Wat doen als je een dier aanrijd?

Moderators: Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight, Essie73

jesito

Wat doen als je een dier aanrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 07:13

Je ziet het zo vaak, aangereden dieren.
Ik heb ook eens een konijntje geraakt, gelukkig meteen morsdood.
Ik rij daar dus ook voor terug om te kijken of dat zo is.
Maar ja wat moet je doen als die nog zo net een beetje leeft.
Hetzelfde geld voor een kat.

Ik heb bijv, al eens met een zwaar gewonde kat gezeten toen ik van de paarden af kwam.
Het dier lag op de weg te stuipen en iedereen reed er langsaf en niemand stopte, het dier was pas net aangereden.
Politie gebeld of zij mij een nummer van de dierenambu kunnen geven, maar zij belde op en gaven het netjes door.
Na een tijd wachten met dit arme dier nog eens gebeld en toen kreeg ik zelf een nummer, waarop ik een norse kerel aan de lijn kreeg.
Hij zei dat ik maar geduld moest hebben, ik had wel geduld maar dat arme dier crepeerde.
Ineens begon de kat gekke sprongen te maken waarschijnlijk door druk in zijn hoofd en stierf.
Achteraf dacht ik: was ik er maar zelf nog eens overheen gereden dan waren hem die laatste 1,5 uur ellende (zolang zat ik daar dus al) gespaard gebleven.
Maar ja dat doe je ook niet zomaar.
Ik kon hem ook niet zelf brengen omdat ik twee geflipte honden achterin had zitten.

Wat zouden jullie gedaan hebben in bijv deze situatie?

detour

Re: Wat doen als je een dier aanrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:18

Hey, dat zijn idd lastige dingen...Zelf ben ik niet zo stoer om spartelende dieren dood te rijdn, hoor...Heb ook zoiets met konijn mee gemaakt, belde dierenambulance en toen was het konijn al vertrokken. Gister zag ik kat op de weg liggen maar die lag zo plat en onnatuurlijk dat ik niet ben gestopt, het oogde dood. Maar als ik twijfel ga ik kijken en schakel ik hulp in.

I have pms & a gun.
Any questions

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:22

Ik heb iemand anders eens een kat aan zien rijden.
De chauffeur reed door, k ben er heen gegaan.
Het beestje had het erg benauwd en ik heb de kat bij me in de auto genomen.
We zijn naar de DA gereden die na 30 min. aan kwam kakken.
Het beestje is in mijn auto overleden helaas.
Ik heb m bij de DA achter gelaten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:24

M'n vriend en ik reden laatst een egel dood. Teruggereden (hij was zo groot dat we de auto omhoog voelden gaan, we schrokken ons dood) en aangezien het voor de deur van een restaurant was hebben we om een vuilniszak gevraagd en het dier (hij was in één keer dood overigens, we waren er precies met de wielen overheen gereden... alles lag op de weg) opgeruimd.

Tijdje terug fietsten we naar huis 's nachts en toen lag er een dode kat midden op de weg, die heb ik opgepakt en op de stoep gelegd. Volgende morgen even naar de dierenambu gebeld aangezien een kat een huisdier is (hij had geen bandje om) en die hebben 'm opgeruimd en hopelijk de eigenaar gevonden.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:48

Ik heb een paar jaar geleden de beslissing genomen dat ik altijd ga stoppen als ik een huisdier op de weg zie liggen. Als het een wild dier is en het leeft ook trouwens. Prompt reed ik een paar maanden later op een weg en zag tussen de rijbanen in een dode kat liggen. Ben verderop gestopt, teruggelopen en heb de kat opgeraapt en meegenomen. Het ging al schemeren en anders wist ik zeker dat er wielen in het donker overheen zouden gaan. De kat had een halsbandje en kokertje en heb ik terug kunnen brengen naar de eigenaresse.

Weet je, een huisdier (op die manier) kwijtraken is al zo erg en als je dan iets kan doen op die manier...dan graag...

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:33

Zo zijn wij een jaar geleden ook gestopt voor een dode hond (kruising border collie) op de weg. Iedereen reed eromheen maar niemand stopte... Dus wij uitgestapt en de hond in een oude deken gerold en in onze auto getild. Het ergste was nog dat een straat verderop een dierenarts praktijk ligt 8)7 Dus daar zijn wij heen gereden en hebben hem naar binnen gebracht. De volgende dag hebben we gebeld of ze de eigenaar al gevonden hadden. De dierenarts assistente zei dat de hond wel gechipt was en dat het baasje in het noorden van het land woonde en de hond al een half jaar als vermist was opgegeven. Hij was wel waarschijnlijk in een klap doodgereden omdat zijn schedel half verbrijzeld was. Ik snap niet dat iedereen door reed .. een hond is een huisdier die wordt toch zeker wel gemist door iemand? Wij stoppen dus wel voor honden en katten, maar ik moet eerlijk toegeven dat als ik een konijn of egel helemaal geplet zie liggen op straat ik deze niet van straat schraap en aan de kant van de weg leg. Zou het dier nog leven dan zou ik hem zeker naar de dierenarts brengen! Of het nou een vogel, egel, konijn, hond of kat is..

Still I need your sway, because you always pay for it
And I, and I need your soul because your always soulful
And I and I need your heart, because your always in the right places....

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:08

ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat er een dier werd overreden, ook nooit een dier op straat zien liggen die nog leefde. Wel zat ik een keer bij mijn vriend achter op de brommer en in eens stak er een kat over vlak voor zijn wiel. We reden ongeveer 30 maar dan moet je als nog erg hard remmen. De kat was verdwenen we zagen hem niet meer. Maar gelukkig rende de kat in eens onder de brommer vandaan. Hij mankeerde gelukkig niks maar wat een schrik.

Ik doe de opleiding dieren trimmer en zit in het 2e jaar. Nu krijgen we ook ehbd (Eerste Hulp Bij Dieren). In die les gaan we alles leren, wat je moet doen bij een shock, of een gebroken poot. We gaan verband leer doen, en we krijgen les over mond op neus beademing als een hond of kat een hartstilstand krijgt. We krijgen theorie en praktijk in die lessen. In die lessen komen ook heel veel verhalen tevoorschijn van mensen die wel eens hebben meegemaakt dat er een dier was overreden en hoe andere mensen gewoon door rijden.

Ik hoop dat ik de stof van die les nooit hoef te gebruiken, maar toch is het altijd handig als je gewonde dieren kan helpen.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:11

Onlangs stapte ik de bus uit en toen zag ik een wilde vrouwtjes eend op de weg rondtollen.
Een verloren zaak, want ze verloor veel bloed uit haar kop.
Heb haar toen van de weg afgeplukt en op de stoep neer gelegd (er kwam een lijnbus aan), daar is ze na een paar minuten dood gegaan.
Eerlijk gezegd had ik geen idee wat ik moest doen, want ik wist niet of de dierenambulance wel voor een halfdode eend zou komen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:23

Ik heb ook een keer een aangereden hond tussen de doorrijdende auto's uitgevist, beestje zag er echt niet uit.
Heb hem op een chabrakje in de auto gelegd en bij de dierenkliniek gebracht. Dag erna werd ik op mijn werk verrast met een cadeau bon van de eigenaresse, hond was al 3 dagen weg...

Ik hoop dat iedereen die een diertje vind hiermee naar de dierenkliniek rijd, heb slechte ervaring met de dierenambulance.

# Never regret something that once made you smile #

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:31

Ik heb nog nooit iets doodgereden rijdt toch heel wat kilometertjes boven gemiddeld, maar kom wel zo nu en dan een gewond dier tegen.
Als het gewond is breng ik het naar de dichtsbijzine dierenarts, mogen ze daar beslissen wat ze dr mee doen.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:48

TS: ik denk dat je weinig andere keus had? Wachten, beestje zoveel mogelijk tlc meegeven in zijn laatste strijd. Want als je al bij een huis kan aanbellen, laat je dan je honden in de auto achter om met iemand mee te rijden? Willen die mensen de kat overnemen en wegbrengen?
En dan nog iets, als een beestje écht lijd.. en je moet er zo snel mogelijk een eind aan maken, hóé? Een vogel kan je vrij gemakkelijk de nek omdraaien, maar wat bij een egel of een kat, die zijn anatomisch toch net wat steviger of lastiger gebouwd.

Ik heb gelukkig nog nooit wat aangereden, wel meer dan eens een noodstop gedaan (en sorry, maar dat is écht reflex, gelukkig alle keren niks achter me!). Als ik wat aanrijd of zie liggen zal ik proberen te stoppen als de mogelijkheid er toe is.
Dode katten op de weg, breng ik naar da/asiel of indien gevaarlijke situ, meld ik dit.
Ik heb standaard een (honden-)ehbo kitje in de auto, meestal ook een bench, zaklamp, vuilniszak.

Wat ik me nu afvraag, ik rij in schemer + donker op buitenwegen juist rústiger dan overdag; omdat juist dan vaak alles wakker is en oversteekt (zwervende katten, egels, konijnen etc), terwijl ik veel anderen juist plankgas zie gaan. Hoe denken jullie hierover, wat doe je zelf?

Steps taken forwards but sleepwalking back again. Dragged by force of some inner tide.
At a higher altitude with flag unfurled. We reached the dizzy heights of that dreamed of world.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:50

Ventjelief is vrachtwagenchauffeur en heeft helaas wat ongelukjes gehad.
De ergste aanrijding vindt hij de jonge eendjes die achter mama-eend aanliepen op de snelweg bij Antwerpen.
Daar was geen redden meer aan, allemaal plat gereden...
Hij is dan ook wel zo dat als het kan, dat hij stopt en kijkt of het dier te helpen is, al dan niet om het uit het lijden te verlossen.

Vooruit is niet altijd rechtdoor

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:00

Creatas schreef:
Wat ik me nu afvraag, ik rij in schemer + donker op buitenwegen juist rústiger dan overdag; omdat juist dan vaak alles wakker is en oversteekt (zwervende katten, egels, konijnen etc), terwijl ik veel anderen juist plankgas zie gaan. Hoe denken jullie hierover, wat doe je zelf?

Ik rijd ook rustiger door de polder in het donker, vooral hazen e.d. zijn levensgevaarlijk en wonen in de nacht volgens mij midden op de weg...

# Never regret something that once made you smile #

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:05

Ik rijd ook in het donker langzamer op landweggetjes dan overdag. Ik ben echt altijd zooo bang dat ik een kat ofzo aanrijd.

Pauline, You make me smile. For ever and Ever, Emily.
Van alles te koop! Hoefschoenen, dekens, Half pad, etc.
http://www.marktplaats.nl/verkopers/991598.html
Ook mijn menwagen moet weg voor weinig!
http://www.bokt.nl/markt/ad/190846/knappe-recreatiewagen-te-koop-voor-weinig

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:40

1x een kat van de weg geplukt waar iedereen langs reed, die net aangereden was, helaas onderweg naar de dierenarts overleden.

1x zag ik een kat "vreemd zitten" langs de kant vd weg, bleek achter verlamd, deze ook bij DA afgeleverd (paar huizen verder) deze heeft het uiteindelijk ook niet gehaald.

1x kat meegenomen die op de stoep lag, uitgemergeld maar nog in leven, had een ingegroeid halsbandje aan. Helaas heeft deze het ook niet gered.

1x op weg naar mijn werk nachtshift dus om 12 uur snachts in de haven van Antwerpen zelf een konijntje aangereden, sprong los voor de auto en kon hem echt niet ontwijken. Beestje leefde nog, maar hersenen en ogen lagen uit zijn kopje...ik heb hem toen met de krik van de auto dood moeten maken....was echt niet leuk!

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 21:10

Mist schreef:
1x een kat van de weg geplukt waar iedereen langs reed, die net aangereden was, helaas onderweg naar de dierenarts overleden.

1x zag ik een kat "vreemd zitten" langs de kant vd weg, bleek achter verlamd, deze ook bij DA afgeleverd (paar huizen verder) deze heeft het uiteindelijk ook niet gehaald.

1x kat meegenomen die op de stoep lag, uitgemergeld maar nog in leven, had een ingegroeid halsbandje aan. Helaas heeft deze het ook niet gered.

1x op weg naar mijn werk nachtshift dus om 12 uur snachts in de haven van Antwerpen zelf een konijntje aangereden, sprong los voor de auto en kon hem echt niet ontwijken. Beestje leefde nog, maar hersenen en ogen lagen uit zijn kopje...ik heb hem toen met de krik van de auto dood moeten maken....was echt niet leuk!

Ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan, met een rot geweten.
Het is cru maar wel de beste oplossing dan.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:15

Ik zou als ik levend gewond dier vond hem wel naar de DA of dierenbescherming bellen\brengen. Als het een dood wild dier was, egel etc dan misschien beetje aan de kant leggen ( niet als die helemaal plat is ) en als ik een dood huisdier zou vinden ook dierenbescherming of kijken of die halsband heeft ofzo!

Mijn kat is al vanaf april weg en als iemand hem vond ( dood of levend) zou het fijn zijn als ze hem naar de dierenbescherming brchten!

<3

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:12

Ik heb ook een keer iemand een kat zien aanrijden voor mijn ogen. Het trieste was nog wel dat die automobilist gas gaf! Ik ben voor de kat gaan staan met mijn alarmlichten uit en heb de dierenambulance gebeld. Helaas overleed de kat een paar minuten voordat de ambulance er was die er 30 minuten over deed om te komen. In die tijd stopte er ook nog een auto naast me, zegt de vrouw dat ze het verschrikkelijk voor me vond, maar wel netjes dat ik wachtte. Dat had ze nog nooit iemand zien doen. Tja wel l**lig dat je dan moet zeggen dat degene die verantwoordelijk was ook dit keer was doorgereden.

