Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 14:25

Hoi

Ik ben op zoek naar tips hoe ik de rui bij mijn honden kan versnellen.
Bij mijn herder valt het nu opzich weer mee, maar mijn tamaskan .... man man man.
Ik heb gewoon een compleet tapijt :')

Maar voor hem vind ik het vervelender als voor mij, al die kriebelhaartjes.
Ik heb een waterblazer, gebruik deze regelmatig nu en dan hebben we ook echt sneeuw buiten van al het haar wat los vliegt.
Borstelen doe ik weinig om het juist niet te stimuleren dat er nog meer haren worden aangemaakt.

Gisteren ook heel ijverig bezig geweest, toen wel met borstel en waterblazer. Er kwam zo veel haar vanaf dat ik dacht dat hij kaal zou worden.
Hoe dan ook, vanmorgen weer een tapijt binnen dus erg effectief is het niet geweest blijkt.

Ik geef al dagelijks een scheutje zalmolie over het voer, de huid ziet er niet rood/schilferig uit. Ook geen beestjes ofzo.

Dus, wat kan ik nog doen? Of is wassen en waterblazen echt de enige beste methode? Wassen heb ik nog niet gedaan omdat dat niet zo makkelijk gaat, dan moet ik met de waterslang buiten aan de gang want naar boven krijg ik ze niet.

Groetjes

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:30

Wassen en droog blazen werkt toch het beste... Heb je geen doggy wash in de buurt? Dan hoef je niet met tuinslang aan de gang?

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:41

Kun je hem laten zwemmen en spelen in het water? Daarna waterblazen. Door het vocht wordt de ondervacht zwaar.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:38

Naar het trimsalon brengen! Wij doen dat ook twee keer per jaar met onze honden, het scheelt zoveel haar in huis! :oo

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:48

Als hondentrimster zeg ik idd wassen en blazen.
Als je het zelf doet kan ik je de shampoo van secret weapon aanraden, te verkrijgen bij JHgroomersupply.
Zeker in combinatie met hypknotic, ook daar verkrijgbaar.
Je moet dan 2x wassen, de eerste keer met een gewone goedkope shampoo en de 2e x met de sw met scheutje hypknotic erdoor. Goed uitspoelen, handoekdroog maken en blazen maar. Wol vliegt je om de oren dus mondkapje is geen overbodige luxe.
Anders idd naar trimsalon brengen, kost wat maar heb je thuis de zooi niet.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:01

Wat vind je de meerwaarde van die twee producten? Groot verschil? Hoe?

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:28

De vacht droogt sneller, wol laat beter los en ontklitten gaat beter merk ik met deze producten.
Gemiddeld ben ik een half uur tot een uur sneller klaar.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:30

KimD schreef:
Naar het trimsalon brengen! Wij doen dat ook twee keer per jaar met onze honden, het scheelt zoveel haar in huis! :oo


Ik heb mijn hond ook een keer naar trimsalon gebracht, dacht dat niet zoveel verschil zou maken maar als ik dat had geweten had ik het al jaren eerder gedaan. Scheelde echt zoveel :j :=

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:46

Zamora schreef:
KimD schreef:
Naar het trimsalon brengen! Wij doen dat ook twee keer per jaar met onze honden, het scheelt zoveel haar in huis! :oo


Ik heb mijn hond ook een keer naar trimsalon gebracht, dacht dat niet zoveel verschil zou maken maar als ik dat had geweten had ik het al jaren eerder gedaan. Scheelde echt zoveel :j :=


Wij brachten in eerste instantie alleen onze sheltie zo'n 8 keer per jaar. Maar toen kwam het eens ter sprake en hebben we in een rui de rest ook gebracht, echt absurd dat verschil!

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:51

ik doe regelmatig mijn hond ff stofzuigen, helpt ook voor de losse haren eerst ff goed borstelen.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:09

Dan hier toch simpele honden ondanks alles gecastreerd en 2x husky's en 3x (2 langhaar) herders. We borstelen 1x per week in de rui en lopen regelmatig in de regen of zoals deze zomer lekker zwemmen en 0 vacht problemen of overmatig haar in huis. We hebben niet eens een bijzonder soort borstel haha

Overigens bij vacht problemen adviseer ik absoluut een trimmer.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:48

het ligt ook aan het voer wat je voert

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:10

In de rui periode dan kam ik ze flink met het herdersharkje of breng ze naar de trimmer. Rest van jaar kom ik er maar weinig aan. Want anders stimuleer je het ruien inderdaad. Dus nu paar dagen achter elkaar in het veld de onder vacht er uit halen met herdersharkje

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:26

Ja ik zit met hetzelfde probleem. En ik heb nog niet eens de kans gehad om een waterblazer aan te schaffen. :=

Afbeelding

This hier nu ook drama. En ik twijfel ook echt of ik niet de gok ga nemen een tweedehands waterblazer te kopen op mp.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 01:10

dierenfan schreef:
Dan hier toch simpele honden ondanks alles gecastreerd en 2x husky's en 3x (2 langhaar) herders. We borstelen 1x per week in de rui en lopen regelmatig in de regen of zoals deze zomer lekker zwemmen en 0 vacht problemen of overmatig haar in huis. We hebben niet eens een bijzonder soort borstel haha

Overigens bij vacht problemen adviseer ik absoluut een trimmer.


castraten verharen veel minder. die ervaring heb ik in het verleden ook gehad

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 01:14

Wassen. En blazen. De perfecte combi. En daarna borstelen en nog eens blazen. Dat is hier de combi met onze grote langharige hond.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 04:12

Wij hebben een husky x mechelaar en die geniet iedere dag van een sessie met de stofzuiger. Bijna geen haar meer en ze is super zacht :D eerste paar keer was t wennen voor dr maar nu gaat ze er echt voor staan

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 17:33

Ik noem dit geen vacht problemen, het is een normaal verschijnsel en er zit nu eenmaal poolhond in... dus veel haar :D

Zwemmen wil hij nu niet, want koud....pootje baden wel :brr: een doggywash kan ik nog wel eens voor kijken, want ze traplopen mogen ze hier in huis niet dus dat doen ze hier ook met geen mogelijkheid. Optillen de trap op durf ik niet :o ben bang dat ik dan van de trap val.

Wat is het verschil met naar de hondentrimmer brengen of het zelf gewoon doen ( wassen & waterblazen? ) want naar de trimmer zie ik een beetje als een " luxe " ding.
Bedoel dit overigens niet aanvallend ofzo, ben echt oprecht benieuwd naar wat de verschillen zijn :j

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:40

Het lukt thuis nooit zoals bij de trimmer. Als ik het zelf doe, dan haal ik er zo'n 45% tot 60% uit en als zij het doet dan is het 100% zeg maar.

Het is geen luxeding, het helpt de hond. :j Zo'n irritant kriebelende vacht is ook tien keer niks lijkt mij dan.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:44

Ik ontwol mijn honden met zo’n kam met haakjes. Goed stevig ontwollen. Dan het bad in. Goed wassen. In het bad met een gewone kam erover. Dan goed uitblazen met de waterblazer.
Ik heb 2 border collies en bijna nooit veel haar in huis.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:01

Ik "ontwol" mijn akita's zelf. Eerst goed borstelen, zodat er geen klitten (meer) inzitten. Wassen met shampoo even wachten en goed uitspoelen. Idem met de antiklit. En daarna blaas ik (tegen haargroei in) ze helemaal uit en droog. Soms nog een keer borstelen om echt de laatste haren eruit te krijgen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:13

KimD schreef:
Het lukt thuis nooit zoals bij de trimmer. Als ik het zelf doe, dan haal ik er zo'n 45% tot 60% uit en als zij het doet dan is het 100% zeg maar.

Het is geen luxeding, het helpt de hond. :j Zo'n irritant kriebelende vacht is ook tien keer niks lijkt mij dan.


Ik heb ooit nagevraagd. Twijfelde om mijn hond ergens te brengen. Nu is hij niet erg makkelijk. Buiten dat het mij 120 euro koste. Deed zij echt precies hetzelfde als mij zelf. Ik ben ook echt lang bezig. Maar dan ziet hij er weer spik en span uit.

Wat maakt het dat jij niet alle losse haren eruit krijgt ? De juiste borstels is wel belangrijk

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:41

Wij betalen €20,- per hond om te wassen, te drogen en bij te werken. Daar ga ik het dus niet zelf voor doen.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:45

KimD schreef:
Wij betalen €20,- per hond om te wassen, te drogen en bij te werken. Daar ga ik het dus niet zelf voor doen.


Dat is erg goedkoop! Watvoor soort hond heb je?

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Tips gezocht om de rui te versnellen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:23

Hier "zwemmen" ze zelfs in waterplassen (ja, herders van 40 kg) dus dat zal het hier wel zijn wat het verschil maakt qua haar verlies