Epileptische aanval hond

Moderators: Essie73, Duhelo, Muiz, Dani, Firelight, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Evel_Knievel

Epileptische aanval hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 17:41

Eind juli gebeurde het voor het eerst. Zondagochtend rond 8:00 ging er mis. Enzo had net gebraakt en leek vlak daarna weg te rennen van zijn eigen achterhand. Eerst wat langzamer maar niet veel seconden later blinde paniek met bijna compleet wit weggetrokken ogen. Struikelend over hobbels en bobbels in de tuin viel hij over zijn schelp zwembadje. Daar heb ik hem in zijn nekvel gegrepen om te voorkomen dat hij weer op zou staan en verder zou rennen en struikelen.
Eenmaal op de grond vertrok hij in 1 lange stuip met zijn bek opengesperd en zijn tong achter in zijn strot geduwd. Zonder nadenken ben ik met mijn hand in z’n bek gegaan om die tong opzij te drukken (kreeg van de da het advies dat nooooit weer te doen). Enzo stopte evenement ademen, zijn lichaam ontspande weer. Op dat moment dacht ik dat hij dood was ;( niet veel later nam hij gelukkig weer een grote teug adem. Wat een opluchting! Met dat hij bij zinnen kwam snauwde hij even, logisch, wist hij veel wat er allemaal gaande was.

Nadat hij opgestaan was kwijlde hij enorm en leek zijn coördinatie nog niet heel best te werken. Strompelen, met z’n pootjes achter hobbels en bobbels blijven hangen. Direct heb ik een dienstdoende dierenarts gebeld en zijn we de auto ingestapt.

Voor de aanval was hij toen al 2 dagen aan waterdunne diarree. Ook was het al een aantal dagen veels te heet. De dierenarts concludeerde dat hij uitgedroogd was, te weinig voedingsstoffen heeft kunnen opnemen met als resultaat een veel te laag zuurstofgehalte in het bloed (92%) en hartritmestoornis. Dit resulteerde in de aanval volgens de DA.
We hebben hem een maand op ander voedsel gehad om aan te laten sterken en bij een controle bij de DA leek alles weer hersteld te zijn.

Het ging goed tot gisteravond. Weer een epileptische aanval. Het gebeurde op exact dezelfde wijze: braken, achter achterhand aanrennen, vallen, 1 lange stuip, kwijlen, slechte coördinatie en herstel. Deze keer waren de omstandigheden wel anders: geen diarree en absoluut geen dagenlange hitte.

Ik weet niet precies wat ik wil bereiken met dit topic. Maar het even van me af schrijven voelt al fijn. Bedankt voor het lezen :)

Edit:
Morgenochtend hebben we een afspraak staan bij de DA voor bloedonderzoek

Monster in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Evel_Knievel op 18-11-18 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Evel_Knievel

Re: Epileptische aanval hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 18:16

Hij is 1 jaar en 9 maanden oud. Hij laat geen urine lopen. En het duurt misschien een paar minuten voor hij weer normaal doet. Hij liep niet direct alles af te snuffelen.

De fokker is er van op de hoogte en het zit zover zij weet (zij krijgt natuurlijk helaas ook niet alles te horen) niet in de lijn.
Kreeg van haar ook de tip om het te filmen. Hoop dat ik er de volgende keer aan denk. Zal Wagenrenk ook onthouden mocht er niks uit het onderzoek maandag komen. Bedankt voor de tips

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 19:17

@ mirriezz: hij is dan tijdens die stuip 1 blok beton. Kan me niet herinneren dat hij trilde.

@ knakker: ik dacht op dat moment echt dat hij dood zou gaan. Wat was ik in paniek. M’n maatje, m’n alles zo van de kaart...

Hoop vooral dat het niet komt door iets van een hersentumor ofzo. Dat schoot net ineens door me heen. -O-

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 19:44

Bah wat verschrikkelijk palousa_boy :( hoop echt dat het hier niet zo ver komt. Enzo moet namelijk nog heeeeeeeel gelukkig heeeeeeeeel oud worden...

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 21:30

@ lizy29: Enzo is nog maar 1 jaar en 9 maanden oud.

@ Batlow: ik zal CBD olie eens noemen bij de dierenarts. Goed tip! Bedankt!
Het is inderdaad verschrikkelijk om ze zo te zien en ze machteloos te zijn.

@ maliejane: 15 minuten is wel erg lang! Bij Enzo heeft het allemaal bijelkaar hooguit 5 minuten geduurd denk ik. Vanaf het braken tot het kwijlend weer opstaan.

@ diandra: fokken ben ik sowieso niet meer van plan met hem. En de fokker is helemaal op de hoogte van de problemen. Aan de fokker om hier juist mee om te gaan.

@ kmbn: wat een enorm heftige epilepsie zeg. Gatverdamme. Wat moet dat ook een pijn gedaan hebben :( enorm sneu dat jullie je hond daaraan zijn verloren.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 11:44

We zijn weer terug van de dierenarts. Op dit moment is er eigenlijk nog niet zo veel aan de hand zegt hij. Zijn bloed is onderzocht en daar mankeert helemaal niks aan. Prachtige bloedwaarden en een sterk en gezond hart met een regelmatige sterke hartslag. We moeten wel een logboekje bijhouden van de aanvallen. En dan voornamelijk timen hoe lang de stuip zelf duurt. Aangezien dit nog erg kort duurde vind de dierenarts het nog te vroeg om over te gaan op medicatie. Mocht de stuip veel langer gaan duren of de aanvallen ineens veel vaker voorkomen dan gaan we daar wel naar kijken. Maar voor nu dus nog geen grote alarmbellen. Wel is het zaak om extreme situaties proberen te vermijden (erg luide muziek, lichtflitsen, super drukte etc). Dit kunnen allemaal triggers zijn voor een aanval.

Verder was de dierenarts helemaal fan van Enzo <3 wat een lieve, vrije, knappe, vriendelijke hond. Mooier compliment kan je toch niet krijgen <3 Ook heb ik groen licht gekregen om gewoon lekker met hem te gaan sporten :D

Afbeelding

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 13:58

Het is niet zeker dat het om erfelijke epilepsie gaat. Dat valt niet vast te stellen. Kan net zo goed littekenweefsel op de hersenen zijn. Enzo zelf zal sowieso niet ingezet worden voor de fok. Wat er met de broers en zussen gebeurt kunnen wij weinig aan doen. Behalve de eigenaren op de hoogte stellen van de situatie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie