Stro tegen alg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 16:49

Ik ben even wat informatie aan het opzoeken over je aquarium goed en aqua veilig algvrij houden..
Op de een of andere manier heb ik altijd al veel last gehad van alg terwijl mijn aqua niet in de zon staat.

Morgen wilde ik mijn aquarium even helemaal schoonmaken, elk hoekje, elk gaatje goed schrobben, even nieuwe algvrije plantjes en dan hoop ik dat mijn aquarium niet meer zo snel groen word..

Nu heb ik iets gelezen over stro in het filter.. Heeft iemand hier ervaring mee? :)

Bron; http://www.nbat.nl/aquarium5/algdreiging.html

Citaat:
In hoofdzaak zijn er voor het aquarium twee methoden: of het stro in een verzwaard pantysokje in het aquarium laten bungelen (indien mogelijk dicht bij een uitstromer) of een laag stro in een potfilter tussen de filterpatronen stoppen. De laatste methode geniet verreweg de voorkeur, omdat er dan meer waterbeweging door het stro is.
Wat de dosering betreft wordt minimaal 1 gram (gerste)stro per 100 liter water aanbevolen. In publicaties wordt meestal over gerstestro gesproken, omdat dit het werkzaamste zou zijn. Omdat ik niet aan gerstestro kon komen, heb ik meermalen gewone stro uit de dierenwinkel gebruikt en dat ging ook prima. Er is onder andere voor vijvers ook 'vloeibaar' stro te koop, het zogenaamde Barley extract. Hooi wordt ontraden, omdat het voedingsstoffen voor algen zou bevatten. Bovendien rot hooi heel snel weg.

In een watertemperatuur van 24 °C is het stro na zo'n 10 dagen werkzaam en dat blijft het tot dat het helemaal is vergaan. Afhankelijk van de temperatuur duurt dit proces enkele maanden. Het stro hoeft niet ververst te worden. Wel kan men tijdens het reinigen van het filter wat stro aanvullen en de gebruikelijke periodieke waterverversingen kunnen gewoon door blijven gaan. Zuurstofrijk water is voor de strobehandeling echter een dwingende voorwaarde.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:54

Erg apart, ik lees even mee. Als het werkt zou het wel een makkelijke manier zijn om het aquarium algvrij te houden...

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 16:55

Zou zeker makkelijk zijn. :j Het werkt niet om de bestaande algen te verwijderen maar wel preventief om nieuwe te voorkomen.. Een groot gedeelte tenminste..

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:24

Je weet dat 't niet slim is om je aquarium helemaal schoon te schrobben? Je moet dan je aquarium weer opnieuw 2 weken in laten draaien zodat je bacteriecultuur weer terug komt.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 17:25

Ik bewaar de helft van mijn aquarium water en ook het filter maak ik niet perfect schoon zodat er goede bacterien aanwezig blijven. Hier hoef ik dus ook geen commentaar op, heb dit regelmatig gedaan en nooit een dode vis door gehad.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:28

Dan heb ik niks gezegd :) Kwam misschien iets onaardiger over dan de bedoeling was.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 17:29

Ja sorry, ik reageerde ook nogal fel maar dacht dat er weer zo'n zeiktopic van kwam.. Het gaat mij er even om of iemand ervaring heeft met stro tegen alg, niet om het feit dat ik mijn aqua leeg ga halen want dat ga ik toch wel doen. :P

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:33

Ik heb er volgens mij wel eens van gehoord, van die stro.
Niet geschoten is altijd mis toch!

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:10

Ik zou eerst een achterhalen WAARDOOR je alg in je aquarium hebt. Komt dit door fosfaat? Of nitraat? Of een hele andere oorzaak? En die zou ik aanpakken...

Nu lijkt stro mij niet veel kwaad te kunnen, maar ik heb er eerlijk gezegt nog niet eerder van gehoort..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:49

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 18:51

Joyckuh schreef:
Ik zou eerst een achterhalen WAARDOOR je alg in je aquarium hebt. Komt dit door fosfaat? Of nitraat? Of een hele andere oorzaak? En die zou ik aanpakken...

Nu lijkt stro mij niet veel kwaad te kunnen, maar ik heb er eerlijk gezegt nog niet eerder van gehoort..


Ik weet het niet, heb het altijd al gehad, en als ik hem dan een x schoongemaakt heb ben ik weer zo'n 4 weken algvrij maar dan begint het weer van voor af aan.. Het water is goed, word gecontroleerd door de dierenwinkel.. :j

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:57

Maar dierenwinkels controleren niet op alles. De 2 stoffen die ik opnoemde zorgen meestal voor de algenproblemen. Op nitraat word vaak wel getest, op fosfaat nagenoeg nooit. Hoewel nitraat vaak de boosdoener is.

Nitraat en fosfaat zijn voedingsstoffen voor de planten, maar ook voor de algen. Daarom word ook aangeraden om bij alg snelgroeiende planten in het aquarium te zetten zoals cabomba.

Wij hebben hier zelf in het aquarium een heel hoog fosfaatgehalte gehad en de alg groeide bijna de bak uit... Dit kwam door het leidingwater. We hebben toen antifos in het filter gedaan en verversen met osmosewater en daardoor is het fosfaatgehalte nu nagenoeg 0. Dit zal met stro waarschijnlijk niet gelukt zijn.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 18:59

:wow:
Wattes? :=
Dus het zal ook al helpen als ik snelgroeiende planten erin plaats? Ik ga morgen dus ook gelijk nieuwe plantjes halen want deze hebben een beetje een onnatuurlijke kleur groen gekregen.. :=

Had er wel over gelezen ja dat als je snelgroeiende plantjkes erin plaatst de alg minder kans heeft om voeding op te nemen..

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:00

Als het aan het water ligt kunnen snelgroeiende planten helpen ja!

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:52

Wat bij mij het beste lijkt te werken tegen algen zijn garnaaltjes. De werking van stro heb ik nog nooit van gehoord. Maar met mijn garnaaltjes heb ik nagenoeg geen algen meer, behalve nu en dan wat op de ramen, maar die krab je er zo af tijdens de waterverversing.
Ze moeten natuurlijk wel passen bij je visbestand...

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:58

Ja hoor stro werkt tegen sommige algen. Wij hebben het al diverse malen in de vijver gedaan. Een baal stro erin in het water was binnen enkele dagen algvrij. Alleen dit jaar werkte het om de een of andere reden niet. Wij hebben er eigenlijk nog nooit aan gedacht om het ook eens in het aquarium te proberen. Misschien toch eens doen want wij hebben ook erg veel last van algen. De vissen in de vijver leken er overigens geen last van te hebben maar die zijn natuurlijk wel een stuk groter en sterker dan aquariumvissen.

luanova

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:59

Heb dit vaker gehoord !
Bij de boerenbond in aalten had een studentenonderzoeksgroep er zelfs een product voor ontwikkeld.
Ik heb net bij google even als zoekterm ; vijver algen stro ingevoerd en dan krijg je al ongelovelijk veel hits en info over dit onderwerp

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:14

Ik heb hetzelfde probleem in de vijver, toevallig 4dgn geleden ook een net met stro in gedaan. Andere alternatief was een apparaat wat "koper" afgaf in het water, wat niet goed is voor de vissen.

Nooit gedacht dat ik me zou hechten aan vissen...maar ik heb een paar handtamme koi's die uit mijn hand eten en welke ik gewoon vast kan pakken :-)

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 23:50

Ashkerlon schreef:
Wat bij mij het beste lijkt te werken tegen algen zijn garnaaltjes. De werking van stro heb ik nog nooit van gehoord. Maar met mijn garnaaltjes heb ik nagenoeg geen algen meer, behalve nu en dan wat op de ramen, maar die krab je er zo af tijdens de waterverversing.
Ze moeten natuurlijk wel passen bij je visbestand...


Ik heb al weleens garnalen gekocht.. na 5 minuten waren ze op.. Maanvis vond ze erg lekker! :')

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:34

ja, dan zijn garnaaltjes geen goeie optie :+

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Stro tegen alg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 19:36

Haha nee! :+
Ik heb er vandaag stro in gestopt dus ben benieuwd! :)) Ook heb ik 2 appelslakjes gekocht, die houden het ook wat schoner!

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:43

ik heb wel eens gehoord dat stro zou kunnen helpen maar dat het ook zou gaan rotten??? kan het niet aan je verlichting liggen?? verkeerde lampen, te lang aan, oude lampen???
wat Joyckuh zegt klopt. algen kome vaak door nitraat en fosfaat en dit is voeding voor zowel planten als voor de alg. dierenwinkels zien het liefste dat nitraat en fosfaat 0 zijn. (als ze inderdaad fosfaat al testen). maar om het echt goed te doen, moet nitraat en fosfaat niet helemaal 0 zijn maar moet er een bepaald evenwicht inzitten. een evenwicht dat ervoor zorgt dat de planten het goed op de fosfaat en nitraat doen en dat er te weinig voor de algen overblijven.
in tegenstelling tot Joyckuh voeg ik juist fosfaat en nitraat toe aan mijn bak. en echt, het werkt. planten doen het goed en de algen zijn verdwenen.

voor het makkelijke zou je inderdaad snelgroeiende planten moeten toevoegen.