Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 21:19

Hoi!

Vraagje voor de mensen met een binnenkat! (lees, helemaal niet naar buiten, dus ook niet af en toe). Hoe doen jullie het met ontwormen en ontvlooien? Een normaal schema? Of minder vaak?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:20

Ontwormen doe ik wel regelmatig, ontvlooien eigenlijk weinig... toevallig pas gedaan omdat er nu af en toe hond van buiten naar binnen komt

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:26

Vlooien nooit.
Ontwormen probeer ik regelmatig te doen.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:32

Beide met regelmaat.
De kat komt niet buiten, maar er komt wel van alles naar binnen. :j
Dus enten, ontwormen en behandelen tegen vlooien. :)

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:32

Ik heb het eerste jaar een paar keer ontvlooid maar dat is dik 5 jaar geleden.. ik probeer wel regelmatig te ontwormen maar vergaat het vaak dus dat is meer 1-2x per jaar.

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:39

Ontvlooien elke 4 weken, ontwormen tweemaal per jaar. Hond komt in contact met/in dezelfde ruimt als de katten.

Tevens worden ze jaarlijks geeent.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:40

Hier 2 binnenpoezen.
enten doe ik nooit.
ontwormen 1x per jaar en ontvlooien 2x per jaar.
Gebeurd namelijk wel dat ik een vlo mee kan nemen van buitenaf.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:45

Enten nooit. Ontwormen 2 keer per jaar en zd dragen een seresto vlooienband

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:52

Ik breng mijn katten af en toe naar pension. (Dont judge please :D )

Maargoed daardoor moeten ze wel gewoon elk jaar gevaccineerd zijn.

Ontvlooien en ontwormen doe ik altijd NA dat ze terug komen van pension. Ik weet dat ik geen vlooien etc in huis heb, en op pension kun je het nooit 100% schoon en vlo vrij krijgen. Dus het moment dat ze thuiskomen ontvlooi ik ze en de dag erna ontwormen.

Verder doe ik dit niet/nauwelijks.
Behalve als ik op bezoek ga bij mensen die net kittens hebben, omdat ik voor 80% zeker ben dat die vlooien hebben, dus dan ontvlooi ik de avond van tevoren

Edit: die van mij zijn verder dus 100% binnenkat

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:59

Toen ze jonger waren, werden ze regelmatig ontvlooid omdat de honden natuurlijk wel buiten komen. Afgelopen zomer heb ik niet ontvlooid en dat is goed gegaan. (Honden krijgen elke 6 weken een product).

Ontwormen doe ik 2x/jaar, voor- en najaar.

En inenten jaarlijks.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:10

Ik heb binnenkatten, en een paar buitenkatten maar ontvlooien en ontwormen moet ik ze daardoor wel, ook de honden lopen binnen en buiten dus die nemen ook ongedierte mee :(
Maar moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik ze pas ontvlooi zodra ik merk dat ze gaan krabben

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:13

Ontvlooien doe ik 2x per jaar, hondjes komen namelijk wel buiten. Ontwormen vaker, sowieso 4x per jaar en een of twee keer daarvan na twee weken herhalen voor de zekerheid.

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:18

2 binnenkatten, 2 honden, katten miss 2x per jaar ontwormen en ontvlooien als dat nodig is als er vlooien gevonden zijn, honden nooit vlooien gehad, wel eens teken dus wel tekenpreventie

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:33

Ontwormen 1/2 keer per jaar en ontvlooien enkel als ik de honden zie Krabben of een vlo spot. Dan wordt de hele bende tegelijk gedaan. Alles komt buiten maar wil niet meer troep dannidig gebruiken en zowel kat als honden hebben de druppels niet graag

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 00:00

Bedankt voor de reacties! Wij krijgen eind januari een kat. Het is een binnenkat en we wonen ook op 4 hoog, naar buiten kan dus niet. Ook hebben we geen honden oid dus het binnenbrengen daardoor zal niet gaan.

Nog maar even nadenken en onderzoek doen over hoe wij het gaan aanpakken met ontvlooien en ontwormen :)

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:02

Net gelijk de katten maar even weer ontwormd. Wie kent dat stukje over hoe geef ik mijn kat een pil? Daar leek het wel wat op haha

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:03

Ja, want je neemt vlooien mee aan je kleding als je ergens bent of in contact komt met dieren.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:16

Ik gebruik stronghold pipetjes. Dit is ontworming en ontvlooien in 1 en moet om de 3 maanden. Ontwormen + ontvlooien doe ik dus 4x per jaar.
Assistente van de DA gaf mij in eerste instantie op mijn kop omdat ik elke maand moest ontvlooien, maar ze komen dus niet buiten. Ben van mening dat wanneer ik tussendoor een vlo zou spotten, of ik merk aan hun gedrag dat ze vlooien hebben, dan heb ik een vlooienmiddel zo gehaald. Zo niet, dan is t ook niet nodig :+

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:23

Yessy schreef:
Ik heb het eerste jaar een paar keer ontvlooid maar dat is dik 5 jaar geleden.. ik probeer wel regelmatig te ontwormen maar vergaat het vaak dus dat is meer 1-2x per jaar.

Dit is ook ongeveer hoe ik het doe. Ontvlooien doe ik wanneer daar aanleiding voor is -de afgelopen 14 jaar heb ik 2 keer vlooien in huis gehad, dus toen heb ik ontvlooid- en ontwormen doe ik wel maar ik vergeet het ook wel. Het is geen heel vaste gewoonte, zeg maar :o

Enten wel regelmatig, heb een kat gehad die drager was van niesziekte en ik geloof dat het huidige bestand wel "schoon" is maar voor de zekerheid toch maar gewoon enten. Titreren heb ik over nagedacht maar uiteindelijk toch maar gewoon bij enten gehouden.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:25

Hier 3 katten (1,5, 10 en 11 jaar) die enkel in onze eigen tuin komen, er komen geen andere katten bij. Ontwormen, ontvlooien, enten: nooit.
Onze 2 vorige zijn er beide bijna 21 mee geworden dus ik denk dat het allemaal wel losloopt.

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:33

LoveUggs schreef:
Ik gebruik stronghold pipetjes. Dit is ontworming en ontvlooien in 1 en moet om de 3 maanden. Ontwormen + ontvlooien doe ik dus 4x per jaar.
Assistente van de DA gaf mij in eerste instantie op mijn kop omdat ik elke maand moest ontvlooien, maar ze komen dus niet buiten. Ben van mening dat wanneer ik tussendoor een vlo zou spotten, of ik merk aan hun gedrag dat ze vlooien hebben, dan heb ik een vlooienmiddel zo gehaald. Zo niet, dan is t ook niet nodig :+


Met stronghold moet je alleen opletten want die is niet tegen lintworm. Je zou die dus moeten afwisselen met een ander ontwormingsmiddel

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:35

AnnetteFlame schreef:
LoveUggs schreef:
Ik gebruik stronghold pipetjes. Dit is ontworming en ontvlooien in 1 en moet om de 3 maanden. Ontwormen + ontvlooien doe ik dus 4x per jaar.
Assistente van de DA gaf mij in eerste instantie op mijn kop omdat ik elke maand moest ontvlooien, maar ze komen dus niet buiten. Ben van mening dat wanneer ik tussendoor een vlo zou spotten, of ik merk aan hun gedrag dat ze vlooien hebben, dan heb ik een vlooienmiddel zo gehaald. Zo niet, dan is t ook niet nodig :+


Met stronghold moet je alleen opletten want die is niet tegen lintworm. Je zou die dus moeten afwisselen met een ander ontwormingsmiddel


Oh dat wist ik niet..! Bedankt voor het melden! Ik vind het ideaal dat het 2 in 1 is. Ze zijn gelukkig gezond. Maar iig goed om even te onthouden! :j

xLianneeee

Berichten: 359
Geregistreerd: 03-03-14

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:17

Ik voel me heel slecht als ik dit lees :oo we hebben 3 binnenkatten en ontwormen, ontvlooien en enten sinds 2/3 jaar niet meer. Volgend jaar gaan we op vakantie dus dan gebeurd het wel aangezien ze dan naar oppas of pension gaan.

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:22

IKbenEllen schreef:
Hier 3 katten (1,5, 10 en 11 jaar) die enkel in onze eigen tuin komen, er komen geen andere katten bij. Ontwormen, ontvlooien, enten: nooit.
Onze 2 vorige zijn er beide bijna 21 mee geworden dus ik denk dat het allemaal wel losloopt.


Hier ook al jaren geen entingen en ontwormingen en alleen ontvlooien als er vlooien zijn. Als een kat niet buiten komt dan is de kans op wormen en vlooien heel erg klein. Daarom hoeven ze van mij niet steeds allerlei gif te krijgen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Binnenkat ontwormen en ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 07:21

Ontwormen wel, ontvlooien niet bij gebrek aan een vacht. :+