(hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

(hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 14:21

Ik kwam dit filmpje tegen en hoewel ik uiteraard weet dat vuurwerk heel lastig kan zijn voor (huis)dieren, vind ik dit wel echt erg om te zien.
Oa een hulphond die door vuurwerk volledig getraumatiseerd is geraakt en midden in een winkelcentrum in elkaar zakt en het werk niet meer kan doen.
Honden die maanden niet naar buiten durven of 40 uur hun behoeftes ophouden en dagenlang in de badkamer zitten.
Het is wel een heel goed filmpje om mensen bewust te maken van wat vuurwerk met een dier doet.

Hoe gaan jullie dieren met vuurwerk om en hoe reageren jullie daar op?
In het filmpje vertellen ze juist dat je de hond gerust moet stellen, maar ik dacht altijd dat je de angst juist moest negeren?

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:32

Dat van angst negeren heb ik nooit begrepen. Je dier is bang, komt naar je toe voor hulp en dan zou je 'm moeten negeren :?

Mijn kater krijgt dit jaar homeopathische ondersteuning. De paardjes staan gelukkig op een locatie waar het rustig is (dat was in voorgaande jaren wel anders, heb twee keer gehad dat er mensen het een prima idee vonden om pal naast de omheining die rotzooi af te steken).

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:44

Ik denk dat dat gewoon afhankelijk is van je dier. Bij Damy en de katten kan ik hun gedrag beter negeren en gewoon naar het vuurwerk gaan kijken, dan worden ze ook nieuwsgierig. Of gewoon doordoen wat ik al deed. Maar Noa heeft die steun echt nodig, anders zit die angstpissend in een donker hoekje :(:)

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16141
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: (hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:02

Wij hebben denk ik een hele rare hond. Die is absoluut niet bang voor vuurwerk. Ik zou het niet doen, maar kan haar bij wijze van spreken om 24u mee naar buiten nemen.
Onze zonen hebben jaren lang alleen vuurwerk in de tuin mogen afsteken, de hond zat dan gezellig voor de tuindeur te kijken. Ik denk dat ze er daardoor niet bang voor is.
Onze katten daar in tegen zijn panisch...

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: (hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:05

Negeren bij angst snap ik ook nooit. Hier helpt het juist om te laten weten dat je er bent. Mijn hond zoekt ons dan sowieso op als hij angstig is, en dan negeren zou het alleen maar erger maken. Geruststellen is voor mij dan ook niet continu praten met zo'n raar stemmetje van "oh wees niet bang" of zoiets, maar op een rustige toon wanneer dat nodig is en anders is een aanraking of even vasthouden (bij ons in ieder geval) voldoende.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: (hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:24

Onze hond is helaas ook angstig voor vuurwerk. Daarin ben ik waarschijnlijk een beetje de boosdoener geweest, omdat ik zelf ook onrustig wordt van vuurwerk en ondanks dat ik dit probeer te onderdrukken, voelt de hond dat natuurlijk wel heel goed aan.

Vorig jaar liep mijn broertje een paar dagen voor O&N met haar op een eiland in de Vinkeveense plassen, los. Echter bleken daar een paar jongens te staan met vuurwerk. Ze is toen de bosjes in gerend en er niet meer uit gekomen. We hebben gelukkig met een groep mensen gezocht en haar een paar uurtjes later rillend gevonden.

Met O&N zelf is de hond van mijn neef bij ons geweest, waar hij mee jaagt en die helemaal niet reageert op vuurwerk. Gelukkig bleef onze hond daardoor ook relatief relaxed. Tegenwoordig laten we haar deze periode ook niet meer los en gaat vaak mijn vader 's avonds met haar uit, aangezien ze zich bij hem het veiligst voelt en eerder mee naar buiten gaat dan bij mij bijvoorbeeld.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:30

Negeren staat in dit geval tegenover belonen. En daar zit ook iets tussenin. En mensen weten vaak niet hoe ze zich dan moeten gedragen.
Je kunt een hond belonen door na een schrikreactie te aaien en te praten, je kunt hem negeren door totaal geen aandacht te geven.
Of je laat weten dat je er bent door rustig te blijven en rol van leider aan te nemen waardoor je je dier beschermt. Dit is wat er meer tussen in zit waardoor je in mijn ogen het dier ook echt helpt.
Mijn moeder vind het verschrikkelijk irritant dat de hond bij angst zowat in haar kruipt en wordt dan boos óf ze vertroetelt haar verschrikkelijk wanneer ze angstig is. In mijn ogen is de juiste keus door gewoon te doen waar je mee bezig was maar wel rekening houdt met de behoeften van de hond (een veilige plek/persoon), een lichte massage zonder al te veel aandacht helpt vaak ook. Dat is in mijn ogen niet negeren maar ook niet belonen. Maar wel wat volgens mij de meeste mensen bedoelen met negeren.
De angst van het dier mag er zijn, maar laat weten dat de aanleiding niet relevant is (door zelf niet anders te gaan gedragen).


Het kan zijn dat de dieren in het filmpje misschien niet voldoende getraind zijn voor dit soort situaties.
Maar ook met een goede training kan een trauma voorkomen en dan is het wel erg sneu als je hulphond bent.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:33

Essie73 schreef:
Wij hebben denk ik een hele rare hond. Die is absoluut niet bang voor vuurwerk. Ik zou het niet doen, maar kan haar bij wijze van spreken om 24u mee naar buiten nemen.
Onze zonen hebben jaren lang alleen vuurwerk in de tuin mogen afsteken, de hond zat dan gezellig voor de tuindeur te kijken. Ik denk dat ze er daardoor niet bang voor is.
Onze katten daar in tegen zijn panisch...

Hier ook. Wij moesten om 12 uur de deur echt dicht houden anders wilde Saartje de straat op. Daar was t gezellig. Daar waren de mensen. :D

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:35

Hier altijd honden gehad. Altijd steun geboden en gerust gesteld. Tot iemand die het zo goed scheen te weten zei dat ik juist moest negeren. Dit dus bij mijn vorige jonge hond gedaan. |o |o Sindsdien wilde de hond bij me vandaan rennen in blinde paniek ipv steun bij mij zoeken. Doe ik dus nooit weer! En ik luister al helemaal niet meer naar dat soort "hondenfluisteraars"! Nu weer een jonge hond. Ook bang. Maar ik geef hem de steun die hij zoekt en vergeef mezelf nooit dat ik ooit naar zo'n mafkees heb geluisterd die het beter wist.
Verder een relax-o-pet in huis. Werkt prima mits de goede training.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:36

Witte herder hier die in donker niet meer naar buiten wil. Meeslepen levert een snelle plas op. Gevolg s nachts als het rustig is meldt hij zich om dr tuin in te mogen. Nachtrust dus flink verstoord.

Vam mij mogen ze gewoon verbieden op twee uur na van 0.00 tot 2.00 op nieuwjaar. Toch triest dat nederlanders zo ongeveer de enige zijn die al ruim van te voren gaan lopen knallen {:)-:(

Negeren als ze zo bang zijn helpt niet. Steunen wel

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:37

Onze hond was het eerste jaar totaal niet bang, vorig jaar enorm. Een maand geleden zijn we een weekend weg geweest en daar werd carbid afgestoken, ook weer enorm bang. Nu hebben we pilletjes gehaald. Verwacht dat ze nog bang zal zijn maar hopelijk is de scherpte er vanaf.
Mijn merrie is een miepje maar alle andere pony's op stal zijn behoorlijk bomproof. Daardoor valt het bij haar ook heel erg mee.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: (hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:44

Nu ik erover denk lijken paarden er iets beter tegen te kunnen - ze kunnen in blinde paniek wel door de draad maar die opbouwende verlammende angst die ook nog tijden kan aanhouden, hoor ik vaak over honden maar zelden over paarden geloof ik.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:45

ik vind het zo erg voor alle dieren die bang zijn :( mijn 2 oudste geven er niet om gelukkig die kijken ook gerust naar al het vuurwerk en dan kunnen om 12 uur naar buiten om te kijken mocht ik dat willen. Mijn nieuwe hond zullen we zien!

Negeren zou ik zelf ook niet zo snel doen, wel een donker plekje aanbieden. Misschien al in november beginnen met een adaptil band en als het mogelijk is een hond lenen die niet bang is!

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:47

Mijn honden hadden eigenlijk nooit angst voor vuurwerk, wel is er eentje wel eens in mijn dochters armen gesprongen toen er een vuurpijl boven zijn kop ontplofte... gelukkig is hij geen nerveus wrak daarna geworden...

1 Van onze katten (asielkat met verleden) ging de hele dag boven zitten en kwam weer naar beneden als het vuurwerk over was. Dat was alles eigenlijk. Ik schrok als kind meer van vuurwerk dan mijn honden.

Ik merk wel dat huisdieren nitraatbommen wel degelijk vervelend vinden. (En wijzelf ook).

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:53

Mijn hond is gelukkig niet heel erg bang, ze mag zoals altijd op een kleedje op de bank en dit werkt goed. Als het heel erg dichtbij is, vind ze het wel heel erg eng.

Ik wil mensen wel waarschuwen voor eventuele medicatie. Zo uit mijn hoofd weet ik niet over welke medicatie het precies gaat, maar sommige medicatie kan de alertheid verhogen, maar het lichaam wel verlammen. Het dier wordt hierdoor alleen nog maar banger en dit lijkt mij niet de bedoeling. Controleer even je medicatie voordat je het geeft!

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:57

Alle dieren hier vinden het verschrikkelijk.. Katten gaan zich verstoppen onder bedden/banken, de hond schrikt zich dood van elke knal en pony raakt in blinde paniek..

Hond heeft nu al een kalmeringshalsband, voor de katten zorgen we dat het boven donker is en pony gaat nu al 's avonds de stal in want daar is ze rustiger dan in het weiland. Anders rent ze zichzelf letterlijk kapot..

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:58

Onze hond is zn hond uit het filmpje.
Poept 5 dagen niet. Zit te beven onder de tafel.
Wil echt niet naar buiten.
Negeren doen wij ook niet.
We gaan ook niet betuttelen. Van ach gossie. Koetsjie koetsjie

We geven hem een aai over zijn bol en zeggen met een kalme stem dat het goed is.
Maar niks helpt.
Vorig jaar is hij ontsnapt tijdens het uitlaten rond oud en nieuw. Gelukkig is hij in een streep naar huis gerend.

Maar sindsdien gaat hij net voor kerst tot er met 2 januari naar een hondenpension in the Middle of niks in Duitsland. Daar is geen vuurwerk. Voor hem het aller fijnste en veiligste.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:00

eclair98 schreef:
Mijn hond is gelukkig niet heel erg bang, ze mag zoals altijd op een kleedje op de bank en dit werkt goed. Als het heel erg dichtbij is, vind ze het wel heel erg eng.

Ik wil mensen wel waarschuwen voor eventuele medicatie. Zo uit mijn hoofd weet ik niet over welke medicatie het precies gaat, maar sommige medicatie kan de alertheid verhogen, maar het lichaam wel verlammen. Het dier wordt hierdoor alleen nog maar banger en dit lijkt mij niet de bedoeling. Controleer even je medicatie voordat je het geeft!

Klopt. Die pillen gaven wij ook niet.
Wel andere medicijnen. Maar daar merkten we geen verschil mee. Ook de rustgevende band deed niks.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:00

Shadow0 schreef:
Nu ik erover denk lijken paarden er iets beter tegen te kunnen - ze kunnen in blinde paniek wel door de draad maar die opbouwende verlammende angst die ook nog tijden kan aanhouden, hoor ik vaak over honden maar zelden over paarden geloof ik.

Die van mij gaat als een locomotief in het rond en m'n shet galoppeert er dan achteraan. Wanneer hij eenmaal kan zien wat er gebeurt is het oké. Hij is nogal visueel ingesteld zeg maar.

De katten horen alleen een hoop paasei. Af en toe gaan ze wel kijken naar het vuurwerk maar kruipen daarna gauw weer ergens onder. Het is gewoon een heel ander soort mechaniek. Katten en honden zijn nou eenmaal geen prooidieren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: (hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:10

Filmpje gezien, de hulphond heeft bijna dezelfde reactie als de witte hier, alleen binnen blaft hij er door. Bij hem is het of bevriezen of vluchten. Iemand te dichtbij op dat moment wordt aangevlogen. Zo ellendig.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:31

Ik had vroeger een hond die doodsbang was van vuurwerk. Echt doodsbang. Hij raakte al helemaal over de zeik van bubbeltjesplastic. Als pup heeft hij een niet zo leuke ervaring met vuurwerk gehad. Hij kroop stilletjes naar de zolder en ging naar in het verste hoekje zitten bibberen. Tot ik hem tijdens een van de jaarwisselingen in bed heb genomen. Hij heeft overal doorheen geslapen <3
Dus negeren.. nee :n een dier dat bang is heeft steun nodig. Maar niet overdrijven. Als je als baasje gaat doen of er echt iets vreselijks is, bevestig je de angst van het dier alleen maar. Ik denk dat het belangrijk is om uit te stralen dat het goed komt en dat er geen gevaar is, maar wel de steun bieden die het dier nodig heeft.

En die kalmeringsmedicijnen.. Dat schijnt helemaal traumatisch te zijn. Het onderdrukt alleen de reactie, maar ze krijgen wel alles mee.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: (hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:34

Mijn hond is gewoon gek. Hij is bang voor ongeveer alles, maar niet voor vuurwerk en onweer. Hij vindt vuurwerk machtig interessant en gaat net zo lang door tot hij buiten mag kijken (meestal rond half 1 is het waar we vaak vieren het zo rustig, af en toe nog wat knallen) maar hij komt ook echt bij het raam kijken (mijn zus heeft het altijd koud dus die blijft liever binnen hahaha). Verder is hij absoluut niet onder de indruk, vind het alleen maar prachtig. Onze ene kat is wel heel bang (die hebben ze met vuurwerk zo verpest, waraschijnlijk iets aan zijn staart gedaan waardoor die geamputeerd moest worden), die gaat met vuurwerk zelf een plekje zoeken, die is wel echt bang. De anderen interesseert het helemaal niets :')

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: (hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:39

Over negeren bij angst omdat je anders de angst zou bevestigen/vergroten heb ik laatst een goed stuk gelezen. Angst is een emotie, en geen gedrag. Emoties kun je niet trainen. Maw, je kunt nooit door aandacht te geven aan de emotie (angst), die emotie groter maken.
Maw, gewoon je hond bij je nemen, niets is erger voor een bang dier om uit z'n kudde/roedel gezet te worden. Als er iets is wat angst oproept is dat het wel...

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: (hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:55

Over steunen van je hond tijdens angst is een mooi linkje te vinden :)
https://www.moniquebladder.nl/steun/

Hier genieten we volop van vuurwerk. Onze vorige hond (Rosco, labrador) was knallen wel gewend door IPO, en zat altijd mee te kijken met vuurwerk :D
De hond van mijn moeder komt uit het buitenland. Duidelijk angstiger, maar knallen doen hem dan weer niks. Hij vind het zien van siervuurwerk eng. Op oudjaarsdag mag hij daarom lekker los lopen in een groot omheind gebied, waar bijna geen vuurwerk is :D
Jarvis is net als Rosco. Vind het prachtig om naar te kijken, en is er heerlijk relaxed onder :j

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:22

Ach wat een aangrijpend filmpje, vooral skylar de hulphond die zelfs in elkaar zakte. Voor de baas ook verschrikkelijk, omdat zij daardoor ook in vrijheid beperkt wordt.

Ik ben zelf gezegend met 2 shetlanders die graag vuurwerk kijken en een labrador waarvan ik verwacht dat hij er niets om geeft. Wij kregen de pup 16 dec. dus hij heeft 1 keer vuurwerk meegemaakt hier en hij gaf geen kik. De fokker heeft regelmatig eens een vuurwerk CD op gehad om ze aan dit geluid te laten wennen. Op de cursus laatst ook een oefening gehad met een alarmpistool en daar reageerde hij gewoon normaal op.
Maar voor mij mogen ze vuurwerk ook verbieden. Gewoon om 0:00 op een paar plaatsen georganiseerd vuurwerk en meer niet.

Angst negeren snap ik ook niet zo. De hond is toch al bang en wordt echt niet banger als je hem aait en gerust probeert te stellen. Sterker nog hopelijk kan hij zo wat nodige steun bij de baas vinden.

Op de fb pagina van onze DA zag ik laatst iets over een soort romper die aansluitend om de hond zit en een soort van inbakerd, net als je we eens bij baby's ziet. Dat zou ook een rustgevend effect geven. Al denk ik dat je bij honden die compleet van slag zijn er weinig aan zult hebben.