Hond laten afvallen

Moderators: EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ambiiee

Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 18:22

Jullie voelen hem al aankomen. hoe kan je je hond het verstandigst laten afvallen? Minder weten en meer beweging.. Maar welk eten hem juist geven? Rauw vlees, of brokken..? Ook hoor je veel verse sperzibonen..

Hoe heb jij je hond laten afvallen? Misschien heb je zelfs meerdere manieren geprobeerd. Maar welke is volgens jou de beste..?

Liefs,
Amber

Zonde trouwens als je in het bos loopt.. En waar je gewoon 80% van alle honden veeuullll te dik ziet......

mirjamvdkamp

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:25

Het beste is meer bewegen. voer hoeveelheid aanpassen en je kan idd sperziebonen voeren. Dit geeft een hond een vol gevoel, zonder dat de hond er dit van word. want honden hebben niks aan groeten. Laat ook als je veel tussendoortje geeft, deze ook weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:01

Honden hebben zeker wel wat aan groenten, maar ze hebben er in verhouding veel minder van nodig als wij :) Zo'n beetje 10% van hun menu bestaat uit groenten.
Veel bewegen, voer aanpassen idd, maar je moet het wel in combinatie met elkaar doen. Sperziebonen voeren zie ik persoonlijk het nut niet zo van in. Ze zullen er toch aan wennen moeten dat die bak minder vol is dan hij was. En een hond hoort altijd trek/honger te hebben, als een hond eet tot hij niet meer wil, heeft hij veel te veel gegeten. Zag een tijdje terug bij de Appie een hond die een puddingbroodje weigerde....... heb de eigenaar gevraagd waar hij in hemelsnaam mee bezig was 8)7
Die van mij gaan never nooit zulke dingen krijgen, daar worden ze nou echt alleen maar dik van......

Idd zijn veel honden te dik, en veel honden hebben een belabberde conditie. Veel lopen, veel fietsen met ze, laat je honden zwemmen, is ook goed. Bouwen ze spieren van op, en spieren hebben meer nodig voor onderhoud als vet, een gespierde hond zal minder snel dik worden. Overigens zijn de hoeveelheden die op de verpakkingen van brokken staan, voor een hond in optimale conditie, die ook optimaal beweegt. Beweegt je hond minder, heeft hij minder nodig. Voer ook niet naar het gewicht wat je hond nu heeft, voer naar wat hij moet wegen. Dus als je hond 40 kg weegt, terwijl 30 ideaal zou zijn, voer je hem dus voor een hond van 30 kilo. Alles wat je meer geeft, heeft je hond niet nodig, en wordt opgeslagen in de vorm van vet.

Verder gewoon geen tussendoortjes geven, niet een koekje geven omdat het zo zielig is dat hij niks heeft en jij wel. Honden horen geen koek te eten. Beloon je met voedsel, trek het dan af van zijn voer. Niet extra geven, hun voer hebben ze echt genoeg aan. Wil je toch een keer iets lekkers geven, geef ze een bot (een echt bot, niet die vieze rommel met al die kleurtjes) of een runderoor. Geen varkensoren geven, varkensvlees kan een hond heel ziek van worden, en bovendien is het veel te vet. Gedroogde pens is ook prima.

Maar geen koek, pudding, taart, slagroom, resten van je eigen eten, macaroni, spaghetti, dat soort dingen. Dat is menseneten, en niet geschikt voor honden. De hoeveelheid koolhydraten (waar al die dingen toevallig bomvol van zitten) die ze nodig hebben zit al in hun voer, en waarschijnlijk is dat gehalte al te hoog. En teveel worden ze alleen maar dik van.

Ik heb mijn honden nooit laten afvallen, niet nodig :)
Als je deze voedingsregels gebruikt, en je bent actief met je hond (en je laat hem echt zo een 3 uur per dag bewegen) zal je hond echt niet dik worden, hij krijgt de kans simpelweg niet.
Overigens voer ik zelf vers. Ik vind dat de meest natuurlijke manier van voeren, waarbij ze ook niets krijgen wat ze niet nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-10 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:03

Vers vlees vind ik zelf altijd het beste, maar als je altijd al brokken hebt gevoerd en dat wil je blijven doen.. dan gewoon wat minder geven. En dan kun je om die arme hond die waarschijnlijk ontzettende honger krijgt ( :+ ) een beetje op te vullen, bijvoorbeeld sperziebonen of iets dergelijks geven.. :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:04

Sperziebonen (maar niet vers, juist uit blik) zijn juist een prima middel wat dierenartsen aanraden. Het gaat niet om het nut van de groenten, maar om het nut van de vulling van de maag en de vezels. Ze hebben geen honger gevoel en er zitten nauwelijks kaloriën in.
Ik heb een hond die we veel te vet gekregen hadden meer dan 10 kilo laten afvallen met het sperziebonen dieet en het is er nooit meer aangekomen.

