Puberende Duitse Dog

Moderators: EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

J508

Puberende Duitse Dog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 21:36

Hoi,

Izzy, mijn Duitse Dog van nu net 6 maanden oud lijkt te gaan puberen, daarnaast begint ze ook al wat uitvloeiing te krijgen (slijmerig, rood, overlegt met de DA en tot de conclusie gekomen dat mevrouw hormonaal niet geheel in balans is :(:) ). Op zich geen probleem natuurlijk, was t niet dat ik nu ook buiten iets minder interessant ga worden. Dit is mijn 'probleem':

Ze weet opeens niet meer wat zit is... of af... of blijf... Alle commando's die ze eerder zonder probleem uitvoerde (zeker als er voer in de buurt was :Y) ) zijn nu opeens spoorloos verdwenen uit het woordenboek. Ook is ze minder enthousiast als ik haar buiten roep. Ze komt nog steeds, ook als ze met honden bezig is (dan is ze heel knap en krijgt ze een beloning en dan mag ze weer gauw terug) maar het gaat minder van harte.

Zodra ze het dan wel doet (en ik ga geen 10 keer zit zeggen, 1 keer, doet ze t niet, dan met hulpmiddel (dmv voer of helpen met hand op dr kont) is het natuurlijk een brave hond en ze wordt ook beloond als ze komt etc. Ook roep ik haar niet alleen om aan te lijnen, maar ook voor niks/voer/aandacht/spelletje.

Ik vroeg me af hoe jullie dit oplossen bij jullie honden? De 'harde' aanpak werkt niet, zodra je er teveel druk op zet klapt ze dicht en doet ze helemaal niks meer (letterlijk).

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en het meedenken.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:10

Haha, ja hoor dat klinkt als de puberteit!
Mijn Labrador kreeg 'm 2 keer, de 1e keer ging nog, de 2e keer was hopeloos.
Ik kreeg toen het advies om hem te laten "werken" voor zijn voer, dus geen voer meer uit de bak. Ik had een buideltasje bij me waarin ik elke dag zijn hoeveelheid voer voor die dag in deed. Als hij een commando opvolgde kreeg hij 1 of 2 brokjes, verdeeld over de hele dag kreeg hij zo zijn voer binnen.
Ik heb het natuurlijk wel over een labrador, zijn eten is hem heilig, maar misschien werkt het voor jouw dog ook.
Probeer wel heel consequent te blijven.
Nu lijkt het of zijn hele opvoeding weg is, maar geloof me het komt terug zodra hij uit de puberteit is, even doorzetten, succes!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:36

Zo bekend, hier een Dog van nu net een jaar die dezelfde periode heeft gehad ;)
Wees niet bang, ze is t niet vergeten! :+ Die van ons komt nu wel weer als we roepen, maar het is
wel onhandig, zeker met dat formaat vinden mensen al snel dat je gevaald hebt in opvoeding..
Heb je puppycursus gedaan? Of basiscursus?

Harde aanpak bij Doggen is idd meestal niet de methode, toch is het even doorbijten.
En inderdaad veel roepen voor iets lekkers, komt ze niet, dan draai je je om en loop je weg.
Ik heb hier zo vaak heen en weer gelopen op het pad, enkel als volg oefening, omdraaien, weglopen, komt ze
naast, (overdreven) belonen, omdraaien en weer hetzelfde doen.
Doggen zijn niet heel leergierig of gehoorzaam, maar houden over het algemeen hun baas wel prima in de gaten.
Zit, lig, blijf zou ik, zeker in deze periode, veel belonen met voertjes. En ga kijk of let op erbij pakken, want
aandacht is alles. Zodra jij de aandacht hebt, heb je meer te vertellen. Koppel aan kijk een beloning als een
voertje of spelletje. Aan de lijn lopend kijk zeggen, kijkt ze naar het snoepje, dan beloon je. Dat moet je
dan uitbreiden naar jou toe zonder snoepje in zicht. Onthoud om áltijd te belonen, zeker Doggen hebben
snel zoiets van 'krijg niks, dus doe het de volgende keer ook niet', zelfs na 1x niks te hebben gekregen.

Wat voor Dog heb je trouwens?

Los met Lois hondenuitlaatservice | Haarlem en omstreken

Thirty

Re: Puberende Duitse Dog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:24

Puberteit hoeft geen probleem te zijn. Een paar dagen heel consequent zijn, erg op je strepen staan en het is over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:56

Loiz schreef:
Doggen zijn niet heel leergierig of gehoorzaam, maar houden over het algemeen hun baas wel prima in de gaten.

Onzin, ligt aan de baas. Doggen vergen een bepaalde techniek van trainen die nét even wat af kan wijken, maar dat ze niet leergierig zijn of gehoorzaam ligt niet aan het ras.
Wel hoe de hond getraind wordt en hoe consequent je bent. En dat heeft niets met achter een voertje lopen te maken, dan ben je al verkeerd bezig.

Vandaag heb ik met vlag en wimpel G&G 1 gehaald samen met nog een paar doggen, een werd zelfs eerste (boerboel), maar daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten....En mijn dog heeft ook die pubertijd gekend, en overleefd. :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:01

Ken toch andere ervaringen met Doggen, en ik ken er genoeg. Het zijn gewoonweg geen honden die makkelijk leren, en dus niet heel leergierig zijn.
Ze willen 't niet uit zichzelf leren zoals collie's, ze kunnen t wel, daar zeg ik ook niks over, maar met Doggen is dat toch ff wat minder makkelijk dan met bijv een collie ;)
De leergierigheid zit er gewoonweg niet zoveel in. Heb het hier trouwens over een Duitse Dog, is in feite niet te vergelijken met andere dogachtige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:04

Dan zijn de ervaringen toch anders, ik loop al heel wat jaren mee op de hondenscholen en heb verschillende doggen heel leuk zien lopen, ja ook Duitse Doggen.
Ligt alleen aan het baasje hoeveel geduld die heeft, en heb dr ook veel zien opgeven, dat is niet de hond zijn schuld.
Ikzelf vind het een van de makkelijkste honden om te trainen, heb deze liever in mijn les dan een mechelaar.

Mijn dog heeft ook periodes gehad dat ze als een dweil over het veld ging, maar nu gaat ze als een scheermes, ben super trots. :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:16

Chiqa schreef:
Ligt alleen aan het baasje hoeveel geduld die heeft, en heb dr ook veel zien opgeven, dat is niet de hond zijn schuld.

Dat bedoel ik dus, t zijn geen zeer leergierige honden waar je dus tijd en geduld in moet stoppen wil je hetzelfde bereiken als een collie of herder.
Die van mij luistert prima hoor trouwens, maar het vergt wat meer energie over het algemeen. Ik ken trouwens daarintegen juist veel mensen
met Duitse Doggen die stoppen met cursus omdat de hond er niks aan vind, zijn immers meer 'kleedhonden' dan werkhonden :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:25

Ach het is ook precies wat je wens is :D Als je idd een kleedjeshond wild kan ik me voorstellen dat mensen snel opgeven. De techniek niet eigen kunnen maken.
In de groep waar ik vandaan examen mee liep was mijn dog als laatste ingestroomd, anderen die dr al langer zaten waren sommigen van gezakt, en ik mocht door met ruime punten.
En dan heb je het over appèl op 20 meter afstand, (Zit af sta), zitten/af op een lijn uit zicht, 3 minuten lang terug plaats, en appèl lopen los en vast.

We moesten alleen 2 oefeningen extra doen die we nog nooit gedaan hadden daar bakten we dus niets van :P
Maar het kan wel zeker, alleen heb je een flink doorzettingsvermogen nodig. En een grote glimlach, want ze doen het nog niet eens expres.

Aandacht vragen is idd de basis, alleen hoe krijg je die aandacht bij een dog....daar kan ik nog wel een hoop over vertellen. Maar het is mij gelukt, maar die pubertijd was een drama.

Om daarop terug te komen; ik gaf haar in die tijd weinig vrijheid, risico's probeerde ik te vermijden (Ach hier kan ze wel even los en dan op andere honden afstromen die de hoek opkwamen)dan was het mijn fout als ze niet kwam. En het gaat vanzelf wel beter als ze ouder worden, dus even doorbijten TS en ga desnoods op een cursus, vind hond ook leuk. :+

J508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 18:29

Heb met Izzy de puppycursus al afgerond, en zijn nu net begonnen aan Gehoorzaamheid A (daarna B en dan op naar de G&G1 als we er allebei plezier in hebben). Moet ook zeggen dat ze behoorlijk leergierig is. Ben ook zeer zeker consequent, maar beloon haar inderdaad niet elke keer. Kan ik wel weer even gaan doen als ze t weer eens 'vergeten' is.

Mensen kijken je inderdaad aan alsof je de meest onopgevoede hond heb... verwachten al een hele hoop van zo'n grote hond, en vergeten dan soms dat t net 6 maanden is (heb ik zelfs soms ook last van).

Loiz: Heb een zwarte (met beetje witte aftekening) van de kennel Vom Doggenstolz. En jij?

Chiqa: wist niet dat jij een dog had? Duitse Dog? Kan 'm iig niet in je profiel terug vinden ;) .

En heb de basis van de aandachtsoefening wel geleerd bij puppycursus, maar ze kijkt meer naar dr brok dan naar mij :o . Wat ik wel doe als we buiten zijn (ze gaat gewoon los) is niet haar roepen als ik een weg in sla/soms achter een boom 'verstoppen' als ze niet oplet. Zo kijkt ze tegenwoordig altijd waar ik ben en wat ik doe.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:30

De meeste die een Duitse Dog kopen nemen 'm idd als kleedhond, ken er maar weinig die in de sport zitten, laat staan op hoog niveau.
Ach, zijn ook geen sporters, liever lui dan moe, graag op schoot, liever niet teveel moeten doen :+

Maar een Bulldog is wel wat anders dan een DD, zit over het algemeen toch wat meer pit in.
Gefeliciteerd overigens ;)

Edit; ah oke leuk! Heb een gele, zie onderschrift voor een jaaroverzichtje :D
Overigens, ik organiseer 10 oktober een doggenwandeling op t strand van Zandvoort, met stuk of 12-15 doggen, intresse ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:32

Thanks :D , DD zullen denk ik ook niet zo snel zijn als een AB, gaat toch wat trager allemaal of valt dat wel mee?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:34

Duitse Doggen gaan graag wat rustiger ja, 'niet zo haasten' zie je ze denken, en Jua kan regelmatig met gezucht en gesteun het
commando opvolgen met z'n kop van 'nou is 't wel weer genoeg geweest hoor' :+

J508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 18:35

Loiz: lijkt me wel heel leuk ja. Moet even de agenda checken, maar merk aan de mijne dat doggen toch haar spel meer begrijpen:P (en spelen doet ze maar al te veel.. haha :D )

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:38

Haha zou leuk zijn! Klopt dat Doggen enkel met andere Doggen echt goed kunnen spelen, voor andere honden zijn ze al snel te lomp :Y)

J508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 18:40

Ja, Izzy heeft ooit proberen te spelen met een whippet. Dat was echt heel raar om te zien. De whippet maar rondjes rennen, Izzy kon t niet bij houden, en was bij lange na niet zo wenbaar :(:)

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:55

Onze Duitse dog heeft ook heel erg gepubert, was ook ineens "vergeten" wat ie allemaal had geleerd, wij zijn gewoon consequent gebleven en uiteindelijk wist ie het weer. Ook met hulp van cursus.
Naar mij luistert hij alleen iets minder als mijn vriend thuis is en als hij er niet is luistert hij wel goed. Echt een hond van zijn baas. We hebben nu ook een boerboel van 10 maanden die luistert heel goed, maar die begint nu aan de plinten, kozijnen en vensterbanken......

Radje Z2 + 33
Zappa M2 + 5 Ik maak steeds de verkeerde keuzes...dat is niet dom, dat is consequent

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie