Donkere kat herplaatsen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Donkere kat herplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 15:50

Door omstandigheden ziet het ernaar uit dat mijn lieve Majtje niet bij mij kan blijven. Dat zou niet eerlijk zijn voor haar, maar ook niet voor mijn andere kat. Het heeft nooit heel super geklikt tussen die twee, ze tolereren elkaar zeg maar. Voor Maj zou het ook veel fijner zijn om ergens te wonen waar ze naar buiten kan. Bij voorbeeld een huis met een tuin. Het grootste "probleem" is dat ze erg gevoelig is voor de overgangen tussen licht en donker. Bij zonsop- en -ondergang wordt ze heel actief en wil dan graag op jacht. Volstrekt normaal kattengedrag maar meestal fungeert mijn kater dan als prooi en dat zorgt voor heel veel stress bij hem. Overigens is Maj na haar jachtbuien in de schemer een érg lief katje, ze komt gezellig naast je liggen, of op schoot, en voorziet graag vanuit de vensterbank de omgeving van commentaar. Ze is supermooi, leuk en lief maar ze is niet gelukkig met wat ik haar aan huisvesting kan bieden.

Ik denk dat ze zeker wel ergens plaatsbaar is. Ze is 5 jaar en gesteriliseerd. Kerngezond, één keer heeft ze een gebroken pootje gehad maar voor de rest is ze nog zo goed als nieuw. Op naar het asiel, zou je dus zeggen. Een klein probleempje is dat ik weet dat donkere katten moeilijker plaatsbaar zijn. En Maj heeft een donker vachtje. Ze is donkerblauw (gemiddelde stoeptegelkleur), met een paar witte haren op de borst. Ik zou het zo triest vinden als ze misschien daardoor lang zou moeten wachten op een fijn huisje. Want ik wil natuurlijk wel mijn best doen om haar zo goed mogelijk ergens terecht te laten komen, bij lieve mensen die haar willen begrijpen. En niet bij voorbeeld ergens als boerderij- of stalkat, ze is echt wel gesteld op aandacht en op het comfort van een huis met een prinsessenstoel voor haarzelf

Afbeelding

Zijn er bokkers die ervaringen hebben met het herplaatsen van donkere katten? Hoe is dat gegaan? Ik vind het moeilijk om een andere plek voor haar te zoeken en het zou het geheel wat minder verdrietig maken als de kans dat ze goed terechtkomt wat groter is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-12-18 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:54

Blauwe katten gaan doorgaans als zoete broodjes. Volgens mij is er zelfs een bokker die op dit moment zoekt naar zo één. Ik zal haar eens tippen. Misschien kun je haar herplaatsen via een site als verhuisdieren?

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:54

Euh sorry? Donkere kat moeilijk plaatsbaar?

Als ik haar zo zie vind ik haar schitterend dus zou ik me geen zorgen maken voor een nieuw huisje.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:55

Zo’n Droppie ben je toch zo ‘kwijt’?
Heb je al een advertentie op fb gezet?
Het is dat ik nog steeds twijfel of ik opnieuw een kat wil. Anders was ik r zo komen halen.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 15:56

O? Maj is inderdaad blauw, haar vader is een rus en haar moeder is een tortie tabby die een verdunning bleek te dragen.

Verhuisdieren doet het niet op mijn computer, hun protocol zou niet beveiligd zijn. Had daar al gekeken inderdaad.

Onali, ja donkere katten blijven langer zitten in asiels. Net als oudere katten en katten die wat mankeren.

AnnetteFlame

Berichten: 1441
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:58

Alleen zwarte katten blijven significant langer zitten, blauwe zijn zo weg
Laatst bijgewerkt door AnnetteFlame op 08-12-18 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:58

Mijn blauwe kat komt uit het asiel en had daar genoeg bekijks. Bij hem was het alleen lastig dat iedereen hem wel wilde, maar dat hij door een gedragsdingetje niet goed plaatsbaar was. Als het enkel om het uiterlijk was gegaan hadden ze hem zo 10x kunnen plaatsen.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:58

Zwart is voor veel mensen toch anders als blauw.
Blauw is volgens mij best een gewilde kleur.
Al ben ik nog steeds van mening dat een kat niet op kleur te beoordelen is. Het karakter moet passen.

Is ze bv knuffelig? Houdt ze van aandacht. Of gaat ze t liefst r eigen gang?
Laatst bijgewerkt door Needje op 08-12-18 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:58

Nog nooit van gehoord, omdat donkere katten ongeluk zouden brengen ofzo? :+

Wij hebben vorig jaar een zwarte 16 jarige kat uit het asiel gehaald..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Donkere kat herplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:01

Ik snap wel wat TS bedoeld. Dit gebeurt ook vaak bij zwarte honden.
Maar in dit geval gaat het om een blauwe kat en die zijn erg gewild. Die ben je zo kwijt.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 16:04

Needje schreef:
Zwart is voor veel mensen toch anders als blauw.
Blauw is volgens mij best een gewilde kleur.
Al ben ik nog steeds van mening dat een kat niet op kleur te beoordelen is. Het karakter moet passen.

Is ze bv knuffelig? Houdt ze van aandacht. Of gaat ze t liefst r eigen gang?

Nee, dit dus. Ik vind haar prachtig maar ik was toen ik het topic maakte bang dat het een nadeel zou kunnen zijn dat ze donker is. Maar als ik de reacties zo lees is het misschien een groter probleem dat iemand haar alleen vanwege de kleur wil?

Qua karakter is ze naar mijn idee best makkelijk. Ze is wel gewend om bij voorbeeld op het aanrecht te mogen :o Je kan haar prima aanhalen maar wel alleen met toestemming van Hare Majesteit (het is zeg maar een merrie in katvorm) en het enige wat je echt niet moet doen is aan haar voorpootjes komen. Ook niet nageltjes knippen ofzo. Want ze vilt je.

Haar strategie bij spannende situaties is om eerst uit te halen (uit angst) en daarna weg te rennen. Ze bedoelt het niet gemeen, ze is erg gevoelig en bij stress reageert ze zo. De kinderen in het gezin waar ze geboren is waren bang voor haar :o Dus het is voor haar (en voor mij) wel belangrijk dat iemand haar wil begrijpen.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Donkere kat herplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:10

Dan zal ik iig haar karakter goed uitleggen in een advertentie. Want anders heb je idd dat er een kleurshopper komt. En als ze dan niet ‘bevalt’ wordt ze weer verplaatst. Dat zou zonde zijn.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 16:13

Ja, dat is een goed idee. Ik zal voor mezelf nog eens goed helder proberen te krijgen hoe ik haar het beste kan omschrijven maar dit topic heeft daar wel bij geholpen. Dank jullie wel. Ook voor de geruststelling dat er best wel iemand voor haar te vinden zou moeten zijn.

xJolien

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Donkere kat herplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:41

Misschien kun je contact opnemen met het asiel en kijken of zij willen helpen herplaatsen met een kat vanuit huis. Geen idee of dat gebeurt, maar dat je als een soort opvanggezin fungeert. Dan wordt de kat namelijk onder contract geplaatst , en mag ze niet zomaar doorgegeven worden aan de volgende. :)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Donkere kat herplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:45

Ze is prachtig :j daar zal je zo iets voor gevonden hebben!
Geloof niet dat haat kleur een probleem is.
Je hebt anders ook van die mensen zoals mij de ergste langzitter pakken _O-

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 17:47

LukieBradley schreef:
Je hebt anders ook van die mensen zoals mij de ergste langzitter pakken _O-

Zo iemand ben ik ook _O- Hoewel ik Maj als kitten van 2 dagen oud al kende en ze dus helemaal niet uit het asiel komt. Maar als ik daar voor een kat zou kijken dan zou ik ook het zieligste geval meenemen.

xJolien dat is een goede tip! Ik zal maandag direct informeren :)

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Donkere kat herplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:00

Ik snap dat echt niet
Juist zwarte dieren hebben mijn voorkeur

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 18:07

Ik vind de zwartjes ook mooi hoor. Maar ik ben nou eenmaal niet "men".

Anoniem

Re: Donkere kat herplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:10

Ohhh wat een plaatje! Die zit nog geen week in het asiel hoor.... Maar ik zou zelf de voorkeur geven aan zelf herplaatsen en de mensen kiezen waar ze terecht komt.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:19

Wat een mooie kat. Wij hebben helaas een groot gat in ons gezin zitten doordat de zwarte kat niet meer thuis is gekomen sinds 5 december dus we vrezen het ergste. Ik vind volledig zwart of rood juist ook mooi, alleen onze cypers met wit vind ik zelf lelijk. Maar ik zou een kat nooit laten zitten wegens kleur.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:22

Wij hebben ook een "heksen" kat.

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:30

Onze ervaring is dat katten herplaatsen tegenwoordig eigenlijk goed te doen is. Onze stichting (Swiffers Hoeve, zie link in onderschrift) vangt onder andere huisdieren op voor mensen die zelf niet meer voor hun huisdier kan zorgen (door ziekte, overlijden of bijvoorbeeld verhuizing naar een verzorgingshuis). We hebben inmiddels 3 katten van 10+ binnen een behoorlijk korte tijd geplaatst (2 rode katers en 1 zwarte).

Ik ben er van overtuigd dat een 5 jarige gezonde kat ook goed bij een fijn huis geplaatst kan worden hoor! En helemaal zo’n knappe als deze :j

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 18:38

Fennadev schreef:
Wat een mooie kat. Wij hebben helaas een groot gat in ons gezin zitten doordat de zwarte kat niet meer thuis is gekomen sinds 5 december dus we vrezen het ergste. Ik vind volledig zwart of rood juist ook mooi, alleen onze cypers met wit vind ik zelf lelijk. Maar ik zou een kat nooit laten zitten wegens kleur.

Oh nee... hier in de stad is een zwarte kat in april vermist geraakt. Ook een zwarte. Zijn eigenaar woonde vlakbij mij en ik heb haar wekenlang horen roepen en fluiten door de buurt. Hartverscheurend, en in die periode heb ik mijn eigen katjes regelmatig "zomaar" een paar keer extra stevig geknuffeld. Ze heeft honderden flyers overal opgehangen, een Facebookpagina voor 'm gemaakt enz. enz. enz. En eind oktober, na ruim 6 maanden, is hij gevonden. Opgepikt door de dierenambulance en tóch maar even de chip gecheckt. Maar met zo'n zwartje maak je je er toch altijd extra zorgen om (althans ik wel) dat hem wat vreselijks overkomt en hij in handen van satanisten valt oid :o Ik hoop dat jullie kat heel gauw weer terug komt, veel sterkte voor jou en je gezin...

Dank je wel Denise_Storm voor de bemoedigende post. Wat fijn dat jullie de katten hebben kunnen helpen :)

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Donkere kat herplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:10

Ja dat is dus waar mijn zorgen beginnen, want omdat ik nog bij mijn ouders woon, zijn de katten niet gechipt. Het liefst zou ik een tracker willen zodat we via GPS altijd kunnen zien waar ze uithangen. Met mijn eigen ervaring die nacht toen ik net op bed lag (heb een kat vreselijk horen miauwen) en de buren dat er die nacht een kat aan hun luikje zat te krabben, vrees ik dat ie is aangereden of ander leed had gekregen. Maar ik blijf ergens toch hoop houden dat hij terug keert. Bedankt voor het verhaal van je buurvrouw dat geeft wel weer hoop. Veel succes met je kat naar een ander geschikt huis te brengen.

senna21

Berichten: 11841
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:23

Ik weet niet in welke regio je woont.
In Friesland is er een organisatie die zorg draagt voor herplaatsing van honden en katten.
http://www.sosdier.nl