[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
VogeltjeM

Berichten: 3728
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:06

Hm ja dat gevoelige is wel een ding. Ik heb ook aan een toller gedacht, maar ik dacht ook dat je daar juist veel mee moet werken? Is hij ook reactief op jullie kinderen?

Iedereen bedankt voor de tips, ik ga de rassen alvast eens opzoeken! :)

Heeft er iemand ervaring met grote poedels als gezinshond? Moet je daar echt mee gaan werken?

Instagram: lusitano_roux


Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:39

VogeltjeM schreef:
Hm ja dat gevoelige is wel een ding. Ik heb ook aan een toller gedacht, maar ik dacht ook dat je daar juist veel mee moet werken? Is hij ook reactief op jullie kinderen?

Iedereen bedankt voor de tips, ik ga de rassen alvast eens opzoeken! :)

Heeft er iemand ervaring met grote poedels als gezinshond? Moet je daar echt mee gaan werken?



Nee hij is nooit reactief op onze kinderen. Dat gaat top. Hij geeft wel duidelijke grenzen aan van wat hij niet fijn vind maar verder super lief. Hij kan tijdens wandelingen bijvoorbeeld wel beschermend naar ze toe zijn tegenover andere honden. Ze mogen niet opdringerig bij de wandelwagen neuzen. Maar dat is oké.
Hoe hard ze moeten werken verschilt beetje per hond. Uit ons nest zijn de meeste ook tevreden met leuke wandelingen maar werken vinden ze extra leuk. Zo ervaar ik het ook met die van ons, alleen wandelen (met veel los) is helemaal prima, maar ik moet wel zeggen dat we tijdens de wandelingen vaak ook oefeningetjes doen en trucjes. Behendigheid erbij was extra leuk, ook voor mij, maar merk geen verschil nu we het niet doen. Één van zijn broers is juist moeilijk te motiveren en vind het niet snel leuk om te werken. Dus dat kan ook. Die reu is sowieso ook veel kalmer en vind het allemaal wel best.

VogeltjeM

Berichten: 3728
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:30

Machie schreef:
Bekijk de wetterhoun eens :)


Dit ras lijkt enorm geschikt voor onze situatie! Betrouwbaar met kinderen maar ook graag samen buiten met de baas (ik besteed erg veel tijd bij de paarden) en ook lekker samen willen wandelen. Alleen die vacht :wow: heb je hier ervaring mee? Hoe is het om met zo'n hond in huis te leven? Qua geur en haar vergelijkbaar met zeg een labrador, of erger?

Instagram: lusitano_roux

VogeltjeM

Berichten: 3728
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:30

Nanna schreef:
VogeltjeM schreef:
Hm ja dat gevoelige is wel een ding. Ik heb ook aan een toller gedacht, maar ik dacht ook dat je daar juist veel mee moet werken? Is hij ook reactief op jullie kinderen?

Iedereen bedankt voor de tips, ik ga de rassen alvast eens opzoeken! :)

Heeft er iemand ervaring met grote poedels als gezinshond? Moet je daar echt mee gaan werken?



Nee hij is nooit reactief op onze kinderen. Dat gaat top. Hij geeft wel duidelijke grenzen aan van wat hij niet fijn vind maar verder super lief. Hij kan tijdens wandelingen bijvoorbeeld wel beschermend naar ze toe zijn tegenover andere honden. Ze mogen niet opdringerig bij de wandelwagen neuzen. Maar dat is oké.
Hoe hard ze moeten werken verschilt beetje per hond. Uit ons nest zijn de meeste ook tevreden met leuke wandelingen maar werken vinden ze extra leuk. Zo ervaar ik het ook met die van ons, alleen wandelen (met veel los) is helemaal prima, maar ik moet wel zeggen dat we tijdens de wandelingen vaak ook oefeningetjes doen en trucjes. Behendigheid erbij was extra leuk, ook voor mij, maar merk geen verschil nu we het niet doen. Één van zijn broers is juist moeilijk te motiveren en vind het niet snel leuk om te werken. Dus dat kan ook. Die reu is sowieso ook veel kalmer en vind het allemaal wel best.


Dit klinkt wel goed. Vind het van uiterlijk erg leuke hondjes :) maar het echt moeten werken schrikt mij wat af. Goed om te weten dat dat niet altijd zo is.

Instagram: lusitano_roux

xLaraaj

Berichten: 3668
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:44

Koningspoedels vind ik super honden. Hou alleen rekening met hun vacht. Behalve als je ze gewoon altijd kortgeschoren wilt hebben m, kruipt er heeeel veel tijd en moeite in de vacht.

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

higgins

Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:03

Nikass schreef:
Wie heeft er veel kennis/ervaring met kleine terriërs? Ik ben vooral benieuwd naar wat nou de belangrijkste verschillen zijn tussen bijvoorbeeld de JR, de Cairn, de Border en de Norfolk en andere kleine terriërs. Niet qua uiterlijk! Maar qua karakter, gedrag & uithoudingsvermogen.


Boerenfox gehad ( kruizing terrier ) nu Jack Russell en mijn moeder een Norfolk
Qua karakter, bij een terrier moet je altijd wel een gevoel voor humor hebben. Ze zijn ondernemend ( niet eigenwijs) ze zijn gefokt om zelf beslissingen te nemen, dat zit erin en mijn ervaring is dat ze dit allemaal wel hebben
Daar moet je mee om kunnen gaan

De Boerenfox, vind ik, meer op zichzelf en de baas gericht. Hoog in energie ( meer dan de JR )
Onze huidige JR ( al eerder in de begin jaren 90 hadden we een dame ) is zeer sociaal. Meer van de mensen, meer van andere honden, dan de BF. Moet wel elke dag een goede tippel hebben, lekker mee hersenwerken etc en dan zijn ze echt wel tevreden

De Norfolk van mijn moeder, echte terrier in het koppie, maar heel wat lager in de energie dan de bovengenoemde rassen. In de rasbeschrijving staat het wel anders, maar misschien was zij een uniek exemplaar :P
Echt een heel lief dier, zeer vriendelijk naar kinderen, andere honden, geen agressie of wat dan ook
Echt een heel lief dier, maar zelf vind ik het een beetje saai

De Westies die ik ken zijn leuke hondjes, niet zo fel als de JR
Cairn kan ik niet over vertellen
Border ook wat meer op zichzelf dan de anderen

Maar dat is aan de hand van mijn ervaring

Parson is ook leuk! Wel hoger in energie dan de JR zit een echte terrier koppie op :D
Leuk voor aggility bv, als je zou willen sporten

“Winter is coming”

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:42

VogeltjeM schreef:
Machie schreef:
Bekijk de wetterhoun eens :)


Dit ras lijkt enorm geschikt voor onze situatie! Betrouwbaar met kinderen maar ook graag samen buiten met de baas (ik besteed erg veel tijd bij de paarden) en ook lekker samen willen wandelen. Alleen die vacht :wow: heb je hier ervaring mee? Hoe is het om met zo'n hond in huis te leven? Qua geur en haar vergelijkbaar met zeg een labrador, of erger?


Ik ken drie Wetters, waarvan twee hier vaker logeren (van mijn schoonouders) en ze zouden inderdaad prima passen!
Ik vind ze wel een beetje eigenwijs en soms koppig, weinig will to please, maar ik heb zelf dan ook super trouwe herderachtigen, dus ik ben niet neutraal haha.
Verder zijn ze heel lief en trouw, vriendelijk voor al het "goede" volk, maar wel fijn waaks, enthousiast en een fijne energie. Super nuchter en niet gek of nerveus te krijgen! Met kinderen lijken ze me perfect.

Het grote nadeel vind ik de vacht... Overal pluiskrulletjes door je huis en ik vind ze echt veel meer stinken dan mijn eigen honden. Nu zijn de gene die ik ken allemaal dekkende intakte reuen, dus wellicht dat dat uitmaakt.

Leuke zoektocht heb je!


Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:48

VogeltjeM schreef:
Machie schreef:
Bekijk de wetterhoun eens :)


Dit ras lijkt enorm geschikt voor onze situatie! Betrouwbaar met kinderen maar ook graag samen buiten met de baas (ik besteed erg veel tijd bij de paarden) en ook lekker samen willen wandelen. Alleen die vacht :wow: heb je hier ervaring mee? Hoe is het om met zo'n hond in huis te leven? Qua geur en haar vergelijkbaar met zeg een labrador, of erger?


Ik heb een kruising wetter gehad en hij stonk echt niet ofzo. De Wetters die ik kende ook niet.
Ga gewoon kennis maken bij een fokker. De vacht is iets vetter maar niet smerig ofzo.
Er is de nodige outcross gedaan de laatste jaren wat ook wat andere vachten heeft gegeven.

Wetters zijn super lief en sociaal, alleen het zijn geen honden die voor je in de houding staan. Ze luisteren, maar wel als hun taakje klaar is. De onze was van het graven en als ik ‘m riep keek ie op en zei ‘ja zo, ff dit afmaken’. Maar het was ook een trouwe hond. Super loyaal aan ons en ik mis hem nog elke dag…

madelonvdw
Berichten: 259
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 12:49

Hoi allemaal,

Wij zijn al een tijdje onderzoek aan het verrichten op het gebied van een passend hondenras zoeken maar wellicht zien we bepaalde dingen en rassen over het hoofd.

De situatieschets:
Wij wonen op een boerderij met een verschillende dieren oa koeien, paarden en katten. We willen graag een hond die ons kan vergezellen tijdens het werk op de boerderij, tijdens de buitenritten mee kan lopen maar ook een hond die waakzaam is op eigen erf. Daarnaast zou ik graag er cursussen oa behendigheid mee doen.
Wat ik belangrijk vind is dat de hond los mee kan over zowel het erf als op buitenrit en daarbij niet om de haverklap de konijnen en andere dieren achterna gaat. Dit is een van mijn zorgen bij een nieuwe hond. Vanuit vroeger meerdere herders gehad die perfect luisterde, meerdere cursussen succesvol afgerond, totdat ze een konijn zagen en blind werden voor ons en de omgeving.

Daarbij zijn ons de volgende rassen opgevallen die wellicht geschikt zijn:
- australian shepperd (in theorie een hond die goed bij ons past, wat verhalen gehoord over aussies die agressief zijn naar andere honden en of mensen, zelf geen ervaring mee)
- border collie (verschillende ervaringen uit de omgeving gezien van heel positief tot negatief)
- duitse herder (jachtinstinct is een twijfelgeval maar buiten dat fantastische honden)
- toller (zelf positieve ervaringen mee met honden uit de omgeving maar geen ervaring rondom andere dieren)

En natuurlijk zitten er binnen de rassen zelf ook veel verschillen tussen de honden uit hetzelfde nest.

Hoor graag van jullie ervaringen met deze rassen rondom paarden en andere dieren maar ook eventuele ideeën en gedachtegangen rondom andere rassen.

Nikass

Berichten: 16559
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:07

Mijn ervaring is dat Aussies inderdaad niet altijd even vriendelijk zijn.
Bij border collies mis ik de waakfunctie, en op basis van wat jij schrijft denk ik dat je iets zelfstandigers en weerbaarders zoekt (maar misschien heb ik het mis)
Ik denk bij jouw wensen/situatie aan een Appenzeller Sennenhond.
Goed trainbaar/baasgericht en geschikt voor behendigheid, maar een tikkeltje minder need to work all the time; iets relaxter, en meer waakhond.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:09

De aussies die ik ken willen mijn hond stuk voor stuk vermoorden. Dus dat (voor)oordeel neem ik persoonlijk wel aan voor waarheid :+

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:27

Een Toller zou kunnen passen, maar je moet geen slaafse gehoorzaamheid van ze verwachten. Ik ben altijd een beetje jaloers als ik iemand met een bordercollie tegenkom die keurig met de baas mee loopt zonder oog te hebben voor zijn omgeving. Dat heeft onze Toller totaal niet. Hij is juist heel erg met de omgeving bezig en heeft moeite met focus op de baas.
Die van ons zou tijdens een buitenrit niet snel achter wild aan gaan, maar je bent hem wel kwijt als hij ergens eten ruikt. Waken kan hij prima en kan een boel kabaal maken als hij vind dat er wat aan de hand is. Maar dat is die van ons, elke hond is weer anders.

Tollers zijn geen makkelijke honden en kunnen erg gevoelig zijn, daar moet je wel op bedacht zijn. Maar als ik je rijtje zie ben je daar niet zo heel bang voor.
Als je specifieke vragen over de Toller hebt, mag je mij een PB sturen.

Nikass

Berichten: 16559
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:59

Misschien is het iets meer zoeken en misschien wil je een raszuivere hond, dat weet ik uiteraard niet, maar als je een kruising kunt vinden tussen een herder en een retriever, zit je volgens mij ook altijd goed :)

Lukasje
Berichten: 11149
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:58

@ madelonvdw: idd, een duitse herder is een optie, of een beauceron mss? Of anders eens kijken bij de erfbewakers zoals bv een riesenschnauzer of een hovawart?
Zelf vind ik een toller te prikkelgevoelig, niet stabiel genoeg in zijn koppie.

Don't take anything for granted

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:48

@madelonvdw: al eens gedacht aan een werklijn labrador? De (blonde) werklijnen die hier rondlopen vind ik heel stabiel ogen, staan heel netjes onder appèl en hebben veel focus op de baas. Andere honden negeren ze meestal en lopen los keurig met de baas mee. Hoe ze met wild zijn en of ze goed genoeg waken weet ik niet, maar misschien het onderzoeken waard.

