Help, mijn asielkat laat me niet slapen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:52

Lalidan schreef:
Ik heb deze toren (2x) voor mijn katten: http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... bak/239103
Daarop heb ik de silo van een gewone voedertoren gemonteerd: http://www.guppy.nl/voerbakken-waterbak ... Rew42AcQ5s

Resultaat? Onbeperkt broekjes, waar ze wél moeite voor moeten doen. Als ik mijn ene kat gewoon onbeperkt brokjes geef (heb ik een paar maanden geprobeert) dan eet hij veel en veel te veel. Nu zie je hem na een paar brokken denken "Pfff, wel heel moeilijk, later maar weer wat halen". Ze kunnen eten wat en wanneer ze willen, maar zich niet overeten.

Verder, wat betreft aandacht en negeren: Mijn ene kat moet ik inderdaad negeren. Als ik daarop reageer is hij helemaal blij en stopt niet meer. De andere daar in tegen, wil gewoon graag weten dat ik er nog ben. Die blijft klagelijk miauwen tot ik hem vertel dat het goed is. Zodra hij mijn stem gehoord heeft is het klaar en gaat hij weg.
Elke kat heeft zo zijn eigen handleiding en het is echt een kwestie van uitproberen wat werkt.

Werkt dat ook als je meerdere katten hebt? Ik heb er 3 lopen waarvan 1 nogal aanwezige dame

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:58

Hier mogen ze ook niet in de slaapkamer maar ook 1 kat die iedere ochtend aan de deur staat te krabbelen en te mauwen om me wakker te maken de ene keer vroeger dan de andere keer en ook de 2 jongste hebben het overgenomen. ik heb ze hier zo getraind dat een simpele nee voldoende is om te stoppen ermee. Hier 4 katten en altijd onbeperkt brokjes en krijgen ook vlees tussendoor, dus aan eten ligt het niet ze willen gewoon aandacht en eisen dat dan ook op. :j

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:00

Ik heb ook zo'n zeurder gehad. Opgelost toen ik zo'n luchtspuitbus ben gaan aanschaffen en de brok niet als ik opstond maar na het douchen etc. te doen.
ook krijgt ze nu voor het slapen gaan ('s avonds) een grotere hoeveelheid brok en is smorgens enkel bijvullen.
ongeveer rond 19:00 krijgt ze hier nog vlees.
Maagje is lekker vol tot 09;00 en ze zeurt niet meer :)
de luchtspuitbus is ook verdwenen na een week want de zeur gewoonte moest er gewoon eventjes uit..
Op een begeven moment wordt het gewoonte..
ze gaan dat dan gewoon doen omdat het bij de routine van de dag hoort... kan dan niet eens met het voederschema of te veel energie te maken hebben..
Kan ook zijn dat ze het al bij zich droeg bij haar vroegere huis.. en dat nu ze weer gewoon in een huisje boompje beestje situatie zit dit weer terug is gekomen...
kortom.. er is altijd ergens wel oorzaak-gevolg... echter kan iets zo gewoon zijn geworden dat de kat enkel het gevolg nog toepast :)
afleren is de beste optie ;)

Ze heeft hier geleerd dat mij vroeger wakker maken niet resulteert in vroeger eten :j

Overigens zal ik wel van whiskas afstappen..
echt zout en echt veel voeding zit er niet in.. je moet veel meer brok geven om een voldoening bij je kat te bereiken.. (ook dan meestal op de zak staat..) buikje is wel vol met vulmiddel (zoals rijst en mais etc.) maar de echte voeding blijft achterwegen..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:04

Voer, gezelschap, allemaal goed en wel maar laten we niet vergeten dat katten 5u per definitie een geweldig uur vinden om op te staan :+ .

Maar voer (en gezelschap) kan hen idd vergevingsgezinder maken en je laten slapen tot een meer menselijk uur.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:15

Femke_Tweety schreef:
Meld je eens aan op een kattenforum, en stel de vraag daar. De antwoorden zullen nogal anders zijn dan hier....

Ondanks wat algemeen als gangbaar wordt aangenomen, lijkt het er in huidige onderzoeken nogal op dat katten eigenlijk helemaal niet echt solitaire dieren zijn.
Veel asiels geven nog de verouderde ideeën mee: "Kat kan prima alleen, hij moet gewoon niet zeuren."

Veel huiskatten (niet alle, uiteraard zijn er uitzonderingen) gedijen veel beter met een vriendje.

Hier is een kat, die in een totaal nieuwe omgeving komt, met nieuwe mensen om zich heen. Meteen een pittige operatie voor dr kiezen krijgt.
En zich een uur of 8 (snachts) alleen moet zien te redden.
Zeker als de kat overdag erg aanhalig is, is dat een aanwijzing dat hij (zij) zich helemaal niet zo prettig voelt alleen.

Kijk eens op een kattenforum voor tips, en evt een 2e katje erbij?

Dan komen ze gewoon met zn 2en :Y)
Ik heb er namelijk 2, nummer 1 de kleinste gaat naast je oor zitten miauwen steeds iets harder. Reageer je niet dan krijg ik een pets op mn wang :+ zonder nagels uiteraard.
nummer 2, mijn ObesiKat (ruim 5 kilo met hangbuik) gaat op mn borstkas liggen, wordt regelmatig wakkeer met 'He gets wat ben ik benauwd hoe komt dat' doe ik mn ogen open en dan ligt ObesiKat me met een guitig hoofd aan te kijken.

Ik negeer ze zoveel mogelijk, maar heb er maar vrede mee genomen dat ik niet langer dan tot 8 uur kan slapen :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:16

Brr katten (beesten) in je slaapkamer en in je bed, als ik íets smerig vind is het dat wel.

Ik weet niet of je wel eens naar het programma ''my cat from hell'' kijkt? Schijnbaar willen katten graag in de slaapkamer zijn omdat daar de geur het sterkst is. Maar die man in die aflevering wilde (net als ik) geen kat in z'n slaapkamer, uiteindelijk hebben ze er een ding voor de deur geplaatst dat op beweging lucht naar buiten blaast. Heel snel was het dus opgehouden met het gekrabbel.

Wbt de kattenbakken, het is altijd + 1 extra kattenbak. Dus 1 kat is 2 bakken, 2 katten is 3 bakken etc.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:21

Maartje1990 schreef:
Brr katten (beesten) in je slaapkamer en in je bed, als ik íets smerig vind is het dat wel.

<SNIP>

Niet alleen dat....onze kat is een buitenkat en het tekenseizoen komt er weer aan. Gisteren de 1e alweer bij de lurven gehad. Geen prettig idee dat zo'n beestje in je bed rondkruipt. Dus geen kat op de slaapkamer(s).

XiiaaooNaa

Re: Help, mijn asielkat laat me niet slapen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:32

Mijn beestjes zijn goed tegen de nare beestjes beschermd :)

Maar over jouw kat, sowieso pas na 5/6 weken naar buiten laten.
De kat moet eerst het huis helemaal 'eigen' gemaakt hebben zodat hij het mmakkelijk terug vindt.

Ik zou eerder onbeperkt eten neerzetten of hem gewoon opsluiten in een kamer waar je hem niet hoort.
Wij sluiten onze katten 'snachts ook op.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 09:44

Maartje1990; 1 kattenbak werkt prima. Kan aan mij liggen maar 2 bakken voor 1 kat vind ik echt onzin :')

Behalve dat ik met kat op slaapkamer niet lekker slaap vind ik het inderdaad ook niet bijzonder fris. Speelt dus ook mee. Kat mag best weten dat er grenzen zijn in dit huis.

XiiaaooNaa; Onbeperkt voer doe ik dus al ;-) Opsluiten in een kamer werkt niet, heb een appartement waar ik haar overal nog gewoon hoor 'helaas'. Naar buiten heb ik dus een tuigje voor, kan ik haar lekker laten wennen zonder dat ze weg kan. Bestaan verschillende ideeen over de tijd die je moet nemen voor ze naar buiten 'mogen'. Ga het gewoon gecontroleerd in de routine brengen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:49

Hier meld zich een slappeling. ;(

Ik heb de strijdt verloren.

Ik heb een kat iedere nacht op mijn voeteneind liggen. Hij weegt ruim 7 kilo.

Boris is een Noorse Boskat. Hij kan gewoon de deur openmaken. Hij gaat gewoon op z'n achterpoten staan en opent de deur met de deurkruk. Simpel.

We hebben dus de deurkruk omgedraaid zoals je ook voor kleine kinderen doet als je niet wil dat ze de deur kunnen openmaken.

Geen probleem zei Boris,...gaan we via het balkonraam.

Balkondeuren dicht--> serenade--> oordoppen --> jongste die komt melden dat de kat voor het raam zit te blèren en het raam opendoet --> kat op voeteneind.

Kattenluikje barricaderen want op standje op slot krijgt hij hem open. Maar hij is blijkbaar zo sterk dat hij de barricade ook opzij krijgt.

Andere kat irriterende maatregelen hebben ook gefaald. Plantenspuit(zeer effectief bij de andere kat) maakt geen indruk.
Van het bed duwen maakt geen indruk.

Hij heeft een seresto vlooien en tekenband en een eigen kleed op het voeteneind en een deurmat voor de openslaande deuren voor zijn natte poten...

TS,..hoop dat die van jou minder hardnekkig is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:52

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:52

NatasjavE schreef:

Boris is een Noorse Boskat. Hij kan gewoon de deur openmaken. Hij gaat gewoon op z'n achterpoten staan en opent de deur met de deurkruk. Simpel.

We hebben dus de deurkruk omgedraaid zoals je ook voor kleine kinderen doet als je niet wil dat ze de deur kunnen openmaken.

Balkondeuren dicht--> serenade--> oordoppen --> jongste die komt melden dat de kat voor het raam zit te blèren en het raam opendoet --> kat op voeteneind.

Kattenluikje barricaderen want op standje op slot krijgt hij hem open. Maar hij is blijkbaar zo sterk dat hij de barricade ook opzij krijgt.

Andere kat irriterende maatregelen hebben ook gefaald. Plantenspuit(zeer effectief bij de andere kat) maakt geen indruk.

Hij heeft een seresto vlooien en tekenband en een eigen kleed op het voeteneind en een deurmat voor de openslaande deuren voor zijn natte poten...

De noor bij mijn ouders is PRECIES zo!! :')

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:09

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:11

Mijn katten komen nagenoeg niet buiten en worden netjes ontvlooid om de 6 weken daar ObesiKat een vlooienallergie heeft.
Was ooit zo begonnen toen we ze net hadden en het huis nog helemaal niet af was dat ze toen op de kamer mochten, sindsdien szo gebleven en ik kom nu gewoon moeilijker in slaap zonder het gepruttel om me heen :+

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:59

als wij die regel zouden moeten naleven met die kattenbakken zouden we wel erg veel kattenbakken in huis hebben :wow: hier gewoon 2 bakken voor 4 katten gaat super schep 2 x per dag viezigheid eruit en vul zo nodig aan 1 x per week gaan ze volledig leeg.

wat betreft het zeuren toen onze ex kater het ook aan de 2 kittens had geleerd krabbelen en mauwen aan de deur heb ik een paar keer met een rot vaart die deur open getrokken en gezegd nee! gewoon weer in bed gaan liggen en de keer daarop weer doen. nu is gewoon een simpele nee vanuit de slaapkamer voldoende en kun je weer verder slapen. :)
Laatst bijgewerkt door Isaboy op 30-03-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:04

Als het met het aantal kattenbakken die je in huis hebt goed gaat, prima, alleen als er een kat zijn of haar behoefte niet op de bak doet kan dat een van de redenen zijn om er een of meer bakken bij te zetten.

Boris is een slimme kat ;-).

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:43

NatasjavE schreef:

_O-

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 22:43

Suuskipje; heet jouw kat serieus ObesiKat?? :')

NatasjavE; so far lijkt het eten de oplossing. Hopelijk is ze sneller tevreden dan jouw Noor!

Vandaag met de dame naar buiten geweest aan een tuigje. Ze vond het reuze spannend maar was heel dapper en nieuwsgierig!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:02

Obesikat. :')

Hier ook een slappeling hoor. Echter hoefde mijn kat niet zoveel trucjes uit te halen Als bovenstaande kat. :') Die kwam als kitten bij me maar ik was heel stellig.. GEEN kat op bed. Totdat ik dag 1 naar bed ging en dat kleine hoopje kitten achter moest laten beneden. Ze mocht 1 nachtje mee.. inmiddels zijn we 2 jaar verder en kan niet eens slapen zonder katten op bed. :')
Overigens geen buitenkatten. En ze respecteren ook min of meer dat vrouwtje graag uitslaapt. Min of meer. Op een lik en een kroel na.

Fijn dat de oplossing gevonden lijkt te zijn!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:15

Zie dat het probleem is opgelost met onbeperkt. Logisch ook. Katten zitten qua spijsvertering net even wat anders in elkaar dan honden, en hebben er juist meer baat bij om onbeperkt kleine beetjes te eten. In het begin kunnen ze een beetje schranzen, maar zodra ze merken dat het onbeperkt is minderen ze hun porties en gaan ze meermaals per dag een paar brokjes eten. Wij hebben thuis al ruim 25 jaar katten en nooit anders gedaan! :-)

Onze katten komen het overigens wel al op voorhand zeuren als er nog een klein laagje onderin de voerbak zit. Want oh ze zouden maar eens zonder voer komen te zitten. Iets met 'honden hebben baasjes, katten hebben personeel' :+

Katten op de slaapkamer vind ik ook not done, al heb ik de vreselijke gewoonte om m'n deur niet te sluiten waardoor ik later een kat uit m'n bed moet vissen... Het kattenluik naar buiten is in m'n moeders slaapkamer, dus daar zitten ze altijd binnen. Vooral nu met het tekenseizoen ben ik er huiverig voor. Wat dat wakker maken betreft heb ik geen last. Ze laten me lekker slapen. Tenzij ze mijn wekker horen afgaan en ik net wat te lang in m'n bed blijf liggen. Dan komen ze aan de deur staan miauwen van 'opstaan baasje!' :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 00:37

billionache schreef:
Onze katten komen het overigens wel al op voorhand zeuren als er nog een klein laagje onderin de voerbak zit. Want oh ze zouden maar eens zonder voer komen te zitten. Iets met 'honden hebben baasjes, katten hebben personeel' :+

:') :')

Hoezo "herkenbaar".......

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 02:48

Aleeneh schreef:
billionache schreef:

:') :')

Hoezo "herkenbaar".......

Afbeelding

Zoiets?

:')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 02:52

Onbeperkt gaat hier overigens echt niet...ik heb hier een ook een rode kater van "het Gelderse type".
(vosbles 4 x wit en word dik van lucht)

Die kan ik dan ook Obesikat gaan noemen. Binnen een mum van tijd heeft die z'n pootjes dan aan de zijkant zitten.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:37

Idd onbeperkt voeren, een kat eet doorgaans 10-20 kleine porties verdeeld over een dag. Met 1 of 2x per dag voeren heeft je kat dus gewoon meer als de helft van de dag honger. Een goed en goedkoop voer is idd porta21. Ik voer sanabelle en dat bevalt ook erg goed. Taste of the wild zoals eerder genoemd is ook heel fijn voer, ik ben over gestapt omdat ik deze te duur vond worden. Natvoer is ook belangrijk voor je kat. Een kat is van nature een slechte drinker, wat nier problemen in de hand kan werken. Natvoer bestaat voor 80% uit tocht. Een goed natvoer bevat geen graan en suiker. Een goedkoop maar goed natvoer hebben ze bij de aldi. Ook de lidl heeft luisjes(in een witte doos) die goed zijn. Bij zooplus zijn andere goede te koop. Het eerste bestanddeel van de ingrediënten lijst is het product dat er het meest inzit. Dus begint het met graan en bij producten? Laat het dan liggen.

Waarom graanvrij? Een kat is een carnivoor. Graan wordt alleen maar als plakmiddel gebruikt zodat de brok niet uit elkaar valt. Graan wordt niet verteerd door de kat en gewoon weer uit gepoept.
kijk ook of de brokjes een bruine kleur hebben. Zitten er rode en groene brokjes in zoals bij felix enz. Dan zitten er kleurstoffen in, dit is ook niet goed.

Probeer voordat je gaat slapen de kat ook moe te maken door flink met hem te gaan spelen. Een laserpointer vinden ze vaak geweldig maar ook hengeltjes.

Waarom wil je de kat naar buiten hebben? Er schuilen veel gevaren buiten voor je kat, vergiftiging, aangereden worden, katten haters. En ook door andere katten kan je kat erg ziek worden (denk hierbij aan katten aids en niesziekte).

Tevens vind ik het niet erg handig van het asiel om een ongeholpen kat te herplaatsen.

Een maatje is idd fijn voor je kat, zoals eerder gezegt. Katten zijn ondertussen niet meer solitair. Maar begrijpelijk als dat niet lukt.

Hopelijk heb je er wat aan :)

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:39

Ik ben overigens heel erg van het waarom.
Je kan wel roepen je moet onbeperkt voeren, je moet graanvrij voeren. Maar waarom dan? Waarom is dat beter of niet beter?
Vandaar mijn post :)