Veel bewegen is een ander belangrijk punt, uiteraard.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:05

Ik had een rottweiler geadopteerd de 10 kg te zwaar was.
Ik heb hem ten eerste veel beweging gegeven en daar naast
droogvoer met spercibonen(blik)
De D.A zei dat dat wel z'n maag vulde maar weinig calorieën bevat.
En na een maand of 3 was hij 8 kg af gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:06

Of gewoon geen sperziebonen voeren en je hond lekker bezig houden met wandelingen en spelen. Heeft ie geen tijd om zielig te zijn, en valt ook nog eens sneller af. Een hond is niet zo snel zielig, hoor.

Waarom zou je in vredesnaam je hond volstoppen met iets wat zijn lijf toch niet gebruikt?

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 20:08

Thanks voor de tips. Gelukkig geld het niet voor mijn eigen honden. Krijg altijd complimenten over mn jack hoe hij eruit ziet.

De hond die bij ons mee loopt in de uitlaat wilt ze laten afvallen, en dat is nodig ook.. Voordat ik mijn eigen mening geef aan haar, wilde ik graag nog even de meningen van andere mensen horen. Vind ik altijd wel fijn.

Mn zus en ik lopen altijd graag in de Groene Weelde ( hoofddorp ). Manmanman... De honden die we daar allemaal zien, niet normaal. Er zijn gewoon zo weinig mensen op de wereld die op het gewicht van hun hond letten. Nou krijgen mijn honden echt wel koekjes enzo, maar let echt wel op hun gewicht. Ik vind het zelf echt mishandeling hoe dik sommige honden zijn.. Maar hoe maak je het die mensen wijs...?

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 20:12

Daar ben ik het met je eens Yamcha. De honden hier krijgen ook wel eens 1x op een dag eten, inplaats van 2x. Worden ze ook niet minder op.. Bezig houden is ook een goed ding.. Wij hebben zelf een uitlaatservice, dus nou zijn onze honden wel echt met ons op pad. Zijn de hele dag bezig. Thuis liggen ze lekker te slapen, en iedere avond hebben ze nog lekker wat te kluiven. Die vermaken zich wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:18

Ambiiee schreef:
Thanks voor de tips. Gelukkig geld het niet voor mijn eigen honden. Krijg altijd complimenten over mn jack hoe hij eruit ziet.

De hond die bij ons mee loopt in de uitlaat wilt ze laten afvallen, en dat is nodig ook.. Voordat ik mijn eigen mening geef aan haar, wilde ik graag nog even de meningen van andere mensen horen. Vind ik altijd wel fijn.

Mn zus en ik lopen altijd graag in de Groene Weelde ( hoofddorp ). Manmanman... De honden die we daar allemaal zien, niet normaal. Er zijn gewoon zo weinig mensen op de wereld die op het gewicht van hun hond letten. Nou krijgen mijn honden echt wel koekjes enzo, maar let echt wel op hun gewicht. Ik vind het zelf echt mishandeling hoe dik sommige honden zijn.. Maar hoe maak je het die mensen wijs...?
Niet, vrees ik. De meeste mensen hebben echt een plaat voor de kop wat het gewicht van hun honden betreft, en geen flauw idee wat een gezond gewicht is. Mijn honden zijn veel te mager volgens een aantal mensen.......
Het zij zo. Die van hun lopen geen uur naast de fiets denk ik (in straf tempo).
Ambiiee schreef:
Daar ben ik het met je eens Yamcha. De honden hier krijgen ook wel eens 1x op een dag eten, inplaats van 2x. Worden ze ook niet minder op.. Bezig houden is ook een goed ding.. Wij hebben zelf een uitlaatservice, dus nou zijn onze honden wel echt met ons op pad. Zijn de hele dag bezig. Thuis liggen ze lekker te slapen, en iedere avond hebben ze nog lekker wat te kluiven. Die vermaken zich wel :D

Dat bedoel ik, hoef je ze ook niet vol te stoppen met iets wat ze toch niet nodig hebben. Vind het ook altijd zo'n waanzin om honden graan en bietenpulp te voeren (en dat zit in zoveel brokken). Hebben ze geen bal aan, en ze gaan er alleen maar meer van schijten (en stinken). Geef je hond idd gewoon lekker veel beweging, en voer ze verstandig, dan hebben ze echt geen tijd om zielig te zijn. Maar veel mensen vinden zo gauw iets zielig, zo vermoeiend is dat........
Ik geef ze 1x per dag 800 gram vers voer, en verder niks. Hebben ze zat aan :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:25

Yamcha schreef:
Of gewoon geen sperziebonen voeren en je hond lekker bezig houden met wandelingen en spelen. Heeft ie geen tijd om zielig te zijn, en valt ook nog eens sneller af. Een hond is niet zo snel zielig, hoor.

Waarom zou je in vredesnaam je hond volstoppen met iets wat zijn lijf toch niet gebruikt?

Yamcha, let aub op wat je zegt. Voel me best aangesproken.
Sanne ontbijt ook met sperciebonen, omdat ze anders te dik word.
Sanne kán echter niet meer spelen, en ver lopen. Door de artrose, hernia en operatie, is dit voor haar echt niet meer haalbaar.
Als ik haar enkel alleen brok voer, word ze zeurderig, drammerig, kwijlerig ( ja echt :+ ) en heeft ze duidelijk honger.
Ze krijgt dan namelijk maar 1 schep brokken op een dag, anders word madam te dik. Ze zou dan s'ochtends een half krijgen, en s'avonds een half.
Nu met de sperziebonen als ontbijt, is het gedram over. Ze heeft geen hongergevoel, en de bonen worden er weer uitgeperst aan de achterkant.

Echter is ze inmiddels wel 3 kilo lichter en dat is voor haar dus echt een must.

Het is dus niet altijd een kwestie van alleen maar spelen.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 20:27

Zelf ben ik er van overtuigd dat rauw vlees tochhet beste is.. Eerst niet hoor! Maar mn zus ( heeft trouwens ook een DH, Nati hier op bokt. ) Zij geeft Barf. Dat ging mn vriend toch ff te ver. Nu krijgen ze KVV. Ze doet het er super op, zijn gezond op gewicht, en schijten weinig, wat overigens ook niet stinkt. Veel honden die met ons mee gaan zijn te dik hoor. Op foto's op de website zie je het niet zo snel, maar als je met ze loopt wel.

Zelf heb ik dus een jack die echt aanleg heeft om dik te worden. Ik heb m zo dik, maar gelukkig gaat het er ook weer vanaf.

http://i32.tinypic.com/90tued.jpg
Dkit is de mijne. Nou moet ik wel zeggen dat ik jou hond echt niet te dik vind hoor!

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 20:30

Jij hebt er in mijn ogen een reden voor Nikki. Er zijn zo veel mensen op de wereld die een gezonde hond, die echt wel veel bewegen kan, het gewoon niet geven. En dan noem ik met name de labradors.. De labrador vind ik toch wel een ras wat echt te dik is, bij toch wel 80% van de honden denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:31

@ Nikki: Dan kun je niet anders. Dat vind ik nog anders wat.

De meeste honden kunnen gewoon prima bewegen Nikki, maar hebben luie en domme baasjes, die wel een hond willen, maar er geen tijd voor willen nemen. En dan vind ik het echt grote nonsensica om ze vol te proppen met iets wat ze toch niet gebruiken.
Hond vervelend? Aan het werk ermee, heeft ie geen tijd om vervelend te zijn. En dat geldt voor 90% van de honden. Die kunnen van alles, maar de baasjes zijn gewoon lui. Sperziebonen zijn wel heel vaak een quick fix.
Ambiiee schreef:
Jij hebt er in mijn ogen een reden voor Nikki. Er zijn zo veel mensen op de wereld die een gezonde hond, die echt wel veel bewegen kan, het gewoon niet geven. En dan noem ik met name de labradors.. De labrador vind ik toch wel een ras wat echt te dik is, bij toch wel 80% van de honden denk ik..

Juist! En dat is echt wel een ras wat niet alleen kan werken, de meeste Labs doen het ook graag :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:36

Onze hond had last van haar loopsheid, en werd daar heel loom en moe van. Had nergens zin in en kwam toen ook aardig wat aan. Was niet TE dik, maar voor op shows hebben ze liever wat slanker. :o

Zo zijn wij bij de dierenarts beland, waar ze een speciaal dieet van kreeg. Het voer wat ze van de dierenarts kreeg ging het niet lekker mee. Ze werd alleen maar nog moeier. Sperziebonen kan je geven, maar is ons aangeraden niet langer dan 3dagen te doen. Omdat ze dan wel dingen missen die ze horen te krijgen.

Gewoon 3x per dag(of 2x) eten geven in kleine porties. De dierenarts had ons een voerschema gegeven, wat mijn hond niet eens op kreeg. :+

Wij gaven zelf het voer dat ze altijd kreeg, alleen dan wat minder en verdeeld over de dag. ´s Ochtends geven we haar een koekje, en dan smiddags krijgt ze een pensstaafje, en ´s avonds gewoon wat brokjes met vlees. Hier doet ze het prima op! (nou is dit wel een hondje van ongeveer 6kg ;) )

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:49

Yamcha schreef:
@ Nikki: Dan kun je niet anders. Dat vind ik nog anders wat.

De meeste honden kunnen gewoon prima bewegen Nikki, maar hebben luie en domme baasjes, die wel een hond willen, maar er geen tijd voor willen nemen. En dan vind ik het echt grote nonsensica om ze vol te proppen met iets wat ze toch niet gebruiken.
Hond vervelend? Aan het werk ermee, heeft ie geen tijd om vervelend te zijn. En dat geldt voor 90% van de honden. Die kunnen van alles, maar de baasjes zijn gewoon lui. Sperziebonen zijn wel heel vaak een quick fix.
Ambiiee schreef:

Juist! En dat is echt wel een ras wat niet alleen kan werken, de meeste Labs doen het ook graag :)

Dan zijn we het met elkaar eens Yam, zoals altijd geloof ik :+ .
Sanne is nu 27 kilogram, en een flinke Labrador teef. Grotere dan menig Labrador.
Bij sanne is het zo jammer dat ze nog wel graag wil, maar niet meer kan.

Ik snap ook niet waarom zulke mensen een hond nemen, die er gewoon niks mee willen doen.
Met de oudste 2 train ik nog steeds behendigheid (10 en 11), alleen omdat ze het zo leuk vinden en ik ze actief en slank wil houden.
Gips is zo'n hondje, die alles kan eten, maar geen gram aan komt! Zo oneerlijk :+ Taffy is bij ons 2 kilo aangekomen, maar vind haar er nu veel beter uit zien. Zit net wat meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:13

Wij zijn het idd altijd met elkaar eens :D

Ik stel het soms wat hard, maar dat is ook omdat het anders gewoon niet binnenkomt :+

nicole3939

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:20

Ook ik voel mij dan een beetje aangesproken, ja ook onze rotti is te dik.

Ook heeft onze dierenarts aangeraden om hem sperciebonen uit blik bij te voeren, bij zijn afvalbrokken,zodat zijn maag snel gevuld is.

En ja hij is elke dag buiten zo vaak hij wil en zo lang hij wil.
Het probleem dat hij heeft is dat bij zijn ene knie de meniscus gescheurd is en de andere ook niet goed is. Daarom durft de da hem niet te opereren omdat zijn andere knie dan teveel belast wordt.

En zijn slechte knieën heeft hij niet te danken aan zijn gewicht, maar aan het feit dat zijn kraakbeen niet goed is.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:05

Het nadeel van sperciebonen is dat de maag groot blijft doormiddel van die onnodige vulling
Het beste is naar mij idee, steeds minder eten geven, zo krimpt de maag ook en heeft je hond minder honger. Met sperciebonen heb je het probleem dat je het dan altijd zal moeten voeren tegen de honger.
Ik ben mijn hond minder gaan voeren en ze is 4 kilo afgevallen en nu perfect op gewicht. Ze krijgt wel tussendoortjes (gekookt ei, beschuit... etc) maar komt niet aan omdat ze minder eten (versvlees) krijgt (500 a 600 gram per dag voor een hond van 50 kilo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:39

Juist Myra, dat is ook wat ik tegen heb op het voeren van sperziebonen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:55

Wat de maag betreft, een wilde hond vreet een heel prooi in een keer op en dan soms dagen niet. De maag is , met andere woorden best goed ingesteld op rekken en krimpen, dus je hoeft geen sperziebonen te blijven voeren tegen de honger.
En je hoeft toch ook niet zoveel te geven dat hun maag uitzet?
Je hebt zelf in de hand of je er tien geeft of een klein blik of een groot blik, toch?
Dat moet je aanpassen aan het formaat van de hond.
Je kunt ook kleine beetjes voeren in meerdere giften.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:13

Als Kaya te dik wordt, dan krijgt ze gewoon minder brokken. Ze krijgt 2x per dag een bak brokken, die ze dan helemaal leeg eet. En als we thuis zijn krijgt ze als wij wat gaan drinken een koekje. En op zondag krijgt ze een kauwstaaf.
Het is een kruising met labrador, buiten probeert ze van alles op te eten, maar daarvoor maakt de hoeveelheid voer die ze krijgt niet uit.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie