Dag stoere rode jongen...

Moderators: EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Emytje

Dag stoere rode jongen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 10:10

Het is alweer bijna drie dagen geleden sinds we Mimir, onze oude rode kattenman hebben moeten laten inslapen. Ongeveer 11 maanden heeft hij nog bij ons in huis mogen genieten van een goed leventje nadat we hem vorig jaar oktober uit het asiel hadden opgehaald samen met onze andere kat. In vrij slechte toestand kwam hij bij ons. Hij was veel te mager en had vieze oogjes, maar gelukkig voelde hij zich al snel op zijn gemak hier en at zijn buikje rond. Tot ongeveer februari is hij in perfekte gezondheid geweest en daarna is hij begonnen met kwakkelen. Beginnende bronchitis, aan de lopende band ontstoken ogen, ontstoken tandvlees... En kort daarna werd er nog een groot gat in zijn bek ontdekt door een ontstoken hoektandwortel. Vele dierenartsen waren ervan overtuigd dat onze stoere jongen Aids had en anders moest het wel Leukemie zijn, maar zoals hij daarna nog vaker had gedaan, verrasste hij ons en het hele team bij de dierenkliniek; geen aids en ook geen leukemie. Groen licht dus voor een operatie aan zijn bekkie. Doordat de ontsteking zo groot was waren zijn waardes in het bloedonderzoek behoorlijk afwijkend. Alles wees er eigenlijk op dat de ontsteking een gezwel was. De dierenarts heeft flink wat bot weg moeten bikken om al het geinfecteerde weg te halen, maar toen hij de week erna met zijn eigenwijze snoetje op de behandeltafel zat, was toch duidelijk dat meneer geen kanker had. De afwijkende waardes kwamen door de ontsteking waardoor zijn organen een behoorlijke optater hadden gekregen. Bijna 7 weken lang heeft hij van de operatie mogen genieten. Het werd een hele andere kater. Hij kwam dravend de trap af als een paardje, als hij een frisse neus wilde halen en gebruikte emotionele chantage door het zieligste koppie te trekken dat mogelijk was, zodat de deur open ging. Zat er iemand achter de computer, dan kwam hij naast de bureaustoel zitten miauwen net zolang totdat hij opgetild werd en voor het beeldscherm kon gaan liggen en het bureau af kon snuffelen. Meestal stak hij ook zijn kop in mijn mok goudsbloemthee en likte de kruimeltjes van mijn bord af. Als je naast zijn favoriete slaapplaats kwam, het bed, dan moest je hem onder zijn buikje aaien. Hij rolde dan op zijn rug zodat je er beter bij kon. Ook vertelde hij ons wanneer het toch echt tijd was om naar bed te gaan. Heel schattig wees hij ons aan waar het bed stond en bleef dan miauwen zonder geluid en diep zuchten totdat we in bed lagen en hij lekker op het voeteneinde kon gaan liggen.

Nu drie weken geleden gingen we op vakantie en mijn moeder paste op de beestenbende. Meneer was nog super nieuwsgierig naar wat er allemaal ging gebeuren en groot was het contrast toen we twee weken terug thuis kwamen. Meneer lag op zijn schuilplaats onder het bed. Koppetje naar beneden en wilde niet eten en drinken en al helemaal geen aandacht, maar zijn buik leek wel opgezwollen. Niet goed dus. De weekend-dierenarts voelde niets vreemds aan zijn buik, maar hij was wel sterk uitgedroogd. Hij heeft daar dus vocht gekregen en de volgende dag moesten we naar onze eigen dierenarts voor een bloedonderzoek. Ook zij heeft hem onderzocht, maar zij vond zijn buik wel vreemd. Zijn buik/maag zat vol met vocht. Er werd een FIP test gedaan, maar deze was negatief, maar toch werd er verwacht dat hij FIP had. Uit het bloedonderzoek kwam weinig afwijkends voor een kat van 17/18 jaar, dus de volgende dag gingen we voor een echo naar Amsterdam. Ook uit deze echo kwam weinig dat afweek voor zo'n oudje, dus doorgestuurd voor een celonderzoek en toen moesten we 4 dagen wachten op het antwoord. Ondertussen leek hij iets op te knappen. Op de vrijdag van de uitslag kwam hij zelfs met zijn dikke buikje op de bank naast ons liggen, op zijn rug, zodat we zijn buikje konden masseren. Ook wilde hij eventjes buiten in het zonnetje liggen. Maar de uitslag van het onderzoek was niet positief. Het was dan wel geen FIP, maar hij had wel kankercellen op zijn lever. Gezien de snelheid waarmee hij van het ene moment niets had op het moment dat hij ineens wel wat had, was het een zeer agressieve vorm. Maar omdat hij die dag een goede dag had, wilde we het voor het weekend nog even proberen of het beter zou gaan met plaspillen en ontstekingsremmers. Het was zo'n sterke kat, dat had hij ons al vele malen eerder laten zien. Maar helaas, het ging alleen maar bergafwaarts en maandag hebben we dus gebeld voor een afspraak voor het thuis inslapen.

Woensdagochtend, wachtend op de dierenarts, heeft hij nog heel akelig een soort van epileptische aanval gehad waar alleen ik bij was. Ik dacht dat hij ter plekke zou overlijden en het spuitje niet eens zou halen, maar gelukkig kwam hij nog iets bij na een half uur. Maar ondanks dat, heeft hij niet gemerkt dat de dierenarts met de assitente om kwart over 12 bij ons binnen waren. Hij heeft nauwelijks gemerkt dat hij onderzocht werd en een narcose spuit in zijn bil kreeg. Kort erna had hij al snel een oppervlakkige ademhaling. Hij heeft er niet tegen gevochten. Onze stoere jongen die altijd maar doorging, had het al opgegeven... Na het dodelijke spuitje was zijn hartslag al heel snel weg en heeft de dierenarts hem in een houding gelegd waarin hij vaak lag. Het leek van een afstandje net alsof hij lag te slapen, alleen ademde hij niet meer.

De hele middag heeft hij op het tapijt gelegen in een houding waarbij we ieder moment dachten dat hij zich om zou kunnen draaien en met zijn mooie diep groene oogjes glanzend van plezier ons ineens aan kon kijken en ons leek te zeggen; 'Maar ik ben er nog hoor!' Maar dat gebeurde niet. Hij was er niet meer...

Om half 7 is hij opgehaald door het crematorium en pas toen had ik echt door dat hij er niet meer was en zijn mooie groene oogjes mij nooit meer aan zouden kijken. Onze mooie rode stoere kater is er niet meer.

Afbeelding

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:16

;( Heel veel sterkte, en onwijs veel respect voor jou dat je dit diertje nog een heel gelukkig, toch bijna jaar hebt gegeven. _/-\o_

If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:25

oooh meisie toch, je hebt voor je poesje gevochten. Ik heb heel veel respect voor je dat je er echt alles aan gedaan hebt! Heel veel sterkte :(:) Bij het lezen van je verhaal hield ik het zelf ook niet meer droog |(

babydolll @ [BB] Is dit het einde? Upd: helaas heeft hij het niet gehaald...
Ik mis je zo erg lief poesje..ik hoop dat je het beter hebt nu.. voor altijd de mijne.
helemaal in de wolken van mijn nieuwe pony!

Knavia

Re: Dag stoere rode jongen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:49

Respect voor mensen zoals jij die een oude "kansloze" kater toch nog een kans geven. Veel beter dan een kitten bij een rasfokker kopen. Vele sterkte.

En wie gelooft dat niet........

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:50

Heel veel sterkte, gelukkig heeft hij wel mogen meemaken wat aandacht en liefde is.

Lidar 24 april 1991 - 7 april 2010
Tinka, mijn lieve,gekke merrie!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 21:31

Dank jullie wel.

Vanmiddag hebben we het kaartje van het crematorium ontvangen. Hij is afgelopen donderdag om vijf voor 10 gecremeerd. Van de week maken we nog een afspraak om een urn uit te zoeken.

Overigens. Als we er weer een beetje bovenop zijn, komt er gewoon weer een oudje bij het andere oudje dat we al hebben. We zijn vorig jaar voor het zieligste geval gegaan en dat is gelukt en ook de aankomende kat gaan we dus weer uitzoeken op bepaalde criteria waarop de meeste andere mensen een kat juist niet in huis willen halen.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:07

Mooi opgeschreven meis....

Echt zonde van die mooie Mimir, zeker nadat de snap negatief was... maar je weet dat je het beste voor hem hebt gedaan.. Hem nog een paar hele mooie maanden gegeven en hem laten gaan toen het echt niet meer ging....

Sterkte :(:)

Zomaar voor iemand aardig zijn... Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 10:16

Dank je Danielle. We hebben inderdaad al het mogelijke uit de kast gehaald voor hem. Het was zo'n sterke kat, hij ging door tot het bittere einde. Maar helaas was dit een gevecht dat hij nooit kon winnen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:14

Mooi geschreven, en sterkte met je verlies.

Ik neem ook altijd dit soort katten mee uit het asiel, vaak heb ik ze maar hooguit 2 jaar, maar het geeft veel voldoening om ze te zien opbloeien. Door alle medische problemen wordt de band die je met zo'n kat hebt ook heel snel heel hecht

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:29

Mimir heeft zo'n mooi laatste jaar bij jullie gehad, hij was thuis. Ik blijf het super vinden dat jullie hem en Tiamat deze kans geboden hebben. Mimir was inderdaad een speciaal geval, alleen al het zingen tegen zn water.

Het is naar dat de laatste dag zo snel bergaf ging, maar het benadrukt wel dat jullie de enige juiste keuze gemaakt hebben. Fijn dat hij thuis mocht inslapen, dat het zo rustig ging en dat jullie alle tijd hadden om afscheid te nemen van zijn mooi lijfje.

Sterkte!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie