Free Orka Morgan !!

Moderators: EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

eponine

Free Orka Morgan !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 08:42

Er zijn inmiddels plannen om een actie op te starten om Morgan terug de vrije natuur in te krijgen!

Ik sta helemaal achter dit plan, het is de enige plek waar een orka thuishoort!
Zelf reis ik inmiddels jaarlijks af naar het buitenland om daar wilde orka's te observeren, en direkt toen Orka Morgan gevangen werd, gingen er al alarmbelletjes rinkelen...Dit is niet goed, zeker voor de orka niet...

Natuurlijk, als ze niet gezond is, is een ander park een optie, want het bassin waar ze nu verblijft, in haar eentje, is echt veel te klein!

Maar, ik vraag me af of de intenties allemaal wel zo goed zijn als in eerste instantie gezegd werd...Seaworld heeft immers al interesse getoond? En ondanks dat Morgan achter de schermen zou worden verzorgd, is publiek nu ineens wel toegestaan?

Ik vraag me af wat jullie idee hiervan is?

( Dit topic is niet aanvallend bedoeld, maar ik ben gewoon benieuwd naar de reacties op een eventuele vrijlating, en het feit dat het dolfinarium nu toch mensen toelaat...)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:52

Ze heeft natuurlijk een zeer hoog educatiegehalte. Snap dus ook wel dat ze voor het brede publiek te zien is. Dat zijn de dieren die binnenkomen bij SOS Dolfijn natuurlijk ook.

Ik verwacht eigenlijk dat ze gewoon weer vrijgelaten wordt als ze haar groep van Orka's terug vinden. Anders kan ze wel vrijgelaten worden maar is de kans van overleven erg klein vertelde ze. Juist doordat ze nog zo jong is. Ik ben benieuwd laat haar maar weer lekker terug gaan! Ik hoop dus dat ze een groep vinden waar ze bij hoort!
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 05-09-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Strooigoed

Cayenne
Vlinderlicht en onze Berichtenkampioen!

Re: Free Orka Morgan !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:54

Ik hoop echt dat ze haar gaan vrijlaten, maar ik betwijfel het.
Het is voor het dolfinarium een grote publiekstrekker dus reken maar dat ze haar uiteindelijk liever houden. Er zijn al plannen voor een groter basin, dus daar ga je al..

*\o/* Het kweekseizoen van 2021! Volg jij weer mee? *\o/*
"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 09:02

@ Cayenne, waar heb je gehoord dat hier plannen voor zijn? Ik hoop toch dat het niet waar is, of indien wel, dat het voor de dolfijnen is..?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:03

Dat heeft een tijdje geleden in de krant gestaan (het NHD).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:12

Ik vraag me oprecht af of loslaten van Morgan nog wel een optie is.
Orca's zijn kudde dieren en de vraag is of ze zich nog kan aansluiten bij een andere groep Orca's, mits ze gezond is natuurlijk.
Het is natuurlijk een Disney verhaal te denken, dat Morgan op een dag zomaar haar familie tegenkomt. Verder is ze nog erg jong en moet nog zo heeeeeeeeeeeel veel leren van de gevaren op zee en zonder familie vrees ik dat het niet goed gaat komen.

Free Willy is uiteindelijk ook niet gelukt. Al had Willy (Keiko) natuurlijk vele jaren doorgebracht in gevangenschap.

Ik denk daarom dat vrijlaten geen optie is en nu gezocht moet worden naar een fijne plek voor Morgan met soortgenoten.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:35

Ik heb vanaf het begin al twijfels gehad.. Ten eerste moeten ze eerst haar groep weer vinden. Ten tweede moet ze daar ook maar weer geacepteerd worden.. Een orka alleen overleefd niet..
Nee, ik denk niet dat het wat gaat worden maar ik wacht af.. :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:19

Liever dat de orka vrijgelaten word met het risico dat ze dan overlijdt, dan dat ze haar hele leven lang opgesloten zit.
Vrijheid gaat boven alles, en tenslotte is dit wildvang wat in mijn ogen dan tegen de wet is. Oké, het dier was ziek.
Knap het dier op en laat haar vrij. Hoe groot een bassin ook is, het is nooit groot genoeg voor en orka die gewend is hele oceanen te hebben.

Lezen, schrijven en de realiteit

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:21

janouk schreef:
Ik vraag me oprecht af of loslaten van Morgan nog wel een optie is.
Orca's zijn kudde dieren en de vraag is of ze zich nog kan aansluiten bij een andere groep Orca's, mits ze gezond is natuurlijk.
Het is natuurlijk een Disney verhaal te denken, dat Morgan op een dag zomaar haar familie tegenkomt. Verder is ze nog erg jong en moet nog zo heeeeeeeeeeeel veel leren van de gevaren op zee en zonder familie vrees ik dat het niet goed gaat komen.

Free Willy is uiteindelijk ook niet gelukt. Al had Willy (Keiko) natuurlijk vele jaren doorgebracht in gevangenschap.

Ik denk daarom dat vrijlaten geen optie is en nu gezocht moet worden naar een fijne plek voor Morgan met soortgenoten.

Ik sluit mij hier bij aan. Ze hadden Morgan ook kunnen laten creperen in de zee. Of hoe dat in vele landen gaat per direct afgemaakt, aangespoelde dieren is iets mee.

Edit: Morgan is nu al zichtbaar voor publiek op bezoekuren ;)
Klik voor bericht.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:25

Ik heb Morgan gezien in het dolfinarium. En ja ik vind het basin heel erg klein. Als ze boven komt om lucht te scheppen zit ze met haar staart al op de bodem. Waarom verplaatsten ze haar niet tot ze sterk genoeg is naar een bassin in duitsland of dergelijke?

Don't dream your life, live your dream!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:28

voor zever ik weet is het dolfinarium het grootste zeezoogdierencentrum in europa, en alleen in nice is er een bassin met orka's.
Dus om Morgan nou naar zuid-frankrijk te verslepen, lijkt me ook maar niks.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:34

Nee inderdaad.. Dan heb je daar ook weer gelijk in.. In elk geval is het basin waar ze nu in verblijft over duidelijk te klein. Naar mijn zinne..

Don't dream your life, live your dream!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:36

en dus willen ze een grotere bouwen, gaan er meteen plannen in de rondte dat ze haar willen houden. Heel Harderwijk is niet groot genoeg voor een orka :') als ze al 'gehouden' word, lijkt het me logischer dat ze dan naar een park in amerika gaat.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:39

sunny_l0ve schreef:
Liever dat de orka vrijgelaten word met het risico dat ze dan overlijdt, dan dat ze haar hele leven lang opgesloten zit.
Vrijheid gaat boven alles, en tenslotte is dit wildvang wat in mijn ogen dan tegen de wet is. Oké, het dier was ziek.
Knap het dier op en laat haar vrij. Hoe groot een bassin ook is, het is nooit groot genoeg voor en orka die gewend is hele oceanen te hebben.

Dan lap je eerst een dier op zodat het niet sterft. En vervolgens laat je der vrij zodat het alsnog een ellendige dood sterft. Aan honger en eenzaamheid (ze hoort niet bij een kudde). Dan vind ik dat ze dat het beesie niet aan kunnen doen. Een hongerdood is een pijnlijke langzame dood.

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:11

Vrijdag ben ik naar het dolfinarium geweest!
Was erg leuk, totdat ik Morgan zag..
Ze keek zo zielig en bewoog bijna niet...
Ik werd er echt verdrietig van ...
Ze moet weer de natuur in worden gezet!
Maar misschien word ze ook weer vrijgelaten,
ze moet eerst nog 100 pond zwaarder worden...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:11

Dat Morgan uit het water is gehaald met als doelstelling haar bij te laten komen om vervolgens uit te zetten ben ik alleen maar voor :j
Alleen of het uitzetten gaat gebeuren betwijfel ik, en nee, dan is het dolfinarium (op dit moment) geen geschikte plaats, omdat ze simpelweg de capaciteit niet hebben. Daarom hebben ze destijds Gundrun ook weg gedaan...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:21

Sterker nog: het Dolfinarium heeft nieteens vergunningen om orka's te houden.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 19:42

De verleende vergunning schijnt maar een jaar geldig te zijn, dus ik vermoed dat ze haar niet gaan houden.
Marineland in Frankrijk heeft het grootste bassin ter wereld, mocht terugplaatsing niet mogelijk zijn..

Er schijnt een plan te zijn om een soort van "pen" te maken voor de kust van Schotland, om haar weer "wild" te leren zijn en mogelijk dat haar offshore familie dan ook gevonden kan worden.

Ik denk dat het -nu- nog niet te laat zou hoeven te zijn, nu het contact nog relatief beperkt is, in tegenstelling tot Keiko, die afhankelijk was van mensen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie