Hondenbench op achterbank

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Hondenbench op achterbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 16:59

Een goeie bench vinden die past. Wat een drama!

Ik heb een skoda octavia combi, best wel een grote auto dus. Ik loop echter tegen een aantal problemen aan:
- Mijn kofferbak heeft een drempel, waardoor veel benchen afvallen omdat het deurtje niet open kan
- Door de drempel, kan ik geen bench kopen die de volledige hoogte van de kofferbak benut, omdat ik de bench dan gewoon niet in de auto krijg
- Mijn hond is niet meer van de kleinste... Toen hij nog pup was hebben we heel enthousiast deze https://www.autobench.be/p/4pets/autobench-pro-2-largen/ gekocht, paste (met verhoogje, om het deurtje open te kunnen laten gaan) héééél nipt in mijn koffer. Helaas is onze hond eruit gegroeid. Benchhoogte = 66cm. Schofthoogte hond = 66cm. Laat ons zeggen dat het arm dier het niet zo aangenaam meer vond :+

Voorlopig zit ie dus los in de kofferbak. Maar dat is natuurlijk niet heel veilig, en in de iets warmere periodes wil ik hem ook gewoon in de wagen kunnen laten zitten met de koffer/deuren open. Dat kan nu gewoon niet.

Ik ben momenteel aan het rondkijken voor de optie van een bench op de achterbank. Daar zou ik in hoogte naar bijna 80cm kunnen gaan. Maar ik vind echt heel weinig voorbeelden.

Dus bij deze: heeft iemand van jullie zijn hond in een bench op de achterbank? Foto's please! Is het een bench op maat gemaakt? Of van een bepaald merk?

Als jullie andere opties zien, behalve een andere auto kopen: shoot!

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hondenbench op achterbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:11

Wil je hem per se in een bench? Want je kan ook een ring laten bevestigen in het midden van je achterbank en hem dan met een stukje ketting aan een (goed!) Tuig vastleggen. Gebruik er een klimkarabijn voor, geen lichte musketon, die breken nogal eens bij een ongeluk.

Wanneer mijn auto opgeknapt wordt ga ik een gordelpunt met aan het eind een ring laten zetten waar de hond altijd ligt, maar dan moet je hond geen gordels kauwen. Als je hem ook wel op de achterbank wilt, kan je trouwens ook gewoon de gordel gebruiken. De gordel vastklikken, karabijn om zowel de buikriem als rugriem doen en dan aan een stevig tuigje. Sluitingen die je in de gordelhouder moet klikken zin vrijwel altijd én te lang (dan klapt de hond met zijn rug op de rand van de zitting) én breken nogal eens met een ongeluk (waardoor de hond alsnog door de auto gelanceerd wordt). Dat raad ik dus zeker af.

Qua tuigen zou ik bijvoorbeeld ruffwear nemen. Bij alle tuigen in ieder geval niet aan de lijnring vastklikken, die scheurt bij ongelukken meestal af. Echt aan de gordelbevestiging indien het een officieel autotuig is, of aan de rugband of handvat.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:12


joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:18

Kennis van mij heeft nu een rek gekocht bij https://www.kleinmetall.de/exclusiv/ ze heeft dan de achterkant geheel dicht zodat als de klep open gaat de honden er niet uit kunnen. Het is dat ik zelf al andere deuren erin had laten maken anders had ik zeker voor dit gekozen. Niet goedkoop, maar pakt minimaal de ruimte weg in de kofferbak. Als je de hond vaak bij je hebt denk ik wel een goede investering.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Hondenbench op achterbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:22

Ik zou inderdaad gewoon een rek kopen en dan die ring waar je hem aan vast kunt zetten. Veel gemakkelijker dan een bench. Mocht je een ongeluk krijgen dan zijn de meeste benches zo kapot of verwrongen dat je je hond er niet uit krijgt.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 17:25

kiwiwitje schreef:
https://www.anwb.nl/auto/tests/hond-mee ... nnel-bench

Deze is speciaal gemaakt voor vervoer op de achterbank.


Daar had ik inderdaad al naar gekeken, ook omdat deze als beste uit alle tests komen. Helaas zijn deze niet lang genoeg voor onze hond (als ie gewoon staat, meet hij van neus tot achterste 85cm. Van voorpoot tot achterpoot ongeveer 65cm. Het formaat dat qua hoogte in mijn auto zou passan van de Schmidt, heeft maar een diepte van 59cm)


joyce83 schreef:
Kennis van mij heeft nu een rek gekocht bij https://www.kleinmetall.de/exclusiv/ ze heeft dan de achterkant geheel dicht zodat als de klep open gaat de honden er niet uit kunnen. Het is dat ik zelf al andere deuren erin had laten maken anders had ik zeker voor dit gekozen. Niet goedkoop, maar pakt minimaal de ruimte weg in de kofferbak. Als je de hond vaak bij je hebt denk ik wel een goede investering.


Heb je toevallig een foto van de combinatie?

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 17:31

Mizora schreef:
Wil je hem per se in een bench?


Daar heb ik ook al aan gedacht. En in veel gevallen is dat zeker een optie, maar zoals al gezegd, in de warmere maanden als we bv op vakantie zijn of we gaan trainen wil ik graag de mogelijkheid van het openlaten van koffer en/of deur terwijl de hond in de wagen blijft- zonder risico's daarbij. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik klachten zou krijgen, als hondlief enkel met tuigje en ketting in de auto vast ligt.... :Y) (Blaffende Mechelse herders zijn niet zo populair bij de meeste mensen, zelfs al is ie poeslief :') )

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenbench op achterbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:38

De maat is ook een belangrijk puntje, de hond moet er inderdaad wel in passen :=

Maar dit idee is op meer benches toe te passen. Door met een kussentje de ondergrond vlak te maken(zitting van de bank is vaak schuin) en een kennel dus met zo’n soort band vast te zetten.

joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:22

joyce83 schreef:
Kennis van mij heeft nu een rek gekocht bij https://www.kleinmetall.de/exclusiv/ ze heeft dan de achterkant geheel dicht zodat als de klep open gaat de honden er niet uit kunnen. Het is dat ik zelf al andere deuren erin had laten maken anders had ik zeker voor dit gekozen. Niet goedkoop, maar pakt minimaal de ruimte weg in de kofferbak. Als je de hond vaak bij je hebt denk ik wel een goede investering.


Heb je toevallig een foto van de combinatie?[/quote]

Helaas geen foto van de auto van kennis. Gaat wel om ford focus station en het ziet eruit als de auto in de link.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hondenbench op achterbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:29