Kat met bronchitis

Moderators: Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

EsBianc

Kat met bronchitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 16:16

Hoi,

ik ben op zoek naar mensen die een kat hebben met bronchitis. Ik heb een paar vragen:
1. Hoe oud is jou kat?
2. Wat voor symptomen heeft jou kat?
3. Waren de klachten na medicijnen meteen verdwenen of waren er meerdere soorten medicijnen nodig om de kat beter te doen worden?
4. Als de kat beter was door medicijnen hoe snel kwamen de klachten daarna weer terug?
5. Mijn kat is soms ook een paar uur benauwd en daarna weer normaal van adem (zonder rennen of andere hevige inspanning), herkent iemand dit?
6. Heeft iemand ervaring met het 'over bronchitis heen groeien'? Zou ja, op welke leeftijd was dat?

Ik ben hier benieuwd naar omdat mijn kat al een hoop verschillende medicijnen heeft gehad (heb haar in april uit het asiel gehaald). Nu is ze ongeveer een maand 'goed' geweest. Wel wat hijgen bij rennen en af en toe ook een paar uur benauwd, maar nu heb ik het idee dat het toch weer wat meer op begint te spelen..

Mijn teddy :+:
I make mud, dirt and horse hair a fashion statement

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:28

Ik heb in t verleden een kat met zware bronchitus(of eigenlijk astmatisch) gehad.
Hij was een half jaar oud toen dat begon. Leek in eerste instantie op een koudje, maar bleek dus bronchitus te zijn.
Allerlei medicatie gehad maar niks hielp. Symptomen voor een "aanval" was dat ie eerst begon te kuchen, eerst heel zachtjes en later steeds dieper vanuit de luchtwegen. Daarna begon ie het zo benauwd te krijgen dat hij begon te pompen vanuit zijn longen, en vervolgens werd zijn hele bekje blauw.
Het was zaak hem zo snel mogelijk bij de da te krijgen dan kreeg ie een injectie waar hij wat meer lucht van kreeg.
Als laatste redmiddel werd het prednison. In het begin een flinke dosis en daarna af bouwen naar een dosis waar ie het het best op deed. Dit was een beetje uitvogelen want we wilden hem zeker niet te veel van de troep geven.
Dit heeft ie zo'n 11 jaar volgehouden met z'n ups en downs. Toen kreeg hij het onvermijdelijke als gevolg van prednison, suikerziekte. (Ik was in de tussentijd verhuisd en had een andere dierenarts)
Zij raadde mij toen aan om direkt van de prednison af te gaan, wel verantwoord afbouwen natuurlijk, en over te gaan op pufjes ventolin en nog een waar ik de naam van kwijt ben...
Hij heeft het daar nog ruim 2 jaar op gedaan. Toen is ie op 13 jarige leeftijd overleden, de prednison had zijn tol geeist. Maar zonder die prednison had ie het nog geen jaar uitgehouden, hij lag in de beginperiode regelmatig aan de zuurstof.. In t begin had die zo elke week een zware aanval maar later hebben we dat terug kunnen brengen naar zo'n eens in de 3 maanden.
Als ik weg was geweest en ik kwam terug was het altijd het eerste wat ik deed, kijken hoe hij adem haalde.

Yfke:M2+12, regiokampioen Overijssel M-viertal
Okke: L1+8
Maico Fan Twillens: Nog niet gestart.

EsBianc

Re: Kat met bronchitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 12:45

Zo, dat is heftig zeg.. Als mijn kat het zo erg zou hebben zou ik bijna niet meer uit huis durven omdat ik bang zou zijn dat ze dan een aanval zou krijgen als ik weg ben.

Mijn poes is wel benauwd, maar nog wel levendig. Al heeft ze er wel last van, want toen ze na een aantal kuren helemaal beter was leek ze zich wel beter te voelen. Het is alsof je haar hoort ademen door een hele erge snotneus, en als als het erger wordt gaat ze veel niezen, met soms slierten snot die uit de neus hangen.

Meer ervaringen?

Mijn teddy :+:
I make mud, dirt and horse hair a fashion statement

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie