Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
dipstaartje

Berichten: 3678
Geregistreerd: 27-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:10

bij ons komt de dierenambulance wel gewoon.
Toen mijn eigen kat buiten liep en zich niet liet vangen, zijn ze een paar keer geweest om te helpen.
Ook de zwerfdieren hier worden in de gaten gehouden, als ze horen dat er jonge katten lopen vangen ze die en laten ze helpen.
Kan niet anders zeggen dat de dierenambulance hier echt top is.


SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:33

darwin schreef:
liedje89 schreef:
. En je ze dan dus net zo makkelijk zou kunnen castreren en weer uitzetten ipv afmaken, dat zou namelijk ook minder maatschappelijke problemen opleveren.


Dat zou idd ook kunnen, alleen is dat wel veel kostbaarder en wie gaat dat betalen, verder heb je wel gelijk met je argumenten.


Wat dacht je van alle vogels die die katten uitmoorden? ik vind het een zeer slechte zaak dat ze zwerfkatten weer uitzetten.! er lopen al genoeg katten rond

Miepmiept
Berichten: 2030
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:29

Ja hier ook...
Ik zat in een dienstbus die uiteraard geen zin had om midden op de snelweg te stoppen en ik zag een Teckel langs de snelweg lopen. Lijkt me toch een vrij serieuze zaak.

Dus ook gelijk de dierenambulance gebeld. Kreeg ik eerst het verwijt waarom ik niet gestopt was. Ja sorry.. een lijnbus heeft geen handrem. Vervolgens vroeg hij waarom ik belde want hij kon er toch ook niets aan doen. Nou toen was ik toch wel een beetje pissig en heb ik hem gezegd dat hij nu iig kan vertellen mocht er iemand bellen dat diegene zijn teckel kwijt is, hij hem van de snelweg kan schrapen. Dááág.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 02:15

Pffff, dierenambulance, breek me de bek niet open. Vraag me af waar ze die vrijwilligers op de kop hebben getikt... geen dierenvrienden in elk geval.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 02:29

Vreselijk die dierenambulance.
Ik heb 2 situaties meegemaakt waarbij we ze nodig hadden, maar mooi dat ze niet kwamen :n

Eerst hadden we al een paar dagen een uitgemergelde kat in de tuin. Hij deed niets anders dan in het gras liggen. Urenlang. Ook al regende het. Ik dacht werkelijk dat hij daar lag om te sterven en heb hem een onderdakje en eten gegeven. Ik heb me suf gebeld en werd van de ene naar de andere doorverwezen, totdat ik weer bij punt 1 uitkwam. Ze wilden hem niet komen halen, maar ik mocht hem ook niet voeren. Moest ik hem dan maar laten sterven? Tsja, dat moest ik zelf weten. Nou ja zeg :(

Op een ander moment liep er al een paar uur een herder in de tuin. Zonder halsband oid. Op zich niet zo erg, ware het niet dat het vrij warm was en hij de vijver in sprong om daar te gaan "pootje baden", lees: zwemmen waarbij hij alle waterplanten lostrok en met zijn scherpe nagels het zeil van de vijver beschadigde. Hij had duidelijk last van de hitte, maar we konden niets doen. Mijn moeder bellen en werd ook van het kastje naar de muur gestuurd. Ze zouden hem niet komen halen. We moesten hem maar vangen en uit de vijver trekken en aan een touw vastbinden totdat er iemand voor hem kwam. Mijn moeder nog: maar hij sloopt mijn hele vijver. Enige reactie: ja mevrouw, het is erg heet en hij moet afkoelen heh. Nou, daar zaten we dan dus weer mooi...

Nee, voor mij geen donaties meer aan de dierenbescherming e.d. Ze laten je iedere keer stikken en ik vraag me ten zeerste af voor welke dieren ze zich dan wél inzetten. Hoe dan ook, mijn donaties heb ik stopgezet en gaan nu naar een andere organisatie.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 02:32

Toen ik nog bij de dierenambulance werkte, werd ons op het hart gedrukt dat we in principe niet mochten uitrukken voor een dier zonder eigenaar. Want daar was dan weer de dierenbescherming of vogelopvang voor. Maar de praktijk wees uit dat we dus wel heel vaak voor een 'wild' dier gingen, want eerlijk is eerlijk, het is en blijft een dier in nood en als de dierenbescherming niemand beschikbaar had of andere problemen, gingen we wel gewoon. Gelukkig waren wij echt nooit bot of zo onbeschoft als degene die jij aan de lijn hebt gehad. Te belachelijk voor woorden!!!! Wij probeerden in zo'n geval eerst te kijken of het asiel of dierenbescherming iemand kon sturen (we belden ze zelf!!), en als zij niet konden komen, of pas veel later, gingen we toch echt wel dit dier ophalen!

Echt triest dit!

]My beautiful, wonderful, magical friend has spread his wings and has flown into a new life. I will miss you so much, my angel horse. R.i.p. Madrileno XVII. 12-03-1994 - 11-08-2014

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 02:34

Probleem daarmee is alleen dat ik dus eerst de dierenbescherming belde, maar dat die me doorverwees naar de dierenambulance. En de dierenambulance wilde niet komen en verwees me door naar de dierenbescherming. Zo werd ik heen en weer gestuurd.
Daarnaast werd de medewerkster aan de telefoon nog onbeschoft ook. Ze raakte alleen maar geïrriteerd van al mijn telefoontjes terwijl ik die dieren juist wilde helpen. Dat zou toch ook hun instelling moeten zijn.


Emerald schreef:
Toen ik nog bij de dierenambulance werkte, werd ons op het hart gedrukt dat we in principe niet mochten uitrukken voor een dier zonder eigenaar. Want daar was dan weer de dierenbescherming of vogelopvang voor. Maar de praktijk wees uit dat we dus wel heel vaak voor een 'wild' dier gingen, want eerlijk is eerlijk, het is en blijft een dier in nood en als de dierenbescherming niemand beschikbaar had of andere problemen, gingen we wel gewoon. Gelukkig waren wij echt nooit bot of zo onbeschoft als degene die jij aan de lijn hebt gehad. Te belachelijk voor woorden!!!! Wij probeerden in zo'n geval eerst te kijken of het asiel of dierenbescherming iemand kon sturen (we belden ze zelf!!), en als zij niet konden komen, of pas veel later, gingen we toch echt wel dit dier ophalen!

Echt triest dit!

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 02:40

Quellian schreef:
Pffff, dierenambulance, breek me de bek niet open. Vraag me af waar ze die vrijwilligers op de kop hebben getikt... geen dierenvrienden in elk geval.


Zo, sterke uitspraak!! Ik ben zelf vrijwilliger geweest en ben een hele grote dierenvriend. Wij gingen ook voor alle dieren (of dat nou 'mocht' of niet) en hebben regelmatig dieren moeten vangen. Ik was zelf een van de mensen die mijn werk er tussendoor deed bij wijze van spreke. Ik had bijna altijd nachtdienst, ging dan werken, en zodra ik thuiskwam ging ik weer op standby! We hebben heel erg veel mensen EN dieren geholpen op deze manier en nooit een probleem gemaakt van het vangen van een dier. Niet iedereen is onbeschoft of ongeinteresseerd, maar je hebt dus blijkbaar echt geen idee hoeveel telefoontjes er op een dag binnen komen. En er zitten nog steeds maar 24 uur in een etmaal.....................

]My beautiful, wonderful, magical friend has spread his wings and has flown into a new life. I will miss you so much, my angel horse. R.i.p. Madrileno XVII. 12-03-1994 - 11-08-2014

Bijinn

Berichten: 1796
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Helmond

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 03:18

Ik vind die uitspraak persoonlijk ook niet heel vriendelijk. Je kan niet zomaar elke vrijwilliger over één kam scheren.

Maar een gedeelte ervan is wel waar. Ik ben 4 jaar vrijwilliger geweest bij Dierenambulance Helmond e.o. waarin ik een hoop idioten voorbij heb zien komen. Ik heb serieus een keer met een zwakzinnige in de bus gezeten. Nu heb ik daar op zich geen problemen mee, maar deze meneer spoorde dus echt niet en van dieren had hij helemaal geen verstand. Hij was de enige 'collega' waarbij ik verzocht heb mij niet meer met hem in te delen.

Maar het overgrote deel, hier in Helmond, had dat verstand wél. Wij kwamen voor elk dier, eigenaar of geen eigenaar, maar ze moesten inderdaad wel gevangen zijn. Voor zwerfkatten in het buitengebied kwamen we dan vangkooien plaatsen.

Niet iedere dierenambulance werkt hetzelfde. Het is helaas zo dat veel afhankelijk is van de gemeente en soms ook de dierenbescherming. Ze worden gebonden aan regeltjes en wetten, waardoor hen sommige dingen erg moeilijk wordt gemaakt. Een glimlach kost echter niks...

Mama van Anique sinds 10-09-'10, Hayden sinds 27-05-'14 en Isobel sinds 30-12-'19 <3
The moment you realise you said goodbye to the horse, you will always be looking for... Only to never find again.
Slaap zacht, lieve Andra (08-08-'05 / 19-09-'13) en prachtige Zora (02-05-2013 / 08-12-2021)

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 03:40

Horseware schreef:
Probleem daarmee is alleen dat ik dus eerst de dierenbescherming belde, maar dat die me doorverwees naar de dierenambulance. En de dierenambulance wilde niet komen en verwees me door naar de dierenbescherming. Zo werd ik heen en weer gestuurd.
Daarnaast werd de medewerkster aan de telefoon nog onbeschoft ook. Ze raakte alleen maar geïrriteerd van al mijn telefoontjes terwijl ik die dieren juist wilde helpen. Dat zou toch ook hun instelling moeten zijn.


Dat zou zeker de instelling moeten zijn. Zo iemand zou daar eigenlijk echt niet moeten werken. Het kost niets om vriendelijk te zijn. Aan de ene kant snap ik dat er in bepaalde gevallen naar de dierenbescherming wordt verwezen, maar uiteindelijk moet IEMAND toch het dier gaan halen. Ook werkt het natuurlijk bij elke gemeente anders en bij ons was het niet anders. Maar een dier in nood, blijft een dier in nood en mensen die dat niet willen begrijpen of zelfs geirriteerd raken moeten in mijn ogen ook echt niet bij de dierenambulance gaan werken. Ook wij hadden een aantal 'malloten' tussen de vrijwilligers zitten, maar gelukkig, het dier kwam altijd voor!

Gelukkig zijn ze echt niet allemaal zo.

]My beautiful, wonderful, magical friend has spread his wings and has flown into a new life. I will miss you so much, my angel horse. R.i.p. Madrileno XVII. 12-03-1994 - 11-08-2014

RaichuHollow

Berichten: 634
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:22

Ook ik werk voor de Dierenambulance, in Den Helder e.o.
Nu heb ik de eerste twee pagina's gelezen en ik moet zeggen dat ik er echt treurig van wordt hoe er op een hoop telefoontjes gereageerd wordt.
Ik draai diensten van 24 uur, pittig, dat zeker!
Overdag zijn we meestal op pad van half 10 in de ochtend tot (en dit is geen uitzondering!!) elf uur in de avond.
Ergens een happie eten is vaak ff snel en makkelijk, want de telefoon blijf rinkelen.
Nu is het zo dat iedere gemeente zijn eigen regeltjes en afspraken heeft.
Als wij een melding krijgen van een zwerfkat die mank loopt, of er echt ziek uitziet, dan vragen wij of de melder de kat kan vangen.
Dan komen wij langs om i.i.g. te kijken of deze kat een chip heeft en dus een eigenaar!
Meenenemen doen we alleen als t dier echt te lijden heeft! Maar we komen echt even kijken!!!!

Je moet je bedenken dat een oudere kat ook mager wordt.
Krijgen wij dan een melding dat mensen een mager kat in huis hebben gehaald die dan een zwerver moet zijn, komen we kijken.
Maar neem je hem mee terwijl het allemaal wel meevalt, dan jaag je de eigenaar op kosten! Dus je neemt op dat moment een "zielig" poesje mee, geeft em eten in t asiel en hij blijft dat twee dagen totdat de eigenaar hem gaat missen en ons belt, of amivedi of t asiel.

Dan kan de eigenaar hem ophalen in t asiel, maar wel even betalen voor de ambu en het verzorgen van t asiel, terwijl deze kat gewoon mager is, verder niet ziek. Daar worden mensen niet blij van!
Dus daar moeten we gewoon goed opletten.

Wel wil ik duidelijk maken dat we echt goed werk doen!!
Kleine greep uit een paar dagen ambu:

Mevrouw belt op: Ik heb een nest met kittens, maar de moeder is erg ziek, ze gaat dood.
Moeder is bij de DA, maar gaat t waarschijnlijk niet halen.... Kunnen jullie mij helpen?
(t gaat hier om een particulier, eigenlijk moeten mensen verantwoordelijkheid nemen, maar wij zijn absoluut niet van steen!!!)
Ik vertel mevrouw dat ik ga overleggen met het asiel wat wij voor haar kunnen doen en zal haar terug bellen.

Na een kort telefoontje met het asiel is de opdracht: Haal ze maar op! Ze moeten melk hebben, anders overleven ze het niet.
(wij kunnen ze natuurlijk wel meenemen, maar moeten wel weten dat ze ergens terecht kunnen!)
We zijn naar t huis gereden. Daar binnen gekomen is het treurig...
Er lopen 2 honden, drie kinders, vijf katten en het was echt niet schoon in huis.
Voor in t huis stond een doos met 6 schreeuwende kittens van een week oud. Daarnaast stond nog en doos met een uitgemergelde moeder met 5 kittens van 3 weken oud.

(T was echt hartverscheurend... ik moest oppassen dat ik mn tranen niet liet gaan... )

Ik heb mevrouw gevraagd of ze afstand wilde doen, dat wilde ze gelukkig! We hebben de twee nesten meegenomen en direct vervoerd naar t asiel. De moederloze kittens bij twe andere nesten geplaatst en zijn terug gegaan naar t huis.
(ter informatie, ondertussen was het al half 11 in de avond!)
Na verhalen van mevrouw bleken de katten in t huis allemaal broers en zussen te zijn en de nesten inteelt..
Ik vertel mevrouw dat als ze de katten nu allemaal afstaat, dat het gratis gaat! (Normaal gesproken moet je betalen als je katten afstaat bij een asiel. Maar die katten moesten daar weg!!)
Snel haalt mevrouw nog een zwangere poes uit een kamertje en een zusje ervan. Vlug de katten in een reismand en hup de auto in.

We hebben mevrouw gezegd dat dit alleen gratis kon als ze geen dieren meer zou nemen, we zullen geregeld bij haar langs gaan.


Dit is een kleine greep uit de dingen die wij doen, het is dankbaar werk en ik vind het geweldig!!
Het is jammer dat er verhalen zijn van situaties waar anders gereageerd had kunnen worden, van beide kanten, wel te verstaan!

Laten we voorop stellen dat het ons allemaal om t dierenwelzijn gaat!!

Groetjes Lizet

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:36

Vrijwilligers hier in de regio durf ik absoluut over een kam te scheren, weinig dierenliefde te vinden, bel al niet eens meer, los het zelf wel op.

RaichuHollow

Berichten: 634
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Den Helder

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:51

Ik ben echt geschokt door de reacties op dit topic, ik heb vandaag weer ambudienst. Ik ga eens met mn collega's eens kletsen over dit topic en de reacties.
Weet niet of ik iets bereik, maar tis t proberen waard...

__danielle__

Berichten: 1783
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:59

Ook ik ben geschokt door de reacties in dit topic. mijn ervaring met de dierenambulance is helemaal niet zo... Juist erg vriendelijke mensen en zag ze toevallig dit weekend een zwerfkat vangen..

Zomaar voor iemand aardig zijn... Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:57

Even offtopic, misschien kun je het in de gaten houden of de katten niet al te veel last hebben van wormen ;) van muizen krijgen ze dat alleen maar meer.

Miepmiept
Berichten: 2030
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:42

Wij kregen vandaag een telefoontje van een wanhopig iemand....

Diegene moest haar poes herplaatsen ivm verhuizing ed. Helaas was mevr. Poes weggelopen. Poes is gezien en wonderlijk genoeg wil de DB hem wél vangen, máár als er niet direct een plaatsje is wordt ze ingeslapen... Poes heeft chip en is geholpen en heeft altijd binnen geleefd. Niet oud en gewoon gezond.

Nu mag ze van ons hier komen, maar ik vind het toch wel een tikkeltje vreemd...

snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:49

Ik heb ook geen goede ervaring met de dierenambulance :n

7 jaar geleden alweer vond ik op straat 2 zeer jonge kittens. Niet schuw, wel angstig en met de ogen vol etter. Ambulance gebeld of ze ze konden halen of dat ik ze zelf moest komen brengen. Ik kreeg 2 opties:

1. Ze ze maar terug, dan sterven ze vanzelf, want zulke jonge katjes overleven het toch niet.
2. Als je ze komt brengen, geven wij ze een spuitje, want het zijn zwerfkatjes.

Ik was zeer ontdaan, er is nog niet eens overwógen of het wel zwerfkatjes waren. En dan nog, afmaken? :\

Ik heb het tweetal mee naar huis genomen, na de DA gebracht die concludeerde dat de ene 2,5 week was en de ander bijna 4 weken. Gewoon 2 overblijvers uit nestjes waarschijnlijk die op straat gezet zijn. Niks geen wilde katjes, want daar waren ze aldus de DA veel te tam voor.

Katjes zijn met de fles grootgebracht, het katertje is naar de oma van een vriendin gegaan, poesje is hier gebleven en het liefste, mooiste katje ooit geworden ;)

http://farm1.static.flickr.com/37/84487 ... e711_o.jpg

Onvoorstelbaar dat de dierenambulance ze zonder pardon een spuitje hadden gegeven :n

What lies before us, what lies behind us, is nothing compared to what lies within us
.

zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:51

Asiel vol??
Het asiel waar wij mee samen werken slaapt niet zomaar in, alleen bij ongeneeslijk zieken, zelfs wilde katten worden geopereerd.
Laat het duidelijk wezen dat de dierenambulance onder geen beding zelf een keuze tot inslapen mag maken, dat doet alleen de dierenarts.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:19

Het asiel mag inderdaad niet inslapen, db volgens mij ook niet. Maar ik heb ook wel is verhalen gehoort van mensen die een zwerfkat hadden, ze mochten hem wel brengen maar dan werd ie afgemaakt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eshz, IASCrawler, OmgiliBot, YandexBot en 154 bezoekers