies wel voor het plezier, niet voor het kweken enz.

En ik ben ook benieuwd of je ergens echt kleine decoratie kan krijgen, ik vind veel dingen,
maar nergens eigenlijk iets wat echt klein is, hoogstens 8 cm hoog bijvoorbeeld.

Ohja en natuurlijk, guppies zijn tropische vissen las ik. Maar ik las ook dat kamertemperatuur
voldoet aan de visjes, hier in huis is het altijd zo'n 22graden, is dat genoeg voor de visjes
of is het toch verstandiger om een thermostaat aan te schaffen?

Ik ben benieuwd!

:evaw:

_Tara_

Re: Guppies, hoe groot aquarium, wel/geen filter, decoratie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:05

Aquarium van minstens 60 cm heb je toch wel nodig. Net als een filter en verwarming :j
Schoonmaken houdt alleen in zo iedere week/2 weken 30% van je water vervangen. Of bedoelde je dat ook met schoonmaken? Een filter heb je echt wel nodig. Al is het maar een binnenfilter.
Dat je ze niet neemt om te kweken, dat doen ze waarschijnlijk vanzelf wel :P
Over decoratie zou ik me nog niet te druk maken. Eerst bodembedekking, plantjes, filter en verwarming. Dat 2-3 weken laten draaien en dan mogen ook pas je visjes erin. Kun je die 2-3 weken gebruiken om op zoek te gaan naar kleine decoratie ;)

Heb je je eigenlijk wel ingelezen?

Diesel <3

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:09

Als je op deze site kijkt kun je al wat meer vinden over guppy's

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... latus.html

Er staat dat de minimum temperatuur voor een gup 18 graden is, dat vind ik persoonlijk erg weinig, en k zou uitgaan van een minumum van 23. Houd er ook rekening mee dat het water iets moet stromen. Dit is goed te bereiken door een filter aan te schaffen en de uitstroom nét onder het oppervlak te zetten.

Wat ben je van plan om te voeren als ik vragen mag?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:10

Aquarium van minimaal 60 centimeter en een filter is geen overbodige luxe.

Lieve lieve Berna, god meisje wat mis ik jou zeg..
Kon ik je nog maar 1x even knuffelen en vragen hoe het met je gaat!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:13

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-10 22:49

Kwa voer dacht ik aan gewoon droogvoer, maar muggenlarven schijnen ze ook lekker te vinden, ik ben opzoek naar de dichtsbijzijnde zaak waar ik dat kan halen.
Ik ga me natuurlijk eerst helemaal inlezen en veel informatie halen en zoeken voor ik dieren aanschaf. Ik wil ze natuurlijk niet laten doodgaan, het zijn ook dieren!

Aquarium minstens 60 cm dat moet geen probleem zijn. Plantjes ed ook niet, kan ik zo krijgen (aangezien we die zelf ook veel hebben, hebben ook goudvissen & nog wat vissen waarvan ik de naam niet weet :Y) in de vijver, al is dat koud niet tropisch).

Een filter is dus echt wel nodig, dan ga ik daar ook meer over zoeken. Werkt een vijverfilter ongeveer hetzelfde als een aquariumfilter? Behalve dan dat dat een stuk groter oppervlak moet filteren.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:36

Geen plantjes uit de vijver halen! Dan neem je vaak ook ziektes of kleine vijverbeestjes mee waar je in je aquarium niet op zit te wachten.

Of een vijverfilter en een aquariumfilter hetzelfde werken, geen idee.

Diesel <3

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:48

Inderdaad geen planten uit de vijver, daar heb ik dankzij een libellelarve een heel aantal guppen aan verloren.

Verder:
*60 cm is inderdaad een prima maat voor guppen. Kun je een leuk schooltje in houden, mocht je besluiten meer dan die vier te willen.
*Filter werkt in principe net zo als een vijverfilter. Een buitenfilter voor een aquarium is zelf precies het zelfde, afgezien van het formaat. Voor een paar guppen zou ik trouwens gewoon een intern filtertje nemen, een aqua-flow ofzo. Vele malen goedkoper en nemen minder ruimte in.
*Schoonmaken kan heel makkelijk door een stuk flexibele, bij voorkeur doorzichtige, slang te nemen. Wanneer je deze met de ene kant in het aquarium hangt en de andere kant lager dan het aquarium in een emmer en dan aan het lage einde zuigt zal hij werken als een stofzuiger. Het water stroomt wanneer je het op gang hebt gebracht (door het zuigen) zelf verder en door de slang langs de bodem te bewegen zuig je al het losse vuil op. Er word meestal aangeraden om ongeveer 25% van het water per week of twee weken te verversen. Ik doe echter zo'n 70% per week, vanwege overbevolking, en dat bevalt me erg goed.
*Planten. Ik zou toch gaan voor de makkelijkere tropische planten. Dingen als waterpest en hertshoorn, wat je meestal in de vijver hebt, overleven bij mij eigenlijk nooit in de aquaria.
Denk aan planten als Vallisneria (ziet er uit als lange grassprieten, in veel soorten en kweekvormen te krijgen), javavarens (stevige, donkergroene planten met grote bladeren) en stengelplanten als Belgisch groen.
Even het water wat er uit de kraan komt bij jou thuis meten (de PH vooral) zodat je daar je planten op kunt kiezen. Dat scheelt je een hoop planten die na aankoop afsterven omdat ze zich niet aan jouw water aan kunnen passen.

Als ik jou was zo ik trouwens de planten on-line kopen. Dan kun je rustig nadenken, heb je veel meer keuze dan in een aquariumwinkel en heb je drie planten voor het geld waar je in een winkel één voor zou hebben. aquaplants-online en aquarium-planten.com hoor ik eigenlijk alleen goede verhalen over.

Oh het spijt me spelleiding, ik zal voortaan beter opletten en nadenken over wat ik doe!

JUUUUUUUBEEEEEEEEEEEEEL!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie