Waarom miauwt mijn kat zo veel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Waarom miauwt mijn kat zo veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 13:03

Pff ik ben een beetje ten einde raad.
Situatie schets: mijn kat heeft 15 jaar in hetzelfde huis gewoond en onlangs ben ik gaan samenwonen en is hij mee gegaan. Eerste paar dagen beetje onwennig maar daarna was hij op zijn gemak.

Helaas is hij sinds de verhuizing erg vocaal. En dan met name snachts.. het houd me echt wakker want hij miauwt zo hard, vaak en lang dat ik er wakker van word. Het lijkt wel of hij me kwijt is op zo'n moment. Hem roepen heeft geen zin, ik moet echt opstaan en hem terug in bed leggen. Meestal gaat hij dan weer slapen maar zodra hij iets hoort staat hij weer op en begint het opnieuw.

Bij mijn vader was dit niet. We gingen s Avonds naar bed en stonden s ochtends op..

Kan dit dementie zijn? En is hier op te testen? Hij weet goed waar zijn voer, water en kattenbak is, maar lijkt snachts gewoon niet te weten wat hij doet/moet..

Feliway in alle vormen en maten doen niet zoveel voor hem helaas.
Het breekt me echt op. Afgelopen nacht in intervallen van een uur of anderhalf uur opgestaan en ik was blij dat om 5 uur de wekker ging.

Mijn vriend lijkt het niet te horen, maar helaas ik dus wel. Negeren is ook echt geen optie.

Deur van slaapkamer dicht is niet te doen dan volgt er nog meer gekrijs en gekrab. Zit er nu aan te denken hem maar snachts op de badkamer te zetten maar dat is ook niet de bedoeling..

Tips? Ideeën? Oplossingen?
Ik wil hem best laten onderzoeken maar dan moet ik wel weten waarvoor..

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Waarom miauwt mijn kat zo veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:22

Kan je eventueel wat nachtlampjes aan doen? Wellicht helpt je kat dit om de weg makkelijker terug te vinden of hem het idee te geven dat het niet helemaal donker is?

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:23

Je zult hem toch echt moeten negeren (als deel van de oplossing).. door hierop te blijven reageren werk je het alleen in de hand. Mijn kat kwam in het begin ook elke ochtend om 04.45 roeptoeteren en dat doet ze inmiddels ook niet meer omdat ik er niet op reageerde.

Wat hierboven idd gezegd wordt is misschien een goede.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Waarom miauwt mijn kat zo veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:26

Zou best kunnen dat het met ouderdom te maken heeft...hoe lang heb je feliway geprobeerd? Schijnt namelijk ook wel een aantal weken te duren voordat het werkzaam kan zijn.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:27

xPabloBokt schreef:
Je zult hem toch echt moeten negeren (als deel van de oplossing).. door hierop te blijven reageren werk je het alleen in de hand. Mijn kat kwam in het begin ook elke ochtend om 04.45 roeptoeteren en dat doet ze inmiddels ook niet meer omdat ik er niet op reageerde.

Wat hierboven idd gezegd wordt is misschien een goede.



Dit geeft echt geen garantie.. Ik negeer mijn katten altijd en ze krijgen pas eten als t mij uitkomt en niet wanneer zij miauwen. Maar toch elke ochtend weer t zelfde liedje als ze maar t idee hebben dat 1 van ons wakker is. Want misschien heeeeeel misschien ga je gelijk je bed uit om ze te voorzien van hun maaltijd :')

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:29

Kan je hem niet een paar weken snachts bij je houden met de deur dicht?

15jaar in hetzelfde huis en dan verhuizen, dat is echt geen kleine verandering voor zo een oud beestje. Hoe lang woon je er nu?

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Waarom miauwt mijn kat zo veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:39

Is het geen optie om een soort hokje te maken waar je hem snachts in doet? Met zijn eigen bed, beetje voer en water en eventueel kattenbak als hij snachts zou moeten? En dan dicht bij jou.
Dan kan hij niet rond gaan schuimen, is bij jou in de buurt, en kan niet verdwalen..

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Waarom miauwt mijn kat zo veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 15:14

Bedankt voor de reacties al!
Lampjes kan ik proberen. Hou zelf niet zo van licht tijdens het slapen maar het is allicht minder irritant dan dat gemauw.

Deur dicht is het probleem niet, we hebben een studio met slaap/woonkamer samen, dus hij staat dan in het woongedeelte dat letterlijk 2 meter van het bed af is in de zelfde ruimte. Hij gaat niet gauw naar keuken/badkamer, dan komt hij vanzelf terug.

We wonen er nu bijna 2 maanden denk ik, vanaf eind september ongeveer. Al die tijd probeer ik ook al feliway. Eigenlijk al vanaf de eerste dag.

Hem in een bench/hok stoppen heeft niet mijn voorkeur maar kan ik altijd nog proberen in geval van extremiteit.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Waarom miauwt mijn kat zo veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:24

Herkenbaar hier ook eentje die het doet sinds een maand of 2, maar wij wonen hier nu een kleine anderhalf jaar.
Hij begint als de hond er voor de laatste ronde uitgaat, dan keihard miauwen. Als wij vervolgens in bed liggen begint hij weer. Vaak is 1x zijn naam zeggen voldoende en houd hij op. Midden in de nacht ook vaak nog een paar keer, keihard mauwen voor de deur en graven.
Dan negeer ik hem meestal omdat man lief er wel doorheen slaapt, maar hij wordt wel wakker als ik tegen de kat zeg dat hij stil moet wezen.
Hij heeft het ook een tijdje boven bij de kinderen gedaan, maar is al snel voor onze deur gaan zitten beneden.

Hij is nu 6 jr en heb niet het idee dat hij dement aan het worden is. Wamt hij weet de brokjes, water, kattenbak goed te vinden. Ook weet hij precies in welke kast de snoepjes liggen.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Waarom miauwt mijn kat zo veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:40

Mag je kat naar buiten? Mijne begint namelijk hetzelfde te doen zodra het donker wordt, dan wordt zijn jachtinstinct actief en wordt hij ook onrustig. Heeft je kat overdag voldoende uitdaging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:44

SuperAssie schreef:
Bedankt voor de reacties al!
Lampjes kan ik proberen. Hou zelf niet zo van licht tijdens het slapen maar het is allicht minder irritant dan dat gemauw.

Deur dicht is het probleem niet, we hebben een studio met slaap/woonkamer samen, dus hij staat dan in het woongedeelte dat letterlijk 2 meter van het bed af is in de zelfde ruimte. Hij gaat niet gauw naar keuken/badkamer, dan komt hij vanzelf terug.

We wonen er nu bijna 2 maanden denk ik, vanaf eind september ongeveer. Al die tijd probeer ik ook al feliway. Eigenlijk al vanaf de eerste dag.

Hem in een bench/hok stoppen heeft niet mijn voorkeur maar kan ik altijd nog proberen in geval van extremiteit.


Kan hij nog makkelijk op het bed komen? Is het geen pijn waardoor hij geholpen wil worden?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:44

Misschien is het inderdaad dementie en komt dat eruit nu hij uit zijn vertrouwde omgeving is. Moeilijk hoor. Denk je dat hij het misschien fijner zou vinden om terug bij je vader te wonen? Er is trouwens wel medicatie die kan helpen in geval van dementie.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:45

Onze buurkat doet dit ook, die hoor je door de muren heen soms. Die is dement en ook al op leeftijd.

Ik zou je kat eens laten onderzoeken door de DA, wellicht kan die nagaan of het wel of geen dementie is.

Is ook niets niets zo'n verhuizing op zo'n leeftijd. De kat van mijn moeder heeft de eerste maanden depressief in een la onder haar bed gelegen...

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Waarom miauwt mijn kat zo veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:25

misschien even overleggen met je dierenarts? mocht het dementie zijn, is daar namelijk wel medicatie voor..

BigOne
Berichten: 38194
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Waarom miauwt mijn kat zo veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:28

Of het besluit nemen dat hij tijdelijk weer even bij je vader gaat wonen, kun je zien of hij het daar ook doet.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 17:41

Bedankt weer voor de reacties.

De kat kan wel naar buiten, maar snapt het kattenluikje niet. Hij is ook niet gewend naar buiten te gaan, maar we hebben nu een groot, veilig afgezet dakterras. Hij gaat wel mee naar buiten als een van ons buiten is, of alsde deur open staat maar daar is nu het weer niet meer voor.

Hij springt wel makkelijk in/uit bed en op de bank enz. We hebben een vrij laag bed met een extra brede rand erom, die is zeker niet hoger dan 30cm dus springen hoeft eigenlijk niet eens.

Terugbrengen naar mijn vader is helaas geen optie. Mijn vader is niet genoeg thuis en mijn zus kijkt er niet genoeg naar om.
Hij vergeet ook nog eens te eten dus hij leeft vooral op een paar brokjes en het vlees dat ik hem dagelijks geef. Anders eet hij nog niet eens 20gr brokjes per dag.(dit heeft hij altijd al gehad, is geen grote eter).

Wbt de medicatie, ik ga inderdaad kijken of ik deze week nog bij de dierenarts terecht kan!