Ervaringen TPLO operatie?

Moderators: EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Shanelle

Ervaringen TPLO operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 11:08

:wave:

Eén van onze honden heeft onlangs een TPLO operatie ondergaan ten gevolge van het scheuren van de voorste kruisband in haar linkerachterpoot. Nu vroeg ik me af of er nog Bokkers zijn wiens trouwste viervoeter zulke operatie heeft moeten laten uitvoeren? Wij hebben namelijk het idee dat het herstel nogal traag en moeizaam gaat. Volgende week moeten we voor het eerst op controle en terug een plaatje laten nemen, dus dan weten we vast meer.

Wat zijn jullie ervaringen?

Voor de geïnteresseerden, een zéér informatief linkje met foto's: http://www.dapvandekerckhove.be/vrij.cfm?Id=2

:evaw:

wyko

Re: Ervaringen TPLO operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:32

Gina, mijn rottweiler heeft in 2006 ook haar kruisband gescheurd (achterpoot)
Ze is hieraan geopereerd. De eerste 3 weken na de operatie waren echt een ramp! Ze kon zelf bijna niks. Ze lag in de mand en kon niet goed zelf opstaan. Dus als ze anders wilde liggen moest je helpen. En als ze naar buiten moest om te poepen/plassen, moest je haar ondersteunen etc.
Ik had toen ook echt niet het idee dat het nog goed zou komen.
Maar beetje bij beetje ging het in kleine stapjes vooruit.
Kon de wandeling steeds een klein stukje groter maken.

Ik heb toen als tip gekregen om veel te gaan zwemmen met haar. Het werd toen mooi weer, dus dat kwam goed uit.

Ondertussen is het helemaal goed gekomen met haar. Ze waarschuwden nog dat de kans zeer groot was/is dat de andere poot ook binnen een jaar komt, maar dat is niet het geval geweest.

Neem de tijd ervoor, laten zwemmen als je de mogelijkheid hebt, en als het lopen weer goed gaat, naast de fiets laten draven. Eerst kleine stukjes en dan uitbouwen.
Hiervoor hjeb ik toen zo'n honden-fiets-kar gekocht. Momenten dat het teveel werd, kon ze in de kar..

Succes!

Nieuw profiel! Eindelijk

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:37

Mijn Berner Sennen heeft afgelopen april en juni beide keer een kruisbandoperatie gehad, maar dan doormiddel van een TTA, en het herstel ging juist super snel. Ze is nu al weer een poosje 100% genezen en alleen aan haar kale poot zie je nog dat ze geopereerd is...

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:38

www.myrjana.nl
Hier heb ik een verslag gemaakt op de website, misschien interessant

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 20:02

Nyah (Golden Retriever) is op 20 juli ll. geopereerd, en ze mankt er nog steeds erg hard op met momenten. Als ze kàn, zal ze de poot omhoog houden.

We zijn reeds een paar keer met d'r gaan wandelen, kleine stukjes dan, maar achteraf mankte ze dan nog véél erger. Vandaar hebben we die uitjes nu even op halt gezet. De operatie was ook niet goedkoop -zoals jullie uiteraard zelf ook weten- en we willen niets riskeren.. Ze gaat er nu wel al een hele tijd terug op liggen, dat deed ze de eerste weken na de operatie niet, en af en toe wordt ze helemaal blij en springt ze wat in het rond -> wat bij ons in grote paniek resulteert :D

ij wonen ook in een huis met veel trappen en we merken dat ze die écht écht écht niet graag doet, we proberen haar vaak op te tillen om de trap op te gaan maar ze is niet bepaald een pluimpje met d'r 32 kg :o DA heeft ook gezeg dat ze op dieet MOET en de eerste weken ging dat goed, inmiddels hebben wij het idee dat ze terug zwaarde is geworden.

Moesten jullie honden ook op dieet? En welke brokken geven / gaven jullie dan?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:08

Helaas hier ook ervaring.
Onze Raakel is in juni geopereerd en hoewel het na de eerste maand er zeer veelbelovend uit zag, is ze nu slechter dan ooit.
Dit kan ook van de versleten knie komen, dat valt niet te opereren tenslotte. De knieband is vervangen.

Inmiddels krijgt ze tramadol omdat ze anders teveel pijn heeft, metacam/novacam werkte niet voldoende.
We hebben ons braaf aan het revalidatieschema gehouden, ze heeft absoluut geen overgewicht( eerder tegendeel) had een hele goede conditie voor de operatie.

Als ik nu opnieuw voor de keus stond weet ik niet wat ik zou doen.

Maar zoals je leest zijn er ook hele positieve verhalen, en ik ken ze ook van dichtbij waar het wel heel goed is gegaan.
Je moet wel naar de gehele hond kijken.

A rose is a rose is a rose

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:52

Mijn Berner heeft dan niet de TPLO dus gehad maar een soort van TTA (dus ook met schroeven, geen platen) maar zij heeft nooit meer een stap gemankt en heeft dus 2 'TTA knieen'
Ze gaat over 3 weken weer mee naar een show van de vereniging.
Jammer dat het nog steeds niet goed gaat met de poot, het kostte idd een vermogen
Ik heb voor 2 knieen 3500 betaald, maar gelukkig verzekerd dus 81 % vergoed.

Ik voer mijn hond hetzelfde, versvlees, maar wel minder, ze is bijna 4 kilo afgevallen, dat speelt natuurlijk ook mee.
Ze heeft voor 5 dagen pijnstillers gehad na de OK en daarna dus niet meer, omdat ze het niet nodig had...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:02

Op de kliniek waar ik werk opereren we bijna dagelijks TPLO's met zeer goede resultaten :j

Ben benieuwd wie van jullie er bij ons zijn geweest in Wilhelminaoord.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 09:23

Paintlinger schreef:
Op de kliniek waar ik werk opereren we bijna dagelijks TPLO's met zeer goede resultaten :j

Ben benieuwd wie van jullie er bij ons zijn geweest in Wilhelminaoord.

Is het normaal dat onze hond na bijna 8 weken nog steeds zo hard mankt? Of is dat een slecht teken? De plek is heel soms een klein beetje warmer - maar dat kan ook zijn vanwege erop te liggen oid. Rood ziet het helemaal niet en de incisie is héél goed genezen :j

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:27

Nee, dat is niet normaal, ze horen eigenlijk dezelfde dag alweer de poot te belasten en vanaf dat moment moet het alleen maar beter gaan.
Even bellen en laten zien aan de arts.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:31

Idd staan dit soort operaties er om bekend dat ze vrij snel de poot weer kunnen belasten.
Myra van mij is geopereerd bij Hopmans in Roden

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 09:39

Ze belast hem wel regelmatig, maar als ze kan tilt ze hem wel op. Stappen aan de lijn doet ze uitstekend, dat wel, maar sta even stil en ze trekt de poot omhoog. We zullen dan maar even wachten op het verdict van de DA alvorens te gaan zwemmen met d'r :\

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:41

Zou ik wel doen ja.
Is er al een controle foto gemaakt na de operatie? (met 3 en 6 weken doen wij normaal gezien).

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:51

jottum schreef:
De knieband is vervangen.

Da's vreemd want door de TPLO heeft de knieband geen functie meer, althans zo heb ik het begrepen.

Onze hond (boerboel) is 2,5 week geleden geopereerd dmv TPLO in het dierenziekenhuis in Rotterdam bij Lorenzo Pillis. Ze mankt wel, maar we zijn gisteren nog voor controle geweest en daar waren ze tevreden. Na 6 weken moeten ze ongeveer voor 70% belasten, waarbij in rust stand nog regelmatig ontzien wordt.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 10:20

Paintlinger schreef:
Zou ik wel doen ja.
Is er al een controle foto gemaakt na de operatie? (met 3 en 6 weken doen wij normaal gezien).

Aanstaande dinsdag wordt die voor het eerst genomen; 8 weken na de ingreep dus.
Ik dacht toch ook dat bij TPLO de knieband geen nut meer heeft? Er is nog een andere operatie, goedkoper ook, waarbij de pezen worden vervangen door kunstmatige pezen oid. Die werd ons echter afgeraden wegens 'te fragiel', zeker voor een zwaardere maar catieve hond ..

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:23

Is jullie hond bij Anubis in Antwerpen geopereerd?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 10:29

Neen, bij DAP Plantijn in de Bosduifstraat (aan de Plantin en Moretuslei) in Antwerpen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:30

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:32

Bij onze hond is de knie gestabiliseerd, maar ik kom er nu achter dat ik niet weet hoe de behandeling heet die de DA heeft uitgevoerd :oo
Op de rekening staat alleen kniestabilisatie. En ik weet uit zijn uitleg dat hij een nieuwe kunststofband heeft aangebracht.
Dit is idd niet hetzelfde als TPLO, mijn excuses. Je hebt dus niets aan mijn ervaring

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:34

Raakel heeft dan of een tight rope gekregen of een nylonband

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:41

Zijn daar wel vaker slechte ervaringen mee?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:43

Wij doen ze zelden, maar ik heb het idee dat het wel risicovoller is met het oog op infectie.
Nylon valt mee voor zover ik weet.

Wat is er precies misgegaan bij Raakel?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:45

Ik weet niet of TS dat vervelend vind, tenslotte vraagt zij om ervaringen met TPLO en ik wil niet haar topic overnemen ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:47

Dat is wel waar, maar ik vind het dan wel weer van belang om de operaties die vaak als 'andere optie' tegenover TPLO genoemd worden ook te belichten.

Mijn indruk is namelijk wel dat de TPLO toch de beste is, want je lost de aard van het probleem op (de stand van de poot).
En de revalidatie is naar wat ik ervaar gewoon het meest probleemloos (uitzonderingen daargelaten).

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:50

Mijn dog heeft 6 jaar geleden 2 tplo operaties gehad aan beide achterpoten, eerst de een en 3 mnd later de ander.
Herstel is opzich voorspoedig gegaan, helaas heeft hij tussendoor een botje gebroken in het operatie gebied.
Toen kon hij weer in het gips, toen begon een week later het gips te schuren waardoor hij heel veel plekken kreeg, dus hup weer naar de kliniek en het gips eraf late halen en toen liep hij super :D we stonden allemaal te kijken ervan.

Ik heb nog stage gelopen bij de Tweede lijn en toen ik zo'n tplo operatie mee had gemaakt snapte ik pas waarom het zoveel kost eigenlijk. ;)
Mijn hond heeft per poot toch wel een herstel van 3 mnd gehad.