Hondje (18 weken) Bijt graag.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:45

AniiQue schreef:
Heb het negere altijd al gedaan. Ze stopt wel. Maar zodra ik weer binnen kom is het hetzelfde liedje...

Volhouden ;) consequent blijven volhouden is het enige wat je kunt doen, houd het duidelijk, nee is nee.

En ik moet zeggen, je hebt wel een erg druk schema om daarnaast een een cattle dog te hebben..

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:47

Bij onze pup heeft het ook goed gewerkt om hard 'auw' te roepen en dan op te staan en iets anders te gaan doen.
Al snel had hij het door: Auw = ophouden met spelen.
Verder hebben we hem altijd veel speeltjes gegeven om op te kauwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:18

Als ik het goed heb is een cattle-dog een herder, toch?
Herders zijn enorm goed af te richten, en trouw aan de baas.
Het moet dus voldoende zijn als jij ''nee'' of ''foei'' zegt wanneer ze een ander ''bijt''. Maar dan moet je haar wel eerst de betekenis van ''nee'' of ''foei'' hebben geleert. Als ze een ander bijt, roep haar dan ook gerust terug. Als ze bij je is gekomen beloon je haar met een aai en een lief woordje, en geef haar maar eens het commando ''zit'' en ''blijf''. Beloon haar weer zodra ze dit doet maar geef haar hierna verder geen aandacht, en als ze gaat liggen laatje haar weer zitten en beloon je haar weer, als ze weg wilt gaan corrigeer je haar gelijk (ze mag geen mogelijkheid hebben om weg te gaan), zit ze weer netjes rustig gelijk weer belonen. Als ze een paar minuten braaf bij je heeft gezeten geef je haar het commando ''vrij'', en beloon je haar dat ze het zo goed heeft gedaan. Speel maar even met haar, want het commando vrij is zoals het woord al zegt om vrij te zijn. Tijd om te spelen en te doen wat ze wilt. Ik raad aan om hierbij een speeltouw te gebruiken, met een beetje geluk gaat ze hier verder aan knagen.

Voor als je visite hebt raad ik je aan zelf de opvoeding te blijven doen. Herders hebben nou eenmaal duidelijke voorkeur voor hun eigen leider, dus ook vanaf afstand kan je ze besturen. Als je haar bij de visite weghaalt zodra ze gaat bijten is dit ook al een straf voor haar. Ze mag niet doen wat ze leuk vind op dat moment. Je hebt al door dat je visite haar niet corrigeert, en wees eerlijk, jij zou zelf ook niet de duidelijke opvoeding van andermans dier op je nemen als je daar op visite bent..!

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hondje (18 weken) Bijt graag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:26

@ Shanna; nog van de oudere gradatie denk ik, je vader?
Een hoop methodes die jij aankaart, zijn namelijk achterhaald.
Vind echt dat je teveel van een pup vraagt, door hem zo kort aan te pakken.
Het is trouwens een veedrijver, de cattle dog. Een heel ander soort hond dus.

De hond moet eerst de commando's leren voordat je ze in een omgeving met veel prikkels kan gebruiken, helemaal bij zo'n jonge hond.

Vind het trouwens geen abnormaal gedrag, meer puppygedrag, iets wat er nou eenmaal bij hoort ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:32

Veedrijvers zijn ook herders. Kijk maar naar collies, zijn ook herders. Ik doel meer op dat het geen jachthond is. Die zijn vaak wat moeilijker af te richten..

Het is ook geen abnormaal gedrag, maar wel gedrag dat gecorrigeerd moet worden. Corrigeren doe je doormiddel van commando's, die je ze best als puppyzijnde al kan aanleren.

Wat bedoel je met achterhaald?

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hondje (18 weken) Bijt graag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:13

Hoezo zou je hem via commando's corrigeren? Commando's moeten iets leuks zijn. Moet geen correctie zijn.

Achterhaald? Het op zijn rug dwingen tot overgave.

_biondaa

Berichten: 1847
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:17

De snuit pakken en deze dicht houden met je handen?
Of mischien genoeg speeltjes kopen, zodat ze zich niet verveelt, en dit dus niet gaat doen?

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:19

Heb je cursus?
Wij doen een cursus, helemaal gericht op de natuurlijke dominantie ed. Onze hond mag ook niet bijten. Ons is geleerd, hem in het nekvel te pakken, en 'tegen de grond te werken', en hem dan op zn zij houden, net zo lang tot ie rustig blijft liggen. En dan weer loslaten. Dit moesten we een paar keer per dag doen, ook als hij niet beet, maar dan zonder het nekvel. Dan gewoon op zn zij leggen. Was allemaal onderdeel van de curus. en het werkt perfect. Een keer No zeggen, en hij begint je te likken ipv te bijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:20

Ik ben ook geen fan van op de rug leggen, in het nekvel pakken, enzovoort.

Heel consequent je handen op je rug doen, en de hond echt even negeren, als ze er in bijt, is veel effectiever. Raphi bijt echt nooit meer in mijn handen. En hij springt ook niet op.

Echt consequent zijn, maar denk dat dat ook een beetje het probleem is hier ;)

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Hondje (18 weken) Bijt graag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:22

Yamcha: dat werkte bij ons dus niet. En het op zn zij leggen, ging trouwens gewoon vriendelijk hoor (dat moesten we nl. een paar keer per dag herhalen.) Het ging niet met rukken en trekken.

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:22

Het eerste woord dat ik mijn pup heb geleerd was NEE. Dus ik geef nu een brul en als ie niet stopt haal ik hem weg en geef ik hem een alternatief iets om in te bijten. Werkt prima.

Hij is nu 9 weken en al een maand bij ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:32

Nikki__ schreef:
Hoezo zou je hem via commando's corrigeren? Commando's moeten iets leuks zijn. Moet geen correctie zijn.

Achterhaald? Het op zijn rug dwingen tot overgave.



Commando's zijn het zelfde als dat wij regels hebben.
Ze moeten duidelijk zijn. Maar zijn echt niet gelijk een straf. Je kan ze echter wel goed gebruiken om duidelijk te maken wat wel en niet mag.

Een voorbeeld;
In de klas moet je op je plek blijven zitten, dit is zo leuk als je het zelf maakt. Maar dit heb je geleerd, dus doe je het. Als je opstaat wordt je gecorrigeerd, en moet je terug naar je plek. Als de leraar opstaat (en de klas verlaat), wordt er nog steeds van jou verwacht dat je blijft zitten. Als de leraar zegt dat je mag gaan staan en doen wat je wilt, bijvoorbeeld in de pauze, dan ben je ''vrij''.

Dit is vergelijkbaar met het commando blijf en vrij bij honden. En dit is toch echt een commando.
Een commando is niet gelijk een straf. Maar als je een hond bij je roept wanneer deze iets doet wat niet mag, dan kan je dus voorkomen dat hij iets doet wat niet mag. Hij zou op een gegeven moment snappen, dat hij bij je moet komen omdat hij dat deed, en als hij dat niet doet dat hij dan mag blijven spelen.

Dit is weer te vergelijken aan een kind wat anderen pest weghalen bij die anderen, en als die weer lief is weer mee laten spelen. Als het kind dan nog steeds doorgaat wordt deze in de klas gezet als straf. Kan je met een hond ook doen door deze bijvoorbeeld naar de gang te sturen..

In de nekvel pakken doe ik ook niet aan. Ik snap niet wat daar de nut van is. Op de rug gooien dan geef je aan de hond aan dat jij de leider bent, en dat deze moet doen wat jij zegt. Door je rug toe te keren bereik je mee dat de hond zn gedrag aanpast om aandacht te krijgen. Niet dat hij jou als duidelijke leider ziet en dat wat hij deed fout was. Hij heeft wel door dat wat hij deed leidde tot geen aandacht en dus niet zo leuk was als hij dacht. Op de rug gooien is niks mis mee, dit doet de leidende hond in de roedel ook. De hond die op zn rug gegooid wordt kan niet anders dan onderdanig zijn, jij staat tenslotte boven hem.

Honden hebben commando's nodig net als dat wij ze nodig hebben. Alleen noemen wij het regels. Je kan commando's ook regels voor de hond noemen. Maar je moet ze wel aanleren. Dit doe je door corrigeren en belonen.

Bij ons is een rood stoplicht het commando om te stoppen. Als je dit niet doet zijn de gevolgen voor jezelf.
Groen stoplicht is voor ons het commando voor vrij, je mag weer gaan waar je wilt.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hondje (18 weken) Bijt graag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:12

@Shanna; als je geïntreseerd bent ik mijn manier van denken, over het op de rug leggen (daar doelde ik ook op, niet de nek, sorry voor het verkeerd verwoorden), dan zie ik graag een PB van je verschijnen.
Denk namelijk niet dat het echt iets is waarin we in dit topic over kunnen discussiëren.

Ik snap nog steeds niet helemaal jouw punt met de commando's en het niet bijten.
TS wil berijken dat het diertje niet in haar handen bijt, hoezo moet de pup daarvoor eerst leren zitten?

Tuurlijk zijn de basis commando's erg fijn om aan te leren, en ik snap wat je bedoeld met wacht en vrij, gebruik het hier ook.
Maar daarmee los je niet het gedrag op wat de hond van TS vertoont.
Ik denk trouwens dat het bij TS dr hond een deel aandacht is. Cattle dogs zijn onwijs slimme honden en moeten echt bezig worden gehouden.

Weet niet hoeveel TS geestelijk met hem doet? Misschien leuke spelletjes met hem gaan doen?

En ook ik ben voor het negeren op het moment dat de hond opspringt en hapt. Vergeet niet, negatieve aandacht is OOK aandacht.

AniiQue
Berichten: 955
Geregistreerd: 20-06-06

Re: Hondje (18 weken) Bijt graag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 17:55

@Loiz. Ik heb misschien wel een druk schema.. of ja schema.. Veel te doen.
Daarnaast maak ik tijd voor me hond. En neem hem mee naar een paard (omdat bij het andere paard mogen geen eigen honden op stal Jammer genoeg).

Bij mij is het nu grotendeels afgelopen. Als ze aan komt gerend wanneer ik thuis kom. Dan zie ik haar al klaar maken voor 'een sprong' En dan kijk ik recht voor uit en dan gaat ze me echt zo aan zitten kijken van ... Waarom kijk je nu niet. En als ze dan rustig is krijgt ze beloning.

Ik doe redelijk veel met haar. Geestelijk al iets minder dan fysiek (spelen met bal enz.) Maar haal ook dingen van huis mee in het geestelijke.. Heb bijvoorbeeld 4 bekertjes en onder een leg ik een snoepje ze ruikt er uitgebreid aan en gaat dan bedenken hoe ze er aan komt (makkelijk omduwen en pakken).

Maar was er ook aan het denken om van die denkspellen te kopen voor honden. ;)

Ik weet dat ik met een Cattledog veel moet doen daarom wil ik graag ook (later doel) agillity gaan doen.

ch_ntii123
Berichten: 2012
Geregistreerd: 11-12-08
Woonplaats: Hilversum

Re: Hondje (18 weken) Bijt graag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:18

Ik had precie het zelfde prbleem, mijn puppie is nu ong 3 maanden.

Het negeren is vaak het beste, draai je om en ga wat anders doen. Zodra ze rustig is, kan je haar aanhalen. Eerder niet!.

Ik heb soms ook bij mijn puppie mijn vingers op zijn onderkaak gelegd. Je hand onder zijn onder kaan je vinders erboven, over de tanden met de lippen er tussen zeg maar. Puppie vind dit niet leuk en zal snel leren dat een hand in de mond niet echt prettig is.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Hondje (18 weken) Bijt graag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:22

Wat leuk dat je een cattle dog hebt, AniiQue. Mijn zoon heeft sinds een paar dagen ook een cattle dog pup. Ik vind het superleuke honden, vooral voor agillity. Kan je nu niet op de fiets, met een mandje, naar een puppycursus? Daar kunnen ze je goed helpen als je tegen opvoedingsproblemen aanloopt.

Leuke foto in je profiel van je hondje. Wanneer gingen zijn oortjes rechtop staan? Bij Foxy hangen ze nog een beetje. Ik zag ook een Let in je profiel. Mijn dochter heeft een Letlander. Wat een toeval.

Sorry, erg off-topic allemaal.

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Re: Hondje (18 weken) Bijt graag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:47

Ik vind het eigenlijk ook wel normaal voor een pups. Auw helpt bij ons goed. Bovendien helpt het ook om te zorgen dat je de hond iets geeft waar hij dan wel in mag bijten en mee mag spelen.