[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Weilanden

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-02-12

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:11

Bedankt Lukasje.
De Dalmatier spreekt mij wel aan, ik ben alleen zelf niet zo bekend met het karakter van dit ras. Maar wellicht kan ik eens langs gaan bij een aantal (eigenaren en) fokkers om een beter beeld te krijgen.

Een wat grotere hond zou wat mij betreft ook wel kunnen, we wandelen genoeg om aan de bewegingsbehoefte te voldoen van een (grote) hond, echter is ons huis en tuin niet heel erg groot.

Gaabje
Berichten: 928
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:15

Ik denk dat er best veel middelmaat honden in jullie huidige eisen kunnen vallen. Als je zegt dat de hond het liefst mee op buitenrit gaat dan denk ik dat jullie een hond willen die goed te trainen is en een niet te groot jachtinstinct heeft? Zijn jullie bereid om hondensporten oid te doen of liever een medium energieniveau? En wat verwacht je qua blafgedrag?

Wij hebben een finse lappenhond die op veel vlakken zou kunnen passen. Echter, het jachtinstinct kan nogal per hond verschillen en het kan ook een uitdaging zijn om ze strak onder appel te krijgen. Ze zijn goed te trainen, maar het zijn ook redelijk zelfstandige denkers.

Verder als ik denk aan opgroeien met herders maar liever middelmaatje, een onbekend ras maar wellicht als je niet op hele korte termijn een hond wil moeite om erin te duiken, chodsky pes.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:03

@Silkwood, heb je al eens naar de Eurasiër gekeken? Een galgo, greyhound, whippet of silken windsprite zouden ook nog kunnen passen. Jachtinstinct is hier soms wel wat 'gokken', maar het zijn alleszins geen huskies die je losklikt en nooit meer terugziet. :+

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:06

Weilanden schreef:
Bedankt Lukasje.
De Dalmatier spreekt mij wel aan, ik ben alleen zelf niet zo bekend met het karakter van dit ras. Maar wellicht kan ik eens langs gaan bij een aantal (eigenaren en) fokkers om een beter beeld te krijgen.

Een wat grotere hond zou wat mij betreft ook wel kunnen, we wandelen genoeg om aan de bewegingsbehoefte te voldoen van een (grote) hond, echter is ons huis en tuin niet heel erg groot.



Als je een dalmatiër in huis hebt, de haartjes van hun vacht zijn verschrikkelijk :o
Ze hebben net als bij een kat van die weerhaakjes aan elk haartje.
Dat betekent dat kleding en alles wat verder uit stof bestaat vol zit met die haartjes.
Wat je dus moeilijk weg kan krijgen, dan moet je van die kledingborstels oid gebruiken.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:15

Is dat een ander soort vacht dan dan bijvoorbeeld een labrador? Nooit geweten dat daar verschil in zit. Overigens heb ik ook liever een hond met langer haar. Die haren haal je makkelijker van kleding en bank etc af dan van die kleine stekeltjes.

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:17

Ik zit zelf liever de hele week bij mn schoonouders in huis met 5 of 7 schapendoezen, dan een half uur thee drinken met een vriendinnetje met een dalmatiër :o
Maar dat is mijn ervaring :)

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:56

madeliefw schreef:
Is dat een ander soort vacht dan dan bijvoorbeeld een labrador? Nooit geweten dat daar verschil in zit. Overigens heb ik ook liever een hond met langer haar. Die haren haal je makkelijker van kleding en bank etc af dan van die kleine stekeltjes.


Ja labradors zijn gladde haren, die zuig je zo weg.
De dalmatiër haren zijn van die stekelige haartjes die overal in vastprikken.
En dan ook het meeste wit dus je ziet het altijd overal opzitten.
Het geeft verder natuurlijk niets, als je het weet en je past kleding/interieur er een beetje op aan heb je er ook niet zoveel last van.

Silkwood

Berichten: 2543
Geregistreerd: 24-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:05

DezeNaam schreef:
@Silkwood, heb je al eens naar de Eurasiër gekeken? Een galgo, greyhound, whippet of silken windsprite zouden ook nog kunnen passen. Jachtinstinct is hier soms wel wat 'gokken', maar het zijn alleszins geen huskies die je losklikt en nooit meer terugziet. :+


Nee eigenlijk nog niet, dankjewel, ik ga ze opzoeken! Greyhounds enzo wel naar gekeken, niet helemaal het uiterlijk wat ik leuk vind, maar als de andere keuzes wegvallen is het zeker een optie. Dankjewel voor het meedenken :D

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:23

Ik denk dan aan mijn favorieten: aussies (duh), borders, tollers ..

Weilanden

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-02-12

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:53

@ Gaabje Ik ben nog niet bekend met een chodsky pes, maar lijkt mij zeker interessant om verder uit te zoeken! Voor de buitenritten en het op stal zijn is het inderdaad handig als de hond niet te veel jachtinstinct heeft. Wij vinden het heerlijk om samen met de hond te wandelen/fietsen/zwemmen/bal gooien maar zijn nooit bezig geweest met hondensport. Ik sluit het niet uit maar hier ligt onze voorkeur op dit moment iig niet. De hond mag best een keer of wat blaffen, echter complete blafserenades hebben we liever niet.

@ Barbet Ik had al eens vaker gehoord dat de haren van een Dalmaat verschrikkelijk zijn. Wij hebben gelukkig geen stoffen meubels dus dat scheelt al iets. Wat mij wel echt fijn lijkt is dat je een Dalmatier wat minder snel ruikt, zijn er mensen met een Dalmatier hier die dat kunnen bevestigen?

@ x_Jeanine_x Bedoel je dat vanwege de haren of om een andere reden?

@ xLaraaj aussies, borders en tollers lijken mij ook leuk! Zij hebben misschien wel wat meer mentale uitdaging nodig? En ik weet niet of wij dat voldoende kunnen bieden..

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 01:50

@weilanden, vanwege de haren.
Misschien ook een stukje opvoeding, ze lopen staart zwiepend langs de salon tafel op en nemen zo je kop thee mee die op de tafel staat.
Wat ik dan weet niet herken van de schapendoes, terwijl m'n schoonouders 2 dames hebben die wat hoger in de maat zitten.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:13

Hoi!

Ook ik wil graag advies van Bokt, want ik ben er - 3 jaar na het overlijden van mijn hond - aan toe om langzaam te kijken naar een andere hond.

Ik ben opgegroeid met honden, maar mijn hart ligt bij de West Highland White Terriër (Westie). Mijn vorige hondje was een Westie en ze was geweldig. Pittig, maar zo ontzettend lief. Wel had ze veel beweging en uitdaging nodig. Ik was 18 jaar toen ik haar kreeg en ik probeerde het zó goed te doen, dat ik haar - vrees ik - overbelast heb op jonge leeftijd met artrose tot gevolg. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit zo is, maar we deden ontzettend veel balspelletjes en liepen dagelijks in het bos én op het strand. Dit was tijdens mijn studententijd en de hoeveelheid beweging die ik haar gaf, kan ik een hond nu niet meer geven.

Het liefst ga ik weer voor een Westie, maar ik ben bang dat ik te zeer zal gaan vergelijken met mijn vorige hond, die als een kind voor me was (ja, ik weet dat honden geen kinderen zijn, maar het voelde zo…).

Nu ben ik op zoek naar een hond die niet iedere dag volop in training hoeft en uren hoeft te wandelen. Natuurlijk wordt er voldoende gewandeld, maar niet meer 3 keer per dag bos, duinen en strand. Ik vind het fijn als de hond ook tevreden is met een dagje lekker thuis rommelen en denkspelletjes.

Mijn enige eis is eigenlijk: geen platneus.
En ik woon op een portiekwoning, dus een kleinere hond heeft de voorkeur, zodat ik de hond de trap op en af kan dragen. Ik woon op een ruim appartement, maar zonder tuin. Het strand is echter mijn tuin, dus dit hoeft geen probleem te zijn.

Zelf neig ik heel erg naar een Cavalier King Charles, maar ik hoor daar erg vervelende verhalen over. Is er echt geen goede fokker te vinden?

Ik hoor graag jullie suggesties!

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:23

90% van de cavaliertjes heeft 1 of meerdere érnstige! genetische aandoeningen.
Hartklachten, te korte neuzen en te kleine schedel voor de hersenen bijvoorbeeld.
1 van de meest kapot gefokte rassen die er bestaan.
Helaas, want leuk zijn ze wel.
Maar doe het alstjeblieft niet.


Als je Westies leuk vindt, maar iets wil dat er niet te veel op lijkt, denk dan eens aan een Schotse Terriër, een Border Terriër, een smous hondje, die richting uit.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:24

Je wil geen platneus maar wel een CKC? Dat lijkt me niet kloppen.

Wat dacht je van een mariesje? Kooiker? Ik denk dat je enorm veel opties hebt. Lastig om iets specifieks te noemen. Een leuk hondje uit het asiel?

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:32

Femke_Tweety schreef:
90% van de cavaliertjes heeft 1 of meerdere érnstige! genetische aandoeningen.
Hartklachten, te korte neuzen en te kleine schedel voor de hersenen bijvoorbeeld.
1 van de meest kapot gefokte rassen die er bestaan.
Helaas, want leuk zijn ze wel.
Maar doe het alstjeblieft niet.


Als je Westies leuk vindt, maar iets wil dat er niet te veel op lijkt, denk dan eens aan een Schotse Terriër, een Border Terriër, een smous hondje, die richting uit.


Nee, ik doe het zeker niet! Vandaar dat ik het ook hier vraag. Ik dacht: misschien kent iemand wel een goede fokker. Maar wellicht is het ras inmiddels niet meer te redden…

Ik ga jouw suggesties bekijken! Dank je wel!

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Jungles op 30-10-22 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:35

Kaus schreef:
Je wil geen platneus maar wel een CKC? Dat lijkt me niet kloppen.

Wat dacht je van een mariesje? Kooiker? Ik denk dat je enorm veel opties hebt. Lastig om iets specifieks te noemen. Een leuk hondje uit het asiel?


Ik wist niet dat een CKC onder een platneus viel! Op de foto’s die ik zag, lijkt de neus goed en ver van het gezicht af te staan, maar ik heb er onvoldoende verstand van, sorry.

Ook jouw opties ga ik bekijken! Ik weet dat ik niet veel eisen heb en de zoektocht daarom breed is, maar een leuk hondje uit het asiel is zeker geen slecht idee. Ik kijk vaak, maar zie veel herders en bullen en dat is niet echt mijn ding, denk ik.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:03

Er is verschil tussen de Cavalier King Charles en de King Charles. De King Charles is een echte platsnuit. De Cavalier heeft wel een snuit die minder lang is dan 1/3 van de lengte van het hoofd, maar de snuit is veel minder plat dan die van de King Charles.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:45

Esplendido schreef:
Er is verschil tussen de Cavalier King Charles en de King Charles. De King Charles is een echte platsnuit. De Cavalier heeft wel een snuit die minder lang is dan 1/3 van de lengte van het hoofd, maar de snuit is veel minder plat dan die van de King Charles.

Oké, dank je wel voor de uitleg!

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 23:01

Een havanezer ?

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:27

Of een Cairn Terriër? Qua grootte en karakter (volgens mij) redelijk vergelijkbaar met de Westie.

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:03

Havanezer is ook leuk! Lijkt een beetje op een Shih Tzu, maar dan zonder die platte neus. En de Cairn Terriër is ook een optie! Ik ga me zeker verdiepen in de rassen!

Ik kijk voor de gein (of eigenlijk met pijn in mijn hart) wel eens op Marktplaats. Niet om daar een hondje vandaan te halen trouwens! Maar gewoon, nieuwsgierig. En ik zie zoveel nestjes Cavaliers, Franse Bulldogs en andere ‘zieke’ rassen. Ik schrik er gewoon van.

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:06

Many schreef:
Of een Cairn Terriër? Qua grootte en karakter (volgens mij) redelijk vergelijkbaar met de Westie.


Die wilde ik ook zeggen. Ken iemand die ze heeft en zijn bij hun hele relaxte hondjes :)
Norfolk Terriër, zie dit type ook wel, makkelijk te dragen en niet te groot.

Ik heb zelf een heerlijke teckel, welke wel klein is, maar heel leuk karakter, niet blaffend, maar wel een hond.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:13

Wat betreft de retrievers: ik lees nog al eens -onder andere in het topic "welke hond past bij mij" - dat mensen een hond willen die makkelijk is, met alles het gemiddelde haalt en waar je niet teveel in hoeft te investeren. En dan komt er als oplossing: een retriever!
Het zou mij dus niet verbazen dat retrievers vaak terecht komen bij mensen die denken en verwachten dat die honden altijd sociaal zijn met alles en iedereen, ongeacht de weinige tijd en energie en kunde je erin stopt. :)*

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 01:10

Klopt. Ze hebben wel degelijk een opvoeding nodig anders worden het vervelende honden. Alleen het verschil met deze honden is dat ze als ze al bijten niet doorbijten, dat ze meestal sociaal op andere honden en mensen reageren en dat ze makkelijker te trainen zijn.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:46

'Als ze bijten ze niet doorbijten'. Huh? Dat is echt volledig situatie- en hondafhankelijk. Mijn cattle dog is eens gebeten door een labrador en dat kostte hem twee hechtingen. Ook door een Friese stabij (die worden ook vaak genoemd als lief en sociaal). Dat kostte hem zeven hechtingen.

Beetje rare uitspraak.