gedrag door voeding, hond

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

gedrag door voeding, hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 12:16

Ons teefje heeft wat problemen, dus zijn we al een tijdje een paar keer gewisseld van voer. We hebben met vlees aan eliminatie gedaan, maar dat ging niet zo goed, dus nu een dieet brokje.

Het reutje is een herplaatser die wat sneller nerveus of van de leg is. Verder al veel beter dan toen we hem ooit kregen en super lief. Maar vervalt weleens in oud gedrag als er iets is. Vaak krijg ik hem weer snel oke.

Nu heb ik al even het vermoeden dat het erger is als we van voer wisselen. Ze eten samen en hij is dus mee gewisseld van voer steeds in de hoop dat er op een gegeven moment een brok was die ze beiden graag eten en het goed op doen.

Op dit moment krijgen ze 3 weken dieet brokje en is hij echt heel onrustig.

Ik heb dit al overlegd met ''kenners'' maar het lijkt niet heel erg bekend te zijn of dit kan vookomen.

Mn vraag is niet wat we moeten voeren, maar OF mensen het herkennen dat honden ander gedrag vertonen op ander voer?

Bij de vorige brok leek het ook even, maar was het na 2 weken over.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: gedrag door voeding, hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 14:57

Het zusje heeft wat last van dr huid. We hebben eerst brok gevoerd, diverse langere periode geprobeerd, maar hij was ''zo'' dus was het me eerder niet sterk opgevallen.

Een tijd geleden vond ik hem op een nieuwe brok ( smolke sensitive ) erg onrustig, maar stopte na 2 weken. Ook zusje deed het er goed op. Helaas maar enkele maanden.

Toen zijn we met vlees gestart met eliminatie en merkte ik niet veel, behalve dat het zusje niet verbeterde en ze ook weleens slecht reageerden op vlees. Ik kreeg het gevoel dat ze ook iets tekort kwamen, wat in theorie niet gek is als je steeds weken slechts 1 soort vlees voert.

We hebben toen de Acana lamb grassland gekozen en weer 2 weken onrust, maar daarna was het oke en leek het goed te gaan. Zusje had wel last, maar minder. Ze kreeg alleen last van dr anaal kliertjes ( weer ) dus na overleg met da toch gekozen om een tijd te testen met Hill's prescription ZD. Als dit niks doet is er nog een brok voor omgevings allergie die de moeite zou zijn om te proberen.
De reu viel erg af op de Acana, dus gaf hem al ruim meer. ( we lopen dagelijks x aantal km's )

De Hill's krijgen ze nu 3 weken en normaal stabiliseerde hij na 2 weken, maar hij reageert echt op elk geluidje en heeft weinig rust in zich.

Nu terugzetten op Acana is dus niet echt geweldig voor hem.

Ik wil weer terug naar vlees, zijn we ooit mee gestart, maar ik vraag me echt af of meer honden op voer reageren qua gedrag. Je hoort van alles over voer, kan ook alle info vinden, maar gedragsverandering is niet zo bekend lijkt het.
En dan vraag ik me ook af wat in voer dat doet.

Hij reageerde bij vlees slecht op kip qua ontlasting. Dat zit hier wel in, maar hun ontlasting is netjes. Iets zachter dan op Acana, maar dat was denk ik ook te hard.

Ze zijn afgelopen periode niet ontwormt of ontvlooit.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: gedrag door voeding, hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 18:28

Nee, ik wil liever aan de oorzaak werken. Als dit opvalt na verandering van voer, ga ik het niet onderdrukken met iets anders. Normaal krijg ik hem ook weer vrij goed. Vandaag ging met trainen, oefenen, belonen alweer beter.

Maar ik wil echt weten wat voer in gedrag kan doen. Als hij echt altijd onrustig zou zijn, zouden we naar middelen kijken om hem te helpen, maar hij is al vaak tijden heel stabiel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: gedrag door voeding, hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 23:52

Oke, dat is wel heel heftig. Ze hebben al op graanvrij gestaan, maar op diverse brokken reageert hij de eerste 2 weken. Het is vooral veel onrust. Het is een gevoelige hond, maar dan is hij extreem gevoelig voor bijv geluiden, onze bewegingen etc. Dat krijgen we wel weer oke, maar het begint me op te vallen.

Mocht zijn zusje het op dit dieet voer goed gaan doen, wilde ik hem voor hem wel iets anders gaan zoeken, maar moet ik weten waar hij zo op reageert.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 14:57

Ik haal topic even omhoog, want heel toevallig las ik iets over voeding en gedrag bij Renske zalm.

Plaats even de link voor de tekst. De hoge omega 3 vetzuren zouden effect hebben op gedrag ( ook huid etc )
https://www.renske.com/nl/onze-voeding/ ... verse-zalm

Ben benieuwd of iemand daar al meer over weet??

Ons teefje is het op de Hill's ZD alleen maar slechter gaan doen en het reutje is daarop dus veel onrustiger.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 15:22

dierenfan schreef:
Net als mensen kunnen dieren op voeding reageren inderdaad. Bijv. Heel simpel bepaalde Kleurstoffen


Ik had de link geplaatst van Renske. Zij beschrijven dat extra omega 3 goed is voor gedrag.

Het lastige is dat je wanhopig wordt, omdat zijn zus al langer huid,oor,anaalklier problemen heeft. Uiteindelijk toch gezwicht om de Hill;s zd te proberen, maar zij is alleen maar slechter geworden en hij is onrustig. Vraag me dan echt af waarom dierenartsen dit adviseren.

En erge is dat onze kat met blaas problemen ( nu 2x blaasontsteking gehad sinds hij bij ons is ) ook Hill's CD van de dierenarts moest, maar ik echt twijfels heb over het voer. Durf ook niet zo goed te switchen, omdat het na een half jaar terugkwam bij hem. Die kat eet geen vlees of vis. Is een gedumpte kat, dus weten niks over verleden.

Het valt me ook op dat je echt bij elk voer wel mensen hebt die positieve ervaringen beschrijven en slechte. Ook bij voeren die op papier echt niet te best zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: gedrag door voeding, hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 23:14

Wolfsblut, taste of the wild ook naar gekeken. Acana hebben we gevoerd, dus ongeveer zelfde prijzen.

Waar het mij specifiek om gaat is of mensen gedragsverandering zien op voer. Ondanks de jeuk, oren en anaalkliertjes van het teefje, glanzen ze goed en hebben altijd goede ontlasting.

Het reutje is een herplaatser en we zijn al ontzettend ver gekomen met hem. Nu merkte we weer gedragsverandering en ik denk dat het aan het voer ligt. Omdat hij al van ver komt, zou ik een terugval daardoor zonde vinden.

Nu vond ik er dus na zoeken en zoeken wel wat over bij Renske voer. Niet dat ik dat dan wil voeren, maar ze associeerde omega 3 wel met gedrag, dus vraag me af of daar meer over bekend is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 23:54

Hannanas schreef:
Wat wel kan is dat ongemak onrust geeft.
Dus bijv maagpijn en/of buikpijn.

Omega 3 en dan specifiek DHA kan idd effect hebben op gedrag. DHA wordt gebruikt voor opbouwen van neuronen. Als er te weinig inname is bouwt het lichaam dat met andere vetten. * ff kort door de bocht
Je kunt bijv prima de Testa algen extra omega 3 capsules gaan geven.


Ze hebben beiden geen maag en darmproblemen. Ook mooie ontlasting, nooit misselijk etc.

DHA ga ik opzoeken, Dank je wel! En de Testa algen zoek ik ook op.

Pompadour, ze hebben geen vlooien en wormen. Ze worden wel met regelmaat behandeld en we komen natuurlijk ook bij de dierenarts. Ik schreef het erbij, omdat we niet recent iets giftigs hadden gebruikt bijvoorbeeld waar ze op kunnen reageren.
Ze hebben echt nog nooit een vlo gehad ook. Zijn kortharige hondjes, blote buikjes en erg goed te checken.

Het reutje is ook niet onrustig op de manier; hij heeft jeuk, is weibelig etc etc. Het is een getraumatiseerde hond die stabiel is, maar nu meer oud gedrag laat zien.

Omdat zijn zusje niet goed tegen voer kan, voor haar een paar keer ander voer geprobeerd en is het me eerder opgevallen dat hij me wat onrustig leek. Nu met dit voer, legde ik de link dat het toch echt door voer moet komen en ben ik gaan zoeken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: noordje, StonedRomy en 5 bezoekers