Ik heb helaas vorig jaar mijn 1ste dier onder de auto gehad. 120 over de A28 bij Groningen en moeder eend steekt over. Ik kon geen kant op. Auto achter me en 1 naast (ik haalde net iemand in). Dus op hoop van zegen dat ze dan in hemelsnaam maar met haar hoofd naar beneden bleef. Nee, op het laatste moment tilt ze haar hoofd op.
Ik was er stuk van en ben gestopt zodra ik kon en heb de politie gebeld. 's Avonds hoorde ik op Hart van Nederland dat haar 13 jongen het wel hadden overleefd. Maar wat voelde ik me schuldig, alhoewel ik echt geen kant op kon.... |(

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:22

zelf een keer een kat zien overrennen ik hoorde tonk precies tegen zn kop, en daar lag hij of ze nog met een dikke staart, op een gegevn moment echt na een paar minuten ging er iets doorheen misschien een soort zucht en toen was het over. we moesten hem verplaatsen met een paar mensen zo voorzichtig mogelijk naar de stoep. er kwam nadat hij dood was bloed uit zn neus en oor dus dan weet je dat zn hersens goed geraakt zijn. en de wind door zn vachtje. was in loosduinen den haag een aantal jaar geleden hij was grijs

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:27

Deze dierenambulancemedewerker zegt; dierenambulance bellen!

Zeker als het een kat of een hond is. Daar kan een chipcode inzitten en aan de hand daarvan kunnen wij een eigenaar achterhalen. Wel zo prettig dat de eigenaar weet dat zijn/haar Pluto, Max, Wodan, Bello, Garfield of TomPoes niet meer is.

Konijnen of andere knaagdieren en gevogelte halen wij ook van de weg. Niemand, ook een dier niet, verdient het om uit elkaar gereden te worden. En nog eens, en nog eens, en nog eens..

Je hoeft het dier echt niet zelf van de weg te schrapen. Als je ons een locatie doorgeeft gaan wij ter plaatse.

Waar je ook bent, dit is jouw moment

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:40

Rens_ke schreef:
Je hoeft het dier echt niet zelf van de weg te schrapen. Als je ons een locatie doorgeeft gaan wij ter plaatse.

Kijk, dat wist ik dus eigenlijk niet! Vaak zat gebeurd dat ik idd zelf met een vuilniszak stukjes sta te pulken *brrr*

Máár... ik kan me ook verstellen dat een aangereden (dood) wild op de weg géén prio heeft boven meldingen van levenden dieren.
En ik kan me dan heel goed indenken dat een dergelijke melding opgeschoven en opgeschoven wordt... tot het onderop de stapel ligt van nieuwe meldingen die voorrang hebben....

En het is niet alleen dat het dier het niet verdiend om 1000x overreden te worden, maar ook dat je er mee voorkomt dat er weer andere dieren op af komen die daardoor weer gevaar lopen.

Steps taken forwards but sleepwalking back again. Dragged by force of some inner tide.
At a higher altitude with flag unfurled. We reached the dizzy heights of that dreamed of world.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:41

Ja jullie waren toen ook redelijk snel te plaatse. Nog bedankt daar voor.

Even off-topic. Welke dierenambulance pakt het gebied buiten Leeuwarden?

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:32

Leeuwarden :) Wij rijden voor de hele regio

Waar je ook bent, dit is jouw moment

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:35

[LZP] Toet heeft een egel vermoord..

Dat doe ik ermee dus. Ligt eraan of het dier nog te redden is of niet, en wat voor een dier het is (kat = mensen gewent, zal daar dus geen stress van krijgen, een haas = bang voor mensen, zal dus extra stress krijgen) of ik het uit zn lijden verlos of dat ik ermee naar een dierenarts zou gaan. Doorrijden doe ik sowieso niet.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:37

Ik heb 1x in de kant voor mijn huis een bijna dode duif gevonden. Ze maakte alleen nog wat rare stuipbewegingen en reageerde al bijna niet meer, ze lag, want ze kon niet op haar pootjes staan denk ik. Ik durfde haar niet aan te raken, ben niet zo'n held daarmee... Maar omdat ik zag dat ze bijna dood was heb ik gevraagd of mijn stiefvader haar een flinke klap met de bezem wilde geven en toen was ze gelijk dood en hebben we haar de berm in geveegd, uit het zicht.