Pleeghond Sam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 10:48

Hallo bokkers,

Gisteravond hebben wij ons allereerste pleeghondje opgehaald, Sam.
We zijn in september aangemeld bij Honden zonder Toekomst als pleeggezin, en gisteren was de vlucht vanuit Gran Canaria.

Het leek me leuk om mijn bevindingen te delen, en als er mensen geïnteresseerd zijn, updates te geven over Sams ontwikkelingen!

Sam is +/- 7 maanden oud en heeft vanaf 3 maanden in een dodingsstation gezeten.

Sam nog op Gran Canaria
Afbeelding

Gisteravond hebben we hem opgehaald na zijn lange reis (hij is half 3 in de middag ingecheckt en heeft daarvoor al in zijn vliegkrat gezeten), hij was doodsbang in de auto. Zijn neus in een hoek van de bench gestopt, en doen alsof alles niet bestaat.

Eenmaal binnen konden we hem wel verlokken met een lekkere kauwstick, en was hij zowaar even vrolijk.

Afbeelding

Vannacht heeft hij bij ons op de kamer geslapen, bench erbij en open. Hij heeft zich echter onder mijn nachtkastje gewurmd en daar opgefrommeld de nacht doorgebracht, met z'n neus in de hoek.

Hij heeft vanochtend geplast aan de riem in de tuin (hoera! Volgens de stichting duurt dat voor de meeste honden meerdere dagen voordat ze dat durven) en zit nu weer onder een tafeltje geperst met z'n gezicht weggestopt, het arme ding.

Hij is echter wel er uit te lokken met een snoepje :P

Afbeelding

Afbeelding


Zometeen gaan we een stukje wandelen, ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan!

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:51

Awh arm ding. <3 mooi dat je hem opvangt. Hopelijk krijgen jullie hem ontpopt tot een vrolijke hond die erachter komt hoe goed het leven kan zijn.

Beauty26
Berichten: 2033
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:54

Wat een leuk dier!! Hoop dat hij snel wat ontdooit en lekker gaat rondlopen.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:54

Wat een super mooie hond! Sneu dat hij zo angstig/onzeker is, maar dat komt vast helemaal goed. Succes! <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:02

Wat een leukerd! Veel plezier en succes met hem leren dat het leven als huishond bést gezellig kan zijn :)
Zelf ben ik trotse eigenaar van een Portugees adoptiegevalletje. Hij blijft voorzichtig bij grote bewegingen en harde geluiden, maar verder is hij in redelijk korte tijd best assertief geworden en gék op knuffels en kriebels :) Ik hoop dat Sam zich ook zo mag en kan ontwikkelen!

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:13

Leuk.

Ik heb in mei John opgevangen van Honden zonder toekomst.

Het opvangen vond ik persoonlijk niets voor mij, een hondje in huis echter wel.

Afbeelding
Skip heeft hier zijn mandje gevonden.

Mijn ouders hebben 10 november 4 van de Honden zonder toekomst pups naar Nederland gevlogen.

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:16

Ach wat sneu om een dier zo te zien, mooi gebaar van je dat je dit doet en wens je heel veel
succes om hem naar een stabiel hondje te begeleiden...

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:18

Wat leuk dat je dit doet! Heel veel geluk voor hem en jou.
Ik volg al jaren Animal in Need in Spanje en heb daar een hond op afstand geadopteerd.
Honden die niet geschikt zijn voor adoptie zijn dat.
Ik ben zelf te weinig thuis om een hond te kunnen nemen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:20

Stevig vasthouden buiten hé! En de halsband goed strak zetten. Of nog beter, een tuig én een halsband aandoen.
Tot zover mijn overbezorgde ik.
Verder heel veel plezier met Sam zolang hij bij jou is. Hij wordt vast een heel prettige familiehond.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:36

ik zou het wandelen nog even niet doen. Dit arm ding heeft de laatste dagen nu al zoveel meegemaakt, zijn prikkelemmertje is vast helemaal vol. Dan nog eens wandelen in een voor hem heel andere omgeving, met meer en andere prikkels dan die gewend is... Zou ik niet doen.
ik zou voor nu prikkels zo veel mogelijk beperken, laat hem maar zijn ding doen. 2 of drie keer per dag aangelijnd in de tuin om een plasje te doen (neem een lange leiband van 5 meter, dan heeft hij vrijheid maar kan er niks gebeuren) en pas als hij goed binnen ontdooid en contact begint te zoeken met jullie, dan pas denken aan wandelen. (en dit ook opbouwen, eerst eens de neus buiten de voordeur en weer binnen zal de eerste keren ruim voldoende zijn.)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 12:20

Dankjulliewel voor jullie lieve reacties!

We zijn net een stukje uit geweest (ook op aanraden van de stichting, gelijk meedraaien in het normale leven. Ik zat ook even te twijfelen hoor, Duhelo) en dat ging boven verwachting.

Wel even de halsband nog iets strakker gedaan voor het geval dat.
Hij schrok wel van geluiden, maar heeft stukjes zelfs ontspannen gesnuffeld met de staart horizontaal en een plasje gedaan.
Afbeelding

Thuis pootjes poetsen (even de nattigheid weg) was wel weer even spannend maar hij laat alles toe.


SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:08

Doe hem alsjeblieft een tuig EN halsband om...
Alles is onbekend voor hem, onbekende mensen, onbekende omgeving.
Er zijn zoveel buitenlandse hondjes die bang zijn/worden en zo heel makkelijk kunnen ontsnappen. Gebeurt ook veel te veel de laatste tijd.. Halsband strakker is dan echt geen oplossing.

Gelijk de dag na aankomst wandelen zou ik zelf ook niet doen, laat hem eerst wennen en bijkomen..

Verder top dat je dit doet, heb het zelf ook gedaan, je hebt er heel veel geduld en tijd voor nodig. Dat verstoppen in huis gaat wel over, als hij nu al te lokken is met een snoepje valt het heel, heel erg mee :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:20

Leuk dat je opvangt :) .

SweetVanille schreef:
Doe hem alsjeblieft een tuig EN halsband om...
Alles is onbekend voor hem, onbekende mensen, onbekende omgeving.
Er zijn zoveel buitenlandse hondjes die bang zijn/worden en zo heel makkelijk kunnen ontsnappen. Gebeurt ook veel te veel de laatste tijd.. Halsband strakker is dan echt geen oplossing.

Gelijk de dag na aankomst wandelen zou ik zelf ook niet doen, laat hem eerst wennen en bijkomen..

Helemaal mee eens. Echt TS, zeker de hond dubbel! Raar (en nonchalant) dat de stichting hier niet op hamert trouwens. En rustig aan, dan breekt het lijntje niet.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 15:01

Dank voor de tips!
Ik ga zeker even overleggen mbt het tuigje én het wandelen.

Zometeen is hij een halfuurtje alleen, mijn vriend komt vroeger thuis en ik ga weg maar er zit een gat van 30 minuten tussen.
Hij gaat dan even alleen in de woonkamer met de katten erbuiten.

Tot nu toe gaat het heel goed met de katten, maar ze zijn erg geïnteresseerd en komen om het hoekje kijken onder zijn tafeltje, lekker no-personal-space.
Hij negeert ze, fijne reactie voor ons iig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:12

Heb je een bench voor de zekerheid? Anders is er kans dat je huis verbouwd is. -O-

Geen buitenland opvanger ervaring maar wel verknipt bange nederlanders. Die idd met dubbele zekerheid zijn uitgelaten. Of een halfstrop waar ze niet uitkunnen. Ergste nschtmerrie wil je niet.

Helaas hier twee keer stress en drama. Eerste keer op vakantie, hond was al tijdje bij ons maar nog panisch voor enge vreemden. Op camping een kindje op onze plek opeens en meneer wurmt zich uit halsband en tuig en weg was hij. %) iedereen er achteraan. Hond nog meer over de zeik en zoef van de camping af in paniek. Gelukkig rap gevangen nadat we echt alleen waren.

Tweede klautert kleine dame over 2 m schutting en rent er vandoorover de weg. Drie km verderop pas kunnen vangen weer.

Dat wil je niet

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:16

Ik snap niet dat ze niet met een tuigje werken binnen die stichting.
In het begin doe ik en een tuigje en een halsband om, aangeraden indertijd door GINN, omdat bange honden gekke dingen kunnen doen.

Verder, veel plezier en Sam: VEEL GELUK <3

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:28

A3a1 schreef:
Ik snap niet dat ze niet met een tuigje werken binnen die stichting.
In het begin doe ik en een tuigje en een halsband om, aangeraden indertijd door GINN, omdat bange honden gekke dingen kunnen doen.

Verder, veel plezier en Sam: VEEL GELUK <3



Dat doen ze wel!

Heb in mei 1 hondje van deze stichting opgevangen en het werd me op het hart gedrukt dat de hond ten alle tijden een tuigje én en halsband om moest. Ook mocht hij natuurlijk niet los.

Gelukkig hebben wij een compleet afgezet stuk dijk in de omgeving speciaal voor honden die kunnen ontsnappen. Daar heb ik hem nadat hij 2 weken bij mij was, wel los gelaten.

Ik heb toen mijn pup gekocht en ondanks dat dit gewoon een Nederlander is, zeker de eerste maanden ook met tuigje en halsband uitgelaten.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 20:25

Na jullie input en overleg hebben we besloten om Sam voorlopig alleen nog in de tuin te laten :)
Hij stond net te springen voor zijn eten en was helemaal fier en blij, dan kan hij zijn angst dus eventjes vergeten.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:32

Leuk hondje om te zien.
Ik krijg morgen mijn 4e buitenlandse hond. Een teefje van rond het jaar, uit Rusland. Ik heb ook al een reutje van dezelfde stichting.
Hiervoor 2 Spaanse honden gehad.
Deze stichting geeft geen honden mee als ze geen halsband en veiligheids tuig hebben. Dus een tuig met een extra band om de buik.
Je wilt niet weten hoe een angstige hond uit een tuig kan ontsnappen.
Zeker nu met het vuurwerk binnenkort, wil je echt niet dat hij ontsnapt.
Ook zeker voorzichtig zijn met los in de tuin laten, want sommige honden klimmen gerust over een schutting heen.
Afbeelding
Hier mijn Marlin met veiligheids tuig

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:37

Als je een tuig aanschaft dan een anti-ontsnappingstuig. Bivoorbeeld: https://www.dierenoppasamersfoort.nl/product/anti-ontsnappingstuig-y-tuigje-hond/
Vooral geen k9 of noors tuig, daar stappen de honden zo uit als ze achteruit lopen. En aan een vaste lijn, vooral niet aan een flexlijn. 1 zijn het ondingen om vast te houden, veel mensen laten 'm los als de hond met een klap in de lijn klapt. 2 ze zijn niet zo stevig, de lijnen breken snel als de hond er in klapt.

Kijk naar je hond, als je een klein rondje maakt en dan voorlopig even steeds dezelfde ronde dan moet dat imo kunnen. Tot je merkt dat de hond meer op z'n gemak is, dan eens een stukje extra bij die ronde aan plakken.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 01:59

Ook aan te raden om misschien een tuigje te kopen waar je een label op kunt doen zoals ''Niet aaien' of 'Angstige hond' 'Geef de ruimte'.

Mensen vinden soms dat ze je hond gewoon mogen aaien.. wat met zo'n hond nogal ongewenst is.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 10:40

Dank voor jullie tips. De stichting geeft aan dat het gewoon ertussen geglipt is in alle hectiek van het binnenhalen van de honden.
Zometeen een tuigje zoeken en kopen :)

We hebben nu ook tijdelijk een oppashond erbij, Taco.
Taco is een golden, stabiel, vrolijk en zelfverzekerd zonder dominant te zijn. En Sam bloeit op! Hij kruipt in een hoekje, maar ziet dan dat Taco gewoon voorbij banjert en komt er dan weer uit.
Een hele fijne boost voor zijn zelfvertrouwen lijkt het. Hij komt ook een stuk vaker uit z'n holletje onder het tafeltje en ligt zelfs ontspannen op het kleed nu.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:45

Een stabiele andere hond kan zoveel doen voor een "bangerik". Ons hondje was gevonden in een vuilniszak, bovenop zijn dode moeder. Weggegooid. |( Doodsbang.
De hond die we al hadden heeft hem heel fijn geholpen. Je zag die kleine gewoon alles afkijken en nadoen.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Pleeghond Sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 10:49

Oei wat een nare start estja.
Fijn dat jullie hond hem ook heeft kunnen helpen :)

Wij zijn blij voor Sam dat Taco er nu is in ieder geval.