De ervaring hier boven van aussies heb ik zelf niet. De meeste die ik tegen kom vind ik weinig interesse in andere honden hebben en zullen eerder negeren dan de confrontatie op zoeken.

Mjelleke
Berichten: 683
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:22

Nanna schreef:
al eens gedacht aan een werklijn labrador? De (blonde) werklijnen die hier rondlopen vind ik heel stabiel ogen, staan heel netjes onder appèl en hebben veel focus op de baas. Andere honden negeren ze meestal en lopen los keurig met de baas mee. Hoe ze met wild zijn en of ze goed genoeg waken weet ik niet, maar misschien het onderzoeken waard.


Wild negeren kun je ze perfect aanleren (zeker als je iets van jachttraining gaat doen). Waaks is voor labjes niet wenselijk, ligt er ook een beetje aan wat je eronder verstaat. Aankondigen dat er iemand voor de deur staat kunnen ze prima; maar verwacht niet dat ze proberen om diegene tegen te houden.

madelonvdw
Berichten: 259
Geregistreerd: 12-07-15
Woonplaats: Brabant

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:50

Dankjulliewel voor alle input!

Heb al gemerkt dat er verschillende definities achter waakzaam zitten inderdaad. Waakzaam zijn houdt voor ons in dat ze ons alert maken op situaties die niet "normaal" zijn zoals een vreemde auto, een bezorger, iets ongewoons op het erf door te blaffen. Maar als we zeggen dat t goed is, dat ze ook stoppen.
Het moet voor iedereen begaanbaar blijven om op t erf te komen zonder dat ze aangevallen worden als ze uitstappen. We jagen de mensen zelf wel weg als dat nodig is. ;)

Appenzeller senner heb ik wat meer informatie over opgezocht want die kende ik nog niet. Daar ga ik nog wat meer over inlezen qua ervaringen.

De slaafse gehoorzaamheid die verwacht ik van geen enkele hond. Het zijn en blijven dieren ipv robots. Daarin zit inderdaad een groot verschil tussen het ene ras en het andere ras maar ook qua opvoeding heb ik gemerkt.
Met de tollers heb ik juist wel de ervaring dat ze enorm gefocust zijn op werken met de baas en fanatiek zijn. Qua stabiliteit heb ik die ervaring zowel met bordercollies als tollers dat dat erg wisselend is.

Aan een labrador had ik nog niet gedacht. M'n eerste gedachte daarover was een goede lobbes die lekker op de bank ploft en luistert als ie zin heeft. Maar als ik verder erover nadenk was er inderdaad een enkele labrador bij behendigheid en vaardigheidscursussen die wel luisterde. Ook die ga ik op m'n lijstje zetten om verder uit te pluizen.

Nogmaals dankjewel voor jullie input! Zet mij op een andere manier aan het denken.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:02

Labs zijn tophonden en zeker geen bankhangers. In onze reddingshondenvereniging hebben we vijf stuks, het zijn stuk voor stuk werkers met veel energie.

MyWishMax

Berichten: 25056
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:11

De jachtlijnen die ik kende waren idd fanatieke honden, waaks en geen allemansvrienden zoals de showlijnen. Beetje meer richting een herder als een labrador. Ik vond ze erg leuk, natuurlijk geen echte herder maar wel een stuk serieuzer als het beeld wat mensen ervan hebben.

Maar goed, bij de Duitse Herder zit er ook een wereld van verschil tussen show en werklijnen. Ik herken het jachtinstinct trouwens helemaal niet, niet erger als bij andere rassen. Bij de showlijnen hoorde ik het vaker als bij werklijnen, maar alsnog niet vaker als gemiddeld bij alle honden. En ik heb er heel erg veel meegemaakt, wel voornamelijk werklijnen, maar ook showlijnen.
Alleen zou ik niet snel voor de dh kiezen als ze alleen mogen aankondigen dat er bezoek is, plus je ze ook nog los mee wilt nemen overal. Het waakse kan verschillende kanten op slaan, onzekerheid en dan alsnog willen bijten, maar ook wat jullie willen en vervolgens ook stap verder dat er niemand het terrein op of af mag, ondanks training. En met los lopen, het luisteren zal het probleem niet zijn, andere honden die er op af gestormd komen kan wel een groot probleem worden.

De stabiliteit kan ook enorm wisselen bij de DH trouwens. Helaas... Het is lang niet altijd meer de zelfverzekerde hond die het hoort te zijn.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Nikass

Berichten: 16559
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:46

De blonde labrador vind ik inderdaad ook een heel goede optie. Maar die kleur is wel bepalend; de zwarte is vaak te springerig druk en allemansvriend, de bruine vaak agressief.
Het is echt de blonde die ik sociaal, kalm, evenwichtig vind.
Ik moet wel erbij zeggen dat ik het nu bij alledrie over de reuen heb :D
De dames zijn volgens mij weer een tikje anders.

EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:00

Nikass schreef:
De blonde labrador vind ik inderdaad ook een heel goede optie. Maar die kleur is wel bepalend; de zwarte is vaak te springerig druk en allemansvriend, de bruine vaak agressief.
Het is echt de blonde die ik sociaal, kalm, evenwichtig vind.
Ik moet wel erbij zeggen dat ik het nu bij alledrie over de reuen heb :D
De dames zijn volgens mij weer een tikje anders.

Ik zou zwart en blond eerder omdraaien.

De zwarte vind ik veel rustiger en stabieler. De blonde zijn niet te houden en hebben moeite met impulscontrole

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Kimbers

Berichten: 5098
Geregistreerd: 04-02-05

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:00

Voorlopig zijn we er nog niet aan toe maar ik ben toch wel erg benieuwd naar jullie input.

Mochten wij gaan verhuizen naar een huis met tuin zou ik toch wel graag 1 of 2 honden in huis nemen.
Voor het gemak met o.a. de oppas en omdat ik jonge kinderen heb wil ik graag kijken naar de wat kleinere hondenrassen.

De hond moet niet bekend staan om heel veel geblaf. Een hond die graag bij zijn baas is, geduldig met kinderen, will to please heeft.
De hond moet geen behoefte hebben aan dagelijks hele lange wandelingen.

Ik heb eerder een hond gehad dus wat ervaring, dit was een kruising rottweiler/boxer/stafford en nog wat dergelijke rassen :')

We hebben ook 2 katten dus dat is nog iets om rekening mee te houden.

Lisitano

Berichten: 4921
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:07

Madelon, de kelpie zie ik ook wel goed passen.
Ze doen het heel leuk in diverse sporten, zijn gehoorzaam en basisgericht maar voldoende zelfstandig. Ik vind ze niet direct heel waaks. Ik zie ze wel blaffen bij vreemd bezoek maar heb niet het idee dat ze er verder wat mee zullen doen.

Nikass

Berichten: 16559
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:53

Kimbers schreef:
Voorlopig zijn we er nog niet aan toe maar ik ben toch wel erg benieuwd naar jullie input.

Mochten wij gaan verhuizen naar een huis met tuin zou ik toch wel graag 1 of 2 honden in huis nemen.
Voor het gemak met o.a. de oppas en omdat ik jonge kinderen heb wil ik graag kijken naar de wat kleinere hondenrassen.

De hond moet niet bekend staan om heel veel geblaf. Een hond die graag bij zijn baas is, geduldig met kinderen, will to please heeft.
De hond moet geen behoefte hebben aan dagelijks hele lange wandelingen.

Ik heb eerder een hond gehad dus wat ervaring, dit was een kruising rottweiler/boxer/stafford en nog wat dergelijke rassen :')

We hebben ook 2 katten dus dat is nog iets om rekening mee te houden.


Misschien schapendoes of Norfolk Terrier

Maar ik heb wel vraagtekens bij "de hond moet geen behoefte hebben aan dagelijkse lange wandelingen"
Welke gezonde jonge hond heeft dat niet?
Hoeveel beweging ben je dan van plan de hond(en) te geven? Als je bij voorbaat al geen tijd of zin hebt om er elke dag lekker op uit te gaan met de hond(en), wat trekt je dan precies om een hond te willen?

Kimbers

Berichten: 5098
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 01:10

Er is toch simpelweg een groot verschil in hondenrassen met hoeveel beweging ze nodig hebben.
Ik bedoel alleen maar aan te geven dat wij niet het gezin zijn voor een hond met de bewegingsdrang van bijvoorbeeld een husky.

Het type schoothond is waar we naar op zoek zijn. Jammer dat je het gelijk zo in het negatieve trekt en een behoorlijk verkeerde aanname doet. Gewoon vragen wat ik precies bedoel zonder gelijk te oordelen is ook een optie natuurlijk.

Ik geniet enorm van wandelingen maken namelijk en doe dit nu ook wanneer het uitkomt zonder hond. Ik ben alleen niet op zoek naar een hond waarbij het een must is om dagelijks zijn flinke bak energie kwijt te kunnen. Soms hebben we namelijk van die dagen dat een uur wandelen geen optie is. Dan moet de hond het doen met de langste wandeling van de dag die dan bijvoorbeeld 20 minuten is.

Een schapendoes vind ik trouwens niet bepaald klein :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 32 bezoekers